Det er lov å ghoste en narsissist

Mange av oss kjenner svært godt til ubehaget det er å ha en person i livet som vi ikke liker (eller som vi kanskje tror vi liker), men som vi ikke klarer å kvitte oss med.

Det kan være en narsissist eller en giftig person. Men det viktige her er ikke en diagnose. Det viktige er at personen gir oss ubehag. Hen kan være dominerende, nedlatende eller kvass. Når hen ringer eller sender melding så knyter det seg i magen vår, fordi vi vet at vi må forholde oss til et ønske eller krav fra denne personen. Mest av alt vil vi være fri fra ham eller henne.

Men å bli fri er vanskelig. De fleste som leser denne bloggen er smertelig klar over hvilket stramt strupetak en giftig person kan ha over en. Vi leter etter en grunn til å kvitte oss med vedkommende. Men vi tenker at de ennå ikke har gjort et overtramp grovt nok til å forsvare et brudd. Vi finner liksom aldri et overtramp som er alvorlig nok. Grunnen til at vi tenker slik, er fordi vi ikke betrakter oss selv som verdifulle, og da aksepterer vi de fleste former for misbruk.

Og ofte skjer ikke et overtramp av den kaliberen vi venter på. Giftige mennesker vet hvor grensen går, og de holder seg akkurat innafor. Og hvis de begår et overtramp som gjør at vi distanserer oss fra dem, så finner de måter å hale oss i land igjen. Kanskje gir de et kompliment, eller viser en god side som manipulerer oss tilbake. Kanskje gir de en gave; “du, jeg ryddet i garderoben min, og fant denne genseren som jeg ikke har brukt. Prislappen henger fortsatt på, men det er for sent å bytte den. Jeg tenkte den passer til deg? Du kan få den”.

Kanskje tenker vi også at hvis vi først har blitt venner med noen og delt en eller flere gode opplevelser med dem, så er vi “knyttet” og de har rett til å bli værende i våre liv, uavhengig av fremtidig adferd.

Og slik går årene.

Vi er for snille.

Og for redde.

Vi leker med tanken om å ghoste dem. Hvor fristende det er. Men vi frykter konsekvensene. Kanskje kommer den giftige etter oss? Eller de sverter oss til andre, hvilket kan påvirke våre relasjoner til felles kjente.

Og kanskje aller viktigst; vi kan ikke ghoste. Det sitter for dypt inne i ordentlige mennesker som oss. Ghosting er noe narsissister og psykopater gjør. Og vi er ikke narsissister, er vi vel? Tanken om at vi kan dele personlighetstrekk og adferd med p/n får oss til å grøsse. Vi vil på ingen måte være som dem. For da kan det hende at vi ikke er bedre enn dem, og at vi selv har skyld i den dårlige relasjonen. Den tanken er uholdbar.

Men jeg utfordrer deg til å våge å holde på den tanken. Selv om du bruker samme taktikk som p/n, så gjør det deg ikke til en! Du har all rett til å fjerne deg fra mennesker som ikke er gode for deg, og du skylder dem ingen forklaring.

Tenk heller at den giftige nå skal få smake sin egen medisin.

Så er det jo slik at giftige mennesker mener de har rett på en forklaring. Det er jo slik de opererer. De får deg til å forklare alt mulig! Du skal ikke ha hemmeligheter for dem. De skal til enhver tid vite hvor de har deg. Du skal også avsløre dine sårbarheter og din skam, slik at de har skyts de kan bruke mot deg i tilfelle du forsøker å bryte deg løs fra underkastelsen.

Så her må du bryte et mønster. Du er vant til å åpne deg for disse menneskene. Ofte mot din vilje, men du gjør det likevel. Du er programmert til å gjøre det. Det kan derfor være vanskelig å bare snu dem ryggen uten forklaring. Mange får det ikke til uten å hente fram en nødvendig dose sinne og irritasjon mot denne personen. Men også dette kan være vanskelig, fordi vi er aggresjonshemmet generelt, og spesielt mot personen vi ønsker å ghoste, fordi de tidligere har slått hardt ned på våre forsøk på dissens.

Vær forberedt på en drøss med meldinger og telefonoppkall, i et forsøk på å vinne – eller skremme – deg tilbake. Disse skal du bare ignorere.

Men det motsatte kan også skje, slik det har skjedd et par ganger for meg. Fullstendig radio silence. Giftige mennesker skal ikke jage etter noen. Det er de for viktige til. Det er du som skal jakte på dem! Du skal bli desperat når kontakten blir brutt, enten det er du eller dem som ghoster. I den giftiges hode eksisterer ingen relasjon mellom dere, men et maktspill. Mange vil derfor late som om du er uvesentlig for dem, hvis du plutselig blir borte. De gjør det i håp om at du skal se hvilken suveren person du har mistet og krype tilbake til dem i unåde. De evner ganske enkelt ikke å fatte at du faktisk vil være fri fra dem – så fantastiske som de er. 

Så å ghoste noen kan være enklere enn du tror. Men uansett eventuelle reaksjoner fra deres side, så stå i din avgjørelse. I motsetning til når en p/n ghoster, så ghoster du for å beskytte seg selv. Ikke fordi du ønsker å fremprovosere narsissistisk forsyning.

Det er ganske enkelt en nødvendighet å kvitte deg med skadelige mennesker, enten de kaller seg din venn, din forelder, din bror, søster, kjæreste eller kollega.

Og du trenger ikke å forklare dem hvorfor du går. Uansett hva du sier, så vil de vri og vrenge på det til å passe deres syn, og legge skylden på deg. Du kan likegodt spare deg bryet.

 

Jeg tilbyr konsultasjoner over Skype eller telefon. Aktuelle emner kan være støtte i NK (null kontakt), løse opp i tankekaos forårsaket av kognitiv dissonans eller oppklaring omkring giftige relasjoner. Det kan også handle om å opparbeide din virkelighetsoppfattelse. 50 minutter koster 550 kroner, 90 minutter koster 880 kroner. Bestill tid på [email protected]. Vær oppmerksom på at slik konsultasjon ikke kan erstatte akutt behov for helsehjelp eller profesjonell terapi. Er du deprimert eller sliter med posttraumatisk stress så kontakt din fastlege. Er du suicidal så kontakt fastlege eller legevakt.

 

 

9 kommentarer
    1. Veldig god blogg! Jeg trenger noen gode råd.. Jeg hadde en relasjon til en P.. Ble forlovet etter 3 uker, alt var som en drøm.Ble helt blendet & overså alt.. . Plutselig ut av det blå ble jeg dumpet etter 3 mnd og det var min feil! Jeg gikk rett ned i kjelleren & ble skikkelig dårlig i 3 uker.. Han tok kontakt på nytt & lurte på hvordan det gikk & fikk vite at jeg hadde vært langt nede…Og han lurte på om jeg var sterk nok til å ta selvmord.. ( Der burde jeg ha reagert nok en gang) Han ville at vi skulle være venner så jeg var på besøk 3 ganger.. Og han sa det var så hyggelig at jeg kom på besøk, og vi han brydde seg om meg.. Jeg gikk 5 på nok en gang.. Han ville jeg skulle være med på 1 reise, men jeg klarte ikke å få det til & han sa han var skuffet over meg & ville sette punkt & nektet å prate med meg på 3 uker.. så ble det kontakt på nytt og han gikk inn i *offer* rollen.. og ville at jeg skulle synes synd på han.. Og nå begynner jeg å bli sliten av alt dramaet osv.. Jeg vet at det beste er NK.. men er det noen som har noen andre råd også?.. Jeg klarer ikke å komme ut av kverne tankene & tenker på han hele tiden.. Og blir stresset hver gang vi har kontakt.. Og det er også fordi han legger all skyld på meg, kommer med stikk,& sier at jeg lover mye men holder det ikke.. Og den ene gangen jeg skulle komme, kom jeg en time senere enn planlagt, og når jeg skulle komme neste gang, reiste han bort & jeg måtte vente i 2 timer på han. Og hvis han er så skuffet over meg, hvorfor tar han kontakt på nytt? For han har jo garantert ei ny dame nå.. Jeg er redd han blir hevngjerrig, fordi jeg ikke gjorde som han sa sist… Og hvor ofte er det sånn at P/N tar kontakt på nytt etter lang tid?? Blir man noen gang helt kvitt dem?.. For terapauten min sier at han virker kalkulert.. og han ikke har kommet i mål med *planen*.. Jeg skulle ønske det bare gikk ann å skru på en bryter & jeg ikke tenkte så mye.. Jeg vet jo at dette ikke er bra, det er et lass med løgner, unnskyldninger, mange damer samtidig, psykisk vold, trusler, manipulering… Jeg føler meg dum som har blitt lurt trill rundt.. Men jeg er fortsatt forelsket i han, jeg må ut av den tåka…Det føles som jeg ikke helt vil innse at dette er bare skuespill, men det er nok fordi jeg kunne aldri gjort noe slik mot noen.. Jeg har bare et lass med føleser inni meg.. Derfor skulle jeg ønske noen kunne komme med noen gode råd.. Nå har det gått 2 mnd siden jeg har sett han ansikt til ansikt..

      1. Løsningen på dine spørsmål, er å gohste ham, gå en «cold turkey» (avrusning på dagen, på viljestyrke), innføre NK. Svarene du etterlyser, vil du aldri få med videre kontakt, tvert imot vil spørsmålene bli stadig flere og forbli ubesvarte. Svarene finnes kun i deg selv og her på bloggen. Du må lese bloggen og kommentarene fra leserne igjen og igjen, der besvares dine spørsmål. Pluss fortsette hos psykologen.

        Ja, det er fullt mulig å bli kvitt dem. Den dagen DU ikke vil mer og setter grensen, er du kvitt ham. Da spiller det ingen rolle om han skulle ta kontakt etter fem, ti, femten år-fordi da er du likegyldig.

        Det er ikke sikkert du er forelsket i ham, men har et hekt. Det skjer når noen veksler mellom å være varm/kald.

        Finn deg en boksepute. Skriv ned lapper med det kjipe han har gjort. mot deg. Les opp en lapp hver gang, f.eks «du stakk fra meg når…». Så bokser du løs mens du skriker høyt eller inni deg gjentatte ganger «F… you, you motherf….satans j…., du stakk fra meg når…» (eller tilsvarende). Så har du en annen bunke med lapper der du skriver ned alt som er bra med deg selv eller som styrker deg, og gjør det samme: «Jeg er sterk som f…, jeg er sterk som f…», «Jeg finner meg ikke i dritt, jeg finner meg ikke i dritt…JEG er badass og DU er pingla, jeg er badass, du er… ». Boksepute er bare et eksempel, kan f.eks løpe deg en tur, mens du fyrer ut det samme.

        1. Oioi, dette er en spesielt farlig én av slagsen. Her er det intet håp og kun alvorlig skade på deg som vil inntreffe. Løp.
          Jeg slutter meg fullstendig til det Maria skriver.

    2. Til Anonym.
      Nul kontakt er vejen frem her, det er nøjagtigt sådan de operere og de nyder hvert sekund. Så længe du giver ham NF , bliver han ved. Jeg var til børnefødselsdag på min og min ex P s fælles barnebarn. Han kom alene denne gang Ex P ..selvom han har et nyt objekt. Jeg gjorde alt det jeg ved, han hader . Jeg satte mig længst muligt væk fra ham, snakkede og grinede med dem jeg sag hos. Overså ham, spurgte ikke ind til noget, når han desperat forsøgte en samtale.. Hyggede og snakkede med mine fire børnebørn. Han prøvede kontakt, men jeg reagerede ikke. Efter nogle timer kørte han. Det er slet ikke mig , at opføre mig sådan..og da slet ikke overfor en man har boet sammen med i 29 år. Jeg følte ingenting, kun glæde over, at jeg denne gang havde overskud til, at give ham det modspil, han har fortjent. Så mange gange har han overset og ignoreret mig i vores forhold…nu er det min tur . Fantastisk god følelse.

    3. Hei hei, og takk for en fantastisk blogg:)
      Jeg var igjennom alle tre fasene, ble selvfølgelig både hektet og forelsket. Forkastelsen skjedde ut av det blå, etter en diskusjon som han mente var en sjalusikrangel. (han snakket om sine ekser som var så bra) Jeg gikk fra å være dama i hans liv som han ville flytte sammen med, til at han gjorde det slutt – faktisk over natta. Eller han tok ei uke for å tenke, men etter det ble det stilt..
      I ettertid har vi hatt noe kontakt, litt av og på.. Har også fått en forklaring på hvorfor vi ikke kunne fortsette å være kjærester og det var av den enkle grunn at han aldri hadde hatt følelser for meg.. Ikke da vi var sammen heller. Han ville forresten bli sammen med meg etter to ukers bekjentskap.
      Nå er jo selvfølgelig den setningen det eneste jeg klarer å tenke på. At han faktisk, uten å nøle, kunne si at han faktisk aldri hadde følt noe for meg. Men når vi var sammen, elsket han meg og kunne fortelle at han endelig hadde funnet dama i sitt liv som han hadde ventet på. Det skal sier at vi er godt voksne begge to. Er dette kjent blant n/p?

      1. Dette er svært kjent.
        Da han sa at han aldri hadde følelser for deg – heller ikke når dere var sammen – så hadde han rett. En p/n elsker ikke. De idealiserer, men det er ikke det samme som å elske. De kan ikke elske. De elsker ingen. Heller ikke den nye partneren, egne barn, eller andre.

    4. Takk!
      Men er det også vanlig at de sier det i etterkant… At de faktisk innrømmer manglende følelser? Og et spørsmål til…blir jo smågal av dette… Er det også vanlig at man gjør det slutt med partneren sin “over natta” og sier at det var partnerens egen feil?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg