De forskjellige varianter av “tells”

Jeg har inntrykk av at det råder en høy grad av forvirring omkring hva en “tell” er, derfor vil jeg bruke en tekst på å skissere alle kategorier og underkategorier av tells som jeg kommer på.

“Tell” er selvfølgelig ikke et norsk ord. Det kan best oversettes som en avsløring, en innrømmelse eller innsikt, litt avhengig av hvordan ordet brukes på engelsk, for eksempel “I can tell” som betyr “jeg ser/forstår” eller å se/forstå det usagte/nonverbale. Det betyr også å forklare eller fortelle noe, som i “I will tell you something”.

I psykopatisk betydning så vil jeg definere en tell som et glimt av sannhet. Det handler om at psykopaten, av forskjellige årsaker, et øyeblikk avslører en sannhet om seg selv som vedkommende under andre omstendigheter ville holdt skjult. Som vi vet så er psykopatens indre ikke barnevennlige saker, og ikke noe psykopaten ville klart å hekte objekter med hvis objektene hadde kunnskap om disse egenskapene fra begynnelsen. De lekker derfor ut som små drypp – eller tells – senere i relasjonen. En forutsetning for å være en “tell” er at det må komme fra psykopatens egen munn, det er derfor ikke en tell hvis en tredjepart forteller noe om psykopaten.

For det første så kan en tell være bevisst eller ubevisst. En ubevisst tell kan også kalles en “glipp”. Når psykopaten kommer med en slik “glipp tell” så har han/hun ikke rukket å overveie uttalelsen og den er derfor fri for manipulative hensikter. For eksempel kan dere snakke om løst og fast og stemningen er god, når psykopaten plutselig utbryter “jeg likte å pine dyr da jeg var yngre”. Et annet eksempel er hvis psykopatens beste kamerat eller venninne ringer. Når psykopaten legger på så kan han/hun si “jeg hater ham” (om psykopatens beste venn).

Psykopaten kan deretter reagere på to måter på sin egen glipp; enten blir han/hun oppmerksom på hva de har avslørt og forsøker å forklare det bort, eller de tenker ikke over hva de har sagt og fortsetter som før. Objektet reagerer også på to vis, enten med å spørre inntil hva psykopaten mener med glippen, eller forholde seg taus men forundret og forvirret over at psykopaten hater sin egen beste venn som han/hun ellers er sammen med hele tiden.

Dette er altså den ubevisste og uplanlagte formen for tell – glippen. Når det gjelder planlagte og manipulative tells, så har vi straks flere varianter:

Tell som advarsel. Her har vi også flere underkategorier. Den ene er den “samvittighetsfulle” advarselen, hvor psykopaten i et glimt gir objektet en mulighet til å flykte. Psykopaten kan uttale “jeg er ikke god for deg, jeg kan skade deg, du bør forlate meg”. Hvis objektet blir urolig av en slik uttalelse og spør inntil, så vil psykopaten imidlertid ikke snakke mer om det. Øyeblikket er over, og masken er på plass igjen. Det som dessverre imidlertid ofte skjer, er at objektet får medfølelse for psykopaten, og istedet for å ta uttalelsen på alvor og forlate psykopaten, så forsøker objektet å trøste og bevise at psykopaten tar feil, at objektet elsker psykopaten og ikke tar skade av å være sammen med ham/henne. Bare denne holdningen alene kan forlenge relasjonen med flere år, fordi objektet tviholder på sin intensjon om å overbevise psykopaten om at psykopaten ikke er skadelig for ham/henne.

Den samme uttalelsen, “jeg kan skade deg, du bør forlate meg”, kan imidlertid også brukes i manipulativt øyemed, hvor psykopaten enten 1) ønsker å teste om objektet tar psykopaten på alvor eller ikke tror på uttalelsen, eller 2) søker sympati (“sympatifisking”). Sympatifisking er spesielt hyppig brukt av lukkede (covert) psykopater, men kan også brukes av åpne psykopater.

Tell som advarsel kan også anta en annen form, uttalt for eksempel under et raserianfall; “jeg kan skade deg, jeg sørget for at min forrige kjæreste havnet på sykehus da han/hun gjorde det samme som deg”. I dette tilfellet er det imidlertid ikke snakk om en test eller sympatifisking, men en trussel for å holde objektet underkastet, føyelig og på tå hev. Merk at det likevel er en tell så lenge uttalelsen er sann og avslører en egenskap eller en agenda som psykopaten har.

Tell som anklage/projisering/paranoia. Denne formen for tell er litt vanskeligere å avsløre, fordi den krever en grad av kunnskap om psykopati. Objekter blir derfor ofte oppmerksom på denne varianten først når de har begynt å mistenke at motparten er antisosial. I denne tellen ligger en avsløring av hva psykopaten tenker eller foretar seg, for eksempel kan han/hun anklage objektet for utroskap, tyveri, incestuøse handlinger eller økonomisk svindel. Mest sannsynlig er det psykopaten selv som bedriver de tingene som de anklager objektet for å gjøre. Dette er projisering, og psykopaten avslører sine egne uetiske handlinger. En projisering er sjelden bevisst og psykopaten er overbevist om at objektet bedriver den samme lyssky aktiviteten som han/hun egentlig bedriver selv. At det er mulig å forholde seg så innsiktsløst sier mye om hvor forstyrret en psykopat er.

En opplysning du ikke har bedt om. Ett eksempel. Psykopaten du er sammen er ute etter pengene dine. Du har aldri mistenkt psykopaten for noe slikt, men plutselig sier han/hun “jeg er altså sammen med deg for deg, og ikke fordi du er rik”. Grunnen til at det er en tell, er fordi det ikke er noe du har spurt om. Det kommer ut av det blå, helt malplassert. Det er psykopaten som forsøker å forsikre seg om at du ikke har avslørt dem. Men egentlig avslører de seg selv.

Psykopater og narsissister er paranoide vesener. Dette kommer av noe så enkelt som “på seg selv kjenner man andre”. Det betyr at psykopaten, akkurat som normale mennesker, tror at andre tenker som han/hun gjør. Det betyr dermed også at psykopaten mistenker at andre mennesker er like slu som han/hun er selv. Dette gjør at psykopaten hele tiden ser seg over skulderen og preges av paranoia.

Tell som paranoia kan også handle om tankeprojisering; “jeg vet du hater foreldrene mine”. Objektet blir forvirret av at psykopaten tillegger ham/henne tanker som ikke er der. Objektet har dessuten et utmerket forhold til psykopatens foreldre. Egentlig er det psykopaten selv som hater sine egne foreldre. Men i stedet for å forstå at psykopaten her avslører sine tanker om egne foreldre, så legger objektet seg i selen for å overbevise både psykopaten og foreldrene om at objektet ikke hater dem.

 

Jeg håper dette bidrar til en bedre forståelse av hva en “tell” er. 

Minner på at siste frist til å lese tekster fra 2015 er 31. januar. Disse eldste tekstene blir slettet fra bloggen 1. februar. 

23 kommentarer
    1. Tekstene fra 2015 blir slettet fordi jeg nok vil skrive mye av stoffet litt annerledes i dag. Ikke at tekstene er feil, men jeg hastet gjennom mange viktige emner fordi jeg hadde mye på hjertet.

    2. Nei, tells er bare sagte ord. Det du skriver om har dog også et navn – det narsissistiske blikk. Det finnes videoer på youtube som forklarer dette. Jeg har også laget en.

    3. Jeg husker jeg stusset på / ble satt ut bl a av noen uttalelser som jeg i etterkant har tenkt må ha vært tells. I starten av forholdet da jeg var verdens mest fantastiske drømmeperson sier P plutselig ” det er jo slitsomt å skulle ha et forhold da”. (Hva?, var ikke P i lykkerus som P hevdet?) Og senere i relasjonen da devalueringen var i full gang og jeg sa det var vanskelig å ta opp ting fordi det da ble liksom en krig og P sier “det ER krig” ( Hva? Jeg trodde vi hadde et forhold og skulle prøve å samarbeide?)

    4. Jeg ble fortalt at han var grenseløs.

      Og at det pleide å fungere ( intens idealisering)

      Jeg husker dette, fordi det var ubehagelig, ut av det blå og “moments”. Kanskje tells?

    5. Tell:

      ” Du får ingenting av meg ”

      Likevel forvirrende, jeg får mye i handling, gaver og ord. Mulig bare en dårlig dag, eller “Tell”.
      Den som lever får se.

      Ønsker også de gamle tekstene, men får ta og kopiere de da.

      Ønsker alle en fin start på uken 🙂

    6. Jeg har et par tell tror jeg;

      – når du ser bra ut ser jeg dårlig ut!!! Ropt ut i sinne
      – du er en stayer!! oppgitt tone
      – du deler ikke nok av hva du tenker! Sagt i raseri

      Ha en fin uke!!

    7. Efter jeg var flygtet væk fra min ex P ( dette var vist 8 gang ) og han prøvede igen , igen at få mig tilbage til en ny omgang…sagde han pludselig en dag…jeg kedede mig så meget på arbejde i går, så jeg googlede narcisisme…det er frygteligt så mange der bliver ramt af dette nu om stunder..jeg var begyndt at læse på denne her blogg og skyndte mig at svare..så ved du måske forskel på psykopati og narcisisme. Nej, det gør jeg faktisk ikke, svarede han så. Herefter blev vi desværre afbrudt og det var sidste gang jeg så ham alene face to face. Jeg indførte så gråstensmetoden og tilsidst N K. Var det et “Tel” ?

    8. Jeg har lige en kommentar til det med, om P behandler det nye offer bedre ..DET GØR HAN IKKE . Min ens nye offer har haft en samtale med vores fælles datter , hvor hun sagde følgende…Det er en skam din mor ikke vil tale med mig, jeg har så meget jeg gerne vil spørge hende om..blandt andet det med at din far bliver sur over bagateller og kan være sur i flere dage.. Og forresten har han heller ingen empati, feks hvis jeg er syg, så bliver han nærmest irriteret på mig, men hvis han er syg skal han have så meget opmærksomhed… Han har sagt at det er pga mig han er sådan ..sagde hun..men jeg vil gerne høre om han også var sådan overfor din mor….
      Jeg har besluttet mig for NK overfor hende også, da det lyder til at hun muligvis også har en forstyrrelse af en eller anden art ( vurderer jeg efter hvad jeg hører )

    9. Også jeg fikk ihvertfall én tell fra N da vi hadde vært sammen en stund. Han sa plutselig ut i luften: Jeg må dessverre si at jeg har behandlet kvinner svært dårlig.
      Å, hvordan det? sa jeg. Så kom en historie om hvor ufyselig han hadde oppført seg mot flere kvinner, pga et selvmord. Han sa han hevnet seg for hva hun hadde gjort mot ham. ( Det tragiske selvmordet hennes var altså en handling MOT ham! ) Den dag i dag er det ufattelig å forstå at han faktisk var offeret i egne øyne, bare fordi saken skaffet ham en haug problemer. Han forklarte videre at det var ei som hadde tatt ham et skikkelig tak til slutt, så han forstod at han var på ville veier og begynte å oppføre seg ordentlig.

    10. I mitt merkelige forhold med min P, så sa han 2 ganger til meg at jeg burde ta det som et kompliment at han hadde “lyst på meg”. Er dette en tell? I begynnelsen forsto jeg ikke hva greia hans var en gang – han sjekket meg opp via sosiale medier. Han både skrev dette på en tekst og sa det under et av våre “random” treff midt under et intimt samvær. Jeg har stusset over dette i ettertid. Må også nevne at fra å ikke forstå denne merkelige greia (har jo hatt 10000 røde flagg forstår jeg nå), til å ha lest og lest og hørt på You-tube videoer, så “ser” jeg ALT. Og det tar tid å forstå dette, for det er så sjokkerende at noen du kjenner virkelig er Psykopat. Men det er stor lærdom og hjelp å virkelig forstå dette slik at sløret over øynene forsvinner og du kan ta grep for å få dette mennesket ut av livet ditt. Jeg kommer til å inngå NK, vet bare ikke helt hvordan jeg skal gjøre det. Er redd for eksponering.

    11. En P som jeg var sammen med i alt for mange år sa til meg nokså fort etter at vårt forhold var etablert at jeg måtte stå imot ham og gi motstand. Det hadde nemlig den forrige ikke gjort og havnet “under Tommelen” hans. Jeg syntes at dette var litt foruroligende, men også som en spennende utfordring. Jeg anså meg selv som ganske sterk den gang.
      Ikke visste jeg at enhver motstand var fånyttes og dømt til å bli brukt mot meg.
      En annen P etter ham var strålende blid og entusiastisk. Jeg la imidlertid fort merke til selvmotsigelser, løgn og merkelige uttalelser,
      Jeg prøvde å komme inn på noe av det, og da sa han at “du vet at det er noe, men du vet ikke hva. du vil ikke skjønne det før det er for sent, du”. Han kom jeg relativt fort bort fra, men ikke uten sår. Det ar jo så mye bra.
      Ondskap under dekke av “advarsler og omtanke”. Ha ha.

      1. Jeg har en kommentar til dette han sa om å “stå imot og gi motstand”. Det er definitivt en tell. Det ligger mye bak denne tellen. Psykopater hater nemlig svake mennesker. Hva de anser som svakt er hva normale mennesker kan anse som attråverdig. Men for eksempel dette med å la seg tråkke på forakter psykopaten sterkt; at objektet ikke kan si “nei” eller “ta igjen”. De tester objektene hele tiden. Hvor motstandskraftig objektet er, er ett av målene for testingen. Selvfølgelig vil slik testing bety at objektet hele tiden må stå i kamp med psykopaten, noe vi også gjorde, men vi forstod ikke hvorfor.

    12. Jeg husker også på tidlig tidspunkt,begynte han plutselig å gråte,krokodilletårer . Skjønte ingenting. Kom helt ut av det blå . Han sa: Jeg er et koplekst menneske. Jeg måtte love å holde ut med han. Herregud! Jeg skulle ha løpt min vei.

    13. Jeg lurer på om det er en tell når de sier ” jeg synes det er vanskelig å kommunisere med/forstå andre mennesker”. Eller “Jeg skjønner ikke andre mennesker/vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til dem” samtidig som de de sukker trist ved disse ordene. (stakkars meg)
      Noe i samme gaten har jeg tenkt det kan være når de bortforklarer at de sårer og opprører andre mennesker ved å si “Jeg sier feil ting” (det er bare sånn jeg er,stakkars, forvirrede meg)

      1. Det er en tell fordi de sier noe om seg selv som er sant. I dette tilfellet lyder det som en manipulativ tell, av den typen som de kan bruke neste gang de sårer objektet; “jeg sa jo at jeg ikke kommuniserer/forstår bra”. Men det ser det ut til at du har forstått allerede.

    14. Merkelig hvordan man finner nye tegn jo mer man leser…. skummelt!
      Min eks sa i alle år at jeg ikke likte hans voksne barn, og at det var så sårt for han. Jeg forsto aldri dette, jeg hadde et godt forhold til de, og slik jeg forsto det så likte de også meg. Uansett hva jeg sa, så holdt han på sitt: jeg likte de ikke!

      Han sa også flere ganger gjennom årene at han var psykopat- han har høyere utdanning innen helse og kjenner begrepene godt. Siste tiden snudde han på det og sa at det var jeg som gjorde at han fikk psykopatiske trekk, med min personlighet. Merkelig, for jeg gjorde jo ingen motstand, var helt i freeze-mode.

      Takk for fin blogg!

    15. Min P sa rett ut.. sånn er det nå som du er sammen med en galning.. jeg trodde selvsagt han spøkte, men fikk en ekkel følelse i magen..
      Han fortalte også at de personer som køddet med han og hans nærmeste ville forsvinne fra jordens overflate.. igjen trodde jeg det var spøk, men magen sa meg noe annet..
      Dagen før jeg ble forkastet, sa han rett ut.. jeg får hele familien din på døren her hvis jeg fucker deg opp.. setningen kom ut av ingen sammenheng.. ut av det blå.. jeg har innsett i etterkant at han evaluerte meg som for godt beskyttet av et stort nettverk og kvittet seg med meg.
      Dette må vel ha vært tells?
      Følt meg så dum og naiv i etterkant .. men går litt bedre for hver dag

    16. Jeg hadde i mange ar for jeg ble sammen med den kvinnelige narsissisten lest meg opp bade pa psykopati og narsissisme, men teori og praksis er ofte to vidt forskjellige ting, noe jeg har fatt erfare etter a ha v?rt offer for en skjult (covert) narsissist som er sv?rt vanskelige a avslore.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg