Vanens makt

I årets siste innlegg vil jeg skrive en kort tekst om vanens makt.

Jeg har bil, og som alle andre holder jeg øynene åpne for billig bensin. Jeg kjører ofte gjennom Gudbrandsdalen. På den strekningen ligger det flere bensinstasjoner. En av dem tilbød ekstra billig bensin de to første gangene jeg passerte den, jeg bet meg derfor merke i den. Den syntes å være billigere enn alle andre stasjoner, med en literpris på to-tre kroner under dem. Jeg begynte derfor å vente med å fylle bensin til jeg kom til akkurat den bensinstasjonen. Men det som skjedde var at bortsett fra de to første gangene, så var ikke bensinen spesielt mye billigere på denne stasjonen enn på de andre stasjonene jeg passerte. Faktisk viste den seg noen ganger å være dyrere. Likevel var “skaden” gjort – den hadde festet seg i min psyke som en “billigstasjon” og jeg fortsatte med å regne med at den var billigere enn de andre, til tross for at det begynte å bli lenge siden. 

Å forandre et førsteinntrykk når det først har festet seg, viser seg å være meget vanskelig. Jeg måtte være illusjonen bevisst og nærmest si høyt til meg selv “det er ingen vits å vente med å fylle bensin til du kommer til den stasjonen, den er ikke billigere enn de andre, det var bare tilfeldig at den var det de første gangene. Du kan likegodt fylle bensin på neste stasjon du passerer”. Det har jeg så begynt å gjøre. Likevel tenker jeg fortsatt på den som “billigstasjonen”.

Dette er hva psykopaten benytter seg av. Vår psyke er innrettet slik at vaner er meget vanskelig å vende. Det gjelder både handlinger og tankesett. I idealiseringsfasen er psykopaten ofte ekstra snill, ekstra kjærlig og ekstra sjenerøs. Eller kanskje er han/hun bare ekstra intens. Derfor sitter vi og venter på livstegn fra dem lenge etter relasjonen er over. Eller vi betrakter dem som snille mennesker, selv lenge etter at devalueringen har startet og de ikke har vist seg annet enn slemme i lang tid allerede.

Det er så viktig å fortelle oss selv at når noen har vist oss hvem de er, så er de slik, og ikke slik vi ønsker at de skal være. Kanskje var de engang snille og omtenksomme, men når de ikke har vist denne siden på lenge så er deres gode egenskaper åpenbart ikke lenger i bruk. Det spiller ingen rolle om den gode tiden var ekte eller ei. Når den er over så må vi omstille vår holdning til vedkommende. “I gode og onde dager” gjelder ikke når en person har vist seg ond i to år. “Venner for livet” gjelder ikke hvis respekten ikke lenger er tilstede. Vi er ikke nødt til å tolerere noe, i den tro at vi har inngått en uskreven sosial kontrakt med noen.

Godt nyttår 🙂

10 kommentarer
    1. Godt nytt år til deg, beste Daniel, og alle dine lesere😀måtte år 2020 blir et psykopat/narsissist fritt år for oss alle🙏🏻

    2. Godt nytt år til Daniel og alle sammen. Jeg har nesten vært trofast leser her for de siste 3 år. Lært så mye og du er veldig flink og reflektert. Måten du forklarer og kommer med eksempler, er veldig bra.

    3. Ikke for å sutre, men nå har jeg hatt NK med psykopaten siden okt. Jeg føler at jeg ikke klarer mer nå, jeg føler et intenst savn som ikke vil gi slipp. Alt jeg vil er å sende en melding.. Skjønner ikke hvordan jeg skal styre mine emosjoner..

      1. Jeg hadde det samme behovet og ga til slutt etter. En gang. Det kom ingenting godt ut av mitt brudd på NK. Jeg ble møtt av en kald skulder. Andre blir møtt av ordsalat, eller enda verre; de blir trukket tilbake inn i relasjonen for nye måneder og år med devaluering og manipulering. Du vil ikke huske et brudd på NK med stolthet, du vil tvert imot irritere deg over at du ga psykopaten en siste dose NF. Men ingen vil klandre deg hvis du bryter NK. Du skal ikke skamme deg. Vi har alle vært der. Kanskje trenger du, som meg, å bryte NK for å få en bekreftelse på at denne personen ikke elsker deg.

    4. Til Ia.
      Vi har alle prøvet det. Jeg vendte tilbagevtil min psykopat ca 8 gange. Den sidste gang var jeg ellers flyttet fra psykopaten. Der var næsten gået to mdr og så lokkede psykopaten mig tilbage. Jeg vidste intet om psykopati dengang, men troede at psykopaten angrede sin opførsel og at alt blev godt. Da jeg kom tilbage havde psykopaten købt en kæmpe buket blomster, han havde købt det mad jeg elskede og han græd og sagde : nu er du tilbage, alt andet er ligegyldigt. Næste dag skulle vi mødes et sted vi havde aftalt, jeg kom lidt for sent og psykopaten sagde ondskabsfuldt ..du var ikke der hvor du skulle være. Den mørke side lå lige under overfladen. Det blev dog værre endnu, psykopaten var mere ondskabsfuld end nogensinde før og jeg vidste bare ..at nu skulle jeg væk , for altid. Aftenen inden jeg flygtede , havde P drukket meget og hans mørke side var helt fremme. Jeg var virkelig bange for ham, han kiggede på mig med foragt og sagde : du kan jo bare gå, der er ingen der tror på dig mere. Han hentydede til, at jeg var flygtet så mange gange, at folk ikke troede på mig mere. Han fremstod jo som den fine fyr udadtil, mens jeg tydeligvis blev mere og mere psykisk ustabil. Næste dag da P var taget på job, pakkede jeg alt jeg kunne have i bilen og kørte langt væk til noget familie. Jeg skrev et brev til ham om, at han var syg og havde brug for hjælp og jeg ville skilles. Jeg var nedbrudt både psykisk og fysisk og det var de sidste kræfter jeg brugte på at komme væk. Kort tid efter fandt jeg denne hjemmeside og alt passede bare på min psykopat. Det var vildt. Selv efter vi var skilt, prøvede psykopaten at få mig tilbage, men jeg fik sagt følgende : jeg kan ikke leve med dine humørsvingninger og du kan ikke se du har dem, så vi må videre hver for sig. En uge efter havde psykopaten fundet det nye offer.

    5. Super blogg! Veldig bra innlegget “Er det innenfor å kalle noen psykopat?”. Gode råd..! Likte dette også, og flere andre artikler, morsomt at du trekker inn vanens makt. Jeg tror jeg har opplevet noe tilsvarende med bensinpriser.

      Håper du trekker inn flere eksempler på psykologiske mekanismer i dagliglivet som psykopatene benytter seg av. Feks en form for “good cop, bad cop”-oppførsel i en og samme person feks. Denne type oppførsel bidrar til at offeret mister seg selv og blir ustabil. Jeg skal absolutt lese mer i bloggen din.

      Forresten en ting jeg og kanskje andre nye lesere hadde satt pris på, er om artiklene hadde vært sortert ikke bare på dato men med tittel (gjerne i egen liste) i arkivet. Takk for bloggen, dette er et viktig tema.

      1. Hallo Vidar, velkommen som kommentator.
        Dette du kaller good cop/bad cop er nok det samme som andre lesere kaller varm/kald, jeg har faktisk skrevet en del om det. Det står også mye om dette i kommentarfeltet.
        Ja, du er ikke den eneste som ønsker en emneinndeling av artiklene. Med over 220 tekster er det absolutt på sin plass, men jeg har ennå ikke funnet den tekniske funksjonen som tillater dette. Også er jeg ikke særlig teknisk anlagt. Tips fra alle lesere om hvordan jeg kan lage en slik kategorisering er velkommen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg