Trigger-fasen

Denne teksten er den skriftlige “makkeren” til youtube-videoen med samme navn.

Jeg repeterer her hovedpunktene, som er viktige å huske.

  • Trigger-fasen oppstår først etter bruddet med psykopaten, altså ikke mens relasjonen pågår. Noen opplever at de blir trigget under relasjonen, men da er det som regel fordi man allerede har hatt andre psykopater i livet (for eksempel foreldre) og den nye psykopaten minner om dem.
  • Triggingen er en del av CPTSD (kompleks post traumatisk stress) som de fleste primærobjekter utvikler etter en relasjon med en fullblods psykopat eller narsissist.
  • Triggingen starter ikke nødvendigvis umiddelbart etter bruddet, men setter ironisk nok inn når du har fått relasjonen litt på avstand og tror det går bedre, kanskje ett eller to år etter bruddet. Når så lang tid er gått så oppleves triggingen som et tilbakefall, som et nederlag og som skamfull. Du tror du ikke gjør rehabiliteringen “riktig” og at noe er i veien med deg. Veien er da kort til å føle seg mislykket og at psykopaten hadde rett i sin devaluering av deg. Men husk at denne sent innsettende fasen er normal.
  • Trigging viser seg i form av skvettenhet, hyperårvåkenhet, paranoia, stivning (å “bli til en saltstøtte”), fremmedgjøring, frykt for – og sinne mot – andre mennesker, også mennesker som ikke hadde noe med psykopaten å gjøre.
  • De ubehagelige symptomene kan medføre skam og isolasjon. Andre mennesker oppleves som en byrde og at du ikke lenger “takler” vanlig sosial omgang. Isolasjon kan da skje ufrivillig ved at du unngår sosial kontakt i frykt og skam, eller frivillig ved at du ikke lenger ser glede i andres selskap og helst vil være alene, eventuelt en kombinasjon.
  • Trigger-fasen varer livet ut. Det betyr ikke at den er like hemmende resten av livet. Den er tyngst de første årene (for mitt vedkommende var det snakk om cirka fire år). Men med bevissthetstrening og “jobbing” så blir den overkommelig. Det er derfor ingen grunn til å føle håpløshet, eller tro at “livet er over”.
  • Triggingen kommer av kunnskap. Du ser gjennom folk. Kognitiv dissonans er over, og virkeligheten om psykopaten (og oss selv) har sunket inn. Når det går opp for oss at psykopaten slett ikke elsket oss, men tvert imot hatet oss, så begynner vi å kikke oss over skulderen. Innsikten betyr at vi identifiserer andre p/n i vårt liv, og (til vår store skrekk) at vi tiltrekker oss dem. Slik sett er trigging et tegn på at du forholder deg til virkeligheten. Det betyr ikke at triggingen alltid er hensiktsmessig. Triggingen kan komme på feil tidspunkt og dessuten være overdrevet. Det er derfor viktig å ikke tolke triggingen som sannhet om situasjonen eller personen som trigger oss.    

Hva kan du gjøre?

  • Aksepter at triggingen er der. Den er kommet for å bli. Ikke forsøk å flykte fra den. Hold deg rolig og IKKE gå mot utgangen. Triggingen vil avta når du anerkjenner dens nærvær.
  • Trigging blir kanskje utløst av psykososiale faktorer, men den er en fysisk reaksjon. Som alle fysiske prosesser så forsøker den å fortelle oss noe. Lytt til hva den prøver å si deg. Ubehaget som følger en trigging kan beskytte deg. Den kan dessuten fortelle deg noe om personen eller situasjonen som utløser den. Men som sagt, den er ikke nødvendigvis sannhet, så ikke la den styre deg. Ett eksempel; hvis en person minner deg om din gamle tante Agnes, som mishandlet deg da du var barn og som nå er død, så kan det være et varsel om at denne personen bør du holde deg unna fordi han/hun har samme egenskaper som tante Agnes. Men husk samtidig at vedkommende er ikke tante Agnes, og du er ikke lenger seks år gammel. Det er derfor uhensiktsmessig å reagere slik du gjorde da du var seks år gammel, mot en person som ikke er tante Agnes. Tante Agnes er død.
  • De fleste sosiale situasjoner er ikke livsfarlige, selv om du blir trigget. Du trenger derfor ikke å flykte. Forhold deg rolig til frykt, sinne, skam eller paranoia når det oppstår.
  • Paranoia kan reduseres ved å huske ordtaket “hva andre mennesker tenker om deg har du ingenting med”.
  • Vær forberedt på økt misnøye mot deg som følge av at du setter tidligere og klarere grenser. Tidligere venner vil venne deg ryggen. Færre nye mennesker vil komme til. Ikke få panikk eller forsøk å reversere det. Dette er ditt nye sosiale liv som tar form, som færre men mer kompatible mennesker tar del i.
  • Ikke isoler deg. Men du kan kutte ned på antall mennesker du er sammen med, og mengde samvær. Dette vil gi deg energi i stedet for å tappe deg, og du kommer inn i en god sirkel hvor du har mindre samvær med andre, men mer glede av det.

 

Den gjeldende videoen kan du se her.

7 kommentarer
    1. Hei. Off topic det her, men ser at du har lagd et par videoer på youtube om psykopati på makronivå, men jeg får ikke kommentert inne på Youtube. Det er veldig bra da dette er det viktigste temaet man kan ta opp i disse dager. Jeg har skrevet et par lange blogger om temaet, og kansje du finner noe i dem som du kan bruke. Bruk det som ditt eget, for meg er det ikke viktig hvem informasjonen kommer i fra men at den kommer ut til så mange som mulig. De fleste av de engelsk språklige bøkene bøkene jeg referer til i bloggen mine kan man laste ned gratis på zlibrary. https://olehartattordet.blogg.no/1474108490_psykopatene_kontrolle.html

      https://olehartattordet.blogg.no/i-bakvendtland-der-kan-alt-ga-an.html

      Mvh. Ole

      1. Hallo Ole. Jeg har lest flere av dine tekster og legger gjerne ut link til din blogg her. Du gjør viktig opplysningsarbeid. Du er en offentlig person og derfor tillater jeg at du kommenterer under fullt navn, men minner leserne på at de som kommenterer må bruke nick/pseudonym.

        1. “Sosiologi er studiet av sosial atferd og sosiale fellesskap, inkludert deres opphav, utvikling, organisering, nettverk og institusjoner.[1] Som samfunnsvitenskapelig fag bruker sosiologien ulike metoder innenfor empiriske undersøkelser og kritiske analyser for å skaffe kunnskap om sosial orden, sosial uorden og sosial endring. Faget er bredt, og studerer mange ulike deler av samfunnet og interaksjoner mellom mennesker.”

          https://no.wikipedia.org/wiki/Sosiologi Men sosiologi mangler den viktigste biten for å kunne bli et godt nok verktøy som gjør det i stand til å forstå hvorfor historien gjentar seg til det kjedsommelige, nemlig forståelsen av hvordan individer med makt og manglende samvittighet påvirker samfunnet vårt, individer som også er i stand til å starte en tredje verdenskrig. https://www.youtube.com/watch?v=9w6QYPzF2TI

          Individer med personlighetsforstyrrelser er en fare for samfunnet når de opererer alene. Men en mye større fare oppstår når slike individer samarbeider. Diktaturer kan ikke skapes med mindre psykopater, narsissister og personer med paranoid personlighetsforstyrrelse samarbeider.

          Og når disse slår seg sammen så kombineres psykopatens hensynsløshet med narsissistens arroganse og de paranoide sin panikk spredning. Denne taktikken har samfunnet lite kunnskap om og derfor kan det i svært liten grad ikke forsvare seg mot denne type angrep.

          Vitenskapsmannen, psykologen og forfatteren Ian Hughes som har skrevet kansje den viktigste boken som noen gang er skrevet, Disordered mind, how dangerous personalities are destroying democracy blir her intervjuet av psykolog Paul om dette særdeles viktige temaet https://www.youtube.com/watch?v=pO22_klJaTM&t=729s

        2. I filmen Oz the great and powerful, har den utspekulerte Evenora (Rachel Weisz) klart å få folket til å tro at den gode Glinda (Michelle Williams), er tvers igjennom ond, samtidig som Evenora begår overgrep mot sin egen befolkning og legger skylden på Glinda.

          Og som om ikke det er nok så kommer den utadvente narsissisten, Trollmannen fra Oz (James Franco), og redder dagen, der han på magisk vis legger i fra seg sitt oppblåste ego og plutselig får omtanke for andre og tenker mere på dem enn på seg, som jo i seg selv er et eventyr i eventyret. Hvis ikke dette er en analogi på verden i dag, så vet ikke jeg hva som er det.

          https://www.youtube.com/watch?v=DylgNj4YQVc

    2. Kort kommentar til triggersymptomer:

      I mitt tilfelle kommer de som sterke, fysiske symptomer, evt forsterkning av allerede kjente plager, men da i en annerledes form. Det kan også komme som nye plager man ikke har til vanlig.
      Sterke smerter på medisinkrevende nivå, rygg, bryst, magekramper, migrene, magesårssymptomer, muskelspenninger, you name it.
      Og en slags intens, sjelelig smerte som er vanskelig å karakterisere.
      Jeg kjenner kroppen min gjennom år og i ulike faser og belastninger.
      Det spesielle er at dette er markant annerledes, medisiner hjelper gjerne ikke.
      OG, det kommer når kroppen forteller meg at noe er helt galt med personen jeg nettopp har vært/er i kontakt med, og sinnet ikke egentlig finner noe konkret å sette fingeren på mht motparten.
      Det jeg nå har forstått, er at kroppen reagerer på avvik i atferd.
      OG, når jeg våger å tro på og holde fast ved at det ER et alvorlig avvik, velger å stole blankt på egenvurderingen min, avtar symptomene.
      Dette er helt nytt. Å hvile i egenvurderingen.
      Og etter min mening et blodrødt p/n-flagg.

      I starten gikk dette slett ikke så verst, jeg følte jeg begynte å få taket på dette på gode vis.
      I tilfelle av spesielt nærstående personer (opphavet) måtte jeg denne gangen imidlertid faktisk fjerne meg fysisk fra vedkommende etter timer sammen hvor jeg stod fast i mitt nye, nøytrale, observerende og ikke absorberende jeg, og opplevde det jeg ser som maskefall og tidligere ukjent intensivering av å få meg plaget/ut av det nøytrale, og kroppen trengte nærmere et halvt døgn borte fra dem og i trygghet/normalitet, før jeg kjente meg i stand til å kortvarig være i samme hus som dem bare for å få avsluttet oppholdet raskest mulig.
      Og dette var sterkere enn noen medisiner kunne lindre, og forsvant markant dog gradvis når vedkommende var borte.
      Jeg kjenner imidlertid at det kommer igjen bare av å skrive om det, så jeg stopper her.
      Ville bare bidra til å utfylle bildet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg