Psykopaten og de tre i-er

Teksten kan leses som en forlengelse av videoen som ble publisert 25/3.

Å beskrive en psykopat eller narsissist på en enkel måte er svært vanskelig, ikke minst fordi de to – til tross for sterke likhetstrekk – også er forskjellige.

Hva driver en psykopat eller narsissist? Hva er deres indre motor? Hva skiller dem fra andre, mer normale mennesker?

Det er en grov forenkling, men hva jeg kaller “de tre i-ene” er en måte å forstå, identifisere og avsløre psykopaten.

I videoen “Psykopaten er primitiv” så snakker jeg om hvordan psykopaten er impulsiv og instinktiv.

Det handler om at de opererer mer som dyr enn som mennesker, uten refleksjon og innsikt. Det er ikke slik at dyr er onde eller dumme, men evne til refleksjon hører menneskene til.

Og psykopaten tilhører mer dyreriket enn menneskeheten, noe jeg mener deres tankemåte avslører.

Å handle på instinkt og impuls henger sammen. Instinkt betyr fravær av refleksjon, fordi andre faktorer enn rasjonalitet avgjør ens handlinger. Handlingene styres ikke av å veie ting opp mot hverandre, vurdere bakdeler og fordeler og handle deretter. Instinkt er en indre, usagt og uskrevet viten, som ikke nødvendigvis er gal. Tvert imot, den har reddet mange liv. I kritiske øyeblikk så handler vi på instinkt, fordi det ikke er tid til å reflektere. Når huset brenner, så løper vi mot utgangsdøren. Vi blir ikke stående og vurdere muligheten for at huset kanskje ikke brenner ned. Vi handler umiddelbart.

Men i en rettsak så er ikke instinkt holdbart som argument. Der ligger forskjellen. I en rettsal så forventes det at vi forklarer våre motiver, hvis vi sitter på tiltalebenken, og da vil det ikke redde oss å svare “jeg handlet på instinkt”.

Vi kan heller ikke handle på instinkt hele tiden. Det er verken gunstig eller nødvendig. Mesteparten av tiden så er vi ikke i fare, og har til til å overveie våre handlinger.

Psykopatens hang til å handle på instinkt, forklarer også deres impulsivitet. De reagerer umiddelbart, der og da. Psykopaten er eksplosiv og bråsint. De er opportunister, og griper muligheter uten tanke på langsiktige konsekvenser eller hvordan deres veivalg påvirker andre. De forlater deg uten å blunke, fordi de traff en annen som er “nyere” og derfor mer spennende enn deg.

Impulsiviteten gjør at de handler overilt. De kjøper på impuls og bruker penger de ikke har. De verken bryr seg om eller tenker på at de egentlig trenger pengene til husleien to uker senere. De kan ikke utsette behov. Behovstilfredsstillelse skal skje momentant. Derfor maser de om sex til objektet gir etter. Derfor får de sin vilje om hva som skal handles inn til middag. De gjør det med sjarme, og hvis det ikke fungerer, med trusler eller ved å spille på objektets samvittighet. Uansett metode så får de det som de vil.

Du har sikkert hørt at psykopaten lever her og nå. Det fremstilles nesten som noe positivt. På youtube kan man finne flust av videoer laget av coacher som ønsker å påvirke oss til å bli mer spontane. “Hvem vet om vi lever i morgen” spør de oss. “Spontanitet er frihet” synes å være budskapet. Og det ligger jo en viss sannhet i det. Psykopaten lever slik hver dag, hvert eneste minutt.

Men ansvarsfulle mennesker kan ikke hele tiden leve kun i nuet. Hverdagen må planlegges for å gå opp, ellers blir alt bare kaos. Man kan leve i nuet enkelte dager, for eksempel på ferie. Men ferien ble jo til ved nettopp planlegging. Fordi du ikke bare slapp alt du hadde i hendene og dro til Rhodos, men tvert imot la en økonomisk plan, så venter ikke økonomisk kaos når du kommer hjem. Du har tid til ferien fordi du planla den sammen med din arbeidsgiver og kanskje naboen som passer katten. Da slipper du å bekymre deg for kattens velferd mens du er på feire. Naboen tar jo vare på den. Du trenger heller ikke å bekymre deg for at sjefen skal ringe deg mens du ligger på stranden, og kreve svar på hvorfor du ikke har møtt på arbeid. Hen vet jo at du er på ferie, for dere planla det sammen.

Psykopaten tenker ikke slik. De er så impulsive at de ikke rakk å finne noen til å passe katten. Derfor satt de fram en stor skål med vann og helte to kilo med tørrfor i en annen skål. “Nå klarer den seg” tenker de. Til arbeidsgiveren så leverte de en egenmelding. Hvis de blir konfrontert med deres uansvarlighet, så reagerer de impulsivt og instinktivt – og blir bråsinte og anklagende.

Den tredje i-en er intuitivitet. Psykopaten er svært intuitiv. Husker du hvordan hen umiddelbart fant nettopp deg i et rom fullt av fremmede? Hvordan hen nærmest sniffet seg fram til deg og dine sårbarheter, uten å vite noe som helst om deg på forhånd? Hvordan hen hele tiden leste ditt humør? Hvordan hen, selv når dere ikke lenger hadde kontakt, visste når en tekstmelding eller en hoover ville påvirke deg mest?

Deres innebygde intuisjon sørger for det. Intuisjon er en intelligens som ikke krever refleksjon. Den bare er der. Dyr er i bedre kontakt med deres intuisjon enn mennesker er. Rovdyr bruker deres intuisjon til å vite hvor de finner byttedyr. Sansene hjelper dem. Syn, lukt og overlevelsesinstinkt samarbeider, uten at refleksjon eller rasjonalisering er nødvendig. Sammenlagt utgjør de intuisjonen. Så intuisjon og instinkt henger også sammen.

Normale mennesker har mistet mye av kontakten med deres intuisjon. Vi brukte den i gamle dager fordi vi var avhengig av den, den gang vi var nødt til å ane den andres befinnende når vi ikke kunne ringe dem. Den gang en hustru visste at ektemannen hadde forulykket på sjøen, uten at noen kom med budskapet. Eller da en far intuitivt visste at hans barn var i trøbbel og ilte til unnsetning, helt uten å ha pratet med avkommet på facetime.

Moderne teknologi har langt på vei ødelagt vår intuisjon, for vi trenger den ikke lenger. I stedet for å “merke” mennesker som ikke er der, så kan vi bare ringe dem. Den er dog ikke helt borte. Den er der fortsatt, men den er svak, og vi er blitt dårlige til å lytte til den.

Men dyr og psykopater er fortsatt i naturlig kontakt med deres intuisjon, fordi de er primitive. 

Og som jeg forklarer i videoen, så er ikke “primitiv” ensbetydende med dumskap. Det betyr heller ikke at psykopaten mangler manerer eller er usofistikert. Men det forklarer tankegangen deres, som er annerledes enn normal tankegang.

Jeg er faktisk villig til å satse min månedslønn på at hver eneste av psykopatens handlinger kan spores tilbake til en av de tre i-er; impulsivitet, instinktivitet eller intuivitet.

Tenk etter på alt din psykopat gjorde, så er jeg sikker på at du er enig.

 

Jeg tilbyr konsultasjoner over Skype eller telefon. Aktuelle emner kan være støtte i NK (null kontakt), løse opp i tankekaos forårsaket av kognitiv dissonans eller oppklaring omkring giftige relasjoner. Det kan også handle om å opparbeide din virkelighetsoppfattelse. 50 minutter koster 600 kroner (pris per 1/1 2024), 90 minutter koster 960 kroner. Bestill tid på [email protected]

Vær oppmerksom på at slik konsultasjon ikke kan erstatte akutt behov for helsehjelp eller profesjonell terapi. Er du deprimert eller sliter med posttraumatisk stress så kontakt din fastlege. Er du suicidal så kontakt fastlege eller legevakt.

 

17 kommentarer
    1. Kanskje litt utenom tema dette. Jeg har brukt bloggen din flittig, og vet at den har hjulpet meg mye med å forstå ting som egentlig er umulig å forstå når en har hatt en relasjon med en P/N (eller det jeg tror er en P/N). Jeg er på god vei til å heles etter denne relasjonen, men har enda ikke inngått NK. Jeg er redd denne mannen og sverting. Jeg hører selv når jeg har truffet ham at han sier ting om felles kjente som er negativt, men som “setter” seg litt hos meg. Og jeg har jo lest MYE om N/P og hva det er. Tenker at alle som ikke vet noen ting om emnet vil “kjøpe” løgnene hans. Men over til saken. Jeg har jo hatt denne relasjonen i flere år. Jeg har skrevet inn her mange ganger. Relasjonen pågår på tekstmeldinger. Det var han som tok kontakt i begynnelsen og klarte å hekte meg så enormt. Kjente til ham fra før. Men har kun truffet ham fysisk ca 2 ganger i året på disse årene. Jeg har skrevet dagbok disse årene, og har notert ned hver eneste tekstemelding fra ham, hva jeg har svart og mine egne tanker rundt hva jeg følte der og da. Og nå i påsken leste jeg gjennom alle disse meldingene. Det var en a-ha opplevelse å lese dette nå når jeg har fått litt avstand til det. Jeg ser tydelig hvor “på” han var i begynelsen til der hvor jeg ble hektet. Så trekker han seg tilbake. Akkurat slik du skriver om i det manipulativet skiftet. Så er jeg mest desperat og “på” etterpå. Veldig trist å lese akkurat det. Men så ser det ut om jeg forstår “spillet” litt bedre etterhvert. Og da spiller jeg med. Meldingene hans bygger alltid opp til om vi skal treffes. De starter med om jeg er klar, om vi skal treffes snart o.l. Så er det mye frem og tilbake. Så foreslår han en dag. Så enten avlyser han dagen, utsetter dagen eller jeg hører ikke noe mer. Dette har vært et mønster i alle disse årene. Men det er et enormt mas om treff, han virker nesten desperat. Helt til jeg sier OK. De gangene vi faktisk har truffet hverandre fysisk, så er han veldig nøye med tid. Først kan jeg være så lenge jeg vil. Så begrenser det seg til 2 timer. Og når jeg treffer ham, så er det ferdig på 30 minutt. Og da sier kroppsspråket hans at jeg må gå. Før jeg kommer, så kommer det flere meldinger også om jeg er på veg. Virker nesten litt manisk. Jeg har forøvrig lest at når det gjelder sex med en N/P, så skammer de seg etterpå. Egentlig syns de sex er ekkelt, men at det er en måte å kontrollere offeret på. Men det var rart å lese hvor mange ganger han avlyser, utsetter og “glemmer” ut at vi skal treffes. Og hvor forutsigbar han egentlig er. Var veldig nyttig faktisk å lese dette. Jeg ser jo tydelig at jeg har forstått mer og mer etterhvert. Men var mange ting jeg hadde glemt når jeg leste gjennom denne historien min. Hadde aldri trodd at det var så mange avlysninger. Men hva er greia med dette Daniel? Kan du forstå hvorfor de holder på sånn og hvorfor gidder de?

      1. Hva som er “greia” med avlysninger?
        Antakelig har de fått et mer lokkende tilbud, ett som gir dem bedre NF.
        Det kan også være bevisst manipulasjon for å vekke skuffelse og raseri i deg – disse følelsene er HERLIG NF for dem!
        Dette er hva jeg anbefaler til deg og alle andre som ikke har klart å innføre NK. Spill med! Når de vil treffes, så svar “ok” eller “det vil jeg gjerne”. Men aldri forvent at det blir noe av. Aldri gå og gled dere. Faktisk kan dere gjerne avtale noe annet den dagen. Når treffet så nærmer seg og de sender en påminnelse “gleder du deg til torsdag eller? Det blir fint. Da skal vi kose oss.”, så bare svar “jada” og gjerne med en smiley. Men ingen lange svar. Så, når torsdag kommer så avlyser de en time innen avtalen med en unnskyldning som skal vekke en reaksjon i dere. Men da svarer dere bare “ok” og ferdig med det. Ingen NF. Ingen spørsmål eller triste smileys. Kun “ok”. Og hvis de bare blir borte uten å sende en avlysning på melding, så forblir dere tause. Aldri spør etter dem. Aldri skriv “hvor blir du av? Hadde ikke vi en avtale?”. Bare fullstendig radio silence, og gå videre med dagen med et skuldertrekk.

    2. OT: Har du fulgt saken med Ruby Franke og Jodi Hildebrandt i USA? Det hadde vært interessant å høre din kommentar om disse to.

    3. Takk for svar Daniel. Jeg ble nesten glad av å lese hvordan jeg skulle respondere på disse meldingene. I det siste er det slik jeg har gjort det også. Men jeg lurte jo på hva som styrte de til å holde på med denne bevisste manipulasjonen år etter år? Dette er jo en snart middelaldrende mann som holder på sånn. Jeg har jo tidligere tenkt at det må være en slags sex-avhengighet siden meldingene kun dreier seg om treff der tanken hans er å ha sex. Han krydrer meldingene med dick-picks og filmsnutter av seg selv. Men hvis det var den trangen som styrte ham, så har han virkelig ikke benyttet seg av alle de mulighetene han har hatt til det. Snarere tvert imot. Jeg har også tenkt at det er mer lokkende tilbud, men siden det ikke virker som det er sex som er greia så kanskje han holder på på samme måte med flere. Altså denne manipulasjonen. Han er ikke en fantastisk gud når det gjelder sex heller. Det er slik som man leser om sex med N/P – Det er mekanisk og tilgjort. Og etterpå er det hele tiden spørsmål om hva jeg likte best. Så det virker ikke som han har den store selvtilliten der heller siden han spør så mye om det etterpå. Men, det var lærerikt å lese gjennom alt nå etter at det rosa sløret ikke er så rosa lenger. Jeg har absolutt ingen illusjoner om at han hverken elsker meg, er forelsket i meg eller liker meg for den saks skyld. Og nå er det helt greit. Men det er nesten litt synd på ham også. Men rart at de gidder å holde på sånn år etter år for ingenting?

    4. Hei. Jeg lurer litt på om du kan skrive en tekst om det jeg kaller “nederlaget”? Jeg har vært i to forhold med narsissister, og begge gangene har jeg blitt overlappet med en ny partner, som er alt jeg ikke klarte leve opp til. I det første forholdet som varte i et år, ble jeg mishandlet så verbalt at jeg gikk ned ti kg og ikke turte se folk inn i øynene på lang tid. Bloggen din hjalp meg forstå, for den gang ante jeg ikke hva narsissisme var. Men det tok lang tid å bli kvitt kognitiv dissonans. Så – åtte år senere møter jeg en ny mann. Love bombingen fikk noen røde flagg til å vaie, men fordi han var en helt annen personlighet, så lot jeg meg lure. Til å flytte til han etter noen mnd osv. Men jeg levde ikke opp til den han ville jeg skulle bli, og jeg viste at jeg hadde en egen vilje, min egen karriere og at pengene jeg jobbet hardt for var mine. Jeg spanderte ikke ferie på han, fordi han valgte å ikke jobbe, levde på sin mor og sa høyt at han ikke forsto seg på folk som gadd å ha buffere i banken. Da jeg sa jeg sparte til ny bil, fikk jeg beskjed om at jeg kunne få en ok bil til 30 -40 tusen. Selv kjørte han en til 700000 som han hadde fått av sin mor.
      Jeg forsto ikke at denne personen var en narsissist fordi han aldri viste raseriet som den første gjorde. Han viste ikke sinne, men jeg aner at det ulmet inni han. Jeg gikk ihvertfall på eggeskal, og ble meget deprimert og fikk plutselig mye angst etter han dumpet meg på telefon – helt likt som nr 1. I begge forholdene hadde vi hatt en diskusjon, som gikk på at alt var galt med meg, jeg gråt og var helt fra meg. For at han neste dag sier unnskyld, og jeg blir glad og beroliget. Så fulgte noen dager med mindre og mindre kontakt, ghosting, før jeg plutselig ble dumpet på telefon. Begge narsissistene fulgte typ samme oppskrift.Helt merkelig. Som om de følger en bruksanvisning i håndbok for narsissister “hvordan dumpe på verst mulig måte”.

      Nå skrev jeg meg vel litt vekk, men det jeg vil frem til er at det er vanskelig å se, for andre gang, at narsissisten lever lykkelig videre med partneren jeg ble dumpet for. Det reiser mange spørsmål. Blant annet om det ER meg som er gal, håpløs, lat osv. Jeg klarer ikke opprettholde null kontakt. Ikke på han, for han har ikke sosiale medier, men jeg får et innblikk i deres liv via den nye partnerens. Og der går det jo tydeligvis bra. Jeg blir syk av å vite dette. Kunne en telefonkonsultasjon med deg hjulpet, jeg vet ikke, men har lyst å prøve. Jeg VET jo at jeg blir bedre av klare opprettholde null kontakt. Men så er det en liten stemme som sier at jeg vil få det mye bedre om jeg kan få med meg at dette nye forholdet går i stykker.

      Men mest sannsynlig kommer dette til å vare, for denne partneren har han vært sammen med to ganger tidligere. Og nå har han brukt forsyningene sine, hun var en av dem som alltid kom tilbake. Og han forsøkte beholde meg som forsyning også. Ringte plutselig og var hyggelig og ville at vi skulle være venner. Han foreslo også at vi “kunne gjøre det til en hyggelig avslutning” hvis jeg kom og hentet tingene mine. Noe jeg helt avslo. Gadd heller ikke hente tingene mine, de er ikke viktige, og har nå blokkert nummeret hans. Dessuten begynner han bli gammel, har mistet utseendet, så jeg antar han gjør overgangsobjektet til langtidsobjekt.

      Likevel. Det føles som om et nederlag.

      1. Hei “k”.
        Det er jo en klassiker du beskriver her.
        Av mine tre p/n så var den ene oppfarende/rasende, den andre var aldri oppfarende men utstrålte hva jeg vil kalle “stille ondskap”, og den tredje var mild og blid. Dette er kun fasader. Som du har forstått nå, så må man se bak fasaden og da oppdager man at de egentlig er veldig like.
        Du kaller det “nederlaget” og det beskriver jo hvordan det føles å se dem ri inn i soloppgangen med den nye partneren, etter at alt du fikk var en kort og middelmådig affære, etterfulgt av en brutal forkasting.
        Men kan du prøve å kalle det “befrielsen” og se hva det gjør med deg? Du ble faktisk befridd av den nye partneren. Hen tok ikke ditt livs kjærlighet. De overtok et problem. Det vil du forstå med tiden.
        I dag er min siste p sammen med min erstatter på tiende året. De har to barn. Hun kan gladelig beholde ham. Det påvirker meg ikke lenger. Jeg synes bare synd på de to barna.
        Men hvis du sliter mye med dette og trenger en konsultasjon, så kontakt meg på [email protected]
        Jeg legger også ved tre tekster om emnet som kanskje kan hjelpe deg, fra 2016, 2021 og 2023.
        https://psykopati.blogg.no/1452256807_den_nye_partneren.html
        https://psykopati.blogg.no/onsketekst-psykopatens-nye-partner.html
        https://psykopati.blogg.no/jeg-trodde-den-nye-partneren-raskt-ville-se-hvem-han-er.html

      2. Hei K. Overlappende forhold er typisk for narsissisten, fordi narsissistisk forsyning er deres oksygen og de derfor ikke evner å være alene. At det i det hele tatt blir slutt, er fordi de saboterer alle relasjoner, også dette grunnet deres forstyrrelse.

        Å være langtidsobjekt eller tilbakevendende objekt er aldri et kompliment, snarere tvert imot. En narsissist vil ofte holde på en partner lenge eller ta de tilbake om de innfrir narsissistens behov for beundring og tilfredsstillelse av egoet. Og det kan ingen sunne mennesker gjøre over tid, det er derfor ikke et godt tegn om et slikt forhold varer lenge. Mest sannsynlig går en slik partner rundt og tråkker over egne grenser, på overtid.

        Min eks har hatt overlappende forhold hele livet og sirkler tidligere flammer inn igjen. Han forsøkte det også med meg flere år etter jeg gikk. Det var egentlig bare en hoover trigger som utløste at han kontaktet meg (trøbbel med daværende dame), men han hadde glatt dratt meg inn i dramaet igjen og forsøkt seg om jeg ville det.

        Så husk at det er et sunnhetstegn at det ikke er DU som er den partneren nå. Og hvordan det går med de er virkelig ingenting å følge med på. Enten går det til helvete(som det vanligvis gjør) eller så forblir de sammen fordi partneren utsletter egne grenser og fordi narsissisten blir eldre og ikke lenger har samme energi og appell til å få forsyning fra andre som før. Altså ikke spesielt flatterende å være den narsissisten tar til takke med over tid.

    5. Til K:
      Jeg har boet med en coveret narcisist i mange år. Efter jeg forlod ham, har han haft fire andre forhold. Det første varede i tre år, hvilket jeg var meget forundret over. Hende han hurtigt fandt efter mig , talte dog med vores datter om, hvad der dog var galt med hendes far. Det blev værre og værre. Dette skete imens han postede billeder fra deres rejser, udflugter eller bare billeder hvor de så forelskede ud. Psykopater er gode skuespillere og internettet er et eldorado for dem. Her kan tidligere ofre, sidde og få det dårligt. Noget de nyder at tænke på, andre kan tænke…sikke et spændende liv han lever.. det giver også forsyninger. Tilbage til min ex og hans første objekt efter mig…lige inden forholdet sluttede, havde min ex sagt til objektet..det er dig det er galt med ..sådan havde jeg det ikke med M ( hvilket jo var løgn ) Hendes devaluering var også voldsom og hun flygtede væk ..ligesom mig. Nu er han i gang med nr 4 , men de sidste ofre taler min datter ikke så tæt med, så vi kan kun gisne på, hvordan det går. Jeg er ikke i tvivl…cyklussen forstsætter idealisering, devaluering, forkastning. Det er bare et spørgsmål om tid. Et godt råd…kig ikke på deres profiler, du bliver syg af det og det er et falsk billede du får af deres liv.

    6. Hei! Ramlet over bloggen din og har sittet helt oppslukt de tre siste dagene. Er helt i sjokk over det jeg leser, for «alt» stemmer med en relasjon jeg rota meg bort i.. Tenkte derfor å kjøpe begge bøkene dine, men «tankene mine får du aldri, finner jeg kun i pocket. Finnes den noe sted i hardcover? 🙂 Skal bestille en konsultasjon hos deg etterhvert også, vil bare lese meg opp litt mer først! Guds lykke å finne denne bloggen, for «ingen» andre forstår! TAKK

      1. Hei C.
        Leit at du trenger bloggen, men hyggelig at du fant den!
        Akkurat nå er det vårkampanje på bøkene du ønsker deg. “Psykopati og kjærlighet” får du for 219 kroner inkl. frakt. “Gråsteinmetoden” får du for 165 kroner (ja, den finnes kun i mykbind). Skriv til [email protected] hvis du ønsker dette tilbudet 🙂

    7. Lurer på 3 ting:
      Er P/N lykkelige? Tenker alltid at lykkelige mennesker ikke har behov for å være onde mot andre.
      Har P/N god selvfølelse/selvtillit?
      Kan en tenke at en P/N er mer lik enn robot enn et menneske?

      1. Er p/n lykkelige? De tror selv de er lykkelige, men egentlig er de bare tilfredse, og det varer ikke lenge. Psykopaten opplever ingen dype følelser, verken gode eller dårlige. De føler kun små “knist” av hva vanlige mennesker føler.
        Har p/n god selvfølelse? Psykopaten har. Narsissisten har varierende selvfølelse.
        Kan en tenke at P/N er lik en robot? I teksten over sammenligner jeg p/n med dyr. Men de kan også godt sammenlignes med roboter, fordi de handler på automatikk og på “repeat”.

    8. Jeg er ikke uenig i noe av det du skriver, Daniel.
      Det jeg fikk lyst til å kommentere er at mange P/N har god utdannelse og bra jobber.
      Det bety at de ikke er så impulsst
      yrte og ute av stand til å forfølge mer langsiktige mål som mange skulle tro.

      Det er velkjent at mange topper i samfunnet er psykopater. Det henger dårlig sammen med et generelt bilde av P som spesielt impulsstyrt og bare tenker på umiddelbar tilfredsstillelse av diverse behov. jeg tror de mer velfungerende kan skille litt på det. De er i stand til å gå igjennom mye krevende når det gjelder utdannelse og jobb, men tar seg ut når det gjelder sex, mat, underholdning og andre ting på privat basis. Ikke minst det å gå løs på enkelte personer i privat krets når de føler seg provosert eller oppbrakt overfor noe.
      Jeg skriver vel egentlig dette fordi at folk som leser her ikke skal tro at mennesker som har nådd relativt langt i livet ikke kan være P.

      1. Hva du skriver er riktig, men tenk på for eksempel politikerne som styrer Norge i dag. Jeg tror alle som leser her forstår at en høy andel er psykopater. Og ja, de har holdt stø kurs mot toppen i mange år – altså virker de ikke impulsive ved første øyekast. Men er ikke mange av de politiske beslutningene deres uforståelige? Lite gjennomtenkte? For impulser å regne?

    9. Til Lea.
      Min ex N havde et godt job. Spændende og et job folk så lidt op til. Der var også kedelige perioder i de lange vagter, min N havde. Så ringede han ofte til mig og sagde at han kedede sig ( det har han sikkert gjort til andre også) Han meldte sig til alle de kurser han kunne, det havde folk respekt for. Han dygtiggøre sig sandelig, sagde de. Til mig sagde han at det var fordi det var gratis og han kunne få spændende oplevelse. Ofte kom han hjem før kurset sluttede, det var alt for kedeligt. Andre gange blev han, da var der spændende damer involveret, kunne jeg høre. En kvindelig psykolog der holdt foredrag eller sådan noget. Hvert andet år skulle han genopfriske sine kundskaber. Han fik tykke bøger med hjem og det brød han sig ikke om. Han ventede til sidste øjeblik og læste så lidt. Jeg klarer den på min charme og dygtighed …sagde han og mærkeligt nok. Han bestod hver gang…

    10. ;Syntes det blir feil å dra disse paralellene mellom psykopater og ‘dyr’. For det første, er mennesket faktisk ikke annet enn en pelsfattig primat som har en genetisk likhet med nærmeste slektning blant sjimpansene på hele 98,6%. Vi er m.a.o langt i fra det unike intellektet vi ynder å tro. Av denne likheten følger dermed at vi ikke først og fremst har oppnådd sine tekniske fremskritt grunnet vår ‘enestående’ hjerne, slik vi ynder å tro, men en teknisk innstilt hjerne kombinert med menneskehåndens fingerferdighet- og et lydarsenal som muliggjør en detaljkommunikasjon med hverandre som faktisk ER unik.
      Grunnen til at jeg henger meg opp i dette, er at psykopaten har en mangel som fra naturens side er gitt arten m.h.t å kunne overleve; Nemlig empati. For urmennesket, ville jo denne mangelen vært fatal, da det å komme på kant med flokken for individ tilhørende en art med en så elendig fysikk som mennesket har vs de fleste av planetens øvrige arter av en viss størrelse. Sånn sett, er jo dette her i utgangspunktet en funksjonshemming, men som på en eller annet forkvaklet måte på mange vis snarere har endt opp som ‘anything but’. Men ikke desto mindre, er dette her hensynsløse uvesner, -og å dra paraleller til arter som umiddelbart merker når noe er galt, og umiddelbart dropper alt av egne behov for å trøste, som står ved ens side i tykt og tynt, for ikke snakke om mer enn gjerne går i døden for sine, skjærer seg dermed fullstendig for meg..
      – Når det er sagt, er det en svært god- og informativ utgivelse du drifter her. En ting jeg opplever at det råder en berøringsvegring rundt, er psykopati hos barn. Dette feies effektivt under teppet ved å henvise til at hjernen ikke er fullutviklet, for så at det henvendes til de tidlige kjennetegn/symtomer i det psykopatien har kommet til uttrykk i voksen alder.
      Jeg er hverken lege eller psykolog, og kan selvsagt ikke begynne å definere/diagnostisere ting, men samtidig trenger en da vitterlig ingen ekspertise for å kunne slå fast at det iallefall er noe seriøst galt fatt med en unge som uten omsvøp plager dyr og mindre barn, hverken viser sorg, anger eller redsel, og ikke minst opptrer fullstendig uanfektet av konsekvenser og straffereaksjoner, uansett hvilket ord en måtte ha- og ikke ha for det!
      Jeg mener.. Ville det ikke vært langt mer fordelaktig- og ikke minst prevantivt å kalle en spade for.. – tja.. om ikke en kan gi en ‘spade’-diagnose, så i det minste erkjenne at en høyst sannsynlig har å gjøre med en ‘spade in the making’!?

      1. Ang barn. Her vil nok langt de fleste være enige med deg.
        Ang mangel på empati. Det er langt flere ting enn kun mangel på empati som kjennetegner psykopaten. Noen vil sågar hevde at psykopaten har empati, det er samvittighet hen mangler. Denne artikkelen handler uansett ikke om empati. Empati er tema i flere andre innlegg på bloggen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg