Det eneste du trenger

Det lyder kanskje som en dårlig tv-shop reklame fra 90-tallet, men du trenger faktisk bare en ting for aldri å bli manipulert av en p/n igjen.

Nei, jeg tenker ikke på NK.

NK beskytter deg fra den p/n som har traumebundet deg, men hindrer deg ikke i å treffe nye p/n.

Jeg tenker heller ikke på Gråsteinmetoden. Gråsteinmetoden er nokså omfattende.

Jeg snakker om kun en enkelt ting du trenger.

Kan du nå gjette hva jeg tenker på?

Hvis ikke, så skal jeg fortelle deg det her.

Det eneste du trenger for å beskytte deg mot manipulasjon og tåkelegging, er en sunn virkelighetsoppfattelse. 

Når du har en sunn virkelighetsoppfattelse, så klarer ingen lenger å vippe deg av pinnen.

Du vil stole på hva du selv har hørt og sett, og du vil dessuten vite forskjell på riktig og galt.

Når vi lar oss manipulere, så skjer det fordi vi har overgitt definisjonsmakten til andre, som regel en p/n, fordi det hovedsakelig er en p/n som har interesse av å tåkelegge/gaslighte oss. Å tåkelegge betyr å tilsløre virkeligheten, slik at den skal bli mindre tydelig og diffus. Da begynner vi å tvile, og en manipulator vil ha en enkel jobb med å overbevise oss.

Derfor skal vi lære oss å beholde et fast grep om virkeligheten. Det betyr ikke at vi ikke skal være åpne for at andre oppfatter ting annerledes, men det betyr integritet til å si “ok, du ser det slik, men jeg ser det slik”.

Det betyr at du må skjerpe oppmerksomheten og hukommelsen din. Hva ble egentlig sagt og gjort? Legg deg det bedre på minnet enn hva du tidligere har gjort, slik at du overhodet ikke er i tvil hvis det skulle dukke opp forsøk på å betvile din hukommelse.

Dette er en treningssak. Mange kan ha god nytte av å skrive ned samtaler, og helst umiddelbart etter de har skjedd. Men egentlig trenger du ikke slike hjelpemidler, så lenge du skjerper sansene dine og er oppmerksom. Når du er bevisst på noe, så vil du ikke tvile på et senere tidspunkt. Repeter for deg selv “ok, han sa at svigers kommer på torsdag” like etter at det ble sagt. Da husker du det, og ingen kan med troverdighet i etterkant påstå at noe slikt aldri ble sagt, for du vet at det ikke stemmer.

En p/n vil hele tiden stille din rettferdighetssans på prøve. De gjør det, fordi de gjør uetiske ting hele tiden, og er avhengige av å overbevise deg om at hva de har gjort er innafor. Derfor må de bringe din rettferdighetssans ut av balanse, slik at du ikke lenger vet forskjell på rett og galt.

Ett eksempel fra mitt eget liv.

Min sjef ble plutselig langtidssykemeldt fra jobb. Arbeidsplassen ble tildelt en vikarierende leder fra kommunen. Men etter hvert som sjefens sykemelding trakk ut, så tiltok spekulasjonene på jobb. Hvorfor var hun borte så lenge? Var hun lei av jobben? Var kommunen misfornøyd med henne? Kom hun i det hele tatt tilbake?

Min helt klart narsissistiske kollega med psykopatiske trekk, var “ordfører” i spekulasjonene. Hun klarte ikke å la saken ligge, til tross for at avdelingen fungerte fint med den nye lederen. Min kollega fikk andre kolleger med seg i spekulasjonene.

Til slutt tok hun saken i egne hender og troppet opp til den tidligere sjefens private bolig, sågar etter kontortid, og forlangte å vite hva grunnen til sykemeldingen var. Hun spurte rett ut om det var psykisk.

Dagen etter fortalte hun triumferende hva hun hadde gjort. Kollegene reagerte varierende på opptredenen, fra bifall til taushet. Selv var jeg kritisk til opptredenen og konfronterte min kollega med dette. Jeg fortalte henne at sykdom er en privatsak og ikke vår rett å vite, selv om hun rent formelt fortsatt var vår sjef.

Til svar fikk jeg høre at “vi har jo snakket om det på jobb, ryktene begynte å gå”.

I hennes narsissistiske logikk så hadde altså personalet en rett til å vite årsaken til sykemeldingen “fordi de snakket om det”. Ryktene hun nevnte, var det forøvrig henne selv som hadde igangsatt.

Hun gjorde sitt beste for å overbevise meg om at hun hadde rett, og jeg hadde feil. Et av virkemidlene var å heve stemmen og bli agitert, for å gi sitt argument mer tyngde. Selv om ikke kun narsissister gjør dette, så er det en typisk narsissistisk taktikk.

Hun var avhengig av støtte blant personalet for sin gjerning. Derfor forsøkte hun å stille spørsmål ved min rettferdighetssans.

Hvis min oppfatning av rett og galt var tåkelagt, så ville jeg lett latt meg manipulere av henne, eller blir stilt i et dårlig lys foran våre felles kolleger.

Jeg gjorde ikke mer av saken der og da, men jeg lot meg aldri overbevise av at hun gjorde rett. Den dag i dag ser jeg med tydelighet grenseoverskridelsen i handlingen hennes. Og jeg har aldri vinglet.

Hvis du merker at din virkelighetsoppfattelse er svak, vinglete og lett påvirkelig og, så kan det hende du er tåkelagt over lang tid. Da som regel av en p/n forelder eller langtids partner.

Den gode nyheten er at det er meget lett å oppøve deg en bedre virkelighetsoppfattelse. Du trenger bare å erkjenne at du er tåkelagt, våkne opp, og heretter bli mer oppmerksom og bevisst, især i samvær med giftige mennesker som du vet har for vane å trekke din oppfattelse i tvil.

Så må du også øve deg i å korrigere dem. Du er nødt til å korrigere dem, ellers vil de fortsatt tro at de lykkes med tåkeleggingen, og da vil de fortsette til evig tid.

Det kan være ubehagelig å korrigere, spesielt en oppfarende narsissist, men er ikke så utrygt som du kanskje tror. Når du vet hva som ble sagt og gjort, fordi du var oppmerksom og tilstede da det skjedde, så er det faktisk veldig lett å forholde seg rolig, for du er trygg og stoler på deg selv og din hukommelse.

“Jeg hører hva du påstår, og du tar feil. Dette er hva jeg sa…… “. 

Å oppøve din virkelighetsoppfattelse vil ikke hjelpe mot psykopaten som traumebundet deg. Ihvertfall ikke umiddelbart. Her er det NK som gjelder. Men for alle andre nåværende og fremtidige p/n, så er dette faktisk det eneste du trenger for å bli immun mot manipulasjon.

 

Kjære lesere, det er spleis-måned, og vi er allerede snart halvveis. Midlene brukes til kommende års markedsføring. Det er kun i juni jeg ber om midler. Resten av året slipper dere “pengemas”. Jeg ber alle som har hatt glede og nytte av bloggen det siste året, om å bidra. Beløp bestemmer du selvfølgelig selv. 

Støtt spleisen her https://www.spleis.no/project/326686

 

 

7 kommentarer
    1. Jeg har merket dette hos flere som har vist seg å være ps., både romantisk relasjon og ikke.

      At de plutselig ikke svarer på meldinger og telefon. oppfører seg iskaldt. Men når du ser de igjen er alt som normalt/ingenting har skjedd og de har en eller annen ræva unnskyldning om du spør. men jeg merker at det forvirrer meg. De ghoster som ett middel til forvirring uten at de egentlig forsvinner. De leser også alt som skrives. Er det akkurat det de ønsker å oppnå? forvirring?

    2. Motivene kan være så mange.
      Jeg tenker at det at du bemerker det, sier nok. Virkelighetsoppfatningen din forteller deg at dette ikke er ok atferd eller en måte du vil bli behandlet på.
      Da må vi vel enten ta det opp og se om de holder opp med det, eller avslutte relasjonen.

    3. Det kommer jo imidlertid selvsagt an på hvem det er. Selv har jeg bl.a. måttet innføre lavkontakt med familiemedlemmer og far til barna. Jeg ser det som helt fånyttes å ta noe opp der. Men jeg sier mye nei og styrer kontakten til et minimum/på mine premisser. Med én svært ubehagelig respons og ellers foreløpig aksept.

    4. Takk! Det er en forskjell på en som oppriktig er opptatt og setter en grense, mot det disse gjør. Har f.eks en huseier jeg merker lang vei er ps. , og han unngår å svare på f.eks å avtale ett tidspunkt, for så å bare dukke opp. Det gir de en makt de tror de har, fordi jeg blir ignorert. Det bygger også opp en desperasjon, spesielt om det er romantisk relasjon. En trygg person ville kunne si “beklager, nå er jeg opptatt, svarer senere” I hvertfall bry seg om mine følelser.

    5. Det er jo en prosess, dette. Du blir klar når du blir det. Men jeg tror ikke det slutter å plage oss før vi er villig til å kaste relasjonen på båten/droppe kontakt evt for alltid dersom ‘kravene ‘ våre ikke blir innfridd i møte med andre. Sorg er tross alt bedre enn tortur.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg