Psykopaten og søvn

Nå tenker du kanskje “jeg vet at psykopaten gjør mye avvikende, men det er vanskelig å tro at de til og med sover annerledes”. Vel, det er naturlig hvis du tenker dette, men faktisk så kan man lese en psykopat på deres søvnmønster. Dette er naturligvis ikke et offisielt kriterie, men de fleste av psykopatens væremåter er ikke offisielle diagnosekriterier. Kun vi som kjenner en psykopat på nært hold har sett fellestrekkene og vet at disse uoffisielle kriteriene eksisterer. Slik er det også med psykopaten og søvn. 

Noe som vi alle vet men har nektet å tro at ikke er tilfeldig, er hvordan psykopaten kan legge seg og etter kun få minutter falle i tilsynelatende dyp søvn. For observatøren så minner det om en robot som skrus av eller legger seg til oppladning. Men dette er alt annet enn tilfeldig. Det er slik, og grunnen er at psykopaten ikke har bekymringer eller kvernetanker som holder ham/henne unødvendig våken. Psykopaten tenker ikke på morgendagen på samme måte som normale mennesker gjør. De gruer seg ikke til eksamener eller andre utfordringer. De opplever heller ikke glede; “sommerfugler i magen” holder dem ikke våkne. De ligger ikke og tenker på om de har sagt eller gjort noe galt. Samvittighet er fraværende og plager dem ikke. De har heller ingen håp eller drømmer om framtiden, som de ligger og spekulerer på om vil gå i oppfyllelse. 

Psykopaten kan falle i søvn umiddelbart etter en krangel. Der objektet ligger våken med knute i magen og lurer på hvordan konflikten kan løses, så dveler ikke psykopaten ved dette. Faktisk kan det virke som om de sover bedre etter en konflikt, og mest sannsynlig gjør de faktisk det. Narsissistisk forsyning i form av et opprørt objekt, beroliger psykopaten. Narsissistisk forsyning er deres bensin og deres evne til å falle hurtig til ro etter bråk kan sammenlignes med hvordan normale mennesker slapper av når de har spist seg gode og mette. 

Psykopatens søvnbehov synes å være minimalt. De trenger i gjennomsnitt få timer med søvn hver natt, og det synes som om de kan gå i flere dager uten søvn, og uten at det påvirker deres prestasjonsevne. De våkner fulle av liv selv etter meget kort sovetid. Igjen, akkurat som en robot, så kan en kort power nap på femten minutter holde dem gående i timevis. Imidlertid så vet de at normale mennesker trenger mer søvn enn dem, og dette vet de å benytte seg av i mishandlingen av objektet når devalueringen setter inn.

Det har seg nemlig slik at psykopaten fabrikkerer konflikter kun for å holde objektet våken. Psykopaten kan krangle utover de sene nattetimer uten å vise det minste tegn til tretthet. Objektet derimot blir stadig trettere og dette påvirker dessuten objektets resonneringsevne under krangelen. Dette vet psykopaten og han/hun vil benytte seg av dette til å få et stadig større overtak over et objekt som ikke lenger klarer å tenke klart. Neste morgen er objektet fullstendig omtåket etter bare et par timer søvn, mens psykopaten virker mer vital enn noengang. De spretter opp, smiler og sier “god morgen” mens de plystrer seg inn i dusjen. Psykopaten vet at de har ødelagt både natten og dagen for objektet. De selv derimot, er oppglødd og fulle av narsissistisk forsyning. 

Slike våkenetter iscenesetter psykopaten spesielt hvis de vet at objektet har en viktig dag foran seg. Kanskje har objektet en tolv timers arbeidsvakt i vente, eller kanskje en eksamen eller et jobbintervju. Kanskje skal han/hun kjøre en lengre distanse og trenger søvn. Dette vet psykopaten å ødelegge. Psykopaten vet at søvndeprivasjon svekker objektet på sikt. På den måten blir objektet enklere å manipulere og kontrollere. Psykopaten kan derfor finne på å forstyrre objektets søvn ikke bare en enkelt natt, men nærmest rutinemessig.

Det er akkurat som at psykopaten håner normale menneskers behov for søvn. Fordi psykopaten trenger mindre søvn enn normale mennesker, så oppfatter psykopaten søvn som en svakhet. Jeg vet om barn av psykopatiske og narsissistiske foreldre som kan fortelle at behov for søvn ble forbundet med skam, spesielt å ta en lur midt på dagen. Disse barna kunne fortelle at de måtte sove i skjul hvis de hadde behov for det, og hvis de forsøkte å finne ro eller slappe av, så passet deres psykopatiske foreldre på å bråke ekstra mye rundt dem, eller ruske dem i tærne hvis de var i ferd med å sovne, slik at de våknet. Soving ble møtt med et mildt anklagende og hånende “har du sovet igjen?”, som om det var en slags forbrytelse å sove midt på dagen eller for lenge om morgenen. 

Selv om psykopaten synes å sove meget dypt, så er de lett vekkbare. I tillegg til et begrenset søvnbehov i antall timer, så sover de meget overfladisk. Det er som om de selv under søvn er oppmerksomme på alt som skjer rundt dem. Min psykopatiske nabo visste det alltid hvis jeg var våken og i aktivitet, selv om det var midt på natten (på grunn av turnusarbeid så har jeg av og til en annerledes døgnrytme). Han fikk med seg alt som skjedde rundt vårt hus, uansett tid på døgnet. Jeg kjenner psykopater som er meget sensitive for lyd og bevegelse når de sover. De synes å alltid ligge på vakt, som om de har en innebygd boligalarm og alltid er forberedt på angrep, selv om natten. Jeg tror det faktisk er slik. En psykopat angriper selv sine omgivelser hele tiden og mest sannsynlig projiserer de dette personlighetstrekket over på andre. Det gjør at psykopaten befinner seg i en slags permanent paranoid tilstand. 

Til slutt; psykopaten synes å ikke ha evnen til å drømme. Evnen til – og behovet for – å drømme krever indre aktivitet; et følelsesliv og evne til refleksjon. Normale mennesker drømmer hver natt. Vi drømmer ekstra intenst hvis noe plager oss eller hvis vi bevisst og ubevisst bearbeider noe. Psykopaten har ingen av disse drivkreftene, intet indre liv eller følelser som må reguleres. Hvordan kan de da drømme?  

Psykopater jeg har snakket med om dette temaet synes å ikke helt forstå hvordan drømmer foregår. De sier rett ut “jeg drømmer ikke”. Dette utsagnet møter vi ofte med mistro og svarer “joda du drømmer, alle drømmer, du husker bare ikke drømmene dine”. Vel, jeg har sluttet å svare dette. Jeg tar psykopaten på deres ord når de påstår at de ikke drømmer. Hvis de drømmer, så gjør drømmene åpenbart intet inntrykk på dem. De blir ikke berørt av noe.

Kanskje er det en “tell” eller kanskje vet ikke psykopaten at han/hun avslører seg selv, men neste gang jeg hører en person jeg ennå ikke kjenner påstå at han/hun ikke drømmer, så vil jeg være på vakt. Faktisk vil jeg løpe.

 

 

23 kommentarer
    1. En dame jeg kjenner, og er nokså sikker på at er P/N, sover veldig lett og har lavt søvnbehov. Hun farer opp av den minste lyd. Ingen kan snike seg hjem en sen nattetime der uten at hun våkner. Det slår aldri feil. Det er som du sier nesten som en innebygget sensor for bevegelse og lyd. Om hun drømmer eller ikke vet jeg ikke noe om.
      En annen dame som jeg er litt usikker på fordi hun alltid er så kald og rolig, viser lite følelser og er ekstremt inne i sin fornuft, har fortalt meg at hun aldri drømmer. Jeg har svart som deg at alle mennesker drømmer, har bare tenkt at hun ikke husker det. (Vi husker vel bare det vi drømmer rett før vi våkner?)
      En underlig tanke at også dette med søvn er noe spesielt for P/N. Men det er klart at har man lite å bekymre seg over og lite refleksjoner, så trenger man kanskje ikke søvnen til å bearbeide ting på samme måte som folk flest?

    2. Spændende emne , det med N/P og søvn. Min N /P drømte aldrig. Jeg drømte tit og detaljeret og fortalte tit om drømmene. Min P har aldrig, i alle de år vi var sammen , fortalt om en eneste drøm ..han sagde selv at han aldrig drømte.
      Min P havde også et lille søvnbehov og hånede dem der havde brug for mere søvn…ligesom jeg selv havde.
      Da devalueringen var en realitet, kunne han spille mega højt musik når jeg var gået i seng, så det var umuligt at sove eller han kunne komme ind i soveværelset og tænde lyset, selvom jeg sov . Også det med at N/P sover med det samme efter drama og skænderi kender jeg særdeles godt. Jeg har prøvet det et utal af gange og jeg har undret mig gang på gang over dette fænomen
      Det er utroligt med denne blog, at hver gang der kommer et nyt indlæg , kan jeg genkende det der skrives om . Jeg sidder måbende tilbage endnu engang og tænker…hvor kender de min P/N fra..

    3. Interessant det du skriver, og det virker fornuftig. Den ene P som jeg var utsatt for ringte alltid mellom 01 og 03 på natten..eller sendte meg SMS med små hint om at jeg burde bekymre med.. få meg opp av senga eller ligge å gruble.. om jeg ringte han og ble bekymret svarte han ikke på tlf…ville jeg skulle stå opp og komme bort til han eller bare sendte SMS for å Fortelle at han skulle ta livet sitt og at det var min feil. jeg undret meg mange ganger på hvordan han klarte seg så lenge uten søvn.. og like blid mot sine pasienter om morgenen. Jeg fungerer vel kanskje bedre om natten eller om dagen sa han.. men han sov jo ikke om dagen heller. Men slik som jeg forstår deg her så hentet han den energien han trengte med å lage et drama eller slite ut meg. Som en maskin som bare fyller på disel eller bensin. Helt utrolig men ser det jo nå. Takk for et bra innlegg, og for at du sensorer😊

    4. Jeg har ventet på dette innlegget:-) Du har nevnt tidligere at du skulle skrive om psykopatens søvnmønster.
      Som å lese om min P.

    5. Det er rart med det, men min hoved P/N hadde et stort søvnbehov. Han likte skryte av at han hadde lite behov for søvn ,men det hadde han. Han kunne holde det gående til tidlig morgen, men så skulle han også sove til 2 eller 3 på ettermiddagen. Da vi fikk barn fortsatte det. Han var bare foraktfull ovenfor meg som sovnet i sofaen om kvelden etter å ha vært oppe 5.30 med små barn. Han sto aldri opp med gråtende babyer. Spesielt ille var det når han hadde planlagt en romantisk aften, barna sov 23, og jeg var fullstendig utslitt og sovnet der jeg satt. Da kunne det vanke både ørefiker og skjellsord om hvordan jeg oppførte meg – på slik en fin romantisk aften som han hadde stelt i stand.

    6. Anonym: det er fryktelig hvordan de oppfører seg.

      Jeg synes det er interessant med din unntakshistorie. Jeg har en teori om at i perioder med manglende narsissistisk forsyning, så sover de mer. Det er NF som driver dem, og i tørkeperioder så konserverer de og går i dvale. Bare en teori jeg har og ikke noe jeg har bekreftet 🙂

    7. Hei 🙂 Jøss det her har jeg lurt lenge på. Lurer egentlig på hvorfor ikke jeg har tenkt på å google det. Jeg hadde ett kort forhold med en psykopat en gang og jeg har bodd i samme hus med to leiligheter med psykopat som nabo. Jeg begynte seriøst å lure på om de gikk på noe eller sov andre tider på døgnet. jeg fungerte jo dårligere og dårligere og greide ikke tenke klart til slutt og d var nok meninga det da. Jeg ble holdt våken hvær natt av xn som skulle gi meg dårlig samvittighet hele tida og serverte meg masse løgner og når jeg fant ut avd et og dumpa han struet han med å komme på døra mi å drepe meg og at han skulle ødelegge bilen min mens jeg sov. Jeg hadde fortalt han at jeg måtte gå til legen å få sovemedisiner pga han. Da hadde jeg gått 3 døgn uten søvn pga hans psykiske mishandling. Og jeg sov nesten bare 3 timer de nettene jeg klarte å sove. Til slutt måtte jeg ta en dag fri fra jobb og dro til legen for å få noe å sove på. Og da jeg flytta ble jeg holdt våken at naboen krangla og diskuterte med folk i tlf, hadde besøk eller lyden fra tv hvær natt. Måtte bruke sterke sovemedisiner med rød trekant innimellom for å innhente meg for å kalre å sovne der og. Måtte ta egenmelding på jobben en dag pga søvnmangel. Drømte mareritt om dem også. Drømte at xn kom for å drepe meg og herpe bilen min. Han sa tilogmed at jeg ikke burde ta sovemedisiner og heller være på vakt. Og om naboen drømte jeg at h.n satt ute i gangen med kjøttkniv og sa ” nå venter jeg bare på at (navnet mitt) skal sovne” en annen gang drømte jeg at h.n sa “nå skal jeg opp å ta (navnet mit)!!” En annen gang drømte jeg at de hadde parkert masse biler foran min og jeg skulle avgårde og jeg sendte sms og spurte om de kunne flytte bilene men fikk svar “det gidder vi ikke” jeg klikka og løp ned og slo inn døra og skjelte h.n ut etter notet og da bråvåkna jeg med høy puls.

    8. Anonym: ja de tukler med psykene våre og driver oss til kanten av vanvidd. Og selv om de ikke klarer å gjøre oss sprø, så ødelegger de vår produktivitet og funksjonsevne.

      Man kan bare trekke seg bort fra disse menneskene. NK NK NK.

    9. Uhyggeligt…jeg var også på sovemedicin, beroligende medicin og medicin mod angst, det sidste år sammen med N/P . Da det lykkedes mig at komme væk fra N/P og indføre gråstensmetoden kom jeg helt ud af al medicin. Min astma forsvandt, min migræne forsvandt og min allergi forsvandt. Min krop har simpelthen været i alarmberedskab i årevis…det er så skræmmende…..

    10. Jeg sluttet også å sove. Men kom meg alltid opp på morgenen for det. Vekta ble lav og jeg fikk mangler av vitaminer og mineraler. Blodprøver viste lavt immunforsvar.
      Styrke seg via innsikt og NK er svaret på bra liv og helse igjen. Ønsker alle en god helg!

    11. Jeg tror du har ret i at de går i dvale når de ikke får NF. Min eksmand fortalte, at da han sad i fængsel (af flere omgange) sov han så meget at vagterne var bekymrede for om han var okay. Han sov rask væk 20 timer i døgnet i flere måneder af gangen.
      Mens vi var sammen (sammenlagt i 9 år) – de tre sidste som ægtepar – sov han også meget. Men jeg har på fornemmelsen at det var en del af hans sabotage og arrogance. Når min familie kom på besøg, og de kom langvejs fra og ikke så ofte, kunne han forsvinde midt under middagen – blot for at jeg kunne finde ham sovende oppe i soveværelset. Noget der sårede mig meget og gjorde mig forlegen.. men han var fuldstændig ligeglad med pli og god opførsel.
      Vi har ingen børn sammen og min søn og jeg kom væk. Jeg fik diagnosen PTSD i 2012 og lider derfor af angst og bliver let paranoid, men bruger ikke længere medicin, min eksem er væk og min søvn er bedre. Min eksmand holder stadig øje med mig, kører med jævne mellemrum forbi min nye adresse – med hvilket formål ved jeg ikke – det betyder heller ikke noget,- han skræmmer mig ikke længere. Han er bare et ynkeligt væsen. Jeg flyttede for 8 måneder siden. NK i 4 måneder nu. Denne blog har haft stor betydning for mig og jeg er dybt taknemmelig for at du deler ud af din indsigt og viden, blogforfatter. Tak..!

    12. Ja, det er også en af P s karakteristika – Spot on. Det kan jeg nikke meget genkendende til. Sammenlignet med min xP følte jeg mig som en der havde et ekstra stort søvnbehov. Men det var nok bare helt almindeligt i forhold til ham eller fordi jeg var så slidt, af at være sammen med ham. P spurgte mig engang om jeg egentlig var klar over hvor lidt han sov og hvor mange gange han var vågen om natten. Og da han fortalte mig det, troede jeg ganske enkelt ikke på ham. Så lidt søvn kan man umuligt eksistere med, men det kunne han! Hans læge havde også gjort ham opmærksom på, at han ikke ville blive særlig gammel. Lægen havde nok luret den evigt stressede organisme han havde. Om dagen havde han den der Extreme energi, han var i action konstant. Han holdt sig vågen til sent foran div. skærme. Når han var syg, løb han en tur med en lang distance eller trænede i nogle timer i fitness studie. Sygdom skal svedes ud, sagde han. Jeg spurgte om det ikke var bedre at han tog det med ro, når han havde feber. Få restitueret og slappet af og ikke være så hård ved sig selv. Men han ville træne feberen væk. Jeg har et ovenud stort energi depot, fortalte han og jeg kan ikke ligge herhjemme alene. Han havde aldrig haft en sygedag på job! Han gjorde nar af mig, når jeg havde behov for en lur midt på dagen. Om natten har jeg et par enkelte gange vågnet og der lå han med opspilede øjne og stirrede koldt og tomt op i loftet. Scary!

    13. Dette er skremmende, og noe jeg ikke har forbundet med min P før nå. Jeg ble opp gjennom alle år gjort narr av hvis jeg tok meg en lur midt på dagen, kalt lat hvis jeg ville sove ut i helgene, til og med hvis jeg var syk og måtte sove pga det ble jeg vekket og kalt for en latsabb. Hva hadde jeg å klage over, liksom? “Se til h…. å komme deg opp, ikke ligg er og dra deg – late kjerring!”
      P, derimot – opp grytidlig hver eneste dag for å trene, inkl på helger og helligdager. Full jobb og kjempelange arbeidsdager ellers i uka. Jeg gikk og ventet på at han skulle klappe sammen på et vis pga utmattelse eller noe slikt. Det skjedde selvfølgelig ikke. Noe av forklaringen er kanskje i dette blogginnlegget. Selv tillot han seg aldri å være syk, da måtte han ut og trene, “svette det vekk”, slik som Anonym21 også skriver om. Enten det, eller han lå ynkelig i sofaen, det var han det var mest synd på i hele verden.
      Tusen tusen takk for at du skriver denne bloggen. Det går mer og mer opp for meg hva jeg har vært med på i altfor mange år.

    14. Tinna: ja det er skremmende. Den lange veien mot å “av-skamme” alle tingene vi ble hånet for, er begynt, slik at vi kan ha normale behov og egenskaper uten å skamme oss over dem.

    15. Takk for god tekst! Det stemmer helt med min p også, sovnet med en gang, drømte ikke og trengte lite søvn. Neste dag slang han spydigheter. Jeg begynte også med sove tabletter og sterke allergi tab for å kunne slappe av. Ettervert torde jeg ikke ta sovetabletter, i tilfelle han skulle gjøre meg noe mens jeg sov. Jeg var mye redd. Sov ingenting tilslutt og fikk insomnia.

    16. Mari: “Ettervert torde jeg ikke ta sovetabletter, i tilfelle han skulle gjøre meg noe mens jeg sov.”

      Ja. Når man frykter sine nærmeste så er det et sterkt signal om at noe er riv ruskende galt. Man tror man er gal som er redd for sin egen partner, forelder eller andre som står en nær. Men faktisk er man ikke gal, sammen med en psykopat så er man i fare og man sanser dette på et dypere plan.

      1. Jeg er sammen med en psykopat.Han bor i en annen del av verden,så vi møtes ikke så ofte. Men når det skjer er det “lightening and fireworks”. Etter at jeg forsto at han var en P, ble alt så mye lettere. Han gjorde så mange for meg- totalt uforståelige ting. Jeg opplevde aldri empati. Han kretser rundt seg selv, bedriver selvros, skryter uhemmet av sine bragder. Og- han eier ikke ydmykhet Søvn trenger han ikke, og også dette skryter han av. Jeg fungerer ikke uten søvn, og jeg må ha et minimum på seks timer. Sammen med ham forteller jeg aldri om egne meritter. Han vil uansett overgå meg. Han er fascinerende karismatisk, og jeg lar meg trollbinde av dette. Sammen med ham kjeder jeg meg aldri. Er klar over risiki, men velger foreløpig å ha denne forbindelsen. Jeg er imidlertid alltid på vakt, men jeg synes det er et interessant “prosjekt”.Og- jeg forundres stadig.Så foreløpig blir jeg i dette forholdet.Mot bedre vitende? Ja, kanskje…

    17. takk for god informasjon, man lærer stadig mere. jeg vokste opp med en og ser klart mønsteret, men søvn? dette var nytt for meg. Men jeg kjenner det helt klart igjen. Han kunne more seg ved og pirke meg i ansiktet med ett strå eller liknende gjentatte ganger til jeg våknet. En gang ble jeg utsatt for grov vold og våknet i enorme smerter. vi har ikke lengere kontakt heldigvis, en sten falt av mine skuldre.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg