Stemmer det at narsissisten blir verre med alderen? Og hva med psykopaten?

Narsissister er sårbare, dramatiske og desperate mennesker.

Desperasjonen ligger i alle forsvarsmekanismene de har opprettet for å unngå opplevelsen av skam.

Sårbarheten ligger i frykten for at noen skal trenge gjennom forsvarsmekanismene. Her ligger narsissistens aggressive “angrip før jeg selv blir angrepet” tilbøyelighet.

Tilbøyeligheten til drama ligger både i deres manipulasjoner for å få narsissistisk forsyning ved å spille mennesker opp mot hverandre, men også når forsvarsmekanismene kommer til uttrykk, for eksempel via projeksjon, fornektelse, narsissistisk raseri, bitterhet, forakt og offermentalitet (fordi alle andre er urettferdige mot dem).

Mye av dette er ubevisst hos narsissisten.

Narsissisten flyter på fysisk attraktivitet og karisma. De har ingenting annet å tilby.

Etterhvert som de blir eldre, så svinner den fysiske attraktiviteten. Mange blir også innhentet av fortiden – overgrep de har begått gjennom livet kommer for dagen og blir fortalt av ofrene. Mennesker unngår dem. Eldre narsissister må ofte flytte fordi de blir ignorert og avvist på deres gamle hjemsted.

De blir rett og slett forlatt, og kan kun klore seg fast til mennesker som fortsatt er bundet til dem; eventuelle partnere og barn de fortsatt har kontakt med, og naive flygende aper som ennå ikke har forstått tegninga eller klart å frigjøre seg.

Etterhvert som nettverket svinner, så øker presset på de få menneskene narsissisten har igjen, fordi det nå er færre mennesker å suge narsissistisk forsyning fra. Det er nå narsissisten risikerer at de siste nærstående forlater dem. Disse er imidlertid ofte så manipulert og ødelagt at narsissisten klarer å holde dem fast livet ut.

Med alderen blir narsissisten tiltakende bitter av å bli forlatt og ignorert, i stedet for å bli beundret og hjulpet (som de mener de fortjener). De blir ofte overlatt til seg selv, samtidig som kroppen skranter og de får problemer med å utføre praktiske oppgaver. De klarer nok fortsatt å tiltrekke seg noen naive hjelpere, men på en desperat og sørgelig måte.

Men det er ikke slik at evnen til refleksjon øker med alderen. Det er ikke slik at det plutselig går et lys opp for dem, hvor de forstår all uretten de selv har begått, og forsøker å bøte på den. De vil dø, fortsatt overbevist om at de gjorde rett, og alle andre gjorde feil.

Men hva med psykopaten?

En påstand som jeg hører, og også selv har observert og refererer til, er at psykopaten utvikler seg motsatt av narsissisten og blir mildere med alderen. Stemmer dette?

Ja, mener jeg. Jeg vil forsvare denne påstanden.

Grunnen er at psykopaten allerede i utgangspunktet er en roligere og mindre dramatisk person enn narsissisten. Det betyr overhodet ikke at de er bedre mennesker. Tvert imot, psykopaten er enda mer grandios. De opplever seg selv så suverene og overlegne andre mennesker, at ingen truer dem. Derfor blir de ikke like lett provoserte som narsissisten. Psykopaten frykter ikke skam, slik narsissisten ubevisst gjør, for psykopaten er skamløs – i ordets rette betydning. Psykopaten er kaldere og mer kalkulert, og plotter derfor ofte langt mer avanserte overgrep enn narsissisten er i stand til.

Som en digresjon så har jeg lyst til å sitere den beste litterære beskrivelsen av en psykopats kalkulerte kjølighet som jeg kjenner til.

“No one would have believed in the last years of the nineteenth century that this world was being watched keenly and closely by intelligences greater than man’s and yet as mortal as his own; that as men busied themselves about their various concerns they were scrutinised and studied, perhaps almost as narrowly as a man with a microscope might scrutinise the transient creatures that swarm and multiply in a drop of water. With infinite complacency men went to and fro over this globe about their little affairs, serene in their assurance of their empire over matter. It is possible that the infusoria under the microscope do the same. No one gave a thought to the older worlds of space as sources of human danger, or thought of them only to dismiss the idea of life upon them as impossible or improbable. It is curious to recall some of the mental habits of those departed days. At most terrestrial men fancied there might be other men upon Mars, perhaps inferior to themselves and ready to welcome a missionary enterprise. Yet across the gulf of space, minds that are to our minds as ours are to those of the beasts that perish, intellects vast and cool and unsympathetic, regarded this earth with envious eyes, and slowly and surely drew their plans against us. And early in the twentieth century came the great disillusionment”.

En litt tung tekst på engelsk. Men det er fordi den ble skrevet i 1897, av H. G. Wells, som en del av hans science-fiction roman “The war of the worlds”. Den handler faktisk om romvesener! Men det er samtidig en perfekt beskrivelse av den kalkulerte psykopaten. Om Wells bevisst beskrev psykopaten til fingerspissene, og deretter projiserte trekkene over på de ondskapsfulle romvesenene, er uvisst. Analogien med romvesener er forøvrig ikke så fjern, for psykopater er definitivt en annen rase, om ikke en annen art. De går blant oss. Ligner på oss. Snakker som oss. Kler seg som oss. Men de er rovdyr forkledt som mennesker.

Men med alderen så synes psykopaten å miste sin psykopatiske energi, sin evne og sin lyst til å kalkulere sabotasjeaksjoner. Objekter som har levd tett på aldrende psykopater, forteller at psykopaten synes å bli enklere å leve med, mer samarbeidsvillig, og objektet går ikke lenger på eggeskall på samme måte som før.

Det er nok noe i dette.

Men igjen. Det er ikke fordi psykopaten plutselig er blitt en angrende og godhjertet person. Det handler ikke om ny innsikt eller en ydmyk “oppvåkning”. Psykopatien ligger der fortsatt, rett under overflaten, og vil komme til syne hvis psykopaten blir utfordret, for eksempel på makt.

Under denne teksten så vil jeg legge ut en video om dette emnet. Men det er ikke en tilfeldig video jeg har valgt. Jeg legger den ut med en betenkelighet.

Det florerer med youtube videoer om psykopati og narsissisme. Dette har eksplodert de siste ti årene. I utgangspunktet er det svært positivt at bevisstheten sprer seg. Men man må også være på vakt. Det finnes kanaler laget av mennesker som selv ble avslørt å være narsissister, og som nå er fjernet fra youtube. Det finnes også videoer som egentlig handler om normale (men vanskelige) mennesker, og hvor skaperen ikke synes å ha forstått dybden i narsissisme eller psykopati. Dette er en felle som er meget lett å gå i, fordi hjernen hele tiden ønsker å tolke den psykopatiske adferden på normalt og rasjonelt vis. Dette merker jeg også på meg selv.

Videoen jeg legger ut er muligens et eksempel på sistnevnte.

Videoen beskriver mange narsissistiske trekk korrekt, men kommer også med tvilsomme påstander. For eksempel denne;

“In addition, narcissists may regret acting in a way that pushes away the few individuals they care about, if they act on their need for revenge”. 

Det er normale mennesker som gjør dette.

Å være normal betyr ikke nødvendigvis at man er en god person. Det betyr kun at man ikke har en forstyrrelse eller sinnssykdom.

Hvis man bryr seg om noen, også selv om det kun gjelder en håndfull personer i løpet av et helt livsløp, så er man ingen narsissist. Normale mennesker kan være sololøpere, eremitter, eller bry seg mer om ting og maskineri enn om mennesker.

En narsissist vil heller aldri angre på å ha “støtt mennesker fra seg”. For det første vil de aldri erkjenne at det var de som støtte noen bort. Og da kan de heller aldri angre på egne ugjerninger.

Man trenger heller ikke være narsissist for å være en hevngjerrig person.

Mange er drittsekker som unge, men blir mer ydmyke med alderen. De er ikke narsissister.

Videoen har ellers mange viktige poenger. Se og bedøm selv.

 

 

6 kommentarer
    1. Først vil jeg si at jeg er takknemlig for denne bloggen 🙂 Tror jeg har lest her tusenvis av ganger nå siste tiden.. Jeg har vokst opp med en mor som var P/N.. Hun sitter inne på livstid nå! Jeg lovet meg selv at jeg aldri skulle rote meg borti en mann som var P/N.. Nå har jeg gått igjennom en kaotisk runde noen uker og lurer på om dere her på bloggen kan gi meg noen tips.. Jeg var i et annet land for 4 mnd siden og møtte på en mann der.. Ved første øyekast virket han arrogant & jeg følte meg liten..Han spottet ut at jeg hadde arr på armene mine fra barndommen min.. Vi møttes & gikk tur & lo & pratet.. Han pratet på en måte der jeg åpnet meg helt, og på 3 møte ville han at vi skulle være sammen, for det var skjebnen at vi hadde møttes..Det var love bombing & fremtidsplaner på høyt nivå..Derifra gikk det i rasende fart..Han spurte om vi skulle forlove oss etter 2 uker.. og det ble vi.. Og vi skulle prøve avstandsforhold i noen mnd.. Han hadde full oversikt over økonomien min og det var viktig at jeg var på 0 når vi skulle gifte oss.. Det stusset jeg på, & nektet at han skulle betale gjeld jeg hadde..( vi skulle gifte oss 9 mnd etterpå) Han bestemte det uten at jeg ante noe..Han hadde mange sykdomshistorier, hadde hatt både kreft & hjerteinfarkt.. osv.. I det ene øyeblikket virket det som at han ville at jeg skulle flytte fra Norge.. og i neste at jeg skulle bo i Norge..Jeg måtte ikke være sjalu for han hadde mange venniner.. og alle rundt han var alkoholikere & psykiske problemer eller syke.. Han var best i alt.. Han skulle passe på meg.. osv.. Så.. skulle han i en sak som handlet om barnet sitt.. og han ville vel at jeg skulle prate for han, men jeg ville ikke blandes inn.. siden jeg hadde kjent han i 2 mnd.. og jeg hadde blitt kastet inn i *stemor* rollen med en gang.. han testet meg.. Også begynte ting å snu.. med en gang jeg fikk ring på meg, begynte han å si mye rart.. han sa han hadde datet mye, men om han så feil & det ble kjedelig ble han fornøyd.. han hadde vært dømt så så mange ganger, og det var alltid en syk dame som var grunnen.. han sa det var grunnen til at han ikke turdte å ta hardt i meg.. Jeg var totalt blind.. Han likte variert sex & 3 kvelden dro han fram leketøy.. og det ble mer & mer.. Jeg følte at jeg ble usikker.. Ting føltes ikke ekte.. Det var 100 historier.. Det var aldri han som hadde gjort noe galt, men alle andre.. Det var kaos fra morgen til kveld & jeg fikk skyldfølelse hver gang jeg skulle reise.. Og han spurte meg om jeg var hans & ingen skulle komme mellom oss.. Det var mye alkohol.. De siste ukene før bruddet begynte han å kritisere meg & komme med stikk.. & han holdt meg på avstand.. Så.. 3 dager etter rettsaken droppet han meg.. Han fremstilte seg selv som en helt & sa at han ikke kunne tilgi seg selv for at jeg skulle forlate alt her for å flytte.. Han holdt meg på pinebenken i 3 uker & tok kontakt for å si at det var ikke det at han ikke hadde føleser men han ville ikke blande meg inn i noe.. og at han brydde seg om meg.. 2 dager etter ringte han igjen.. da ble samtalen avsluttet med at han lurte på om jeg var sterk nok til å ta selvmord.. Så har det vært stille i 7 dager.. Jeg fikk høre at han har ny dame.. Og det er samme dama han hadde 2 uker før det ble slutt med oss.. Er dette et vanlig spill?? Jeg har så mange spørsmål.. Jeg lurte på om han kunne sende tingene mine, men da fikk jeg bare til svar at han trodde vi skulle være venner & omgås.. De rundt han sier han er en lystløgner & bedrager.. Når han droppet meg forsvant grunnmuren under meg & jeg kollapset helt.. Jeg var som en zombie i 2 uker & lurte på hva jeg hadde gjort galt…Alle rundt meg sa han ikke var bra, men jeg var helt desperat.. Han hadde lovet meg en framtid på et nytt sted & giftemål & barn osv.. Så bare ble alt borte.. Jeg vet jeg skal være glad for det nå.. Hvor vanlig er det at slike personer tar kontakt i gjenn?? Og var det meningen at jeg skulle være langtidsoffer?Det som er vanskelig for meg å forstå er at folk går så aktivt inn for å ødlegge andre.. Jeg var så manipulert & hjernevasket etter 3 mnd at jeg var helt på bærtur.. Og det selv om det var avstandsforhold, og vi snakket hver dag & var sammen 1 uke av gangen i 3 mnd.. I ettertid ser jeg at han var aldri glad.. Han smilte aldri, bare de første ukene vi møttes.. Og han stirret på meg noen ganger slik at jeg følte meg liten.. Og jeg så det svarte i øynene hans en gang & da sjønte jeg at jeg hadde gått over streken.. Og det endte med at jeg måtte trygle om tilgivelse.. Og når jeg ser på bildene nå så ser jeg at øynene er iskalde.. Det her er en mann som virkelig er full av hat.. Jeg vet ikke om P/N blir mildere med årene.. men en annen mann jeg kjente før med P/N har blitt gammel nå.. Og han er rimelig ensom.. Alle har snudd ryggen til han.. Det er vel det som skjer til slutt..
      Jeg heier på alle som har kommet seg bort 🙂

      1. Ojojoj, her var det mange røde flagg.
        Det er godt du slapp unna. Dette endte ikke bra og ville ende enda verre hvis du holdt det gående med ham.
        Du viser masse innsikt og forståelse i din kommentar.
        Jeg ser at hans future faking hektet deg, og at du fortsatt er hektet, men dette vil gå bra med tiden. Hold deg til oss her på bloggen, les og la tiden virke, kommenter hvis du må. Men aller viktigst – hold deg til deg selv. Bli din egen beste venn, få tillit til din egen oppfatning, for nå må du beskytte deg selv.

        1. Ja! Jeg forstår nå at det var ikke noen ekte plan med at vi skulle gifte oss.. Jeg tror jeg ble brukt som en brikke til *fasade* der han trengte noen som kunne si noe om hvor bra person han var! Og jeg vil aldri få noe svar på hva han egentlig var ute etter.. Men husker jeg bet meg fast i at han spurte: Tror du at du vil trives her? Jeg: Med deg ja, og han svarte : Alene også?.. Da begynte jeg å våkne litt.. Det hadde vært helt krise å flytte til et annet land & forlatt alt her også plutselig stått uten noenting i ingenmannsland.. Skummelt når man tenker på det i ettertid.. Føler jeg aldri ble ordentlig kjent med han.. Men alt gikk så fort, at det gikk nesten ikke opp for meg at jeg var forlovet heller.. Nå har det blitt rolig fra han fordi han har ny dame.. Han har sagt vi må være venner og møtes når han har blitt bedre.. Men alt som har blitt sagt er løgn.. Og han sa tidlig at han så etter feil.. Og jeg måtte slutte med ditt & datt.. han bestemte klær osv.. Følte han skulle ha full kontroll etter bare noen uker.. Men jeg var en sårbar person når jeg møtte han .. Sikkert en perfekt person & manipulere.. Leste et sted at de var opptatt av energi.. Han her sa faktisk selv at han var opptatt av at dama ga han energi.. Hvor vanlig er det at P/N prøver å re-idealisere gamle kjærester?? Eller er det som regel et engangstilfelle? De er jo mestre på å manipulere.. Med tanke på at han maser om at vi skal være venner & holde kontakten..

          1. “Og jeg vil aldri få noe svar på hva han egentlig var ute etter.” Det er nettopp dette som er så vanskelig, og samtidig svært viktig. Hadde p/n vært en ren drittsekk så hadde vi ikke følt behov for svar. Vi hadde bare vært glade for å bli kvitt vedkommende. Men fordi de er et mysterium, og blander det sure med det søte, så oppleves de som en mordgåte vi bare MÅ løse.
            Har du lest denne? https://psykopati.blogg.no/1476355535_avklaring_uten_kontak.html
            “Han her sa faktisk selv at han var opptatt av at dama ga han energi.” Han kalte det energi. Det var nok egentlig snakk om narsissistisk forsyning.
            “Men husker jeg bet meg fast i at han spurte: Tror du at du vil trives her? Jeg: Med deg ja, og han svarte : Alene også?.” En avslørende “tell”, som det er flott at du reagerte på!

    2. Fantastisk indlæg. Spændende at høre, hvad oplevelser den enkelte har her.
      Til Anonym. Godt du kom fra ham her. Der er slet ingen tvivl om, at han ikke er god for dig og når man læser din historie forstår man jo slet ikke, hvad du faldt for ved ham. Jeg har boet med en P i mange år , kom endelig væk fra ham og nu fatter jeg overhovedet ikke, hvad jeg har set i ham før . Jeg syntes han er en sølle stakkel , der jagter rundt efter NF. På dårlige dage er jeg dog lidt misundelig på, hvorfor han er i et forhold og jeg ikke er . Men så har jeg bloggen her og straks får jeg det bedre .

    3. Takk for svar 🙂 Det er rart når man kommer på utsiden og ser hva man stod oppi.. Når jeg ser han nå så tenker jeg på at det er ikke han jeg ser nå jeg savner.. Jeg savner første tiden vi var sammen! Og jeg syns det er hårreisende at han begynte med psykisk mishandling, seksuelt misbruk & hjernevasking så fort vi hadde blitt forlovet! Og han fikk vite om min fortid der jeg har blitt mishandlet & misbrukt i mange år.. At noen går aktivt inn for å ødlegge et annet menneske når jeg har klart å bygge meg opp de siste 5 årene.. Da får man et bilde på ondskap…. Du er aldri alene Mary:-) Vær glad du kom deg bort.. Livet blir bedre..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg