Er sjarme et rødt flagg?

Først en avklaring. Et “rødt flagg” er ikke det samme som et psykopatisk trekk. Ihvertfall ikke her på bloggen. Et rødt flagg er mer som et farevarsel om at med denne personen så bør du være på vakt, eventuelt holde deg unna. Men det kan være mange grunner til at man bør holde seg unna mennesker. Mulig psykopati eller narsissisme er kun to av disse årsakene. For eksempel er det definitivt et rødt flagg hvis en venn eller person du dater aldri betaler sin del av regningen. Men det trenger ikke være snakk om et psykopatisk trekk. Det blir bare en veldig økonomisk kostbar relasjon for deg i lengden. Et annet rødt flagg er hvis noen du kjenner aldri overholder avtaler. Igjen, det trenger ikke være en p/n. Du kan likevel ikke forholde deg til en så upålitelig person.

Sjarme vil jeg beskrive som vennlig imøtekommenhet. En sjarmerende person er blid og hyggelig, kanskje lett flørtende og med glimt i øyet. De tyr lett til humor og fungerer som en formildende faktor i en gruppe med mennesker. Men hvordan vi oppfatter sjarme er jo subjektivt. Noen synes at sjenerte mennesker er sjarmerende, og de vil neppe passe inn i min beskrivelse over.

Således er sjarme ikke et psykopatisk trekk. En psykopat kan være sjarmerende, men trenger ikke å være det. Tvert imot, en psykopat kan ofte fremstå svært usjarmerende. En psykopat er snarere karismatisk. Psykopatisk karisma er noe annet enn sjarme. Psykopatisk karisma sitter i øynene til psykopaten, og oppleves for objektet som svært tiltrekkende, nærmest erotisk. En karismatisk psykopat trenger ikke være fysisk tiltrekkende. Både Adolf Hitler og Joseph Goebbels hadde flust av kvinnelige beundrere. De hadde også begge et suggerende mentalt tak på massene, med talegaver og en karisma som klarte å overbevise tilhørerne. Men ser man bilder og gammel film av dem, så er ikke “fysisk tiltrekkende” hvordan jeg vil beskrive dem.

Her skiller narsissisten seg litt fra psykopaten. Narsissisten prøver ofte å være sjarmerende, der de smiler og lett får innpass i sosiale sirkler. Imidlertid lykkes det dem ofte ikke å være sjarmerende. Deres “sjarme” kan oppleves som påtrengende og narsissismen skinner snart gjennom i form av selvsentrerthet og hensynsløshet. Vi kjenner typen. Det er de som lytter til dine historier, kun for å kalkulere hvordan de kan “toppe” den; de har alltid opplevd noe bedre, verre eller større. Det trenede øyet kan avsløre narsissisten på deres “sjarme”. En ekte narsissist vil ofte reagere med avvisning eller aggresjon, hvis motparten ikke anerkjenner sjarmen de selv tror de besitter.

Men hva med sjarmerende mennesker som ikke er p/n? Hvorfor skal vi være på vakt overfor dem?

Sjarme er i sin natur overflatisk. Den er behagelig å være i nærheten av, men mangler dybde. Og her er det vanskelig å si om høna eller egget kom først. Er de sjarmerende fordi de har lært seg å dyrke overflatiskhet – som om de spiller en teaterrolle, eller er sjarmen snarere et resultat av iboende likegyldighet? Det spiller forsåvidt ingen rolle. Du vil neppe oppleve den gjensidige sjelelige tilknytningen som du ønsker deg, med en slik person. Vi som skriver og leser her på bloggen, er ofte mennesker som søker tilknytning. Hvis ikke vi opplever gjensidig tilknytning med venner og partnere, så vil vi heller være uten.

Jeg har hatt flere sjarmerende venner. Vennskapene har sjelden holdt lenge, for forventningene til relasjonene har vært på helt forskjellige plan. Der jeg har forventet en viss kontinuitet, så har den sjarmerende vennen hatt det helt fint med å la det gå et halvt år uten å gi lyd fra seg. I mellomtiden har jeg blitt sur. Så når de endelig sendte en melding med forespørsel om aktivitet, så hadde jeg bygget opp en irritasjon mot dem og hadde derfor ingenting å gi dem. Av og til fortalte jeg dem hva jeg syntes om deres likegyldighet, men det har vært som å snakke til en vegg, for deres verdensanskuelse er så totalt ulik min. De reagerte oftest med genuin forbauselse. Andre ganger har jeg svelget kamelene og latt som om det er “no big deal” at de holdt på slik. Men det har likevel alltid endt med en slags konflikt og brudd, ganske enkelt fordi kamelene ble for store for meg. Slike relasjoner vil jeg ikke ha.

Har jeg alltid lagt skylden på den sjarmerende vennen? Nei. Det handler om kompatibilitet. Det handler også om å kjenne meg selv. Jeg passer ikke med overflatiske mennesker. Jeg kan derfor ikke bruke tid på dem. Og nettopp derfor er sjarme et rødt flagg for meg. For å spare meg selv for tid jeg ikke lenger har.

Sjarmerende mennesker virker ute av stand til å knytte seg i særlig grad, for de skal være venn med alle. Hvis du er venn med alle, så er du venn med ingen, for du rekker aldri å komme i dybden med noen. Og dette synes heller ikke å bekymre den sjarmerende personen. Kjenner du deg igjen i følgende scenario? Du er på fest og har endelig fått den sjarmerende vennen på tomannshånd. Vedkommende spør om hvordan det går med deg, nikker og smiler når du forteller, og når du endelig føler deg avslappet og trygg nok til å fortelle noe som du egentlig ikke betror så mange, så blir den sjarmerende vennen distrahert av en tredje person, sier “unnskyld meg, jeg kommer snart tilbake” og forlater deg. Du tolker “snart tilbake” som maks fem minutters fravær. Du blir derfor sittende og vente, for du føler dere var godt i gang med å bli dypere kjent. Det må da sjarmøren også ha merket – at et bånd ble knyttet mellom dere? Du hadde dessuten nettopp fortalt noe fortrolig, og forventer faktisk en kommentar til hva du har fortalt. Men de fem minuttene blir til femten. Du føler deg dum som sitter der alene med drinken i hånda. Du gir opp å vente og reiser deg for å mingle med andre. Du er tross alt på fest. En halvtime senere speider du den sjarmerende vennen igjen. Nå sitter han eller hun i sofaen sammen med en fjerde person, altså en helt annen enn den de forlot deg for. Samtalen dere hadde er definitivt glemt. Det var ingen “connection” slik du trodde.

En sjarmerende person er ofte full av “future faking”. Der og da, mens du har hans eller hennes oppmerksomhet, så er dere verdens beste venner, og det er ikke grenser for hvor mye dere skal finne på sammen i framtiden. Hvis du er av den litt godtroende sorten, så vil du lett begynne å legge planer for disse aktivitetene. For du klarer ikke la være. Det ligger i din natur å være glad i mennesker, ønske å være sammen med dem og stole på dem når de sier at de også ønsker samvær med deg. Også selv om du innerst inne vet at den sjarmerende vennen neppe mente noe av det. Noen har sågar brent seg på faktisk å kontakte sjarmøren to uker senere; “du, vi snakket jo om å dra til Rhodos. Jeg har kikket litt på billetter. Jeg ser vi kan få meget billige billetter i september. Tenkte du all-inclusive?”, for å oppleve at vennen nærmest setter kaffen i halsen og lett nedlatende forteller deg “du, det var vel bare noe jeg kunne tenke meg, jeg har faktisk ikke tid, ihvertfall ikke nå i høst, men kanskje til neste år? (ny bløff)”. Hvor mange har ikke følt seg utrolig kleine i en slik setting, kun fordi man tok noen på ordet? “Ok, nei, jeg forstår det altså.. hehe… tenkte bare at .. det kunne være fint! Eh… ja… hehe… men du, vi snakkes!”.

Slik kan sjarmerende mennesker stille deg i forlegenhet. I tillegg til at du har brukt av din tid til å håpe på mer samvær med dem.

Kan sjarmøren ha distansert seg fordi de følte du var krevende og klengete? Absolutt. For akkurat som du misliker overflatiskhet, så misliker sjarmøren folk som “forventer” noe av dem, folk som alltid skal ha mer kontakt og ikke bare kan betrakte det hyggelige samværet som nettopp det – et hyggelig samvær som ikke betyr at dere skal gifte dere. Men dette skal du ikke ta personlig. Du er ikke krevende. Men du vet hva slags relasjoner du ønsker deg.

En overflatisk person dyrker nettopp overflater. De er uinteressert i hva som befinner seg under overflaten, enten det gjelder personer eller historier. De foretrekker det visuelle og er ofte opptatt av menneskers utseende, kunst og mote, fordi det er overflatisk. De er sjarmerende fordi de gir komplimenter. Men legg merke til at det oftest er det overflatiske de roser. De lever her og nå, og tenker sjelden på fortid eller fremtid. De planlegger ikke vennskap for livet. De er sjarmerende fordi de ikke lar slike ting tynge seg. Når de ikke er tynget av hverdagsproblemer, så er det jo enkelt å være lett til sinns. De vil ofte komme med “kloke” uttalelser som at “du bekymrer deg for mye, lev litt, du har ikke kontroll på hva som skjer i morgen”. Du senker skuldrene og lar deg rive med der og da. For har de ikke litt rett?

Men å leve intimt med en slik person betyr at du er den eneste i relasjonen som tar ansvar for at pengene også til neste måneds utgifter kommer inn på konto. Du er den eneste som tar ansvar for å overholde avtaler som ligger lenger enn to timer frem i tid. Og du er den eneste som sørger for at barna og hunden får mat når de skal, at de har matpakke med seg på skolen, at hunden blir luftet hver fjerde time og at barna hentes til riktig tidspunkt.

Et annet trekk med sjarmerende mennesker er at så snart ting blir kjedelig, så fordufter de. Det kan derfor være vanskelig å innføre normale hverdager med en slik person, når hver dag må være en begivenhet for at de ikke skal miste interessen. Sammen med en slik person så vil du føle seg som en “grå mus”. Du vil også føle et press om å alltid finne på nye og spennende aktiviteter, selv på en mandag, og selv om du egentlig ikke har energi til det. I tillegg må du finne deg i at andre mennesker hele tiden flokker seg rundt din partner, nettopp fordi han eller hun er så sjarmerende.

Så å leve sammen med en sjarmerende person kan være en prøvelse. Er det verdt det?

 

Jeg tilbyr konsultasjoner over Skype eller telefon. Aktuelle emner kan være støtte i NK (null kontakt), løse opp i tankekaos forårsaket av kognitiv dissonans eller oppklaring omkring giftige relasjoner. 50 minutter koster 525 kroner, 90 minutter koster 840 kroner (henholdsvis 600 og 960 kroner for konsultasjoner med oppstart fra klokken 16 til 20 samt i helger). Bestill tid på [email protected]. Vær oppmerksom på at slik konsultasjon ikke kan erstatte akutt behov for helsehjelp eller profesjonell terapi. Er du deprimert eller sliter med posttraumatisk stress så kontakt din fastlege. Er du suicidal så kontakt fastlege eller legevakt.

 

12 kommentarer
    1. Det er spot on igen ! Det er nemlig narcisisten primaobjekt , det tar “ hele skraldet “ ( ved ikke hvad det hedder på norsk. ) Man knoklede med allemulige praktiske ting og når man derefter, dødtræt satte sig i sofaen efter aftensmaden, kunne narcisisten sige surt : Hvorfor sker her aldrig noget, vi sidder bare her. Når jeg så svarede ….jeg har faret rundt hele dagen, nu trænger jeg til at slappe af , men hvad bidrager du selv med, for at det her bliver en hyggelig aften. Det kunne han aldrig svare på, men rejste sig og gik. Min ex N var meget overfladisk og kunne ikke indgå i dybere samtaler. Emner som politik, samfund, you name it..gled han af på. Fortalte en joke og klarede sig på den måde. Hvergang der var problemer, var det mig der måtte løse dem. N søger nye spændende mennesker og kan pludselig få deres interesse og hobbys . De skifter interesser hele tiden og derved får de mulighed for, at virke spændende og interessante. Almindelige ting som, badminton, fodbold m.m. Var ikke spændende nok, nej , det skulle være noget med præstise i. Min ex N gik også tit med t shirt med sjov skrift på, det fik han også opmærksomhed på…..alt er med bagtanke…ser jeg nu

      1. Din p/n var også spesielt “nasty”.
        Og han er meget stereotyp – “etter boka”. Så der du var primærobjekt i mange år, så er han nå STUDIEobjekt for oss her på bloggen. La det være din lille hevn 🙂

    2. Hei Daniel. Takk for dine mange informative videoer på YouTube.
      Jeg har lyst til å bestille boken din, men lurer på om du vet om den finnes som lydbok?
      Mvh. Marlene.

    3. Til Daniel.
      Ha ha …ja det må han finde sig i. Bare man kan hjælpe andre, til at få øjnene op for denne frygtelige personlighedsforstyrrelse og til at komme væk, hurtigst muligt. For du bliver mere og mere nedbrudt og derved bliver det sværere og sværere at komme væk..

    4. Oj, dette var interessant! Vi har jo alle opplevd disse menneskene, men det har ihvertfall for meg vært vanskelig å sette ord på akkurat hva som er “galt”. Som regel har jeg endt opp med å føle meg litt dum, slik som i eksemplene du nevner. At jeg la mer i det enn de gjorde.

      Når vi møter en person med sjarm, en vi “klikker” med, så regner vi jo med at dette er gjensidig. Kjemien er jo så god! Man tenker kanskje at man vil bli bedre kjent med vedkommende, at det hadde vært hyggelig å være en del av hverandres liv. Jeg vil tro at mange av oss er interessert i dybde, interesse og engasjement over tid, en ekte tilknytning. Men så viser det seg jo at denne sjarmøren overhodet ikke tenkte det samme. Vi hadde en hyggelig samtale, men det var da, nå er nå. Du var ingen for meg før, og du er ingen for meg nå. Eventuelt frem til neste gang, men ikke ha noen forhåpninger. Det er noe så flyktig over dem.

      Jeg har aldri knyttet den type sjarm du beskriver og dette med å “leve i nuet”/impulsivitet/kjeder seg lett sammen før. At det også har med tilknytning å gjøre. Men jo – når jeg tenker tilbake på mennesker jeg har møtt med (den typen) sjarm, så stemmer det jo på en prikk! Det er så mange interessante sammenhenger her.

    5. Ja, sjarme kan være et rødt flagg, men jeg vet av egen erfaring at sjarme også kan være en beskyttelse/maske for å ikke la andre komme nær en. Som at andre kan ha andre beskyttelser. Å ha vanskeligheter for å komme nær andre/tilknytningsproblemer gjør ikke at man nødvendigvis er farlig. Men man trenger kanskje å bli sett/forstått (egentlig hjelp med å forstå seg selv).

      Barnlige mennesker og BARN (merk, ikke barnslighet), er også ofte utrolig sjarmerende og det tror jeg handler mer om ekthet og å være i nuet.. og det er det verden trenger mener jeg.

      Så det er jo også hva man legger i sjarme. Om den er overfladisk eller om den berører.

      1. Yup. Et rødt flagg er ikke ensbetydende med p/n trekk. Det er mer som et farevarsel. “Trå forsiktig her, inntil du kjenner personen bedre”. Hvis du så har anledning til å bli bedre kjent med vedkommende, så kan du også vurdere bedre.
        Barn er små narsissister. Vi er alle narsissister fra fødselen av. Så trer de fleste av oss ut av narsissismen på forskjellige tidspunkt etterhvert som vi blir eldre.

        1. Jeg er ikke enig i at alle barn er små ns., da jeg er sett stor omsorgsevne og empati hos små barn.

          Noen (mange) barn, sikkert .. men den sjarmen jeg snakker om er ikke sånn. Det er lekenhet og uskyldighet, som også finnes dypt inni oss som voksne (ikke ps.). Den berører hjertet.

    6. Interessant hvordan vi reagerer så ulikt på sjarm og “sjarm”. Jeg har alltid opplevd noen av de “sjarmerende” menneskene som for glatte, både menn og kvinner. Måtte mer diskré speiling til for å hekte meg, men jeg er helt klart ikke immun jeg heller. Mye av problemet med menneskene som omtales på denne bloggen er jo at de er mestermanipulatører, har lett for å skaffe seg nye ofre, og så lett for å tvinne omverdenen rundt lillefingeren. Sluttet nesten å tro på mitt eget perspektiv etter hvert…

      1. Jeg tror ikke all sjarme er manipulerende. Det finnes lun og varm sjarme, uten baktanker. Teksten er ment som en vekker for oss som tror at all sjarme er tiltrekkende og en positiv egenskap. Som du sier, sjarme er ofte “glatt”.

        1. Kanskje genuin sjarm ofte er mer i det små? At det er ikke så farlig hvem som ser det, det er ikke så nøye om ikke det er en gest andre legger merke til, mens påtatt “sjarm” handler om å få en selv og den en snakker med til å virke som det største, beste og mest spennende noensinne?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg