Tre filmer

Jeg ser ofte filmer som har en direkte eller indirekte relevans for temaet her på bloggen. Ofte er de filmene som ikke direkte omhandler psykopati og narsissisme, like gode som de som gjør det, fordi de krever litt mer innlevelse og tankevirksomhet for å oppdage relevansen.

Disse filmene har elementer av håp, optimisme, inspirasjon og/eller realisme som gjør dem verdt å se for oss (eks)objekter av psykopater og narsissister.

I det siste har jeg sett tre filmer med en slik indirekte relevans, som har gjort inntrykk på meg, og som jeg anbefaler til leserne (dere som ikke ønsker for mye av plottene avslørt, bør stoppe å lese her).

 

A man called Otto (2022)

A man called Otto er en dramakomedie, med hovedvekt på drama, men med flere lune og småmorsomme scener. Muligens den mest kjente av de tre filmene jeg omtaler her, ikke minst fordi hovedkarakteren, Otto, spilles av Tom Hanks.

Otto er en eremitt og en bitter mann. Han bor riktignok i et boligbyggelag omgitt av naboer, men han ignorerer og unngår sine naboer. De gangene han er nødt til å forholde seg til en nabo, så er han fiendtlig og nokså aggressiv. Han signalerer klart og tydelig at han ikke ønsker mer kontakt med dem enn aller nødvendigst.

Men så flytter det inn en ny familie i Ottos nærhet, som ikke kjenner til hans menneskefiendtlighet. De nekter å la ham være i fred. De inkluderer ham i sine liv, og seg selv i hans. De er påtrengende og tar ikke et nei for et nei. Først yter Otto motstand, for han er svært lei av andre mennesker (lyder kjent?).

Underveis i filmen så får vi vite mer om Ottos bakgrunn og historie. Det viser seg at han er enkemann, og at kona muligens døde som følge av feilbehandling på sykehuset hvor hun en gang ble innlagt. Som følge av dette så ble Otto mistroisk og mistet troen på menneskeheten. Men først av alt så handler hans avstand til mennesker om sorg etter et tap som han mener kunne vært unngått.

Men etterhvert så klarer den nye familien å trekke ham ut av sitt skall, og Otto oppdager på nytt gledene ved å tilhøre et fellesskap. Han rekker på nytt å knytte bånd til mennesker innen han i slutten av filmen selv dør.

Budskapet i filmen synes å være at man har det best sammen med andre. Alenehet, selv om den er selvvalgt, er ikke veien til lykke.

Det er selvsagt lov å være uenig i dette budskapet. Men hvorfor er filmen relevant for oss? Fordi mange lesere her på bloggen har problemer med å finne tilbake til fellesskapet. Fremmedfølelsen er stor. Mange opplever at den manglende forståelsen og det nye menneskesynet ikke lenger er kompatibelt med fellesskap, fordi vi nå føler et for stort gap mellom vår egen og andres virkelighetsforståelse.

Selv om årsak og utgangspunkt er forskjellig, så vil mange kjenne seg igjen i Ottos bitterhet. De vil også kjenne seg igjen i hans “mennesketrøtthet”. Andre mennesker er blitt en plage og en byrde. Derfor kan det være stor trøst i å se Ottos famlende vei tilbake til samhold med andre. Etter å ha sett filmen så oppstår en erkjennelse av at “jeg har vært alene lenge, og det har vært nødvendig, men nå må jeg finne tilbake til menneskeheten igjen” og filmen fungerer slik sett som et vennlig dytt i den retningen.

På grunn av dens popularitet så er filmen lett tilgjengelig, for eksempel på flere streamingtjenester eller til leie på youtube eller blockbuster.

 

Good grief (2023)

Filmen promoterer seg selv som dramakomedie, men personlig så har jeg problemer med å se komedieelementet i filmen. Jeg vil snarere kalle den et lunt filosofisk drama.

I begynnelsen møter vi det homofile paret Marc og Oliver. Marc og Oliver er et velstående par som holder julefest for deres venner. Men samme kveld så omkommer Oliver i en taxiulykke på vei til togstasjonen. Marc står plutselig alene og det er hans sorg over tapet av Oliver som resten av filmen handler om.

Marc sliter med tapet av ektemannen som han elsket dypt. Tilsynelatende var han også høyt elsket av Oliver.

I tiden etter Olivers død så dukker et par overraskelser opp. Blant annet oppdager Marc at Oliver eier en leilighet i Paris som Marc ikke visste om.

På julefesten, kort tid innen Oliver omkom, så ga han Marc et forseglet julekort. Dette kortet har Marc vegret seg for å åpne etter Olivers død, fordi det ville være for smertefullt. Men på ettårsdagen for Olivers død så bestemmer Marc seg for å åpne kortet.

Til Marcs store overraskelse så har Oliver skrevet i kortet at han har funnet en annen mann og tenkt å utforske den nye relasjonen. Han skriver indirekte i kortet at han mener at han og Marc bør bryte opp.

Resten av filmen handler om Marcs forsoning med at relasjonen han hadde med Oliver ikke var slik han trodde. Han har brukt ett år på å sørge over hva han trodde var en gjensidig og dyp kjærlighet, men så viser det seg at Oliver ikke hadde tenkt å bli hos ham.

Hvorfor er den relevant for oss her på bloggen? Fordi mange av oss gikk gjennom nøyaktig den samme sjokkartede oppvåkningen som Marc gjorde, ofte lang tid etter bruddet. Vi trodde vi hadde funnet gjensidig kjærlighet som så gikk tapt for oss (for Marc sin del i form av dødsfall, for vår del i form av forkasting). Senere oppdaget vi at relasjonen ikke var slik vi trodde. Det er svært lett å identifisere seg med Marc sine kvaler.

Filmen er så vidt jeg vet en Netflix original og kun tilgjengelig på Netflix.

 

Renfield (2023)

Skrekkomedie. Denne filmen må tas med en stor klype salt for den er svært tullete og blodig. Den har likevel et plott som vil interessere mange her på bloggen.

De som kjenner den originale historien om Dracula vet at han hadde en flygende ape som han kalte Renfield. Renfield var opprinnelig advokat, men nå under Draculas manipulasjon og hypnose. Han hadde som oppgave å løpe Draculas ærend i dagslys – et tidspunkt hvor Dracula selv ikke kunne bevege seg utendørs, og dessuten skaffe ham tilgang til menneskeblod.

I “Renfield” er handlingen lagt til nåtiden i New Orleans, og det går langsomt opp for Renfield at han er i et usunt maktmisforhold med Dracula (spilt av Nicolas Cage). Han oppsøker en selvhjelpsgruppe for medavhengige, hvor han lærer hvordan han kan ta tilbake makten i eget liv og frigjøre seg fra Draculas grep.

Renfield forsøker å innføre NK og kjøper en leilighet som han innreder i pastellfarger. Han er i ferd med å få sitt liv tilbake og bli lykkelig. Han har fått nye venner. Men selvfølgelig vil ikke Dracula la ham gå og han hentes inn igjen ved hjelp av løfter, trusler og manipulasjon (lyder kjent?).

Hvorfor er filmen relevant? Fordi historien faktisk er en direkte analogi til relasjonen mellom et objekt og en psykopat eller narsissist. Og i selvhjelpsgruppen som Renfield deltar i, så diskuteres narsissisme åpenlyst.

Pussig nok så har jeg tidligere trukket frem historien om Dracula som en god metafor for en slik relasjon, men da har jeg først og fremst hatt Draculas forhold til Mina – Draculas kjærlighetsobjekt – i tankene. Men åpenbart finnes det ytterligere en relevant relasjon i historien om Dracula, både i den originale skrekkhistorien og i denne komedieversjonen.

“Renfield” er tilgjengelig flere steder innenfor streaming og leie.

 

Jeg tilbyr konsultasjoner over Skype eller telefon. Aktuelle emner kan være støtte i NK (null kontakt), løse opp i tankekaos forårsaket av kognitiv dissonans eller oppklaring omkring giftige relasjoner. Det kan også handle om å opparbeide din virkelighetsoppfattelse. 50 minutter koster 600 kroner (pris per 1/1 2024), 90 minutter koster 960 kroner. Bestill tid på [email protected]. Vær oppmerksom på at slik konsultasjon ikke kan erstatte akutt behov for helsehjelp eller profesjonell terapi. Er du deprimert eller sliter med posttraumatisk stress så kontakt din fastlege. Er du suicidal så kontakt fastlege eller legevakt.

6 kommentarer
    1. Dette er lidt udenfor emnet, håber det går alligevel.
      Jeg har skrevet meget om min ex N. Knap så meget om mit barn med N, der er voksen nu og selv har to børn..med to forskellige mænd. Min datter ligner sin far , på mange punkter og da Anonym beskrev noget om sin datter, gjorde det, at jeg turde åbne lidt op om det emne…når ens barn måske her psykopatiske træk. Det er meget grænseoverskridende for mig, at skrive om dette…men måske kan jeg hjælpe nogen…
      Det kræver ofte overskud, at skulle mødes med min datter af N. Jeg har en anden datter af tidligere forhold, her er ingen problem..
      Jeg havde inviteret min datter af N til middag , her hos mig, pludselig ringer hun…keder du dig, skal vi mødes i dag…min kommentar,,det var jo i morgen vi havde aftalt..ja, men har lige tid i dag…. jeg kan tage en pizza med. Min første indskydelse var..nej..men jeg gik med på det. Da hun kom, var alt galt ..der var for koldt i min lejlighed , jeg virkede træt …hun kom med sure bemærkninger løbende. Fakta var, jeg tog mig af hendes barn, legede med ham, gav ham mad osv…hun sad med næsen i telefonen. På et tidspunkt blev det for meget for mig. Jeg kan se I virker trætte begge to..du brokker dig hele tiden og sidder med stor jakke på , op ad radiatoren…så I må tage hjem nu…sagde jeg . Det var svært for mig..hun blev sur, men fandt deres tøj frem og tog hjem. Så kan vi mødes i morgen , som aftalt, og du har en varm trøje på..sagde jeg.
      Nu sidder jeg her alene og har det godt, med at have markeret mine grænser.
      Denne historie fra mit liv ( noget der sker jævnligt) fortæller jeg for, evt at kunne hjælpe andre, der har samme problem.
      Det er krævende at have børn, der opfører sig på denne måde. Min ældste datter er ikke på denne måde og det er så svært at navigere i to børn, der er SÅ forskellige. Jeg øver mig hver dag og mine børnebørn , der alle er søde og rare, bliver jo også involveret.
      Hvis der er nogen her, som har gode råd vedrørende voksne børn af N , må de meget gerne skrive her.

      1. Psykopatiske barn er selvfølgelig like skadelige som andre psykopater. At de inntar en rolle som datter eller sønn forandrer ikke det, det kan snarere forsterke deres trekk fordi foreldre i de fleste tilfeller er ekstra tålmodige med egne barn.
        Det sitter langt inne å mistenke egne barn om en slik negativ forstyrrelse. Samtidig er en mor eller far den beste til å gjøre det, fordi de kjenner egne barn til fingerspissene. De har jo vært der fra fødselen av og observert barnets utvikling fra dag en. Likevel finnes det naive foreldre som fortsetter å beskytte psykopatiske barn, når det egentlig er omgivelsene som trenger beskyttelse, inkludert foreldrene selv.
        Hvis man klarer å tre ut av rollen som forelder (dette er vanskelig) så må man behandle sønnen/datteren som enhver psykopat med de reglene som gjelder, inkludert Gråsteinmetoden, grensesetting og i alvorlige tilfeller – NK.

    2. Tusen takk til Mary som åpner opp om dette og Daniel som skriver denne bloggen.
      Min datter som jeg har skrevet om kontakter meg ikke uten at det er noe hun skal oppnå. Hun har aldri spurt meg om hvordan jeg har det eller om jeg trenger hjelp, det har vært jeg som har fulgt henne opp mht hennes helse og velbefinnende.
      Hun kjøper ingen gaver eller hilsninger til meg men forventer dyre gaver fra meg som jeg gir henne i den tro at hun kan oppleve hvor hyggelig det er å bli satt pris på men hun takker ikke en gang. Nå er det slutt, jeg vil ikke lengre bli utnyttet og jeg har det best når jeg benytter meg av gråsteinmetoden.
      Hun kommer ikke hit men barnebarna kommer med sine partnere på middag og vi koser oss. Jeg kvier meg for å vise dem alle de stygge meldinger og usanne beskyldninger min datter sender meg. Burde jeg kanskje vise dem? Jeg er konfliktsky og er redd for mere trakassering fra min datter.
      Min datter er som sin far utrolig hyggelig (og falsk) mot alle andre men mot meg, som ingen ser eller oppfatter, meget stygg.
      Jeg er så sliten og fortvilt over situasjonen men prøver å gjøre så godt jeg kan i hverdagen.
      Så til de som er i slike forhold, kom dere vekk for det blir ikke bedre!

      1. “Burde jeg kanskje vise dem?”.
        Spør deg selv hvorfor du trenger å overbevise dine barnebarn, for på meg så virker det som om dere har et godt forhold uavhengig av din datter. Da er det synd å besudle forholdet med å “tvinge” dem til å ta stilling mot din mor.
        Men hvis du er i ferd med å miste dem pga en eventuell svertekampanje, da er det kanskje greit å vise dem fordi du ikke har noe å tape på det.
        Men så er det jo også et annet element her. Hvis din datter er en ekte narsissist så har barna fått en eller annen form for skade. Det er garantert. Hvis du på noe vis kan hjelpe dem ved å fortelle dem hva som er galt med deres mor, så ville jeg vurdert det.

    3. Til Anonym.
      Jeg ville ikke vise beskederne til børnene..men jeg ville gemme dem.. i tilfælde af, at det blev nødvendigt at vise dem..feks i forbindelse af svertekampagne. Det er dejligt , du har så godt et forhold til børnebørnene. Det har jeg også og det er virkelig dejligt. Jeg var til familiefest for nylig, alle fire børnebørn ville så gerne sidde hos mig. Min ex N og det nye objekt , sad i den anden ende af lokalet. Jeg forsøgte at lade være med at kigge på N og objektet… men kom til det på et tidspunkt. Da sad N og skulede til mig , der grinede og hyggede mig med børnebørnene, Han har nærmest ingenting med dem at gøre, andet end når han skal bruge dem til noget. Det er os der er de heldige her .

    4. Takk for film tips. A man called Otto er en amerikans versjon av den svenske filmen, En mann ved navn Ove fra 2015. Det er en veldig god film, og er helt enig i din analyse av den. De to andre du skriver om har jeg ikke sett, så de skal jeg ta en titt på. Her har jeg listet opp mere enn 100 filmer som tar for seg narsissister og psykopater. Trykk på den blå skriften (linken) inne på bloggen, så kommer du direkte til filmen og kan se den gratis der https://olehartattordet.blogg.no/laer-a-forsta-psykopati-og-narsissisme-gjennom-film.html

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg