Superempaten er psykopatens verste fiende

En litt “Marvel comics” type overskrift til tross, psykopaten har flere kryptonitter. Superempaten er en av dem.

“Superempaten” består av det øverste sjiktet av empater, de med aller best evne til å lese andre. Det er på en måte en superkraft, men på godt og vondt. Alle empater er meget emosjonelt intelligente, og superempaten mest av alle. Men det betyr også at superempaten lider mer enn andre, fordi de absorberer mer. Superempaten har i tillegg ofte et lavt selvbilde, slik at han/hun ikke forstår hvilken kraft de besitter.

Sunne mennesker med sterke personlige grenser, samt superempater, er de to personlighetstypene som alltid vil forlate psykopaten. Den førstnevnte gruppen gjør det først. Psykopaten blir så raskt avvist at de ikke engang prøver seg. Derfor er sterke grenser et så godt vern mot p/n.

Superempaten forlater alltid psykopaten til slutt, men må først gjennom en ubehagelig tur i berg-og-dalbanen. Til tross for superempatens “superkrefter” så er det neppe slik at psykopaten frykter superempaten. Eller psykopatens hunger etter den saftige forsyningen som superempaten avgir, trumfer hans/hennes frykt for å bli avslørt. Den korte stunden relasjonen varer, så avgir nemlig superempaten mer potent narsissistisk forsyning enn noen annen objektgruppe. For selv om superempaten er meget emosjonelt intelligent så mangler han/hun, som alle empater, sterke grenser.

Men psykopaten klarer aldri å holde på superempaten i lengden. Grunnen er superempatens evne til å lese andre, og tilbøyelighet til å analysere og “føle” ord og handlinger. Superempaten har som alle empater en tilbøyelighet til å tenke med følelsene. Kjærlighet, toleranse og sympati forvirrer rasjonaliteten og gjør at psykopaten klarer å herje med superempaten en stund. Men superempaten er granskende, nysgjerrig og stiller spørsmål, kanskje ikke direkte til psykopaten, men inni seg. Superempaten gir seg ikke før han/hun har funnet svar. Konfrontasjonene mellom psykopaten og superempaten blir stadig mer tydelige og voldsomme og den gjensidige forakten vokser, inntil en av dem trekker seg ut av relasjonen. Psykopaten gjør det selvfølgelig med en kraftig devaluering. Dette sårer superempaten dypt, det er tross alt snakk om en superempat. Men det skjer tidligere enn i relasjon med andre, mindre empatiske objekter.

Dette vet psykopaten, derfor blir superempaten ofte valgt til å være overgangsobjekt. Psykopaten inngår i langtidsrelasjoner med mindre empater, eller med normale mennesker uten de sterkeste grensene og med en (for psykopaten) passelig dose naivitet. Når partneren er passe naiv, og psykopaten gjør sin psykopati noe mindre tydelig, så kan en slik konstellasjon vare i mange, mange år.

Mange av dere som leser denne bloggen er superempater. Det er grunnen til at dere endte opp her. Dere skulle ha svar! Dere slo dere ikke til ro med hva dere ble utsatt for. Denne evnen kan, hvis brukt riktig, hjelpe dere opp og fram i livet.

Dagens tekst er inspirert av denne videoen av H. G. Tudor

 

Husregler for bloggen

  1. Her lærer vi om de offisielle kriteriene for psykopati og narsissisme, men også de uoffisielle, de som fagfolk og behandlere ikke nødvendigvis kjenner til hvis de aldri har hatt en nær relasjon med en psykopat eller narsissist. Mange av psykopatens kjennetegn er synlige kun for primærobjektet og skjult for alle andre. Selv om mange kjennetegn ikke er offisielle så er de ikke mindre viktige. Dere som aldri har hatt en nær relasjon med en psykopat eller narsissist kan glemme å kverulere her, dere vet ikke bedre enn oss. Men dere er velkomne til å lese bloggen, delta i diskusjoner og lære.
  2. Vi kan korrigere hverandre men vi dømmer ingen. Vi støtter hverandre og tenker over hvilke ord vi bruker innen vi skriver dem.
  3. Vi kommenterer aldri under fullt navn.
  4. Vi forteller om våre personlige erfaringer med psykopater og narsissister. Dette innebærer nødvendigvis detaljerte beskrivelser av oss selv og psykopaten. Vi gjør det for å lære og forstå, men vi sverter ikke og vi navngir ikke.
  5. Når bloggforfatter svarer på kommentarer, så gjøres det på en slik måte at alle kan ha nytte av svaret. Det betyr at svaret ikke nødvendigvis er tilpasset den som spør. Når brukere svarer hverandre så er det opp til dere hvordan dere vil gjøre det.
  6. Psykopater, narsissister, flygende aper, troll og andre giftige mennesker er ikke velkomne på bloggen. Dere vil hurtig bli avslørt og utestengt.
  7. Det vil aldri bli oppfordret eller oppmuntret til noe annet enn NK med en psykopat eller narsissist. I enkelte tilfeller er det forståelse for at NK er uoppnåelig, men ingen vil få støtte til å bli værende i en relasjon med en psykopat når det er fullt mulig å gå. Derimot støtter vi dem som ønsker å gå men som ennå ikke har klart det.
  8. Denne bloggen handler om psykopater og narsissister. Den er opptatt av korrekt bruk av disse betegnelsene. En person er ikke en psykopat kun fordi han/hun har behandlet deg dårlig, fordi han/hun er kriminell eller fordi du ikke liker vedkommende. Men psykopater finnes og det spiller ingen rolle hva diagnosen kalles for øyeblikket. Bloggen handler ikke om andre forstyrrelser enn disse, da andre forstyrrelser innebærer en helt annen opplevelse for de som står den forstyrrede nær.
  9. Vi er ikke opptatt av kjønn eller etnisitet på psykopaten, for psykopater finnes i alle utgaver. Vi er heller ikke opptatt av type relasjon; en psykopatisk venn kan ramme objektet like hardt som en partner, slektning eller kollega.
  10. Henvendelser til bloggforfatter skal skje på mail; [email protected]. Dessverre er det ikke alltid kapasitet til å svare men alle henvendelser blir lest og ingen blir glemt. Bloggforfatter ber om forståelse for at han har et aktivt liv ved siden av bloggen, med full jobb og hund, og at alt arbeid med bloggen skjer på fritiden og etter evne.
2 kommentarer
    1. Altså wow,wow,wow snakk om å sette ord på min erfaring her.

      Jeg var superempaten som ble til «personen med sterke grenser» etter jeg trakk meg fra relasjonen.

      Min p hadde flere lengre forhold med såkalte mindre empatiske objekter mellom slagene der hvor vi hadde kontakt og ikke. Jeg ble overgangsobjektet ved hver eneste breakup han hadde i en periode på 8 år. Det var akkurat som om at han cravet nf av meg mer en av andre og ville ofte ha det samtidig som han var i et forhold med en annen. Og da det siste forholdet hans tok slutt hadde jeg innført nk. Så da han prøvde alle knep i boken for å få meg hektet igjen var jeg i stand til å stå i mot.

      Han sender enda 4 år etter små hint osv for å vise meg at «jeg er her enda». Det føles som om at jeg vil være en prioritet lenge for han, og jeg håper snart han ikke venter på meg mer.

    2. Ja. Jeg er empatisk over snittet, har uforholdsmessig superlavt selvbilde og var grenseløs i praksis.
      Men det var til sist jeg som gikk.
      Imidlertid til en hinsides høy personlig kostnad i form av år med grusom lidelse.
      Kjenner meg veldig igjen i det Daniel skriver:
      “Men det betyr også at superempaten lider mer enn andre, fordi de absorberer mer. Superempaten har i tillegg ofte et lavt selvbilde, slik at han/hun ikke forstår hvilken kraft de besitter.”
      Akkurat nå er jeg deprimert og veldig sliten.
      Men jeg vil holde ut og klare meg. Jeg vil bli sint og sta. Kjempesta! Jeg vil! Jeg vil bli en ‘Van Helsing’ til slutt. Jeg vil i alle fall strekke meg mot det. Være så sta jeg bare kan. Jeg gir meg IKKE. Om jeg så stryker med i forsøket.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg