Selvskading etter psykopaten

Kort tid etter bruddet med P så drømte jeg at han og jeg var på tivoli. Vi kjørte karuseller og hadde det gøy. Stemningen var god. P var blid og elskelig. Tivoliet var fullt av folk. Vi gikk rundt og koste oss. I bakgrunnen hørtes gledeshyl fra andre gjester som frydet seg. Det var en meget livaktig drøm. Jeg husker faktisk en mild bris på huden, enten fra vind eller fra dragsuget som karusellene skapte.

Men plutselig forsvant P. Han ble borte i menneskemengden. Det skjedde så fort. Resten av drømmen brukte jeg til å lete etter ham. Jeg skubbet folk til side for å få bedre oversikt. Jeg ble irritert over at de kunne være så glade og uanfektet, når jeg selv var så desperat. Jeg rakk ikke å finne ham før jeg våknet. Lenge etter jeg våknet, så kjente jeg fortsatt på fortvilelsen og sorgen av å ha mistet ham på tivoliet. 

Dette var i 2014. Senere, helt opp til nåtiden, har jeg med jevne mellomrom hatt lignende drømmer. Dog med en forskjell. I dag bærer de preg av at jeg jager etter ham, men aldri når ham. For eksempel kan jeg komme til et sted, og spør etter P. Men folk svarer meg “han var her nettopp, men nå har han reist”. I drømmen er jeg aldri sint eller bærer nag. Det eneste jeg vil, er å finne ham. Men jeg har ingen anelse om hvorfor det er så viktig, eller hva jeg skal gjøre hvis jeg finner ham.

Den gjentakende drømmen er utvilsomt et resultat av et traume som gjenspiller seg i mitt ubevisste. Hjernen har ikke funnet ro. Den søker fortsatt etter svar. For dere som kjenner min historie, så vet dere at min P lokket meg til å flytte to tusen kilometer for å være sammen med ham. Men to uker før min ankomst, så forsvant han. Men da var det for sent for meg å snu. Jeg hadde allerede fått jobb og bolig på det nye stedet. Jeg ble nødt til å flytte dit, uten at han var der for å ta meg i mot. Jeg så ham faktisk aldri igjen i fysisk form.

Sjokket og sorgen må ha satt seg så dypt i kroppen, både fysisk og sjelelig, at dette scenariet utspiller seg enkelte netter, igjen og igjen, i varierende versjoner, men alltid med samme slutt – jeg når ham ikke i tide. Selv om jeg i den våkne hverdagen knapt plages av dette lenger, så er min underbevissthet ikke ferdig. Dette er hvordan et traume lever i oss. Det trenger ikke være mer dramatisk enn dette. Men det er slik et traume ser ut.

Traumer håndterer vi på forskjellige vis. De fleste usunne. Det kan vi ikke klandres for. Vi forsøker å overleve, og ta hverdagen tilbake. Vi har sjelden mulighet til å gå i terapi dagen lang, for å løse alle de mentale flokene P forårsaket. Men det er viktig å være bevisst. Den bearbeidelsen vi står for selv, uten hjelp fra andre, tar nemlig ofte form som selvskading. Jeg ble minnet på dette temaet i samtale med en leser. Jeg vil her komme med noen bud på hvordan selvskading etter en relasjon med psykopaten kan vise seg. Ofte tolker vi ikke de usunne overlevelsesmekanismene som selvskading, men det er selvskading. Man kan si at vi overtar der psykopaten slapp. Når de ikke lenger er til stede for å skade oss, så fortsetter vi jobben for dem.

  • Risikofylt adferd, som å kjøre for fort eller på annet vis utsette seg for fare. Eller kjøre uten å ta på seg sikkerhetssele. Sitte i båt uten redningsvest. Likegyldighet til egen sikkerhet. Spille “helt”; utsette seg for fare ved å beskytte andre (“da kan jeg gjøre en god gjerning innen jeg forlater dette miserable livet”). Direkte selvskading og selvmordsforsøk.
  • Misbruk av rusmidler, som piller, alkohol eller nikotin. Kanskje merker du ikke engang at ditt forbruk har øket etter psykopaten, og gått over til misbruk. Selv røk jeg sigaretter, og stadig mer intenst. Jeg var enkelte dager oppe i 40 sigaretter. Jeg var dog klar over helserisikoen, men jeg fortalte meg selv to historier; 1) “det spiller ingen rolle om jeg får lungekreft, meningen med livet (p) er uansett borte”. Og senere i forløpet 2) “dette er bare midlertidig, inntil jeg får det bedre, da kan jeg kutte ned på røkingen”. Misbruk av rusmidler handler om et forsøk på stressreduksjon. Ikke nødvendigvis at vi blir roligere eller neddopet, tvert imot så ble jeg antakelig mer urolig og hyper av det høye nikotinnivået. Men vi søker etter stimuli. Andre kan ty til overspising, shopping eller overdrevet seksuell aktivitet i et forsøk på å redusere stress. Stressnivået etter psykopaten er skyhøyt. Selv glemte jeg å spise, og ble mager. Jeg var nede i 72 kilo, der hvor min naturlige vekt i forhold til høyde og alder kanskje var 85-88 kilo. Jeg hadde ingen sultfølelse på omtrent ett år.
  • Å nekte oss selv å elske igjen. Dette kan være en bevisst eller ubevisst form for selvskading. Den bevisste formen viser seg ved konkrete tanker som “jeg får uansett aldri den samme opplevelsen igjen av en normal person, så jeg kan likegodt være enslig”, eller “jeg er så skadet at ingen vil ha meg, og hvis noen vil ha meg i den forfatningen jeg er i, så må det være noe i veien med dem”. Alternativt tenker vi “jeg er så skadet og kan ikke påføre noen den utfordringen det er å være sammen med meg. Best at jeg forblir alene”. Den mer ubevisste formen kan vise seg ved drukne seg selv i arbeid og gjøremål, og dermed avvise potensielle partnere med det argument at “jeg har så mye å gjøre, jeg har ikke tid til å date”. Travelheten gjør også at man ikke tar seg tid til å løfte blikket og oppdage potensielle partnere som hele tiden dukker opp på vår vei. Mange opplever også relasjonstretthet etter psykopaten, hvor vi ikke orker tanken på alt arbeidet som en intim relasjon krever. Vi ga p/n så mye og fikk så lite tilbake, og ønsker ikke å utsette oss selv for den belastningen igjen.
  • Å nekte oss selv tid til egenomsorg. Etter psykopaten trenger vi å ta alt mye langsommere. Det indre arbeidet krever et langt lavere tempo enn hva vi hadde før p. Alt går langsommere; gjøremål, bevegelser, til og med måten vi snakker på. Å ignorere dette behovet kan slå tilbake som en boomerang på et senere tidspunkt og føre til helseplager, først og fremst psykiske. Vi kan derfor ikke skvise like mange oppgaver og aktiviteter inn i timeplanen, som vi kunne tidligere. Mange opplever dette som et nederlag, fordi de mistolker det som alderdomstegn eller nedsatt funksjon. Ikke minst kan det være vanskelig å måtte skuffe andres forventninger, der man tidligere hele tiden stilte opp for andre. Men husk at mange empater og skambelagte personer tidligere stilte for mye opp for andre. Dette er derfor en viktig øvelse i å si “nei” og stille egne behov først. Mange legger seg på et permanent lavere tempo etter p, fordi de oppdager at det er mer givende å gi inntrykk tid til å synke inn, og at det jaget de trodde de trengte tidligere for å være effektive, en “superperson” eller tjene penger, ikke lenger har noen verdi. Verdiskifter etter p er vanligere enn vi tenker over. Det er her mange sliter fordi de forsøker å finne sitt “gamle jeg”, når det egentlig dreier seg om at de ikke lenger har de samme verdiene som før.
  • Å sabotere egne karrieremuligheter fordi man mister interessen for det eksterne livet, altså det som skjer utenfor en selv. Mange opplever å miste interessen for gammelt liv, gammel jobb og gamle ambisjoner etter p. Det kan være en fin mulighet til å revurdere din jobbsituasjon. Som sagt, verdiskifter er vanlig og kanskje gir ikke din gamle jobb mening lenger. Men hvis du ikke erstatter gammel karriere med ny, så er det en form for selvskading. Jobb og karriere er viktig for selvverd, utvikling og ren overlevelse.
  • Langvarig isolasjon. En midlertidig tilbaketrekking fra det sosiale livet etter p er vanlig og noe opp til hundre prosent av objekter føler behov for. Men isolasjonen bør neppe vare lenger enn to år. Etter dette må man forsøke å finne sin plass i menneskeheten igjen. Det betyr ikke at du trenger å delta i en sosial konkurranse. Mange velger å kutte ut flesteparten av tidligere venner, og kun beholde noen få. Det er helt innafor. Men du må ha et minimum av menneskelig kontakt og begynne å interessere deg for andre igjen. Er det vanskelig? “Fake it till you make it”. Lat som om du bryr deg inntil du faktisk gjør det. Dukk opp i fødselsdagen til vennene dine. Spør dem hva de ønsker seg i livet. Løft hodet og se hva som rører seg i samfunnet for tiden. Akkurat nå rører det seg ekstremt mye merkelig. Ditt engasjementet vil langsomt komme tilbake.
  • Involvere seg med nye p/n. Slippe dem inn i livet eller til og med aktivt oppsøke dem. Enten fordi man fortsatt ikke klarer å identifisere dem, eller fordi man til tross for gjenkjennelsen faller for deres idealisering eller tenker “jeg klarer visst ikke å tiltrekke meg normale mennesker, så jeg får ta til takke med en høy andel p/n i min krets”. Da har man ennå ikke gjort den nødvendige jobben med eget selvverd. Selvverd henger tett sammen med evnen til å beskytte seg selv. Jo høyere selvverd, desto mer er man villig til å beskytte seg selv og egne interesser. En manglende vilje til å beskytte seg selv kan sidestilles med selvskading.

 

Jeg tilbyr konsultasjoner over Skype eller telefon. Aktuelle emner kan være støtte i NK (null kontakt), løse opp i tankekaos forårsaket av kognitiv dissonans eller oppklaring omkring giftige relasjoner. 50 minutter koster 525 kroner, 90 minutter koster 840 kroner (henholdsvis 600 og 960 kroner for konsultasjoner med oppstart fra klokken 16 til 20 samt i helger). Bestill tid på [email protected]. Vær oppmerksom på at slik konsultasjon ikke kan erstatte akutt behov for helsehjelp eller profesjonell terapi. Er du deprimert eller sliter med posttraumatisk stress så kontakt din fastlege. Er du suicidal så kontakt fastlege eller legevakt.

14 kommentarer
    1. Det jeg sliter aller mest med under og etter min relasjon med en P/N, er å virkelig ta innover meg at han er en P/N. At han ikke er et normalt menneske. Kanskje det er derfor at alle forferdelige opplevelsene en har med et sånt vesen gjør at en etterpå sliter med masse traumer. Hvis en virkelig forstår med hele seg at det er et monster/robot en er involvert med, så er det kanskje lettere å komme seg vekk. Men så lenge en tror at dette vesenet har menneskelige følelser, så håper en kanskje alltid at de vil forandre seg. Men jeg opplevde sjokk etter sjokk under relasjonen som slo meg helt ut. Så disse sjokkene gjør at en nesten ikke klarer å puste en gang. Men jeg er stolt og glad over å ha kommet meg gjennom dette og samtidig lært masse på veien. Denne bloggen har vært til uvurderlig hjelp. Hadde kanskje drevet med selvskading hvis ikke.

        1. Jeg prøvde meg på en test en gang for å se om han avslørte seg. Han tekstet meg om vi skulle treffes snart (sikkert sånn smiske-melding som kanskje var sendt til flere). Jeg svarte at jeg ikke kunne da jeg var “nede” for øyeblikket. Etter en stund kom det en ny melding der han lurte på hva jeg mente. Jeg svarte at jeg hadde skadet meg på rulleski og hadde fått hjernerystelse og en en forstuet skulder. Da hørte jeg ikke en lyd etterpå. Ingen “God bedring” eller medfølende melding om hvordan jeg hadde det. Ikke en lyd før det hadde gått 3-4 uker. Da var det bare om jeg var på føttene igjen og om vi skulle treffes. Denne mannen hadde jeg altså hatt en intim relasjon med. Han besto ikke testen m.a.o. Hvilke typer mennesker oppfører seg sånn?

            1. Er det sånn en P/N kan oppføre seg? Jeg hadde en relasjon med ham i 5 år. Jeg trodde nok den var mer intim enn den var. Eller er det bare en manipulator eller kald fisk jeg har vært hatt et slags “forhold” til?

            2. Sånn kan definitivt en p/n oppføre seg. Men en normal person som egentlig ikke er interessert i deg kan også oppføre seg slik. “Normal” betyr ikke nødvendigvis sunn. Så du må se et større bilde enn dette for å konkludere.

    2. Det er virkelig spot on det der..
      Mht drømme har jeg to , meget ens drømme der kommer af og til ( dog ikke så ofte som det har været ) Jeg er overbevist om, at det har noget med min tidligere relation med min psykopat at gøre. Den ene drøm er et mareridt. En person kigger på mig med mørke., kolde øjne og lige der ved jeg..nu skal du dø. Jeg farer herefter ud af sengen ( hvilket er sket flere gange ) to gange er jeg kommet til skade. ..jeg tror det er psykopatens mørke blik ( Daniel har beskrevet psykopatens syv blik tidligere, og det sorte blik er det man får lige inden forkastningen. Jeg fik dette blik i virkeligheden en aften vi sad ude ved et bål, naboen var kommet forbi med deres hund. Psykopaten sad med hunden på skødet og jeg lod som om jeg fotograferede hunden med min mobil. I virkeligheden var det psykopatens sorte blik jeg ville se om jeg kunne fange, så jeg altid kunne huske , hvor slemt det var. Jeg har siden i min rehabilitering brugt netop det billede ( og mange andre )
      Den anden drøm er ikke helt så slem, den handler om at jeg igen er sammen med s
      Psykopaten og pludselig siger han, at han nu må hjem til sin samleverske og da går det op for mig, at jeg ikke er sammen med ham mere.
      Jeg fortæller om de her ting, i håb om at kunne hjælpe andre. Idet psykopater er så ens og har så ens en adfærd, er det højst sandsynligt at vores bearbejdning af vores traumer også ligner hinanden.

      1. “Jeg fortæller om de her ting, i håb om at kunne hjælpe andre. Idet psykopater er så ens og har så ens en adfærd, er det højst sandsynligt at vores bearbejdning af vores traumer også ligner hinanden.”
        Det tror jeg er riktig.

    3. Dette her er udenfor emnet, men jeg syntes det er vigtig information til jer, der forsøger at forstå psykopati og det at være sammen med en psykopat i mange år. Først og fremmest, man bliver ødelagt på krop og sjæl og psykopater kan ikke helbredes. Det ved jeg , for jeg har boet sammen med en coveret narcisist i mange, mange år og har prøvet alt. Tilsidst lykkedes det mig at komme væk og fandt heldigvis denne her side og det hjalp mig til , ikke at vende tilbage endnu engang.
      Mange har spurgt herinde…hvordan går det med psykopaten, når han bliver gammel. Min ex N er blevet gammel ( også mig ) Men forskellen på ham og mig er, jeg kan hvile i mig selv, ha det rart med børn og børnebørn, hygge mig med venner…uden drama og uden at jagte afsted efter N F. Dengang , for snart otte år siden, da jeg flygtede fra psykopaten, blev han rasende , efter ca en uge prøvede han at få mig tilbage , en uge efter sidste forsøg, fik han et nyt objekt. Hun var almindelig ( før jagtede han flotte damer ) pæn og med et godt job, hun var spændende fordi hun kom fra et specielt land. Der gik længere tid end jeg havde forudset, ca 5 år, inden hun flyttede. Da havde hun set hans mørke side i flere år ( fortalte hun min datter ) efter A ( lad os kalde hende det, kom B indover og min ex N introducerede vores barn og børnebørn til hende. Hun var pæn og ca 10 år yngre end min ex. Vi holdt nu barnedåb med nyt barnebarn, men B var ikke med. Noget var gået galt, for romancen stoppede her . Til barnedåben studerede jeg min ex N og følte ingenting, syntes nærmest han var grim og han fortalte de samme vitser som for otte år siden…ingen udvikling der..heller ikke charmerende mere ( i mine øjne ) nu her i går, tropppde han så op med et nyt objekt, ikke særlig pæn, ingen spændende job , jeg undre mig over, hvad han kunne bruge hende til ( psykopater bruger jo deres ofre , modsat os ) Min datter sagde , hun så beundrende på ham hele tiden…
      Det bliver spændende at følge med på sidelinien og se, hvor længe reaktionen varer.
      Han havde kun øje for hende, ikke for barn og børnebørn… psykopater lever her og nu, kan ikke fyldes af glæde over noget som vi ande, skal beundres og ha forsyning hele tiden…sikke et sølle liv…

      1. Takk for viktig informasjon, Mary. Jeg legger spesielt merke til hvordan P synes å stadig “senke sin standard” i valg av objekt. Ihvertfall etter hans egne kriterier (utseende, jobb, sosial status). Dette er en viktig observasjon som kan tyde på at han mister sin tiltrekningskraft.

    4. Ja , jeg er sikker på, at han har mistet , meget af sin charme .Det var virkelig en person han ville ha set på med foragt , da jeg var sammen med ham.
      Jeg tror at B , som mislykkedes for ham, var den type han nød at indfange før. Det mærkelige er bare at han viste C frem til familien. Hvis hun er et overgangsobjekt, havde han jo ikke behøvet det . Vores fælles datter bor tæt på mig og langt fra ham , så han kunne nemt ha haft en kæreste , uden at vise hende frem. Jeg ved ikke om min ex tænker i overgangsobjekt eller ej. Jeg ved ikke en gang om han selv , har viden om sin egen diagnose. Da han prøvede at indfange mig sidste gang ( vi var der skilt ) sagde jeg til ham…der er noget galt med dig, det er ikke normalt med de humørsvingninger…hvortil han svarede..i så fald har det været der hele tiden ( noget af en indrømmelse ser jeg nu ) hvortil jeg svarede, det er i hvert fald blevet meget værre de sidste år. Det var stort set vores sidste samtale om det emne og , han fandt A umiddelbart derefter.

      1. Ja, det kan ha vært en “tell”. Det viser også mangel på innsikt. Han har neppe reflektert selv over sine humørsvingninger. En normal person ville vært pinlig berørt, og kanskje erkjent hvor mye det har plaget en ex man har vært sammen med i så mange år. Men din P svarer bare “i så fall har de vært der hele tiden”, uten skyldfølelse eller noen særlige tanker om hvorfor han er slik.

    5. Det har du så evigt ret i Daniel. Han er jo faktisk lige efter bogen, virkelig skræmmende at jeg har boet sammen med ham i alle de år. Selvom det ikke var hele tiden , hans mørke side viste sig…blev det værre og værre som tiden gik og til sidst var det nærmest et helvede. Jeg ønsker ingen her, skal opleve noget lignende …så skynd jer væk, mens I kan..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg