Psykopaten tror du spiller god

Det er skrevet og sagt ofte, men det er verdt å gjenta.

Psykopaten tror alle andre er som dem.

Det gjelder både psykopaten og narsissisten. Og det er faktisk ikke et psykopatisk trekk! De fleste mennesker tenker slik. Vi projiserer våre egne holdninger og egenskaper over på andre. Det er derfor gode mennesker også tror at alle andre mennesker er gode, fordi de ikke klarer å forestille seg at det ikke forholder seg slik. De tror at skurker kun finnes på film. Derfor brenner de seg igjen og igjen, fordi deres naivitet og tillit blir misbrukt.

På samme måte tror psykopaten at alle andre er som dem, og at alle mennesker er ute etter å manipulere og utnytte hverandre. Derfor ser psykopaten seg hele tiden over skulderen. Det kan – hvis man ser etter – oppfattes som paranoia. Men det er ikke paranoia slik normale mennesker kan bli paranoide, for psykopaten er fullstendig avslappet. For dem er dette livet. De er ikke nervøse eller redde. Det er et spill for dem. Det handler om å klatre og ende på toppen. Den sterkestes rett.

Det som skjer når den hjertegode personen møter psykopaten, er at psykopaten ganske enkelt ikke klarer å forestille seg at du egentlig er god, for de tror ikke at gode mennesker finnes. Godhet ligger så fjernt fra deres egen natur, som det er mulig å komme. De er også overbevist om at godhet ikke kan brukes til noe. Godhet hjelper ingen. Gode mennesker er naive og derfor modne for utnyttelse. I deres hode er godhet egentlig dumskap, for genuint gode mennesker finnes som sagt ikke.

Så hvis ikke du er god, hva er du da?

Da må du være en bedrager. 

Og fra første dag, så går psykopaten inn for å avsløre deg som nettopp det.

Det er kanskje ikke så synlig i starten, fordi mange opplever en heftig idealisering.

Men jeg kan fortelle om en hendelse med min psykopat. Vi var ute og gikk tur da vi observerte en øy innhyllet i tåke, mens det ellers var klarvær og sol. Jeg forklarte ham fenomenet med hvordan øya kunne være tåkelagt, når det ikke var tåke å spore ellers. Jeg var ikke belærende. Jeg tenkte det kunne være et interessant tema å snakke om.

Da sa han “er du en sånn besserwisser, du?”.

Og dette var nettopp første dagen vi møttes. Men allerede var han mistenksom og avslørte sin mistillit. Allerede var han i konkurranse.

Senere sa og gjorde han mange ting som i dag forteller meg at han forsøkte å avsløre meg som ikke genuin, som slem på bunnen. Akkurat som ham. For eksempel latterliggjorde han meg i plenum, i håp om å “avkle” meg foran andre, slik at de kunne se det samme som han lette etter. Men det gikk ikke helt etter planen, for jeg fortsatte med å være god.

Jeg var rett og slett for god til å være sann, i hans øyne. Muligens tenkte han at jeg var ekstremt dyktig til å beholde masken på over lang tid, dyktigere enn ham. Derfor ble han tiltakende irritert og på slutten også aggressiv.

Og slik er det hver gang en psykopat møter en gjennomført snill og velment person.

Derfor blir dine omsorgsfulle handlinger og ord møt med skepsis og hån. For psykopaten tror du spiller. Det er jo egentlig åpenbart – for vi vet at i idealiseringsfasen så tar psykopaten en maske på som ikke er ekte. Du blir speilet, slik at du skal tro at også hen er snill og god.

Da jeg avsluttet forholdet så gjorde jeg det i form av en mail hvor jeg fortalte hva jeg følte for ham. Den gang elsket jeg ham fortsatt dypt. Jeg hadde ennå ingen anelse om hva han er. Jeg bare måtte bort fra ham. Det var en mail som ville berørt alle normale mennesker.

Men ikke ham. Han svarte ikke engang på den. Han trodde mest sannsynlig at jeg diktet i et forsøk på å manipulere ham.

Vi ønsker jo at andre mennesker skal forstå at vi har gode intensjoner.

Så hvordan kan du overbevise psykopaten om at din omsorg er oppriktig?

Svaret er at det kan du ikke. Tenk på hvor lang tid du selv brukte på å forstå at hen er en psykopat, så markant annerledes enn deg. Nærmest en annen menneskerase. Først etter uker og måneder med intens selvransakelse, refleksjon og analyse av handlinger og ord, så gikk det delvis opp for deg. Tenk da på at psykopaten har verken evnen til denne formen for refleksjon, eller viljen til å forstå andre.

Faktum er at hen fortsatt tror du er en bedrager. Og hen vil tro det til den dagen hen dør. Alle de gode tingene du gjorde, de spiller ikke på psykopatens hjertestrenger. Psykopaten tenker tilbake på din omsorg som enten dumhet eller kynisk manipulasjon. “Den gangen jeg fikk en sydenreise i fødselsdagsgave, som om ikke jeg forstod at NN forsøkte å smøre meg. Ha! Meg lurer ingen!”.

Alle dine bestrebelser på å skape tilknytning og vekke kjærlighet var forgjeves, fordi alt du gjorde ble misforstått og tolket i verste mening. Så hvis du ennå ikke har sluttet med å forsøke å vinne psykopaten i ditt liv over, så stopp nå. Ikke bruk mer energi på ham eller henne.

 

Jeg tilbyr konsultasjoner over Skype eller telefon. Aktuelle emner kan være støtte i NK (null kontakt), løse opp i tankekaos forårsaket av kognitiv dissonans eller oppklaring omkring giftige relasjoner. Det kan også handle om å opparbeide din virkelighetsoppfattelse. 50 minutter koster 600 kroner (pris per 1/1 2024), 90 minutter koster 960 kroner. Bestill tid på [email protected]

Vær oppmerksom på at slik konsultasjon ikke kan erstatte akutt behov for helsehjelp eller profesjonell terapi. Er du deprimert eller sliter med posttraumatisk stress så kontakt din fastlege. Er du suicidal så kontakt fastlege eller legevakt.

4 kommentarer

    1. Rigtig godt skrevet.Det er lige sådan det foregår i samliv med en psykopat. Man aner ikke hvad det er der foregår, så man prøver ALT for at få samlivet til at fungere . Man prøver måske også en psykolog.. der taler ud fra erfaring med et normalt forhold. Der skal to til en konflikt..hvilket er meget forkert og misvisende . Samlivet med en psykopat er på alle måder unormalt.Alt er konkurence , hvilket for almindelige mennesker er unormalt. Det samliv kan ikke fungere.. ligemeget hvad. Idealisering, devaluering, forkastning.. forhindrer dette. Denne syklus lever psykopaten efter. Det er bare om at komme væk, inden man er ødelagt.

    2. Det som er mest skremmende er at man kan kjenne noen over flere år uten å vite at det er en psykopat. Psykopaten min startet sitt angrep med idealisering etter flere år. Derfra og ut var det ikke lengre det samme mennesket, men en psykopat som jeg måtte forholde meg til. Det var et sjokk for meg.

    3. Kjenner meg igjen i dette. De gangene jeg sa ifra eller prøvde å gå fikk jeg ofte beskjed om at “HA!! Du er ikke så god som du prøver å fremstille deg som, da hadde du aldri gjort/sagt dette! Du er ikke bedre enn andre”. Han var nesten triumferende – stolt over å ha “avslørt” meg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg