Problemet med farsdager, morsdager, bursdager og merkedager generelt

Det har nettopp vært farsdag. I år falt den på 12. november.

Dagen er ment å feire fedre. Det finnes mange flotte fedre der ute som fortjener å feires.

Problemet er når man har en far som er narsissist. Farsdagen kan da trigge et massivt ubehag. For en sønn eller datter av en narsissistisk forelder, så er farsdag og morsdag ambivalent og kontroversiell. Overalt så oppmuntres vi til å hedre vår forelder den dagen. På facebook ser vi venner – som har sunne og kjærlige relasjoner til deres forelder – ønske mor eller far en god dag, med ektefølte kjærlighetserklæringer.

I annonser blir vi minnet på å kjøpe gaver, blomster og kake til far eller mor.

Disse dagene tar ikke hensyn til de som har et problematisk forhold til deres forelder. For ordens skyld, det kan være mange grunner til at relasjonen mellom forelder og barn ikke er god. Narsissisme er kun en av dem. Andre grunner kan være alkoholisme, vold, fravær, neglekt, fremmedgjøring, favorisering (av andre søsken), sinnssykdom, seksuelle overgrep, og egentlig alle faktorer som kan ødelegge enhver relasjon. Det er med andre ord svært mange som har et middelmådig eller dårlig forhold til deres foreldre. Det er faktisk så mange, at slike dager – etter mitt syn – burde vært avskaffet fordi de egentlig kun handler om å berike handelsstanden. Sønner og døtre som har foreldre som fortjener heder, kan gjøre det på en hvilken som helst dag. Feiring av relasjoner er en privatsak, og ikke en offentlig sak som handelsstanden eller politikere skal diktere.

Merkedager som handler om å hedre bestemte folkegrupper er problematiske, fordi man innenfor alle grupper finner narsissistiske individer. Farsdag og morsdag vekker avsky og skam i barna til narsissister. Avsky, fordi det er naturlig å føle motvilje når motbydelige mennesker opphøyes til fantastiske mennesker fordi de tilhører en bestemt gruppe. Skam, fordi barna føler seg som dårlige mennesker fordi de forakter deres egne foreldre. Andre sønner og døtre elsker jo deres foreldre. Da er det lett å konkludere “jeg er ikke normal”. I tillegg blir isolasjonen påtrengende, fordi man føler man ikke kan ta del i den kollektive feiringen. Fremmedgjøringen kommer av at man har en helt annen opplevelse av temaet enn (tilsynelatende) alle andre.

Sosialt så kan sønnen og datteren oppleve press til å kontakte sin forelder den dagen. Velmente men naive mennesker kan spørre “har du kontaktet mor i dag?”. Det kan være vanskelig å innrømme at “nei, det har jeg ikke, og jeg har ikke tenkt å gjøre det”. Det føles også feil å si “ja det skal jeg” når man ikke har lyst til å gjøre det. Men også ikke like velmente flygende aper kan presse det voksne barnet til å kontakte en forelder som de vet at barnet har innført NK med, og påføre skam hvis de oppdager at barnet ikke har tenkt å kontakte sin forelder. En flygende ape kan for eksempel være en felles slektning, eller en venn av forelderen.

Hvis din narsissistiske mor eller far er død så kan dagen vekke ubehagelige minner til live, i tillegg til sorg over at man aldri fikk oppleve den kjærlige forelderen som mange andre har. Sorgen etter en avdød narsissist er i det hele tatt problematisk, fordi det ikke er en god sorg med savn og gode minner. Det er en traumatisk og forvirrende sorg om alt man aldri fikk av kjærlighet og støtte, og ikke minst svar på hvorfor forelderen oppførte seg slik. Men det er et eget tema.

Hvis sønnen eller datteren ikke har klart å innføre full NK så kan de føle press til å ringe forelderen på denne dagen. Det samme gjelder på bursdager og andre merkedager. En telefonsamtale kan ødelegge hele dagen og sette rehabiliteringen langt tilbake, fordi rehabilitering krever distansering. Ved kontakt så lukkes distansen. Man må forholde seg til en person som er falsk og som har påført en stor skade. Man kan bli fysisk uvel av en slik samtale, i form av for eksempel kvalme, hodepine eller diare, fordi det oppleves så feil å kosesnakke med denne personen. Den fysiske uvelheten kommer av at den personlige integriteten settes på spill og oppleves som brutt og krenket.

Noen unngår å kontakte sin forelder på disse dagene, selv om kontakten formelt er opprettholdt. Men i mange tilfeller så ringer da i stedet mor eller far, slik at man likevel må snakke med dem. Man kan la være å svare, men hvis man formelt fortsatt har kontakt, så blir det kun snakk om en utsettelse. Før eller siden så er man nødt til å ta den samtalen. Da risikerer man å bli minnet på at man er en dårlig sønn eller datter for å ha vært taus så lenge. Utsettelser av samtaler oppfattes av en narsissist som en avvisning. For en narsissist så er avvisning en dødssynd. Selv om en narsissist later som om det ikke gjør noe at du ikke ringte på bursdagen, så er det overhodet ikke glemt og de vil ta igjen i en eller annen form på et senere tidspunkt.

Mitt råd er å holde deg unna sosiale medier på slike dager. Der foregår den største triggingen med alle de personlige gratulasjonene til mødre eller fedre (eller andre grupper som har merkedag). Dessverre kan du ikke unngå trigging fra handelsstanden, fordi slike dager ofte har en oppkjøringstid på flere uker. Det er for at folk skal bruke mest mulig penger på dem. Det er samme mekanisme som gjør at julen nå starter i oktober.

Du kan velge bort noen dager, men ikke alle. For eksempel kan det kanskje tilgis at du ikke ringer far på farsdagen (ikke alle er vant til å markere farsdag eller morsdag). Men det tilgis ikke at du ikke ringer på bursdagen. Slik kan du minimere ubehaget, selv om det ikke fjernes helt.

Hvis du ikke ønsker kontakt på din egen bursdag, så lar du ganske enkelt være å invitere til selskap, ihvertfall de du ikke ønsker å ha der. Du kan også la være å svare på telefonsamtaler denne dagen. Din bursdag er din dag, og ingen skal få ødelegge den. En telefonsamtale med en narsissistisk forelder vil mest sannsynlig påvirke resten av den dagen. Så her må du rett og slett sette en grense og kreve at den blir respektert. Hvis det bringes på bane, så er det lov å lyve. “Jeg ringte deg på bursdagen din, men da ville du visst ikke svare” er en typisk kommentar fra en narsissist. Merk at de helt bevisst sier “ville ikke”. En narsissist vil hele tiden søke å stille deg i et vanskelig og forlegent lys slik at du får et forklaringsproblem. Da er det lov å si “vet du jeg glemte telefonen på soverommet den dagen”. Men det er også lov å si “det stemmer” og sånn er det med den saken. Hvis narsissisten vil gjøre det til et problem eller konfrontere deg, så finner du på en unnskyldning for å fjerne deg fra situasjonen, “nå må jeg legge på” eller “nå må jeg gå”.

 

Det finnes flere måter du som leser og har nytte av bloggen kan bidra, uten å bruke en krone.

-Lik, del og kommenter innlegg. Slik blir de sett av flere, også av brukere som ennå ikke har oppdaget bloggen.

-Jeg trenger lesere av mine bøker til å legge igjen anmeldelser, for eksempel på ark.no og norli.no. Det legges selvfølgelig ingen føringer på hva du skriver i anmeldelsen. Ris og ros er begge viktig. Så har du lest en av mine bøker og har en mening om den? Skriv en anmeldelse! På forhånd takk. 

-Du kan skrive og sende en leserhistorie til [email protected] . Alle historier er av interesse. Din historie kan leses av potensielt ti tusen lesere! (Jeg forbeholder meg dog retten til å språkvaske tekstene).

 

3 kommentarer
    1. Jeg har en problemstilling vedrørende Jul, som jeg gerne vil spørge jer om..måske I har en god løsning.
      Jeg har en voksen datter med min ex N. I 8 år har vi været skilt og i de 8 år , har hendes far ikke fejret Jul med hende en eneste gang. Jeg har fejret Jul sammen med hende 6 gange i den periode. Hendes far har prioriteret nye kæreste, deres familie eller arbejdet. I år er ingen undtagelse. Jeg har dog ikke mulighed for at fejre Jul med hende i år, så hun skal være alene , med sine to børn. I går brød hun totalt sammen. Hun havde talt med faderens nye objekt, der havde fortalt hende..ja , din far har spurgt mig om at fejre jul, men jeg syntes forholdet er for nyt til de. Det var lige det der gjorde at min datter brød sammen. Jeg har sagt at min datter skal konfrontere sin far ( og gerne foran det nye objekt) men det vil min datter ikke. Hun vil heller ikke at jeg kontakter ham om dette( hvad jeg også nødig vil, da jeg har Gråsten overfor ham) Er der nogen der har et forslag til, hvad man kan gøre.
      Min datter har næsten ingen omgangskreds ..,end mig.

      1. Hei Mary.
        Er hun og barnebarna knyttet til han fra før? Synes jeg har lest om noen familietreff el.der barnebarna og han er nevnt, men også at du en gang hadde en prat med din voksne datter om hvem han er (p/n)? Mulig jeg husker feil, altså.
        Uansett, så har de aldri feiret jul sammen før, og å starte med det nå (snakke med han), med tanke på hvordan han opptrer i høytider og generelt skuffer, er kanskje ikke noe å trakte etter uansett? Heller ikke nå den nye partneren er som hun er. Kanskje er det best for både din datter og barnebarna å få slippe involvering i hans stadig nye partnere, som han mest sannsynlig også vil sette høyest om de er sammen.
        Har to av årene vært med barnebarnas far? Kan dette også være grunn til at julen føles litt ekstra sår i år, når du ikke kan?

        Kanskje dette er en gyllen mulighet til å snakke litt med datteren din om forventninger til han og om hvordan takle motgang generelt. Å beskytte seg og barna fra en som han i juletiden, er nok det beste hun kan gjøre for å sikre en koselig jul. Anerkjenne hennes følelser og samtidig støtte og oppmuntre ved å si litt om hvorfor ikke foefølge ønsket videre, som nevnt litt over? Fokusere på hvor koselig julen kan være selv med bare mini-familien- pysj-formiddag med julegodt og julefilmer, julemusikk, pynte treet sammen i forkant, delta på julemarkedet, julearrangementer ol.? Evt finnes det mange organisasjoner ol som tilbyr noe til ensomme i julen, men bare husk da at det bør være barnevennlig. Men jeg ville nok fokusert mest på hvor fin mamma hun er, der barna selvsagt vil kose seg glugg ihjel sammen med bare henne. Hvis det bare er julaften du ikke kan, kan dere møtes en av de andre dagene og feire litt mer da? Det er alltid vondt å se sitt eget barn skuffet og lei seg, men det hun trenger da er vel mest at du er klippen som trøster og samtidig er tydelig på at det ordner seg og er til det beste for de. Bare tanker herfra, det er du som kjenner familien😊

    2. Hej Maria.
      Tusind tak for dine gode svar. Du har helt ret i det hele. Ja, det var med faderen til hendes barn, hun var sammen med de andre to gange. Vi fejrer jul d. 23 sammen og kan være sammen igen den 26 . Vi skal fejre nytårsaften sammen også. Det er nok også min dårlige samvittighed, der kommer frem her, selvom jeg har gjort så meget for hende og hendes far nærmeste er ikke eksisterende. Det bliver jo helt tydeligt, i sådan en højtid her. Jeg har haft mange snakke med hende om, at hendes far har en forstyrrelse, men hun har svært ved at forstå det, hun vil så gerne at det fungerede…
      Igen tak, for dine omsorgsfulde svar, det varmede.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg