Narsissisten lever i en fantasiverden

“Ja, men det visste jeg jo”, tenker du kanskje.

Vi har bitt oss merke i ansvarsfraskrivelsen og “boblen” narsissisten lever i. Men de er jo ikke psykotiske. De vet hvor de er, hvem de er, hvilken dag det er og hvem du er. De er hva man på helsespråk kaller “orientert om tid og sted”. De vet hvordan man vasker klær og når de må møte på jobb. De er i stand til å plotte manipulasjoner og kalkulere reaksjoner. De er ikke vimsete eller distre. Så hvordan kan jeg si at narsissisten lever i en fantasiverden, når de ikke er psykotiske? Jeg vil her vise noen trekk som avslører narsissistens virkelighetsfjerne eksistens.

Jeg vil presisere at dette gjelder narsissisten. Psykopaten er også virkelighetsfjern i sin grandiositet. Men min erfaring er at på dette området så avdekkes en av forskjellene mellom narsissisten og psykopaten.

  • Ingen får lov til å være negative, bortsett fra narsissisten. Du skal avgi utelukkende positiv energi, for å behage narsissisten. Dette inkluderer å aldri korrigere narsissisten. Narsissisten skal leve i troen på at han eller hun er plettfri og et godt menneske. Å stille spørsmål ved dette kan vekke narsissistisk raseri og forkasting (av deg).
  • Barn av narsissistiske foreldre som ikke selv er narsissister, har en følelse av at når de besøker sin narsissistiske forelder, så kan de ikke være seg selv. De må sette på seg en maske og opplever samværet som merkelig og kanskje ubehagelig. Likevel er de det kanskje ikke bevisst, fordi de er vokst opp slik og vant til det. Sammen med den narsissistiske forelderen så må de “jatte med”. De har lært seg å underbygge og aldri utfordre forelderens virkelighetsfjerne verdensanskuelse. De kan dele problemer med sin narsissistiske forelder, men må aldri klandre forelderen for noen av dem. Og støtten de blir tilbudt oppleves som ubrukelig, overflatisk og villedende. Neste gang de kommer på besøk, så blir ikke problemet nevnt, som om det aldri eksisterte. Narsissisten følger ganske enkelt ikke opp temaer som angår andre enn dem selv, ikke engang egne barn. Dette er fordi narsissisten ikke ønsker å forholde seg til problemer eller negativitet. Alle skal smile rundt dem. Alt skal være rosenrødt. Problemer skal hurtig overkommes og tilbakelegges, om de er aldri så store. Barn av narsissistiske foreldre tar oftere enn andre deres eget liv, fordi de aldri blir møtt på problemene de strir med.
  • Partnere av narsissister opplever mye av det samme. Problemer eksisterer ikke, og heller ikke adekvate løsninger. Derfor vedvarer problemene, men de må aldri nevnes. En sunn person kan bli forbløffet over de luftige og urealistiske forslag til løsninger som narsissisten kommer med. Objektet kan presisere at “men det løser jo ingenting”, bare for å oppleve at narsissisten blir sint eller forlater samtalen og ikke lenger vil forholde seg til problemet. Partneren må som regel løse problemene alene, uten å involvere narsissisten. Når problemet så er borte, fordi partneren løste det, så blir heller ikke det nevnt – som om det ble løst på magisk vis, og som om narsissisten forventet at det ble løst på magisk vis. Dette kalles på psykologspråk “magisk tenkning”.
  • “Magisk tenkning” betyr at den som er infisert av slik tenkning, tror at hvis han eller hun fokuserer hardt nok på noe, så vil det skje. Dette er vanlig hos små barn. Det er også vanlig hos mennesker som lider av tvangstanker og tvangshandlinger (“hvis jeg ikke trår på sprekkene mellom flisene, så vil ikke min katt bli syk før den er 15 år gammel”). Hos en narsissist vil det gi utslag i en tro på at ting løser seg selv, uten at de selv trenger å gjøre en innsats. Dessverre gjør velmente mennesker narsissisten en bjørnetjeneste. Narsissisten er en parasitt, som lever av andre. Andre mennesker løser deres problemer, og dette forsterker narsissistens tro på “magisk tenkning”. Tingene blir jo løst! Derfor er de heller aldri reelt takknemlige overfor dem som hjalp dem. Det var nemlig ikke andre mennesker som løste problemene med deres velvilje og innsats. Det var narsissistens egne tanker som løste problemet.
  • Som følge av magisk tenkning så er følelser ensbetydende med fakta for en narsissist. Nærstående personer vil oppleve dette som en brist i logisk tenking og konsekvensanalyse i narsissisten, men uten at de klarer å forstå hva som ligger bak. De forholder seg jo til et voksent menneske, som attpåtil virker svært integritetssterkt. Så å forestille seg at narsissisten tenker som et lite barn, er meget fjernt – selv for nære familiemedlemmer. I stedet får de stadig følelsen av at narsissisten kommer med pussige konklusjoner. Narsissistens raseri mot objektet er i eget hode riktig, fordi det føles riktig. At objektet er uskyldig er underordnet. Ett eksempel; en narsissist jeg kjenner opplevde at sjefen på jobb ble langtidssykemeldt. De ansatte fikk aldri noen forklaring på sykemeldingen, de fikk kun utplassert en vikarleder fra kommunen. Tiden gikk og de ansatte begynte å snakke. “Hva feiler egentlig sjefen? Kommer hun egentlig tilbake?”. Til slutt tok narsissisten saken i egne hender og troppet opp utenfor den gamle sjefens hjem. Der regelrett forlangte hun å bli fortalt detaljer om sjefens sykehistorie. Narsissisten spurte rett ut “er det psykisk?”. Da narsissisten senere ble konfrontert med handlingen, at sykdom er et privat anliggende, så reagerte narsissisten med sinne. I hennes hode så var det riktig adferd, fordi hun følte at personalet hadde rett til å vite årsaken til sjefens langtidsfravær. De snakket jo seg imellom, derfor hadde de i hennes hode også krav på å vite det. I eksemplet ser vi både brist på logikk og konsekvens, umoral, grenseløshet, berettigelse samt magisk tenkning. Les mer om narsissister og “magical thinking” her http://youmemindbody.com/mentalhealth/Narcissists-Magical-Thinking
  • Narsissisten overdriver i eget hode eget bidrag til andres velferd. De forventer oppmerksomhet og ros for minimale gaver og minimal støtte. De tror at de er høyt elsket og selskapets midtpunkt, når sannheten er at de er dårlig likt og ofte fryktet. Men de evner ikke å ta innover seg de sosiale signalene de får.
  • Narsissister har sjelden økonomisk kontroll, og lever over evne. De er ikke i stand til å balansere et budsjett. Berettigelsen og den manglende impulskontrollen gjør at de ikke kan utsette kjøp. De skal ha tingene umiddelbart, og ofte til en pris de egentlig ikke har råd til. Narsissister har derfor ofte stor gjeld, eller de får andre til å betale for seg. Forestill deg hvor virkelighetsfjern man er når man ikke forholder seg til egen økonomi – et felt som de fleste prioriterer høyt, fordi vi har økonomisk moral (vi betaler vår gjeld, vi bruker ikke penger på ting vi ikke har interesse av, vi klarer å prioritere kjøp, utsette kjøp og avstå fra kjøp som ikke prioriteres høyt) og fordi vi frykter konsekvensene av å ikke gå i pluss – også selv om vi aldri har gått i minus. Jeg snakker ikke her om de som har fått skrekk for regninger, slik man ser på “Luksusfellen”. Har man fått skrekk for regninger og fakturaer, så er det nettopp fordi man forstår konsekvensene og vet at alt går ad undas (for øvrig ser jeg innimellom narsissister i “Luksusfellen”. Det er de som ikke forstår alvoret, nærmest fnyser av økonomene som korrigerer dem, og som har en forventning om at økonomene i samarbeide med banken skal løse problemet for dem med minst mulig egeninnsats. De har meldt seg på som deltakere, ikke for å ta ansvar, men for at andre skal løse problemet for dem).

 

Kjære lesere. Nå er det kun få dager igjen av årets innsamling! Kun en gang i året ber jeg om økonomiske midler fra dere. Tradisjonelt i juni, og avsluttes på bloggens bursdag den 3. juli. Nå er vi der igjen! Har bloggen hjulpet deg i året som er gått? Bidra til å holde den gående i ett år til!

Også i år er det en belønning til dere som bidrar. ALLE som gir 200 kroner eller mer – og ønsker det – får tilsendt min siste bok “Men tankene mine får du aldri”. Link til spleisen finner du her. https://www.spleis.no/project/224222

Hvis du ønsker bok, så husk å oppgi din adresse på [email protected]

24 kommentarer
    1. Fantastisk godt indlæg.Spot on. Efter at have boet med en narcisist i mange år, kan jeg sige , at de ting Daniel nævner er virkelige røde flag . Min ex N købte alt muligt , skiftede hele tiden hobby, kajak, Marathon, undervandsfiskeri…you name it og hver gang skulle han have de sidste nye ting til de aktiviteter…uanset om han havde råd eller ej. Engang købte han sågar en motorcykel. Han påstod , at han havde drømt om at køre motorcykel hele sit liv…men eftersom vi da havde boet sammen i 25 år på det tidspunkt og han aldrig havde nævnt det, syntes jeg det var mærkeligt. Han kom en aften tilbage fra en tur på motorcyklen og sagde…det er da det fedeste…. Ja, du ser glad ud, det var nok et godt køb… svarede jeg, ja, men den er for lille, jeg må købe en større ….svarede han . Sådan var det stort set med alle hans aktiviteter, større, flottere og pludselig solgte han alt og snakkede ikke om aktiviteten mere. Når jeg spurgte ind til om han ikke savnede aktiviteten, du brugte jo al din tid på den…kunne han svare..nej, det var dengang.

    2. Litt utenfor emnet dette, men er det et trekk på N/P at de er så forutsigbare? I begynnelsen syns jeg min P/N var totalt uforutsigbar, for jeg visste hva det neste som kom fra ham kunne være. Dette siden han var så totalt annerledes enn såkalt “normale” folk jeg kjente oppførte seg. Har skrevet inn før om “min” P/N – Han tok kontakt på nett, var utrolig intens i begynnelsen på meldinger og gikk fra såkalte vanlige meldinger til seksualiserte meldinger på 2 dager når han merket at jeg tålte dem. Når så han merket at jeg var hektet, begynte leken hans med å være av og på hele tiden. Jeg visste aldri da hva som kom. Er vel slik de klarer å holde oss hektet. Og hektet har jeg vært til de grader. Jeg har ikke inngått NK enda, men traumebåndet er mye slakkere nå. Jeg har gjemt på alle tekstmeldingene fra disse årene, og det er helt rart å se hvor like de er. Og hvordan de følger året. Altså at de samme tekstmeldingene han sendte i fjor, året før og årene før kommer dette året også på nøyaktig samme tid. Og det er nesten det samme som står i dem. Er litt avslørende å skrive hva det står, men jeg regner med at han skal kose seg en uke med forskjellige offer. Jeg merker godt når jeg chatter med ham om han er “på” eller “av”. Han svarer meg, men det kan gå litt tid mellom hvert svar selv om han er pålogget hele tiden. Andre ganger når han er “på” svarer han med en gang. Men kan det virkelig tenkes at han sitter hjemme og leker en syk lek med flere på en gang?

      1. De er forutsigbare når man kjenner psykopatens mønster. Men så lenge man betrakter dem som en normal person, så er de meget forvirrende.
        En annen leser av bloggen fortalte at P tok kontakt hver tredje måned – konsekvent. Leseren trodde ikke det var bevisst fra P sin side. Men likevel hadde P en syklus med idealisering, devaluering og forkasting (eventuelt bare idealisering og så direkte til forkasting) hver tredje måned. Leseren kunne nesten stille kalenderen etter P.

        1. Kan en da tenke at det er temmelig sikkert at en har med en vaskeekte P/N å gjøre når de stadig gjentar mønsteret sitt og er så forutsigbare? Eller så må de være programmerte roboter som går på repeat? Jeg syns det er ganske interessant å se når jeg leser på alle meldingene jeg har fått gjennom årene. Og de fysiske treffene jeg har hatt er også kliss like. Treffer ham, gjør akkurat de samme tingene i akkurat samme rekkefølge. Og etter 45 minutt så kaster han meg ut. Tror ikke det er mye variasjon i tidsforbruket. Tenker bare at det må være et veldig spesielt trekk. Ganske interessant……

          1. Det kommer selvfølgelig an på om hva de gjør, passer inn i hva du vet om narsissisme. Normale mennesker kan jo også være “kjedelige” og forutsigbare, for eksempel mennesker som liker rutiner eller som har en grad av tvangshandlinger.
            Men ja – p/n er forutsigbare. Og din lyder slik.

            1. Må spørre om en ting som jeg lurer på. Min N/P drar meg tilbake inn i relasjonen gang etter gang på nøyaktig samme måte. Og jeg vet hva som venter hvis jeg får inn i relasjonen på nytt. Jeg er ganske så bestemt på at denne gangen så skal jeg ikke dras tilbake. Men nå er han i gang igjen. Og jeg svarer at jeg ikke kan. Men han maser på nytt og på nytt. Så slår det meg plutselig at jeg liker ikke å skuffe ham. Kan tro han er søt og fin på meldingene med hjerter og kyssemunner, han overser mine protester og maser gang på gang. Og jeg innser at jeg ikke liker å skuffe ham egentlig når han er så søt. Selv om jeg vet at det nok ender med at han rett etter han har fått “sitt”, så må han på besøk til noen eller har vondt i hodet. Og jeg må gå. Jeg vet jo dette om han, men jeg sliter med å skuffe ham når han sender på de fine meldingene. Virker jo helt vanvittig når jeg skriver det ned nå, men jeg kom nettopp på det. Er det vanlig at offer kjenner på dette og at det er derfor vi dras inn gang etter gang? Vanvittig skremmende hvilken makt de har.

            2. Det er vanlig, selv om andre kanskje formulerer det litt annerledes enn hva du gjør. Selv så tenkte jeg “han trenger meg”. For det var det inntrykket han ga i starten. Men så kom det manipulative skiftet (les mer her https://psykopati.blogg.no/1472981049_psykopaten_senker_din.html ), og han som “trengte meg” ble plutselig en som aller nådigst kastet meg noen smuler.
              Jeg har et råd. Les din egen kommentar en gang til. Tenk etter hvor lite han respekterer deg, når du sier nei og han likevel ikke gir seg. Han gjør det fordi 1) en p/n respekterer ingen, og 2) du har lært ham å ikke respektere deg. Tenk litt på det. Er dette en mann du bør være redd for å skuffe?

    3. Må tilføre noe. Jeg har aldri helt forstått hva jeg er for min P/N. Han er en gift familiefar, så mye tid har gått med til å forstå hva han vil med meg. Men jeg har hørt mye på H G Tudor i Knowing the Narcissist på You Tube. Der graderer han forsyningene til N/P inn i flere. Bl.a Intimate Partner Primary Source, som jeg tror må være ektefelle/samboer. Så er det Intimate Partner Secondary Source, som jeg tror må være de som N/P gjerne vil ha i livet sitt, som de ser opp til, higer etter å være en del av, beundrer, men ikke har fått helt “hasen” på. Så har vi “The dirty little secret”. Regner med at det er i denne kategorien jeg er i. De som har gjennomgått det manipulative skiftet (jeg leste et innlegg der du skrev om dette Daniel) og som er hektet og er med på ALT som P/N foreslår, selv om de har blitt nedverdiget gang på gang. Jeg følger med på min P/N enda, og er nok litt traumebundet. Men ikke så mye at jeg kjenner på noe savn etter å treffe ham for nok en nedverdigende behandling. Jeg er en høysensitiv og empatisk person, så dette hører nok mer til at jeg vil finne ut sannheten om ham og prøve å forstå det jeg kan forstå. Ser at de har mønster som er ganske gjennkjennelige etter hvert som du begynner å forstå litt av dette.

      1. “Som jeg tror må være de som N/P gjerne vil ha i livet sitt, som de ser opp til, higer etter å være en del av, beundrer, men ikke har fått helt “hasen” på.”
        Jeg tror ikke P/N ser opp til noen, annet enn de første ti minuttene av idealiseringsfasen.
        Alle er forsyning.

    4. Ingen får lov at være negative….så sandt som det her er skrevet..et kæmpe rødt flag er det. Sygdom, problemer og spændende dybe diskutioner, det vil en narcisist ikke høre tale om. Det skal være emner, hvor han er i Centrum..se hvad jeg har gjort…spændende damer…( min ex var vilde med damer der var lette at få fat i, tror han kunne se det med det samme ) jeg har lige løbet et Marathon..jeg har tre forskellige job på samme tid..sygdom skal bare arbejdes væk….jeg kunne blive ved. Hvis den du er sammen med, ikke er omsorgsfuld ved kriser og sygdom, da er det et kæmpe rødt flag og du må se at komme væk. Det bliver kun værre og værre. I de perioder hvor narcisisten ikke får Max forsyning af dig, håner han dig nærmest ( er du nu syg igen ) og skal du da snakke om dit arbejde hele tiden ( hvis man vil vende et problem fra ens arbejde ) og hvis man taler om sin barndom…det gider narcisisten heller ikke høre noget om. En narcisist fortæller sjældent noget fra sin barndom og det virker faktisk som om , han husker meget dårligt. Han lever her og nu..ingen fortid, ingen fremtid …bare et tomt hylster, der skal fyldes op af forsyninger fra dig.. vil du bruge dit liv på det ?

    5. Dette var interessant å lese, og jeg blir stadig lettet over at ei god venninne gjennom mer enn 20 år har sluppet taket i meg. Hun ønsket ikke å “være venninne” med meg lenger etter at jeg hadde truffet en tidligere venninne av henne, ei hun ikke lenger “kunne stole på”. Denne eks-venninna trengte et råd fra meg. Jeg ble av andre gjort oppmerksom på at min venninne er narsisisstisk, og da jeg begynte å tenke tilbake, stemmer jo alt. I ettertid tenker jeg at dette er interessant og lærerikt, og en lekse fir livet. Det som du skriver her, underbygger mine tanker om henne. Takk!]

    6. Ja, det var ganske greit å få skrive det ned det med at jeg jeg er redd for å skuffe ham. Ser ganske ille ut når det er nedskrevet. Tror det hjelper litt å få notert ned det en tenker. Men det er nok et stor kjernesår det at jeg ikke liker å skuffe folk. Da lar jeg dem heller invadere meg og tråkke over grensene mine. Jeg er peoplepleaser så det holder. Helt uten at jeg tidligere har kunnet identifisere dette som et kjernesår. Men jeg tenkte så grundig på hvorfor jeg faktisk kjente på fristelsen til å dras inn i den relasjonen jeg visste hvordan ville ende, at det ramlet ned i hodet mitt at en av grunnene er at jeg ikke liker å skuffe folk. En annen ting er et giftig håp om at denne gangen har han endret seg og virkelig trenger meg. I tillegg er jeg jo enda hektet. Men oppklarende, vet nå hva jeg trenger å jobbe med.

    7. Er psykopater eller narsissister veldig opphengt i tid? At han må vite når tid jeg kommer f.eks, er utrolig opphengt i dette. Maser masse. En gang var jeg 7 minutt for sen til å treffe ham, da var han sur.

      1. De har ihvertfall en annen oppfatning av tid enn normale mennesker har. Psykopaten har en sirkulær oppfatning av tid, i motsetning til den normale lineære oppfattelsen. Les mer om dette i min bok “Psykopati og kjærlighet”.
        Når det gjelder punktlighet så var min P. også slik. Pinlig punktlig – i starten. Helt på slutten fløt det helt ut. I dag oppfatter jeg det som “grooming”. Vi skal læres opp til å tro at de er pålitelige, og vente på dem når de senere ikke lenger er like punktlige.
        Jeg tror også det handler om kontrollbehov.

    8. Til Undrende.
      Du er helt sikkert en han bruger, når han ikke har andre. Jeg har været prima objekt i mange år og jeg ser nu , at min ex N havde mange kilder til forsyning ( N F ) Jeg tog ham aldrig i utroskab, men fornemmede, hver lang han havde nye objekter. Han nød at indfange dem tror jeg og når de var indfanget, var de ikke så spændende mere. Narcisisten og psykopater opfatter mennesker som objekter..nogen de kan bruge..eller ikke bruge. Mennesker med lav status , interessere dem ikke. De kan ikke få forsyning nok af dem og er derfor ligegyldige i deres øjne. Kan det ikke hjælpe dig til at sige fra, hvis du tænker..jeg kan kun bruges, når N ikke har andre og når der ikke er forsyninger lige her og nu..du er en brik i hans syge spil, en brik der en gang imellem giver ham forsyning. Du er bedre værd end det, du bruger dit liv på at vente, spekulere, håbe m.m. Hilsen en der skulle være gået for mange år siden …

    9. Jeg begynte faktisk å le når jeg leste, for dette var spot on, ja.

      Dette virkelighetsfjerne og uforholdsmessige kravet til omgivelsene om non stop «positivitet» Deres forståelse av «problemløsning». Den evinnelige krenkelsen. Furting og raseri, krav og straff. Meg, meg, meg. Den bissare følelsen av å forholde seg til et barn, når vedkommende ikke ser det selv. Klokketro på egen fortreffelighet og andres beundring, når sannheten er det motsatte.

      Jeg så mest av ovennevnte figur i min relasjon. Men jeg så også glimt av en mørkere og mer underliggende pervers personlighet, som jeg opplevde mer skremmende-i retrospektiv.

      Jeg elsket ham aldri. Jeg ble groomet og idealisert i lang periode før det ble noe mer. De følelsene jeg hadde da, forsvant straks det gikk over i en intim relasjon. Fra da av ble jeg devaluert. Resten av historien er egentlig bare en historie om forakt. Projisering av egen forakt på meg, sugde ut og stjelte min kjærlighet, til seg selv. Jeg gikk tom. Endte opp med dobbel forakt; forakt for ham og forakt for meg selv. Ble værende i et slags håp om oppreisning en dag. Håp om gjenoppretting av balansen.

      Så er vi likevel laget av noe annet, selv om de så gjerne vil vi skal fremstå som dem selv-den de ikke anerkjenner. Heldigvis er vi det. Vi er ikke dem, selv om de forsøker å stjele alle våre kvaliteter og overføre sine «kvaliteter» på oss.

      På et tidspunkt ble jeg mindre aktivert og tenkte klarere. Da stakk jeg. Jeg visste jo hele tiden innerst inne hvor forferdelig feil alt sammen var.

    10. Jeg er så enig med deg , har bodd med en sosiopat , /narsesistisk J…. I 12 år. Og jeg er så glad for at jeg kom meg bort. Før jeg ikke hadde overlevd i d hele tatt.

      Les gjerne min blogg på http://www.minibligg.no/luckyluka
      Har egen YouTube kanal også LUCKYLUKA
      OG kan skrive mer om det forholdet vist ønskelig. Men det finnes en novelle som forklarer ørlite grann om en liten situasjon. I bloggen min .

    11. Her må jeg si at det innledende om å være barn av p/n foreldre samt partner med en, kan jeg skrive helhjertet under på.
      Det er så forbløffende å se det i retrospekt når man leser beskrivelsen her. Spesielt dette med foreldrene er jo nær umulig å fatte selv, når man er både vokst opp med det og de vedvarer med det samme tross at man nå er voksen og etter alle normale kriterier en solid person. Men som så undergraves fullstendig mht selvtillit og virkelighetsforståelse mv. Infantilisering ved bevisst manipulering, under dekke av omsorg og jeg vet ikke hva. Som så utløser aggresjon dersom man vennlig og nøytralt forsøker takke nei, avvise, argumentere. Som alle normale mennesker ville akseptert helt geit. Det er faktisk forkastelig. Overgrep.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg