Kun offeret kan studere psykopaten

Forskning på psykopati og narsissisme er svært viktig.

Vår moderne forståelse av psykopati er basert på Robert Hares forskning. Hare er canadier født i 1934 og han lever fortsatt. Han er kriminolog og psykolog. Det er Hare som gjennom studier av psykopater formulerte det vi kaller “Hares sjekkliste for psykopati”. Hans kriterier for psykopati ledsages av en manual for klinisk diagnostisering. Denne manualen er kun tilgjengelig for behandlere som stiller diagnosen, primært leger og psykiatere.

Verdt å nevne er at psykopatien ikke ble “født” med Robert Hare. Fenomenet var også studert og satt ord på av andre før ham. Mest kjent er Hervey Cleckleys “The Mask og Sanity” fra 1941. Også her i Norge har psykopaten lenge vært på dagsordenen, blant annet i “Psykopatenes diktatur” av Ingjald Nissen fra 1944. Nissen ble muligens inspirert av Cleckley. Legg merke til at begrepet “psykopat” ble brukt allerede den gang.

Hare studerte primært dømte psykopater mens de sonet sine dommer i fengsel. Han utvidet senere sitt arbeid til å inkludere psykopatiske bedriftsledere generelt og psykopater i finansverdenen spesielt. Resultatet ble boken “Snakes in suits”. Det er fra dette arbeidet vi har lært at andelen psykopater øker jo nærmere toppen i et makthierarki vi kommer, fordi psykopaten alltid vil klatre oppover, på vei mot mer makt. Det er derfor andelen psykopatiske politikere er svært høy. Men det er ikke i politikken vi finner de smarteste psykopatene, i følge Hare, fordi i politikken finnes makt men begrenset med penger. De smarteste psykopatene sitter øverst i finansverdenen, der de kan tilkarre seg både makt og penger.

Selv om de dømte psykopatene som Hare studerte kom fra det som på engelsk kalles “all walks of life”, det vil si alle samfunnslag, så klarte han ikke å fange opp de vi kaller “hverdagspsykopatene”; psykopatene som holder seg innenfor loven og aldri kommer i fengsel, og det vil si de fleste (en “hverdagspsykopat” betyr ikke at personen er mindre psykopatisk. Det betyr at hen er bedre sosialisert og derfor går blant oss udetektert og uarrestert). Og her ligger begrensningen i hans arbeid. Han studerte psykopater i lenker, og ikke psykopater i fri utfoldelse. Hares psykopater visste at de ble studert, og gjorde derfor hva vi i dag vet psykopater gjør; de manipulerte og tok på seg masker. Hare gjennomskuet dem langt på vei, men han fikk likevel ikke studert dem i psykopatens reir; deres eget hjem, hvor den primære psykopatien utøves, mot partnere og nærmeste familie.

Jeg fikk denne halvfrekke kommentaren på bloggen, av en leser som kaller seg “Jon”.

Hei,

jeg lurer bare på hva din faglige bakgrunn innenfor psykologi er? Scroller litt raskt gjennom her og ser du fremmer mange påstander som en definitiv sannhet, og før jeg leser videre vil det være fint å vite hva slags faglig tyngde du har i grunn når du skriver disse innleggene?

Ser også du tilbyr konsultasjoner, så regner jo med du har noe fagkunnskap, men samtidig har du ikke skrevet noe om deg selv under fanen “om meg”, og det finner jeg å være litt rart. Setter pris på svar, takk.

Jeg må innrømme at jeg er møkk lei disse bedreviterne som av og til frekventerer bloggen, hvorav jeg regner med at en høy andel er psykopater som ønsker å forhindre at allmennkunnskap om deres opptreden spres.

Likevel så stiller “Jon” spørsmål som ikke kan skyves under teppet. Fordi mange vil lure på det samme. Vi lever i spesialiseringens tidsalder og hvis påstander ikke kommer fra en “ekspert” så vil den i de flestes øyne kun være en subjektiv påstand med begrenset troverdighet.

Dette er hva jeg svarte Jon.

Hei Jon!

Dette er en personlig blogg, ikke en fagblogg.

I både bloggen, og kanskje enda mer i den tilhørende youtube-kanalen forteller jeg masse om meg selv og min bakgrunn. Bloggen er snart ni år gammel og jeg kan ikke presentere meg selv hele tiden. Bloggen skal handle minst mulig om meg. Men forstår at nye lesere lurer på hvem jeg er. Eldre lesere, og lesere som har lest hele bloggen, vet hvem jeg er.

Kort om min bakgrunn finner du for eksempel i synopsisen på min bok “Psykopati og kjærlighet”, her: https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/psykopati-og-kjaerlighet-9788230015988?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAyeWrBhDDARIsAGP1mWQ0_HPeCV-bNjenNuILc7ZHqihjWFIFwwQyXrHgRnoQSl-Ze6UeukEaAgAVEALw_wcB

Det du kaller “påstander” er observasjoner som alle objekter opplever, og som aldri vil bli fanget opp av forskere eller vitenskapsfolk, med mindre forskerne selv blir utsatt for en narsissistisk love bombing og flytter sammen med psykopaten for å leve i en intim relasjon med ham eller henne.

Denne bloggen er for de som har slitt med en psykopat eller narsissist i nære relasjoner. De trenger sårt bekreftelse og støtte. De er også de sanne ekspertene på psykopater, for de har levd med dem. Andre nysgjerrige er hjertelig velkomne, men hva de betrakter som “definitive sannheter” er uinteressant, for bloggen er ikke primært for dem.

Ang. konsultasjoner. Ja, jeg har fagkunnskap. Men du trenger ikke det for å tilby konsultasjoner. Du kan kalle deg “spåkone” og opprette en tjeneste hvis du ønsker. Det er helt opp til brukeren om de vil benytte seg av tjenesten, så lenge de vet hva de går til.

Forøvrig var det lurt av deg å nevne “om meg” fanen. Jeg har faktisk aldri vurdert den funksjonen. Men det vil jeg gjøre.

 

Den viktigste delen av mitt svar er nok at det er psykopatens aller nærmeste som er de reelle ekspertene. Det er de som har sett maskefallene over tid. Det er de som har levd med psykopaten 24/7, “pustet inn” psykopaten, og kun offeret har kommet nært nok til å se hvem han eller hun egentlig er.

Psykopaten er et rovdyr. Tenk på psykopaten som en ulv (eller en krokodille, en hvithai eller et annet rovdyr). Jeg mener ikke å kalle ulven ondskapsfull, men ulven er arrogant, aggressiv, og styres av instinkt og overlevelse akkurat som en psykopat. Ulven er intelligent men samtidig primitiv. Også dette som psykopaten.

Ulven er vill, og lar seg kun studere på avstand. Den slipper ingen mennesker innpå seg. Den er ikke tam nok, og vil mest sannsynlig angripe hvis et menneske kommer for tett på. Slik er også psykopaten.

Kun byttedyret kommer tett nok på ulven. Dessverre lever de sjelden lenge nok til å advare andre mot ulven.

Psykopatens instinkt er også å angripe. Men psykopaten er et “sosialisert” rovdyr som beveger seg blant menneskene, for det er blant menneskene den henter sine bytter. Psykopaten vet at hen ikke kan angripe alle i full offentlighet. Den finner andre måter å angripe på. Den skjuler sitt sanne jeg ved hjelp av masker, slik at ingen skal forstå at det “går en ulv blant oss”.

Kun byttedyret i form av et primærobjekt får se hvem psykopaten egentlig er bak masken. Innerst inne så ønsker psykopaten å drepe objektet når hen er ferdig med det, slik at det ikke kan løpe ut i verden og advare andre.

Men selv om objektet ikke blir fysisk drept, så blir de likevel fortært. Tygget opp og spyttet ut igjen, som et skinn av det mennesket de opprinnelig var.

Så hvordan forhindrer psykopaten at byttedyret, altså objektet, løper ut i verden og forteller andre at psykopaten er en ulv i fåreklær?

Først og fremst gjennom gaslighting. Det får objektet til å feiltolke både selve mishandlingen og intensjonen bak mishandlingen.

Gjennom devaluering sørger psykopaten for at objektet mister troen på seg selv, ikke våger å stå opp mot psykopaten og i stedet lar seg fortære.

Og til sist sørger sverting for at omgivelsene ikke tror på objektet, når de slipper fri og løper ut i verden for å advare.

Men husk dette;

Det var aldri meningen at vi skulle overleve.

Det var heller aldri meningen at vi skulle slippe fri. Vi skulle være fanget i psykopatens klør til vår dødsdag. Vi var gisler. Dette kan forklare hvorfor psykopaten holder slik fast i oss, ikke lot oss dra og hoovret oss tilbake da vi likevel dro. Men av og til har de ikke noe annet valg enn å slippe oss. Kanskje har de funnet et bedre byttedyr. Kanskje har de mishandlet oss akkurat for mye, slik at vi mistet troen på dem og brøt løs, men samtidig for lite, slik at vi fortsatt hadde kraft og vilje til å bryte løs. Derfor må vi grundig hjernevaskes slik at psykopaten kan bevare sin hemmelighet som overgriper, slik at når vi bryter løs så er vi forvirrede og opptrer lite overbevisende.

Primærobjektet har delt bur med ulven, og har førstehåndskunnskap om ulvens adferd. Forskerne må nøye seg med å stå på utsiden av buret, for de slipper ikke inn. Objektet er forskernes øre og øyne.

Så poenget i denne teksten er todelt.

  1. Forskere kommer ikke psykopaten nær nok til å fange opp detaljene i psykopatens adferd. Psykopaten holder dem på avstand, med fiendtlighet og med masker. Forskere kan i beste fall kun studere psykopaten på avstand, eller i fanget tilstand (fengsel). Dette gir et begrenset grunnlag til å forstå psykopaten.
  2. Primærobjektet er psykopatens byttedyr og sitter mellom tennene på psykopaten. Objektet er den eneste som psykopaten slipper innenfor intimsonen. Men objektet mangler den riktige konteksten og er derfor usikker på hva de faktisk observerer. Til dette trenger objektet hjelp fra forskningen og psykologien.

For å forstå psykopaten, så er derfor objektet og vitenskapen gjensidig avhengig av hverandre. Og et enkelt objekt er ikke nok til å forklare psykopatens vesen. Erfaringene fra flere objekter må samles, og til dette trenger vi forskere. Objekter er også forskjellige, og ikke alle er like observante. Mange objekter er derfor avhengige av forskere for å tolke observasjonene riktig. Men både fagfolk og utenforstående publikum (som “Jon” i kommentarfeltet) bør ha det klart for seg at objektet er den egentlige eksperten på psykopati.

 

DESEMBERSALG! Kjære lesere. I sommer kjørte jeg et knalltilbud på mine bøker som var ganske populært. Jeg vil gjenta tilbudet nå i desember. Du får min bok “Psykopati og kjærlighet” for kun kroner 210 inkludert frakt innenfor Norge (butikkpris 349 kroner). “Men tankene mine får du aldri” får du for kun kroner 150 inkludert frakt (butikkpris 260). Skriv til [email protected] hvis du er interessert. Tilbudet gjelder i hele desember.

 

29 kommentarer
    1. Jeg har lenge lest din blogg og skulle ønske jeg ikke trengte det- men jeg har vært i et forhold med en narsissist. Ganske tidlig i forholdet fikk jeg en sms fra han hvor det stod; “Alle liker meg, men jeg liker ikke alle”. Husker jeg reagerte for han var absolutt ikke likt av alle. Allerede såpass raskt ut i vår relasjon begynte han å “teste” meg. Kunne skrevet veldig mye mer, men fikk sånn lyst til å dele denne opplevelsen nå. Ønsker deg og alle lesere en riktig god jul.

      1. Hei Anne Marte.
        Ja, de sier og skriver pussige ting som får oss til å stusse. Man kan legge mye i meldingen han sendte deg. Manglende selvinnsikt? En test? En Tell? God jul til deg også.

      2. Jeg fikk sånn umiddelbar avsky når jeg leste “Alle liker meg, men…..”.

        Jeg møtte en som ved første møte skrøt av at han var verdens beste i sitt yrke. Noe han ikke er. Han fikk masse klager. Husker jeg følte samme avsky, men allikevel gikk jeg litt videre med han. Jeg er for at man kan fremsnakke seg selv, men det er ingen sjarme i den selvhevendelsen, men det virker som de tror de er så kloke og sjarmerende.

        1. “Jeg er for at man kan fremsnakke seg selv”. Denne er interessant. Jeg er også imot janteloven.
          Men så er det den intuisjonen da. Den forteller oss om dette er en person som trenger fremsnakking, eller motsatt – en person som bør jekkes ned.
          Personlig er jeg også på vakt når folk snakker ned seg selv. Det kan nemlig handle om et forsøk på å få meg til å snakke dem opp. Som hovedregel så unngår jeg det, fordi det ligger en manipulasjon bak som jeg reagerer på. Det kommer ofte fra en skjult narsissist.

          1. ja helt enig. Overdreven såkalt ydmykhet kjenner jeg også litt “skurrende” følelse på.

            Både den ekstremt selvsikre og ekstremt “ydmyke” kompenserer ofte for det motsatte inni dem selv leste jeg ett sted. Så ego er ikke nødvendigvis mindre hos den som nedsnakker seg selv. Bare annen drakt.

    2. Det er så godt skrevet det der Daniel. Det er lige netop os der er de faglige kompetente mht psykopati. Vi har oplevet alt, på tæt hold og sammen med fagkundskaben, kan vi belyse dette ødelæggende fænomen . Ved at psykopater ofte operere i det skjulte og især overfor primærobjektet, kommer denne forstyrrelse ikke frem i lyset. Jeg anede feks intet om det, inden jeg blev indfanget af en coveret narcisist. Jeg brugte mange år af mit liv sammen med denne forstyrrede person, det kunne have været undgået, hvis jeg havde haft den kundskab jeg har nu. Bare vi her på bloggen kan hjælpe hinanden, og måske få andre ud af klørene på psykopaten, det vil for mig være en stor tilfredsstillelse. Vi behøver ikke bevise overfor andre at vi er eksperter…vi ved vi er det, med alt det vi har oplevet og læst om forstyrrelsen.
      Rigtig glædelig jul til dig Daniel og tak for alt hvad du gør for os og aryogså rigtig glædelig jul og godt nytår til alle herinde.

    3. Kjære Mary, Daniel og dere andre som har skrevet innlegg her inne. Dere har hjulpet meg ut av klørne til en narssisist, tusen takk! Da jeg var ung, var jeg sammen med en psykopat som var fysisk voldelig. Jeg kom meg ut av det og kjente raskt igjen typen hvis jeg møtte på en. Helt til jeg i voksen alder møtte på en narssisist Hadde aldri hørt om det og visste ikke så mye om psykisk vold. Jeg kjente heller ikke noen andre som hadde vært borti en narssisist. Jeg husker at jeg stusset over ting han sa første gang vi møttes. Vi kjente hverandre fra da vi var i 20 årene og har fortsatt mange felles bekjente. På en merkelig måte klarte han å få meg avhengig super raskt og en rus jeg aldri hadde vært borti før dukket opp. Så intens, så deilig og spennende. Jeg fikk opp et rødt flagg raskt, men tenkte at “jeg kjenner han jo”. Han vil ikke meg noe vondt. Noe som viste seg var helt feil. Hadde jeg ikke startet null kontakt, hadde han kanskje klart å ødelagt det fine livet jeg hadde og fortsatt har. Jeg leste og leste innleggene her på siden, og til jul ifjor ga jeg meg selv en julegave. Jeg startet NULL KONTAKT med han. Han hadde ødelagt så mange desember mnd for meg tidligere (4 år) derfor valgte jeg å starte på julaften. Det er som Daniel skriver, de tar kontakt igjen og igjen. Han har forsøkt å ta kontakt på mange måter, men jeg har denne gangen ikke blitt lurt tilbake. Han sa faktisk til meg en gang at han var veldig god på å få meg og andre damer til å ‘komme tilbake”. Han fortalte også ting til folk om meg som ikke var sant, og som kunne ha ført til at jeg hadde mistet jobben min.
      Null kontakt var det som måtte til, beste gaven ever❤️ Så til deg som er med en p/n vær så snill og vær god mot deg selv. Både fysisk og psykisk. Ikke la n/p få ødelegge en jul til eller helsa de! Gid deg selv Null kontakt i julegave! For det er nemlig det det er, en fantastisk gave som gir deg nytt liv og god helse. Riktig god jul til dere alle her inne og takk for all hjelp jeg har fått på denne siden❤️

    4. Han jeg var innvolvert med, drev ikke så mye med skryt på SMS. Men det var enormt merkelige meldinger. De gikk kun på treff med sex. Og etter disse treffene, så gikk det masse på om jeg likte det osv. Tror ikke jeg traff ham mer enn toppen 2 ganger i året, men han var veldig på med meldinger. Han var ikke interessert i å bli kjent med MEG, men han “savnet meg” veldig. Jeg satt med en følelse av at han tekstet flere samtidig for å se hvem som responderte. De gangene jeg faktisk traff ham, var det også veldig spesielt. Han “hev seg” nesten over meg med en gang jeg kom til ham, og når han var “ferdig” så var det ingen nærhet etterpå. Enten så “måtte han avgårde” eller så begynte han å snakke om jobben sin. Der kom skrytet. Han sa flere ganger at det var ikke for å skryte, men han gjorde samme jobben som 3 mann hadde gjort tidligere f.eks og han var så effektiv. Han hadde nærmest snudd opp-ned på tidligere rutiner på arbeidsplassen, så nå var alt så mye bedre. I tillegg snakket han mye negativt om felles kjente vi hadde. Det var noe galt med nesten alle. Men han gjentok også at det ikke var for å si noe stygt om de, men de var sånn og sånn. Så, når han var ferdig med skrytet så “måtte jeg gå” – Avskjedsordene var at “vi snakkes kanskje en gang”. Denne mannen er gift, men han hadde ikke et fnugg av dårlig samvittighet overfor henne. Ingen unnskyldning for at jeg holdt på med en gift mann, men han hektet meg så enormt. Han kunne også sende SMS om treff i neste uke, for så å ikke høre noe mer. Masse merkelige og forvirrende ting som jeg brukte mye tid på å overtenke på. På sosiale medier fremtår han som en hard-arbeidende og flink familiemann.

    5. Vesla, det var gjenkjennelig å lese. Jeg hadde også kjent til min P/N 15 år tidligere og vi hadde mange felles kjente. Han startet så uskyldig og fint med de første meldingene til så etter 1 dag å gå over til seksuelt ladete meldinger. Masse røde flagg som jeg overså, fordi jeg trodde han tullet med meg. Han sendte masse meldinger, og plutselig var jeg avhengig. Jeg ser i ettertid helt tydelig hvor jeg ble avhengig. Og det merket han seg også, for da kunnen han plutselig være litt nedlatende. Dette har vært en karusell med “high’s and low’s”. Men denne bloggen har reddet meg. Både alle de glitrende innleggene til Daniel, der jeg nesten har trodd at han har skrevet om min relasjon, og alle svarene fra de som har vært utsatt for sånne. Men hvordan var ditt forhold til din narsissist Vesla? Du skriver at du hadde et forhold til ham i 4 år. Du skriver også at han svertet deg. Det er det jeg er så redd for at han skal gjøre med meg når jeg hører hvordan han snakker om andre.

    6. Vesla, en ting til. Måten du skriver på kjenner jeg meg veldig igjen i. Min P/N har egentlig gjort alle høytider litt sørgmodig for meg. Jeg savner rusen han har gitt meg litt ekstra i disse tider. Og den rusen tror jeg ingen andre kan gi meg. Jeg føler litt at det kan være samme mannen vi har vært borti, men de opererer vel så likt at det er vanlig å føle det. Stor kudos til deg som har null kontakt. Jeg ser at min narsissist mister venner på facebook (ja, jeg stalker ham), kanskje det er andre som har klart null kontakt. Jeg har skrevet inn min frustrasjon på denne bloggen i flere år, mye pga at det er andre som har vært borti lignende ting og kan lindre litt smerte. Håper at du Daniel ikke er kjempelei av meg og mine innlegg og at jeg ikke klarer å innføre null kontakt. En liten unnskyldning er jo at han kan ødelegge mye for meg ved sverting. Men det er nok bare en liten del av unnskyldningen. Han gir meg en euforisk rus også, selv om jeg vet hva han er.

      1. Klara, da N/P er en personlighetsforstyrrelse virker det som at vi har vært borti samme mannen. De behandler “byttet” sitt svært likt. Jeg har nevnt tidligere i denne bloggen at jeg aldri møtte “min N” for å ha sex, og det er takke være denne bloggen. Det var så mange her inne som nevnte akkurat samme atferdsmønsteret under/etter sex slik som deg. “Min N” har fått NF ved å utøve psykisk vold mot meg via meldinger og samtaler på telefonen. Da jeg sluttet å reagere slik han ønsket (lei meg, sint, begynne å gråte..) ble han enda mere sint og den psykiske volden eskalerte. Siden jeg ikke ville møtes for sex, prøvde han å skremme meg/presse meg til å ha sex med seg. Min ergaring er at de vil at vi skal være redde for sverting! Jeg trodde akkurat som deg at jeg aldri ville oppleve en sånn deilig euforisk rus igjen, men det har jeg. Det er mange måter som kan gi deg det, alt fra sport, jobb og ulike aktiviteter. Det beste med den rusen jeg får nå av bl.a sport er at opplevelsen/rusen kommer ikke med en bismak etterpå. Jeg føler meg ekstra bra og ekstra sterk!

    7. Jeg må komme med en siste og viktig kommentar også til at jeg blir hengende med min N/P. Jeg har en samboer som jeg ikke liker så godt. Jeg slapper ikke av sammen med ham. Jeg er ikke tiltrukket av ham og respekterer ham ikke. Jeg syns han behandler barna våre forskjellig og han har sinneproblemer. Men utad fremstår han som er morsom, trivelig og hjelpsom fyr. Hjemmer ligger han mye på sofaen og glaner i telefonen. Jeg tror ikke han har andre damer, han har absolutt ikke utseende til det. Nå har han i tillegg mistet jobben, så han er hjemme hele tiden. Jeg vet jeg burde ha gått fra ham, men vet han hadde gått rundt og gjort det lite trivelig for meg i etterkant. Han hadde fått både barn og svigerfamilie på sin side. Jeg orker ikke den kampen enda. N/P som jeg har på si har ingenting med dette å gjøre, men ting har nok blitt tydeligere. Nå i julen er det nesten enda verre, for nå er hele familien hjemme. Det er mye gnistninger mellom ham og det ene barnet, og da er huset lite. Så min N/P er blitt en salgs trøst eller substitutt for meg. Akkurat som at jeg syns at jeg fortjener ham litt selv om han heller ikke er helt god. Så kanskje jeg bruker ham litt jeg også? Jeg høres vel helt sprø ut?

      1. “Akkurat som at jeg syns at jeg fortjener ham litt selv om han heller ikke er helt god. Så kanskje jeg bruker ham litt jeg også?”. Dette er selvfølgelig vanlig, men mitt råd er ALDRI å betrakte p/n som en premie.

    8. Syns du skrev veldig mye bra her, spesielt midtre del. Jeg vil tilføye at det nok fins ensomme ulver, men generelt trur jeg ulven angriper i vifteform, altså et mer eller mindre bevisst samarbeid. Og i tillegg til politikk og finans bør nevnes trussamfunn. Også Bibelen skriver om ulver i fåreklær, som det advares mot, og som oppgis blant grunnene til at “Veien” spottes. Det kan oppnås både beundring, makt over mennesker, og for noen retninger stor økonomisk vinning i trussamfunn.

      I politikken kan en kanskje se vifteformen i form av ulike politiske retninger som kjemper mot hverandre, men for en del er ikke retningen viktig, men det å få makt. På sitt verste er de politiske partiene som guttegjengen på barneskolen som stjeler lua di og kaster den mellom seg.

      Fortsatt god jul!

    9. Godt Nytår til dig Daniel og alle andre her på bloggen.
      Jeg er en af dem der har fulgt blokken i mange år efterhånden. Først for at finde ud af, hvad det var for noget , jeg var havnet i . Siden hen, for at få hjælp og gode råd, til ikke at vende tilbage til P ( det var lykkedes mig at flygte , lige inden jeg fandt bloggen her ) Han prøvede at hoove mig tilbage igen, igen. Men det lykkedes ikke. Siden hen søgte jeg trøst i bloggen, når jeg savnede psykopaten, eller for at få hjælp i min rehabilitering . Altid fandt jeg gode råd og vejledning fra Daniel og andre på bloggen. Tak for det. Senere brugte jeg bloggen til information om forstyrrelsen..det blev interessant for mig at vide alt om den forstyrrelse, der havde taget så mange år af mit liv. Da den fase var ovre, blev jeg interesseret i at hjælpe andre ( det havde jeg ikke overskud til før) nu håber jeg bare, at min viden , kan hjælpe andre i samme situation, til at komme væk. Ja, jeg føler måske , at der er meningen med galskaben…jeg kan bruge min dyrekøbte erfaring til noget fornuftigt.
      Måske kan det nye år være starten på et psykopatfrit liv for dig. Vi er mange der er kommet ud af klørene på en psykopat..så du kan også. Brug endelig os herinde til at hjælpe dig, det virker håbløst, men vi er her for at hjælpe dig.
      Rigtig godt Nytår fra mig.

    10. Takk for svar på innleggene mine – Jeg er veldig glad for å gå inn på denne bloggen og lese om hva andre opplever og som jeg kan kjenne meg igjen i. Jeg oppsøkte faktisk en terapaut en gang i begynnelsen av det merkelige “forholdet”. Det var etter første gang jeg traff ham fysisk og han nærmest tvang seg til sex i et mørkt rom. Han maste som en liten unge til han faktisk fikk det som han ville. Dette var under en intens love-bombing via tekst. Jeg var helt hektet. Så etter dette samværet første gang, så nærmest ba han meg om å gå. Det var en sånn sjokk-artet opplevelse at jeg var helt nummen lenge etterpå. Og denne mannen hørte jeg ingenting fra på 1,5 mnd etter denne opplevelsen. Jeg var helt i kjelleren. Da oppsøkte jeg denne terapauten. Tror ikke hun hadde opplevd sånne P/N før, så jeg vet ikke om hun var til noe hjelp. Men jeg husker at hun fortalte om 2-3 andre som hadde vært hos henne før meg og som fortalte om akkurat det samme som jeg. Altså samme omgivelsene (var litt spesielt sted) på treffet og at det hadde vært helt mørkt. Og at mannen hadde vært gift med familie og snakket mye. Nytt sjokk, men jeg følte hun bagatelliserte opplevelsen min. Så det hjalp meg ikke så mye. Må nevnes at han sendte ny melding etter 1,5 mnd og lurte på hvordan jeg hadde det – helt uskyldig. Og da hadde det verste tankekjøret lagt seg og jeg hadde glemt litt hvor ille det var. Så jeg tok ham tilbake. Men det er her inne jeg har lært av dere andre som har vært borti sånne folk.
      En annen ting jeg tenker er at de må være veldig høysensitive som klarer å finne ut hvem de skal velge som offer. Det er ikke alle som hadde “gått på” sånne meldinger og blitt hektet av en P/N på den måten jeg ble. Og at de senser når vi er hektet og når vi glipper av forholdet.

    11. Poenget er det som du skrev om i teksten din Daniel – Jeg lærer best av alle dere som har blitt utsatt for det samme som meg, ikke av en terapaut som ikke har vært utsatt for en P/N. Min opplevelse av vært så preget av skam og tabu at jeg ikke kan dele den med noen av de jeg kjenner. De hadde aldri forstått hektet, rusen eller at det går an å være så “dum” at en kan involvere seg med en P/N. Så en sitter så alene og skal prøve å forstå. Når en terapaut heller ikke har opplevd en P/N og virkelig forstår, så blir en veldig alene om å finne ut av ting. En går i sin egen boble. Derfor er det livreddende rett og slett å ha denne bloggen der en kan spørre og spørre – Kanskje flere ganger om det samme.

    12. God jul og snart godt nytt år, Daniel🌲🎉, og takk for denne opplysende blogg fra innsiden (helt enig). God jul og godt nytt år til alle dere andre her også. Ettersom dere befinner dere her, er det håp🙏

    13. Helt enig. man kan nok se mye som en terapeut ikke kan se som utsatt. merker effektene godt nå i jula med en psykopat mor som har ødelagt alle relasjoner, ikke bare egne, men som helt og holdent har rasert ALLE relasjoner mellom ALLW fam medl. de er et makkverk.

    14. Herreverden, så det er dette jeg har holdt på med de siste 11 årene av mitt liv fordelt på 2 forhold. Har sittet og lest et par timer gjennom denne bloggen, og innser at dette er “the story of my life”
      Har vel egentlig visst og mistenkt det lenge, men lesingen bekreftet altså dette..Har en laaaang vei foran meg nå, med å rehabilitere meg selv. Men det kommer til å gå bra. Tungt, men absolutt nødvendig. Har kun noen få praktiske ting og ordne før han blir blokkert på alle sosiale medier. Hurra for meg, og godt nytt år. Skal iallefall blir bedre enn de siste årene 😊

      1. Velkommen til bloggen! Ser du har fått en “hard awakening”, som vi andre også fikk. Det er litt som å bli født på ny. Lykke til på reisen. Og godt nytt år.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg