Hvordan å takle at psykopaten oppnår suksess

Muligens er det aller verste etter bruddet med psykopaten, at han/hun bare valser videre som om vi aldri eksisterte, som om det aldri var en relasjon og som om de faktisk har det bedre etter oss, enn både før oss og med oss.

For det første så er dette både en forbannelse og en velsignelse. Forbannelsen er åpenbar. Det skaper en enorm smerte å se den vi trodde var vår utkårede forlate oss uten behov for å “skvære opp”, uten anger og uten savn. Velsignelsen er langt mer skjult, i begynnelsen er den sågar usynlig. Men det er nemlig de samme faktorene som forårsaker smerte, som også avslører forstyrrelsen. Intet av hva jeg har skrevet over er normalt og ville ikke vært mulig etter et normalt brudd. Det er derfor psykopatens uforklarlige opptreden som ironisk nok forklarer deres opptreden. Dette blir mer tydelig for objektet etterhvert som tiden går og kunnskapen øker.

Likevel kan det være tungt å svelge de tilfellene hvor psykopaten faktisk klarer seg veldig bra, og det er mange slike tilfeller. Nå vet vi at psykopatens tomme indre aldri vil fylles med mening og glede, men det hindrer dem ikke i å oppnå suksess på mange andre områder. Jeg har blitt kontaktet av objekter som forteller at deres eks psykopater er millionærer, kjendiser og til og med høytstående politikere. Selv vet jeg at min psykopat er meget fremgangsrik i en sportsgren som han dyrket også den gang jeg kjente ham. En annen psykopat jeg kjenner er en populær interiørdesigner og tv-personlighet.

Mens vi som objekter lenge har hatt problemer med i det hele tatt å stå opp om morgenen, så har psykopaten bare fortsatt å kjøre på. Vi var åpenbart kun en liten fartsdump i livene deres. For oss derimot, så var de muren president Trump har tenkt å reise mot Mexico; nærmest umulig å komme forbi. Vi mister vår tro på karma når psykopatene fortsetter å vinne terreng. Vi mister vår tro på rettferdighet, på balanse i universet, på at det finnes en gud som passer på oss, og aller viktigst så mister vi troen på at vi selv noengang kan bli herre over egne liv igjen.

Det er bare å innrømme; psykopaten klarte å traumebinde oss noe så vanvittig når vi fortsatt har behov for å være en del av vedkommendes liv, flere år etter bruddet. For det er her jeg tror mye av problemet ligger. Psykopaten kjører på uten å involvere oss lenger. Idealiseringsfasen innebar et intenst engasjement i oss og våre liv fra hans/hennes side. Vi ble selv også voldsomt engasjert i dette mennesket som ville være sammen med oss hele tiden, og i mange tilfeller knyttet vi vår framtid sammen med deres. Når psykopaten plutselig vender oss ryggen så oppleves dette som en avvisning som vi ikke klarer å komme over; som om de har veid oss og funnet oss for lette (derav ordet “forkasting”). I tillegg skjer det så fort at sjelen ikke fulgte med; våre hoder og hjerter er fortsatt en del av dem, men de er ikke lenger en del av oss.

Psykopatens suksess blir derfor ekstra vanskelig å takle, fordi vi registrerer at vårt fravær ikke har noen påvirkning på dem. Det spiller åpenbart ingen rolle om vi er der eller ikke. Hvordan kunne de da investere så mye i oss da de idealiserte oss? Svaret er jo at de ikke investerte noe som helst. Ikke egentlig, det bare opplevdes slik. Min psykopat brukte ingen penger på meg, jeg traff aldri hans familie og ble aldri nevnt på hans sosiale medier. Derimot presenterte han en illusjon om at han investerte i meg, fordi han brukte så mye tid på meg. Men for en psykopat så spiller tid ingen rolle. Det vet objekter som har vært sammen med deres psykopater i opptil 30 år, og likevel er ikke psykopaten knyttet til dem.

Ønsket om hevn gjør det også vanskelig å observere at det går bra med psykopaten. Psykopaten fortjener ganske enkelt ingen suksess. Vi håper innerst inne at høyere makter skal sørge for at suksess ikke tilfaller dem, fordi NK (og moralske barrierer) forhindrer oss i å påvirke det selv. Heldigvis klarer de fleste av oss å overlate psykopatenes skjebner til dem selv og dit vinden blåser, men det hindrer oss ikke i å føle en dyp ergrelse hvis vi får informasjon om deres velferd.

Noe annet som skjer er at deres eventuelle suksess forsterker følelsen av at de er større og bedre enn oss. De har fått en “larger than life” status i våre sinn. Men her er det ikke annet å gjøre enn å jobbe med vårt eget selvbilde, til vi forstår at det aldri var de som var premien. Det er vi som var premien (for dem).

Kan vi egentlig stole på at det går så bra for dem som det tilsynelatende gjør? Som regel ikke. Vi vet at psykopatene alltid pynter på sannheten. De vil konsekvent smøre på i stedet for å trekke fra. Men det betyr ikke at det går direkte dårlig for dem, og det må vi akseptere. Så enkelt er det, vi må akseptere det, med et skuldertrekk. Deres liv er utenfor vår kontroll.

Egentlig burde det ikke overraske noen at psykopaten oppnår objektiv suksess (synlig og målbar suksess, kontra den subjektive egenopplevelsen av suksess). Deres eneste interesse er synlig, statusbærende suksess og de har en overmenneskelig driv (som er en del av deres forstyrrelse) til å oppnå dette. De skal være best i alt. Ingen hensynstaken holder dem tilbake. De har ingen interesse av intellektuell suksess, som for eksempel gode relasjoner med venner, partner og barn, eller sinnsro og følelsen av selvoppfyllelse – som mest kjennetegner den subjektive suksessen. Denne type suksess gir ingen mening for dem. Det er subjektiv suksess som kan få normale mennesker til å oppgi en forlokkende og lovende karriere, for å satse på familie og barn. Normale mennesker setter ofte subjektiv suksess høyest. En psykopat vil alltid sette objektiv suksess høyest. Det er heller ingenting som hindrer psykopaten i å tilegne seg kunnskap; deres kognitive og kreative funksjon er fullstendig intakt. De er istand til å utdanne seg og bli meget faglig dyktige. De kan med andre ord nå langt. Dog er psykopater kjent for å ta “snarveier” i karrierestigen via manipulasjon, kynisme, bedrag og svindel.

Som jeg svarte en leser i en kommentar, leseren var bekymret for om hun fortsatt ga sin eks psykopat noen form for NF (narsissistisk forsyning), noe hun inderlig ikke ønsket å gjøre. Det blir litt i samme gate; vi ønsker ikke å bygge opp under psykopatens velbefinnende eller rikdom. Jeg svarte henne at hun i stedet for å bekymre seg for om hvorvidt psykopaten fikk NF, heller kunne være likeglad. Det spiller ingen rolle om det går bra eller dårlig med psykopaten, så lenge de ikke får bli i våre liv ett eneste sekund lenger. Vi er en premie som de ikke fortjener. Slik kan vi bidra til at de ihvertfall ikke oppnår suksess med oss.

Snu ryggen til din personlige psykopat med stolthet. Vit at han/hun mistet verdifull støtte og verdens mest lojale tilhenger da de forlot deg. Vi hadde enormt mye å tilby dem. Selv var jeg klar til å ta min psykopat imot med åpne armer uansett hvor dypt han måtte falle. Istedet så valgte de å skite på vår vilje og evne til å være der for dem. Det finnes ikke noe mer respektløst. Ha selvrespekt nok til å heve hodet, du er bedre enn dem. Hvem bryr seg om hvordan det går med slike umennesker? Det viktigste er at du aldri igjen gir dem en sjanse til å skite på din godvilje. Klarer du det, så kan de ende opp som kongen eller dronningen av Amerika. De kan få verden. Men de får aldri deg.

 

Som lovet så vil jeg komme med mine egne bud på casene som ble publisert i “finn manipulasjonen” den 20/3.

1) Line benytter muligheten til å devaluere Kari uten å ta ansvar for sine uttalelser. Hun legger skylden på en tredje venninne – Torill, samtidig som om hun forsøker å gi inntrykk av at både hun selv og Torill bryr seg om Kari. Målet er umiddelbar NF fra Kari det øyeblikket uttalelsen blir sagt (sorg, sjokk, sinne, osv) og samtidig langtids NF i form av fremtidig forvirring og fortvilelse. Uttalelsen kan være sann, delvis sann eller ren løgn. Kriteriene er devaluering og ansvarsfraskrivelse (psykopaten tar aldri ansvar for egne handlinger og uttalelser).

2) Her har Nils ført en svertekampanje om Olivia mot hans egen familie. Det er mulig det går mot forkasting av Olivia, og han ønsker å forsikre seg om at sympatien tilfaller ham samtidig som Olivia møter stengte dører hvis hun i søken etter avklaring henvender seg til hans slektninger. Det ligger også en umiddelbar tilfredsstillelse av NF hver gang Olivia viser fortvilelse over situasjonen. Antakelig er Nils også klar over at Olivia er et bedre menneske enn ham og han ønsker ikke at hans familie skal erkjenne det, og dermed gi henne positiv oppmerksomhet (og ham negativ oppmerksomhet).

3) Denne casen er et eksempel på hvordan psykopaten sparker den som allerede ligger nede. Dette er et bevisst mål i seg selv for psykopater og narsissister. I tillegg er den et eksempel på et objekt som “ikke virker” i psykopatens øyne, fordi objektet har mistet sin evne til å jobbe for psykopaten. Psykopater har ingen tålmodighet med objekter som blir fysisk syke eller av andre årsaker krever eller ønsker omsorg, heller ikke egne barn. Casen er også et eksempel på at psykopater misforstår følelser. I dette tilfellet er det stor sannsynlighet for at Solveig faktisk forveksler Olavs sorg med at Olav er sur og utakknemlig. Så inkompetente er psykopatene til å oppfatte følelser, spesielt de dype følelsene som de selv ikke er istand til å oppleve.

4) Til slutt så har vi en case som handler mest om sjalusi og misunnelse. Trond liker ikke at Kjell er godt likt av pasienter, pårørende og kolleger. En normal sjef vil sette pris på medarbeidere som gjør en god jobb og bidrar til et godt arbeidsmiljø. En psykopatisk sjef derimot vil oppfatte slike arbeidstakere som en trussel. Hva hvis de øvrige ansatte har større respekt for Kjell enn for Trond? Hva hvis Kjell har større drag på damene? Hva hvis Kjells gode innsats gjør at Tronds innsats blir ignorert? Den psykopatiske sjefen er imidlertid klar over at de ikke kan fokusere på disse tingene og finner derfor andre påskudd til å devaluere den ansatte de har singlet ut som hakkekylling. Trond kan også ha oppfattet Kjells gode egenskaper som svakheter som Trond forakter, og derfor i sitt forstyrrede indre faktisk oppfatter Kjell som en dårlig arbeider.  

18 kommentarer
    1. Er det bare de høysensitive med dårlig selvtillit/liten selvfølelse som faller for P/N? Vanlige folk uten dette trekket og med sterke personlige grenser kan vel aldri falle for sånne folk? Noen erfaringer?

      1. Tøys! Absolutt alle kan falle for en sjarmerende og manipulativ psykopat. Bare se The Ted Bundy Files på netflix..

      2. Kaja: Jeg tror alle kan falle for P/N. De er gjerne sjarmerende og tillitsvekkende i utgangspunket. Noen av dem er også svært flinke i jobben/studiene sine. Dessuten er de flinke til å skape seg til noe objektet kan bli svak for. Hvis du har et omsorgsyrke kan de fremstille seg som om de synes dette med omsorg er det viktigste i verden. Gjerne påpeke hvor glad de er i gamle bestemor og hvor mye de stiller opp der, selv om det ikke stemmer i det hele tatt.
        De finner dine svakheter og komplekser (som alle har noen av) og forteller at dette er da ingenting å bry seg med. Du puster lettet ut, for en strålende person!
        Litt etter litt merker du at noe skurrer. Du har ikke merket noe interesse for bestemor. Hvordan stemmer det han sier i dag med det han sa forrige uke? Litt etter litt blir du også møtt med forventninger og krav som du synes blir mer og mer urimelige. Etter en stund blir dine svakheter og komplekser noe de holder mot deg. Tenk at de kunne holde ut med sånt? Og passer på å stø salt i såret. Og sånn fortsetter det.
        Jeg tror de sterke og selvsikre med klare grenser i større grad evner å komme seg bort ganske fort når de skjønner at det er noe som skurrer. Men P/N er også mestere til å få folk sittende fast i garnet. F.eks ved å få barn og/eller etablert på nytt bosted og med felles lån osv.
        En annen ting er at mennesker som oser av styrke og selvsikkerhet ikke appelerer til P/N. De skjønner at de blir for vanskelige å håndtere slik de vil. Derfor går de heller folk som virker milde og kanskje litt usikre.

    2. Nei, tviler sterkt på at de legger det på hylla. Tror snarere de blir verre og verre med årene. De innser jo ikke at de blir eldre!
      Min ex P løy seg yngre og yngre, sannsynligvis for seg selv også.. Da det gikk opp for henne at hun var mye eldre enn hun hadde gått rundt og forfektet, virket det som hun gikk inn i en slags depresjon, for så å bli påtakelig mer aggressiv

    3. Mange takk til bloggforfatter for tolkningen av de fire situasjonene med manipulasjon. Det er som alltid meget oppklarende. Den første situasjonen opplever jeg innimellom nå for tiden og har mange ganger lurt på hvordan det er best for meg selv å respondere. Hva skulle etter din mening Kari ha svart her?

      1. Kari kan svare hva som helst som ikke gir NF. Da må det være reaksjonsløst. Hun kan også forsøke seg med “omvendt psykologi” altså en reaksjon som Line ikke forventer, som f eks “så bra at dere ser at jeg har lagt på meg! Nå ble jeg glad. Det har jeg nemlig jobbet for”. Men dette er risikabelt fordi 1) Line kan gjennomskue det, og 2) p/n får NF ut av nesten hva som helst. I dette tilfellet så kan Lise få positiv NF fordi Kari ble glad. Dette bygger Line opp.

        Reaksjonsløst er det beste, og da må man nesten glemme “snertne” svar, selv om de frister. Det beste er “javel” fullstendig uten mimikk, for så hurtig å snakke om noe annet slik at de ikke ser at deres kommentar har påvirket deg.

    4. Med suksess i livet , handler det om leve med mening og glede. Det er min definisjon. Og det evner ikke P/N. Ellers min personlige erfaring med Mr.X P anng.suksess, handlet det kun om ville fantasier i hans hode. F.eks … Hadde han interessert seg for å spille fotball, da hadde han vært verdens best betalte fotballspiller. Han hadde og fantasier om teknisk utstyr på flyplasser som identifiserer personer. Det skulle være hans firma. Bortsett fra det hadde han ingen jobb. Og det var alle andre sin feil. Når jeg tenker tilbake på galskapen jeg levde i er det allt annet enn suksess.

    5. Takk for utfyllende svar og konklusjon med at det beste er å gå for gråsteinsmetoden angående manipulasjon 1 og Kari. Jeg har apropos det tilslutt forstått dette her med gråsteinsmetoden i praksis, dvs prøvet og feilet meg frem i lang tid for endelig å virkelig å ikke bare skjønne men også føle at det er den eneste løsningen i forbindelse med stikk fra en P . I praksis gjør jeg det sånn at jeg rett og slett bare skifter tema og later som om jeg ikke hører hva som blir sagt. I mitt indre faller da utsagnet rett ned på gulvet og blir liksom liggende der alene og uten sitt tiltenkte potensiale. Hvis det er andre mennesker tilstede kan det hende at de av seg selv sier noe som overprøver stikket fra P og da vinner jeg på en måte i mitt stille sinn en tilleggsseier selv om det gjør vondt av selve stikket. Jeg kan ha vondt av selve stikket et par dager etterpå men inni meg vet jeg at jeg “vant” både overfor meg selv og sosialt hvis det var andre mennesker tilstede. Men jeg undervurderer allikevel ikke smerten slike stikk påfører meg så jeg passer på å ikke ha mer kontakt enn høyst nødvendig med denne P.

    6. Jeg tenkte mye på akkurat dette i begynnelsen, mens jeg enda var fortvilet og i sjokk. Han fremstod så kontrollert på alle områder, og hadde så mange prosjekter på gang. Det var vanskelig å svelge at han kunne gå videre uten å bry seg om det vi hadde hatt sammen. Nå vet jeg bedre, mye takket være deg Daniel.
      I ettertid, når jeg tenker meg om vet jeg at han egentlig ikke hadde det så bra. Jobben og hans status der var oppskrytt, kollegaer av ham har beskrevet ham som psykopat, noe som tilsier at han ikke har så høy status der som han selv påstod. Et av barna hans fikk psykiske problemer og ble langtidsinnlagt, huset hans fløt over av rot og skit, han evnet aldri å gjøre det hjemmekoselig, barna vasset i rot på rommene sine og støvet lå i tykke lag. Huset forfalt, bilen full av rot og søppel. Hvem kan være lykkelig og ha det bra under slike omstendigheter? Er ikke det et tydelig tegn på at man ikke har det bra? Utad virket alt perfekt; han gjorde de riktige tingene, sporty, status, fine middager osv, men det var bare en fasade. Den samme fasaden som jeg lot meg lure av.
      Til Daniel: jeg har nevnt dette før, men er det typisk for en psykopat å ha det rotete og skittent? Klarer de ikke å finne glede i et rent og ryddig hjem, levende lys, kos, rene flater, gulv fritt for støv og skit? Samtidig som de er kontrollerende på andre områder, som planlegging av reiser, alt skal gjøres etter skjema osv. Ting skal katalogiseres og skuffer skal merkes, men husarbeid blir aldri prioritert og klær ligger uansett i hauger på gulvet. Sier en ting og gjør noe annet..
      Når vi slappet av på sofaen feks satte han på alarm på mobilen, så vi ikke skulle ligge der for lenge. Hvis han bestemte at vi skulle slappe av 5 min ble det 5 min.

      Jeg innrømmer at det hadde vært fint med en slags visshet om at alt går til helvete for ham, men som du skriver, den vissheten får jeg aldri. Jeg velger likevel å tro at han ikke har det bra, for hvem kan ha det bra med seg selv uten et indre liv? Og hva er suksess? Suksess for meg er ikke ytre fasade, men lykke og tilfredshet, en sunn og frisk kropp, gode venner og familie.
      Suksess for ham er å klatre på karrierestigen (noe han i så fall gjør langsomt), gå på dyre restauranter, drikke de riktige vinene, gjøre de riktige tingene og sørge for at fasaden fremdeles holder.

      1. Jeg tror ikke rot og skitt kjennetegner psykopaten. Husk at for mange er fasaden viktig, da er synlig ryddighet og renslighet en stor del av dette. Plettfrie hjem og plettfritt tøy. Enkelte barn av psykopatiske foreldre kan fortelle at kravet om renslighet ble brukt som terror, og at barna ble straffet hvis de ikke oppfylte den i den grad forelderen forventet.

        Når din psykopat hadde et skittent hjem, så er det et utslag av den lille individualiteten som psykopater tross alt har.

    7. Min P er relativt framtredende innen politikk, og mange vet hvem han er. Han gjør suksess, og utad er han den fødte leder . og framstår som en varm, interessert og omsorgfull person. Av og til er han avbildet i lokalpressen og på nettet, og det jeg ser er de kalde øynene hans og smilet som aldri når dit. Og jeg ser de to ansiktene som skremmer vettet av meg. Ansiktet han alltid viser utad, og ansiktet jeg og ungene fikk se. Han trakasserer meg fortsatt, etter snart tre år. Å se at han har suksess gir meg blandede følelser. Psykologen min sier at for meg er det faktisk bra. Hadde ikke P hatt suksess, ville det vært verre for meg, mener psykologen. Jeg ville antagelig ha blitt trakassert enda mer enn nå, og fått høre hele tiden f.eks. hvor synd det er på P. Jeg tror det er riktig.

      P var alltid, som du skriver, opptatt av en klinisk ren og ekstremt ryddig bolig – det var en gyllen anledning til å nedgradere meg ytterligere når jeg ikke hadde “gjort jobben godt nok”. Også barna fikk høre det når de ikke gjorde det bra nok. Det ble rett og slett psykisk vold pga at vi ikke klarte å møte hans syke behov for å ha det “ordentlig” i huset. Det ble aldri bra nok, rett og slett! Han er en P der fasaden er ekstremt viktig, og jeg tror jeg ødela den da jeg gikk fra ham. Inntrykket av at vi var en lykkelig familie ble ødelagt.

      1. Min P var også en suksessfull person. Han fortsatte å gjøre det bra etter å ha ruinert meg emosjonelt, sosialt og økonomisk. Han terroriserte meg og lagde så mye drama og frykt at mine karrieremuligheter ble ødelagt.
        Jeg fikk mer enn nok med å holde hode over vannet og ta meg av barna som best jeg kunne. Bygge meg opp sten for sten.
        Jeg tenkte at det var bra han gjorde det bra i jobben ellers ville han bli enda mer gal, og alt ville være min skyld – ergo enda mer terror, sabotasje og angst.
        Han var forresten også opptatt av fasaden. Det skulle være rent og pent, men han terroriserte ikke med det, han hadde andre ting for seg. De har alltid noe som skal plage vettet av partneren.

    8. Hvordan jeg føler i forhold til videre suksess er litt delt men hovedsaklig håper jeg det går bra med dem og at de i egne øyne skal oppleve suksess for jeg forstår meget godt at det på den måten vil bli lettere for meg. Jeg vil ikke gnages av dårlig samvittighet ( plantet i meg fra dem) og føle meg ansvarlig for deres velbefinnende (tiltross for hva de utsatte meg for )og de vil i mindre grad gnage på meg iform av forsøk på uønsket kontakt. Men en mindre og irrasjonell del av meg selv ønsker at deres partnere skal forlate dem og avsløre dem. Dette begrunner jeg med at jeg aldri greier å bli helt sikker på at det er dem og ikke meg som har en ondartet forstyrrelse. Jeg ville på en, mulig umoden men dog, måte bli sikrere på at det ikke er jeg som er “the bad guy”. Det er vanskelig innimellom å holde fast ved at jeg selv er ok når jeg har blitt så dårlig behandlet over lang tid. Jeg vet at jeg ikke kommer til å gå inn i noen ny relasjon heller samtidig som de har “alt i orden” og sin statuspartner ved sin side overfor omverdenen.
      Jeg merker nemlig veldig godt at jeg ikke er istand til å ta imot fra andre lenger. Altså umuligheten ved å få meg en ny partnet.Jeg føler meg nummen og ute av stand til å ta imot noe (fysisk spesielt) fra et annet menneske og da er det jo ikke noe grunnlag for et forhold. Hvis det er noe jeg er bitter for så er det akkurat dette. Jeg var veldig tillitsfull og mottagelig før. Dette er nå helt borte og jeg tror ikke det kommer tilbake

      1. NN: Forstår deg veldig godt. All rettferdighetssans peker mot at de skal få det jævelig, slik de selv sørget for at vi fikk det. Ingen grunn til å ønske dem noe annet enn at de får smake sin egen medisin. Men- så er det dette at de bare slenger alt ansvar og all skyld over på andre (oss), så derfor ønsker man dem ikke i en dårlig posisjon. Det er knapt menneskelig å ønske dem all vedens godt etter å selv ha blitt revet i fillebiter når man selv har gjort sitt ytterste.
        Men de får jo sin straff i form av flere ødelagte forhold, tap av anseelse her og der. Mange lykkes ikke så godt verken sosialt eller profesjonelt etterhvert.
        Jeg skjønner også godt at du har problemer med nye forhold, spesielt hvis du har råket utfor flere av dem. På den annen side lærer vi oss at det finnes verre situasjoner enn å være alene, og det er bra å ikke være desperat, men vente (om det så er en evighet) til det måtte dukke opp noen som virkelig er noe som er verdt å samle på. Noen som er innstilt på likeverd og virkelig kjærlighet og gjensidig respekt.
        Vi har lært oss noen lekser, men ikke gi helt opp. Bare ikke vær for tillitsfull i utgangspunktet. Det finnes mye rart!

    9. Den suksessfulle P… Jeg har nå sittet på sidelinjen og sett på i noen år, at P oppnår suksess både i yrkesvei og privatliv. Etter min “oppskrift”! Alt jeg tilbød den djevelen, som ble forkastet, latterliggjort, sykeliggjort, alt jeg tilbød, ønsket meg – for meg og for oss – og måtte innstille meg på å gi slipp på, DET er livet til P nå. Alt. Det er surrealistisk, og holdt på å tilintetgjøre meg totalt. Helt til jeg innså at det var dette, akkurat dette, som bekreftet at jeg var den normale. For det er ingen som gjør slikt, så gjennomført, uten å være tvers igjennom grunn og falsk. Så får apene bare flakse rundt og applaudere “suksessen”. (Akkurat som for Tinna, så er “min” P også en offentlig figur, sånn at en viss informasjonsflyt fortsatt er der, ufrivillig nok, tross NK.)

    10. Det er en meget spændende diskussion , det med om P ville have det ryddeligt og pænt, eller om han var ligeglad. Min ex P gik i starten af vores forhold , meget op i at ting skulle være pæne, at der så godt ud i hjemmet og ikke mindst, at han kunne dupere venner og bekendte med fantastisk hjemmelavet mad …der havde taget lang tid at lave. Han fortalte alle at han var mesteren i et køkken..jeg var den der lavede hverdagsmaden . Da han blev ældre ( omkring de 50 ) blev han mere og mere snusket .ryddede ikke op efter sig, var ligeglad om bilen ikke var ren og pæn ( det var jo en handy man bil nu ) og han glemte også tit noget ( mobil, briller m.m. ) hvis der var spændende personer ( især damer ) han kunne bruge til noget, ændrede han adfærd og tog sig sammen for at gøre et godt indtryk. Her tre år efter mit exit, er jeg begyndt at glemme hvordan det egentligt var..men når jeg så læser her, kan jeg huske…ja..det var jo lige sådan det var…

    11. Må innrømme at det er litt godt å se at alt raser sammen rundt min XP. Han har en høy stilling, men er avslørt både som dårlig og manipulerende leder. Hans elskerinne ble avslørt og de ble konfrontert med forholdet- og da var det ikke like gøy lengre, og hun ble dumpet. Byen vi bor i er liten, og det går MYE rykter om XP. Og jeg må si jeg fryder meg……

      1. Denne teksten ble lagt inn under fullt navn. Jeg gjengir den anonymt her.
        “Det er for meg stor nytteverdi og lese kommentarene ovenfor. Jeg kjenner meg igjen i mange framstillinger her. Jeg var gift med min P i om lag 20 år. Mange barn sammen, han skulle ha det plettfritt hjemme, rent, pent, rene biler, stort fint hus, barna skulle oppføre seg eksemplarisk og se deretter ut. Lekser skulle gjøres, og det skulle trimmes, og vi som familie skulle ha de “rette”interessene. I hans hode skulle barna være flinke i sport, fortrinnsvis fotball, men all form for sportslig aktivitet var godtatt. Det at ett av barna er kunstnerisk anlagt, har lese og skrivevansker, at ett annet av barna spilte mye data/Tv spill, eller en annen hadde ADD diagnose spilte faktisk ingen rolle for ham. Det var faktisk tro det eller ei MIN feil. At alt skulle være på stell var også min jobb. Jeg hadde ansvaret for å vaske ett hus på om lag 500 kvm, 5 bad, 3 biler, fylle kjøleskapet med mat, ikke hvilket som helst mat selvsagt, mat som helst var av en viss standard (som selvsagt jeg betalte for), oppdra barn, hjelpe med lekser, bistå barn og ungdommer med legeundersøkelser, utredninger etc etc Ja for å si det kort jeg var slave, og i tillegg til dette skulle jeg mestre en 100 prosent jobb. For å gjøre en lang og veldig vond historie noe kortere, for dette handler om suksess. Jeg ble selvsagt syk, fikk hjerneblødning. Da var det på tide å finne seg en ny sant! Jeg ble kastet ut av felles hjem 3 uker før hjerneblødningsoperasjonen, med beskjed om at jeg var stygg, feit, utgått på dato, tok ikke vare på helsen min etc. OG slett ikke noen han hadde brukt for lengre eller ønsket å bli gammel sammen med. Min P har lurt meg trill rundt, for det viste seg at han hadde bak min rygg flyttet eiendommer, og verdier over i firmaer. Så i løpet av vårt 20 års ekteskap har han faktisk syltet det meste over i kontoer til seg selv. Han satt igjen med alt av verdier, eiendommer og formue, jeg stort sett på bar bakke. Han har en ledende jobb i ett stort firma, har ny dame, hun var på plass 1 mnd etter at jeg var kastet ut. Ja for å si det sånn. Han gjør suksess, ikke jeg. Jeg er ribbet. Han har i tillegg klart å manipulert 2 av barna mot meg. Så jeg må si at for mitt vedkommende er det steinhardt å sitte å se på at denne mannen har suksess, og har stjålet det meste fra meg. Men hva hjelper det. NK er selvsagt innført for lenge siden, men det er selvsagt noen flygende aper som er flinke til å fortelle hvor vellykket og lykkelig han er. For meg er det absurd.”

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg