Er man en narsissist hvis man bryter med egne foreldre?

 

Jeg tilbyr konsultasjoner over Skype eller telefon. Aktuelle emner kan være støtte i NK (null kontakt), løse opp i tankekaos forårsaket av kognitiv dissonans eller oppklaring omkring giftige relasjoner. Det kan også handle om å opparbeide din virkelighetsoppfattelse. 50 minutter koster 600 kroner (pris per 1/1 2024), 90 minutter koster 960 kroner. Bestill tid på [email protected]

Vær oppmerksom på at slik konsultasjon ikke kan erstatte akutt behov for helsehjelp eller profesjonell terapi. Er du deprimert eller sliter med posttraumatisk stress så kontakt din fastlege. Er du suicidal så kontakt fastlege eller legevakt.

12 kommentarer
    1. Hei. Jeg ønsker å tipse om noe helt annet: Den svenske serien “Gaslight”. Kan ses på NRK. 9 episoder.

      Interessant tema i Aftenposten/Danmark. Det høres rart ut at samfunnet skal ha blitt så narsissistisk at det gir markant økning i brudd med gode foreldre. Høres mer ut som resultat av økt bevisstgjøring rundt destruktive foreldre, som du skriver. Hadde vært interessant med større avklaring rundt hvem det siktes til, ja.

        1. Beklager, ble litt vel knapp der (tenkte jeg ikke skulle røpe for mye). Her er litt informasjon i lenken:

          https://www.filmweb.no/streamingguide/artikkel/gaslight-serie-om-manipulasjon-vold-forelskelse

          Det ser ikke ut til at hensikten er å belyse P/N spesifikt, men gaslighting og øvrig manipulasjon i voldelige forhold generelt. Men som vi her på bloggen vet, er gaslighting (virkelighetsfordreining/tåkelegging) et mye brukt mishandlingsverktøy hos en p/n. Derfor tror jeg mange her kan kjenne seg igjen i både den bevisste plantingen av feilinformasjon og øvrig tåkelegging som finner sted i serien. Den viser også hvordan forvirringen oppstår når devalueringen starter, etter lang idealiseringsfase (kilde til traumebånd).

          Serien tar for seg unge voksne i 20 årene. Selv er jeg langt eldre, men kan allikevel kjenne meg igjen. Sikkert en del unge her også, eller som møtte sin p/n som ung.

          Jeg likte det autentiske ved serien. Ingen sosiopatisk massemorder el., men vold i nære relasjoner slik det utspiller seg for mange.

    2. Jeg har nettopp sett hele den svenske serien, og jeg er helt svett, har dundrende hodepine og tårene triller. Det er første gang jeg ser noe som er i nærheten av å ligne mitt eget forhold fra 2004. Skikkelig ubehagelig! Spesielt starten på forholdet i serien, love bombing og gaslightning på en sånn måte at man ikke skjønner noe før det er forsent. Følelsen av å selv være gal. Jeg anbefaler å se denne, selv om den er ubehagelig.

      1. Da har du vært “prøveseer”, lesere er herved advart om at de kan bli trigget. Men det lyder jo som at serien er godt laget og svært relevant.

    3. Da har jeg brutt kontakten med min narsissistiske mor. Og sannsynligvis mistet hele familien på kjøpet.. Men det var verdt det!

      1. Hei Stig. Det frister å si “gratulerer”, men vet ikke om det blir riktig ord for deg. En slik avgjørelse koster mye, men gir også mye. Hold oss gjerne oppdatert.

    4. Det var godt sagt det med at hvis de virkelig elsker deg, så er det riktig at det kan være hjerteløst å bryte. Det er nettopp det… for det er jo den mangelen på kjærlighet og støtte fra de som skulle gitt det, som er så vanskelig. Hvis man er i full stand til å gi dette til seg selv på andre måter, tror jeg det kan være lettere å ha en begrenset kontakt. Men, for å komme dit kreves det mye aleneproses og for noen er det riktig å bryte for å klare den prosessen. Jeg så at hun danske som startet dette er 31 år., som meg selv… kan tenkes at hun rett og slett ikke har erfart hvordan det er å leve slik. Det virker ikke sånn hvis jeg skal være ærlig.

      Å følge hjertet sitt er ikke narsisitisk.

    5. Jeg kan vel egentlig ikke påstå at serien er spesielt godt laget. Men den er ungdommelig, og nokså relevant rent sosialt for unge mennesker. Jeg har tenåringer selv i livet mitt (med alt det innebærer) og ble derfor sittende å se. Jeg tror jeg var på episode 3 eller 4 før jeg skjønte hva dette virkelig handlet om, at tittelen faktisk betød noe mer alvorlig. Da måtte jeg starte serien på nytt og få med meg hele opptakten til selve tittelen. De små detaljene i Noras hovedrolleliv sier en del om hvorfor hun havnet så skeivt ut! Og det er disse detaljene, satt i samspill med han som spiller Simon (covert narsissist), som ble så ubehagelig. Begge spiller rollene sine godt, men spesielt Simon.

      Jeg forventet ikke at jeg skulle sitte og være tilskuer til mine egne erfaringer. I serien pågår Noras helvete i 6 måneder. For meg varte det i minst tre år, før jeg virkelig forsto. Da ble det som å komme seg bort fra seigt klister! Nå sier ikke serien noe om hvordan det gikk for Nora etterpå. Hvis jeg var seriens forfatter ville jeg ha lagt til mange år med psykisk ubehag, før skuldrene endelig kunne senkes. Men aldri glemmes helt.

      1. Takk for analyse. Folk må gjerne komme med flere filmtips her på bloggen. Og da er det også fint med en liten forklaring på hvorfor filmen er relevant og hvordan den traff deg, slik K gjør her.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg