Det motstridende i å blogge om psykopati

I mitt arbeid med svertekampanjen, som nylig er avsluttet, så hentet jeg flere av rådene fra H. G. Tudor og hans bok “Smeared”. Det var imidlertid ett råd jeg ikke tok videre. Tudor skriver;

“Do not start a blog about your experiences. This is like writing a book about us and we will love the attention and reaction. This is massive fuel for us”.

Jeg begynte å le da jeg leste dette, dog en litt nervøs latter. For ikke bare blogger jeg om en bestemt psykopat, jeg har også skrevet en bok om ham. Men så vet jeg at Tudor er en erklært – og mulig diagnostisert – narsissist. Det er dette han markedsfører, selger og lever av. En narsissist er ikke en narsissist uten å lyve og manipulere, og til en viss grad frykte en avsløring. Selv om Tudor er noe så sjelden som en fornuftig psykopat, så er det en utopi å tro at han er tvers igjennom ærlig og redelig i sine bøker og videoer. Kan dette rådet være Tudors måte å kaste en beskyttende kappe over sine likesinnede (andre narsissister og psykopater) ved å råde objektene til ikke å fortelle om deres opplevelser, slik at psykopaten aldri vil bli stilt til ansvar? Eller har han rett, og det å blogge om bestemte psykopater vil gi dem massiv NF (narsissistisk forsyning), så mye at man ikke bør offentliggjøre noe?

Antakelig er begge ting riktig. En psykopat som vet at objektet bruker store deler av sitt liv post-relasjon til å fokusere på ham/henne, vil unektelig få sitt forstyrrede og grandiose selvbilde matet. Faktisk vil det være for et julebord å regne. Å vite at han/hun har markert og forandret en annen person så vanvittig må være et ego-boost av de sjeldne. For mange psykopater så vil negativ omtale være like potent som positiv. Psykopaten vil neppe være opptatt av denne etiske motpolen. Psykopaten ser bare “meg, Stor. Mektig”.

Samtidig tror jeg det ergrer psykopaten å se objektet være såpass oppegående etter bruddet at han/hun klarer å formidle historien om relasjonen i ord eller bilde. Husk at psykopaten ønsker å etterlate objektet fullstendig nede for telling; passiv, ubrukelig, helst i fosterstilling og suicidal. Det minste funksjonsnivå over dette vil ergre psykopaten. Selv noe så basalt som at objektet klarer å gå til butikken og ta til seg næring.

Det vil også ergre psykopaten å se alle sine handlinger gjennomskuet som hva de er; falske og manipulerende. Ikke fordi handlingene var ondskapsfulle (det bryr ikke psykopaten seg om), men fordi han/hun da forstår at “masken” ikke virker så godt som han/hun tror. Den er gjennomsiktig og gjennomskuelig. Personlig tror jeg dette er noe av det verste som kan skje psykopaten. Hele deres eksistens baserer seg på skuespill og rollespill. At noen peker på dem og sier “du har ingen klær på deg” må være en enorm fallitterklæring for en sjarlatan og svindler. Slik sett frykter de antakelig en avsløring mer enn noe annet, ikke fordi de blir kalt en psykopat, men fordi masken ikke virker.  

Til syvende og sist så blir spørsmålet; hvilken rolle spiller det om psykopaten får NF ut av at du forteller om ham/henne? Det kommer til et punkt i rehabiliteringen hvor det ikke lenger spiller noen rolle hva psykopaten tenker om deg. Når du har kommet dit, så har du kommet langt – nesten til veis ende. Fortell derfor din historie. Ikke la psykopaten slippe unna (nå snakker jeg ikke om en svertekampanje rett etter bruddet, men når det har gått en stund). Gjør det muntlig til kjente og fremmede. Gjør det på skrift eller i videoer. Eller kanskje du foretrekker å male din historie på et lerret? Hva som helst som kan lette på trykket og samtidig opplyse omgivelsene om psykopati. Når det har gått noen år så er den psykopatiske relasjonen en del av din livshistorie, og bør være en like naturlig fortelling som da du reiste til Nepal og bodde sammen med en eksotisk stamme i en måned, eller da du vant en million og brukte hele beløpet på sjeldne frimerker. Din psykopatiske relasjon skal ikke være et tabu-emne. Når du har fått litt emosjonell distanse til opplevelsen så kan du fortelle den med fascinasjon og sågar med litt humor. Slikt lokker tilhørere, de vil lytte og lære. Og din personlige psykopat vil måtte finne helt nye jaktmarker, for du har endelig fått den troverdigheten du manglet i begynnelsen.

Konklusjonen må bli å ignorere Tudors råd. Det kan godt være at psykopaten får NF av oppmerksomheten, men so what?

16 kommentarer
    1. Fantastisk tekst! Vi skal ikke tie, men vi skal være kloke og trygge når vi kommuniserer om et så betent tema. Slik at det ikke svekker oss.
      Det beste man kan gjøre er kanskje å gå rolig videre og fylle livet og hodet med alt annet enn et forstyrret menneske. Spill lykkelig og rolig og dedikert til andre ting til det skjer er min erfaring.

    2. Veldig interessant tema dette og. H. G TUDOR viser seg ikke offentlig. Dvs tror ikke det er bilde av han på bokomslaget. Han vil ikke bli avslørt. I sin ytring : do not start a blog about your experiences…….kan det bak de ordene faktisk mer handle om det å ikke bli avslørt enn det at P/N elsker oppmerksomhet. Nå HANDLER DET OM OSS,ENDELIG. Kunnskap er makt. Til deg,Daniel og andre i denne verden som sprer denne kunnskap, gjør en fantastisk jobb.OG det gagner ikke P/N. Som du skrev, når allt kommer til allt bryr vi oss ikke lenger om dem,men oss. Konklusjon…..So what?

    3. HJELP! Nå har P sendt meg tekstmelding igjen. To år siden sist melding, fem år siden bruddet og NK. De tre første årene sendte han én melding årlig. Aldri svart på noen av dem. Én av dem var at han gratulerte meg med dagen, i den neste ett år etter inviterte han meg på en fest (?!?), og de neste etter der har det godt i at han er lei seg for at vi ikke har kontakt og at han ønsker meg alt godt og at det er frekt å ikke svare. Etter forrige melding for to år siden byttet jeg nummer selv om det var upraktisk. Men nå har han tydeligvis klart å finne det nye nummeret mitt. (Kan ikke ha hemmelig nummer)
      Det gåri det samme, han lurer på hvorfor jeg ikke svarer og hvorfor vi ikke har kontakt og beskylder meg for å ødelegge han. Men så spredt (år imellom), og etter SÅ LANG TID (fem år)? HVORFOR? Er dette vanlig for P?
      Burde jeg ta noen forholdsregler utover å blokkere ham på telefonen? Er det grunn til bekymring at han kontakter meg sånn…….?? Kikker meg liksom en ekstra gang over skuldra når jeg låser meg inn hjemme … Har full NK på alle vis ellers, og ingen felles bekjente (lenger).

    4. Er på andre året med nk.
      Så deilig å ha nk. Kjenner det styrker meg.
      Beste rådet jeg kunne få. Skal alltid fortelle om psykopati.
      Takk for bloggen.

    5. Lei: De er som ” troll i eske”, noen av dem. Mange årsaker. F.eks de ønsker å ha kontroll over tidligere objekter. Husk! Du er fortsatt hans ” eiendel”. Du kan få deg trygghetsalarm om du føler det nødvendig.

    6. Takk, det var en tekst til ettertanke! 4 år siden bruddet. Jeg har skalket alle luker, tettet alle hull i Borgen jeg bygget opp rundt meg! Men er det ikke utrolig: , via en venn til en kollega, kusinen til en nabo, eksen til en venninde… Han prøver stadig å komme gjennom.. «leit at jeg er så avvisende» , «han vil bare være venn, tenk på felles barn» «han er bekymret for meg» « hvorfor er jeg så aggressiv».. Som en gressbrann jeg aldri klarer slukke… popper opp! Som deg monia ser jeg meg over skulderen!! 18 års fysisk psykisk vold… to flotte, nå voksne, barn… Som ikke har noe kontakt med han idag. Det ble for truende selv for dem. Men selv i dag etter NK i flere år veksler jeg mellom « å fortelle alle sannheten» og « hvorfor gidde. Jeg går videre med mitt stille gode liv… uten han.. vil ikke at han skal vite noe som helst om meg, positivt eller negativt. Men vet han ønsker at jeg skal ha det jævlig, ikke klare meg uten han. Men jeg har det så godt, drama og løgnfritt, rolig og hverdagen full av egne små valg jeg får glede av å ta.. fordi jeg kan! I en alder av nesten 50 år! Et fantastisk psykopatfritt liv. Lykke

    7. Lei: slik klarer han å få deg til fortsatt å fokusere på ham, med kun en tekstmelding i året. Tenk etter hvor utrolig det er. Du må bare fortsette med å ignorere og forstå at det ligger ingenting av betydning bak meldingene.

    8. Fin kommentar, Elli. Jeg har også valgt å leve et liv helt under radaren for min P/N eks. Svært befriende. Alle løgner, alt drama, alt jag etter oppmerksomhet, all kjeft, kuing, beskydninger, unnskyldninger fra meg jeg aldri burde gitt, dobbeltliv. Trolig utroskap. Nevnte jeg løgner? 🙂 For et sykt, sykt forhold. Er helt bevisst den kommunikasjonen jeg har med folk som kan tenkes å “sladre” videre. Vær og vind. Det er godt å være trygg etter årevis med mishandling, selv om sårene fortsatt er der.

    9. Så flott, har nemlig innført nk med en sjarmør, ba han slippe meg hvis det bare var tull, men ååå neida, var på og idealiserte veldig mye, så møter jeg han til slutt.. sjarmen er på, plutselig ut av det blå blir ansiktet litt mørkere, og han uttaler: “du får ingenting av meg”.. jeg ble så paff at jeg ikke klarte å si noe, det samme gjentok seg når han sa jeg var snill ( med tydelig ubehag ) så.. nå tror dette kan være tells, men må se på videoen, takk for det:)

    10. I den sidste tid , inden jeg flygtede fra min ex P , var forkastningen i gang. På det tidspunkt var P s yndlingssang Hello med Adele og han skruede højt op når hun sang : Hello from the other side, I must have tryed a thousend time, to say I’m Sorry for the tings that i have done ( eller noget i den retning ) Kan det være et ” Tel ” ?

    11. “You are warm and empathic with a heightened awareness of social responsibility and a strong sense of conscience. You like to carefully weigh up the pros and cons of a situation before you act and are generally averse to taking risks. You are very much a ‘people person’ and dislike conflict. ‘Do unto others…’ are your watchwords. But, although you avoid hurting others, those residing at the higher end of the psychopathic spectrum might not be as considerate, so stay vigilant to avoid being hurt unnecessarily.”

      Jeg tok faktisk en psykopattest nå og endte på bare 6% psykopat ( Utarbeidet av en Professor Kevin Dutton ved University of Oxford…aner ikke hvor seriøst det er da, så tar forbehold), – tror jeg ble advart ang. å være en psykopatmagnet 🙂
      Derfor så viktig å lære å “se” dem og hvordan de tenker, så man kan passe seg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg