Bør psykopaten eksponeres?

Mange mener ja, både lesere av denne bloggen samt andre skribenter og veiledere. I går startet våre venner i “Lucifers datter” kampanjen “Speak up”; ikke sitt taus og godta psykopatens herjinger. Si ifra! 

Personlig er jeg fortsatt imot navngitt eksponering av psykopaten. Jeg mener fortsatt at en generell eksponering er beste veien å gå. Med generell eksponering så mener jeg at fokus på psykopater generelt og å heve allmenkunnskapsnivået bekjemper alle psykopater og dermed også indirekte den psykopaten som rammet oss hardest. Det er også en juridisk knivsegg å eksponere navngitte psykopater. Men i dag vil jeg støtte kampanjen “Speak up” og dere som håper på en mer offensiv eksponering av psykopaten. Det jeg ønsker å bidra med er noen forsiktighetsanbefalinger som dere kan ha i bakhodet i deres personlige kamp for å navngi dette ondet.

-Unngå å eksponere den psykopaten som du er traumebundet til. Med det så mener jeg han/hun du var et primærobjekt for og som havnet deg på denne bloggen. Grunnen til at du bør unngå å eksponere vedkommende er ikke for å skåne ham/henne, men for å skåne deg selv. På bloggen så jobber vi med å løsrive oss økonomisk, mentalt, emosjonelt og praktisk fra psykopatens herjinger. Et traumebånd er en meget slitesterk forbindelse mellom objekt og psykopat. Den eneste måten å slite et traumebånd på, er NK. Å eksponere psykopaten er å bryte NK fordi det forlenger både ditt engasjement i vedkommende og hans/hennes levetid i ditt indre. Det er hverken ønskelig eller sunt, og ikke noe denne bloggen vil oppmuntre til. Derfor, forsøk å ikke snakke mer om denne psykopaten selv om det kanskje bidrar til at han/hun slipper unna med ugjerninger. Hva kan du gjøre istedet? Eksponer gjerne psykopater og narsissister som du ikke er traumebundet til. Det kan være en slektning, kollega, sjef eller “venn”. Når du ikke er traumebundet så berører det deg ikke å snakke om vedkommende. Hvis du har god grunn til å mistenke at en person du har kontakt med har sterke psykopatiske trekk, så er det ingen grunn til å tie. En sekundærgevinst er at denne giftige personen antakelig har traumebundet andre personer, selv om du ikke er en av dem. Ved å eksponere ham/henne, så hjelper du dermed et annet primærobjekt som ikke kan gjøre det selv. 

-Husk at det kan ligge mer slagkraft i å si lite enn mye. En regelrett svertekampanje kan få deg til å ligne en psykopat. I tillegg så kan den miste sin troverdighet fordi den minner mer om en besettelse eller et korstog enn rasjonell og berettiget kritikk. Med andre ord kan du bli bedre hørt av å si noen velvalgte ord en eller to ganger, enn å stadig påpeke hvor dårlig du liker den du ønsker å eksponere. Gå heller ikke inn i en ordkrig med en psykopat. Du mister integritet i tillegg til ammunisjon. Husk at grisen elsker å bryte i gjørme, men for deg så vil det føles uverdig. Si hva du mener, og la det deretter ligge. Du har sådd et frø, la psykopaten selv gjøre resten av jobben sammen med tilhørernes egen evne til å observere, resonnere og spinne videre på hva du har fortalt.

-Ikke nøl. Å eksponere en psykopat eller narsissist handler om strategi. Ikke se personen an. Så snart du er rimelig sikker på dine mistanker, så sett ord på dem. Vi er slik innstilt, at vi tror på den som forteller sin historie først. Den som kommer diltende etter vil ofte miste gehør, selv om historien er mer sann. Derfor; kom psykopaten i forkant! Fortell dine omgivelser om vedkommendes ugjerninger innen han/hun rekker å manipulere omgivelsene. Ikke gi ham/henne flere sjanser. En giftig person fortjener dem ikke. 

-Vær smart. Ikke godtroende. Vi har nå lært at ikke alle er som oss. Ikke alle er gode på bunnen. Vær derfor kynisk i din omgang med folk du ikke er trygg på. Det kan være nødvendig med dokumentasjon når du vil eksponere en manipulerende person. Ikke vær redd for å “gå over streken” i ditt arbeid for rettferdighet. Spesielt når en kollega skal eksponeres så trenger du kjøtt på beinet. En sjef kan ikke forholde seg til følelser og vage hentydninger. Samle skriftlig dokumentasjon, vitner og lydopptak der det er mulig. Kanskje du oppdager at din kollega har utført sin oppgave på en måte, men dokumenterer at den er utført på en annen måte. Ta screenshots. Slå på lydopptaker som ren rutine når dere jobber sammen. I beste fall kan din innsats faktisk føre til at en manipulerende kollega mister sin stilling eller blir omplassert (bort fra deg). I familiære saker så kan det bety forskjellen på om du får se dine barn eller ikke, eller om du får arv du har krav på eller om den tilfaller giftige slektninger. 

-Unngå ordet “psykopat”. Begrepet psykopat er blitt populistisk og noe alle har et forhold til. Nettopp derfor er det blitt utvannet og har mistet sin respekt. Det har blitt et begrep folk bruker i mangel på bedre adjektiver. Mange reagerer også med motvilje når noen som ikke har den formelle kompetansen, bruker diagnosebegreper om andre. Forsøk derfor å unngå å bruke dette ordet i din eksponering. Det er ikke nødvendig. Det er ikke diagnosen som er viktig her, selv om du med din kunnskap har rimelig god dekning for din mistanke. Det er gjerningene som er viktige å eksponere. 

-Det trenger ikke å handle om en person. En gruppe eller forening kan også ha psykopatiske trekk. For eksempel kan en veldedig organisasjon vise seg å være korrupt, eller en nyhetsformidler kan skjule fakta for å fronte en spesifikk agenda. Eksponer dem også! Kast deg inn i kommentarfelt eller på organisasjonens hjemmeside og fortell hva du mener om dem. La andre få vite hva disse gruppene bedriver.    

God kampanje 🙂

8 kommentarer
    1. Igjen, takk for fin tekst. Jeg gjorde det. Angrer jeg? Nei. Da han bodde hos meg skjønte jeg etterhvert at her er noe galt. I atter en krangel ønsket jeg tlf.nr til en av hans tidligere, X. Fikk jeg det?, selvfølgelig ikke. Hadde så behov for bekreftelse. Hadde i det minste hans mor eller søster sagt noe. De er flygende aper, som det heter. Jeg har vært rasende på dem. De vet om han og lar mishandlingen skje. Jeg kaller de medskyldige. Vet dette er vanskelig. Men, mange av oss sliter i årevis noen tar t.o.m sitt liv etter det vi har vært gjennom. Er det da riktig å tie? Meget mulig nåværende objekt ikke tror på informasjonen. Men, da har vedkommende blitt fortalt og jeg tror personlig kommer seg fortere ut av mishandlingen. Fordi: DET ER IKKE ALLE ANDRE DET ER NOE GALT MED.

    2. Igen en meget relevant tekst ..tak for det.
      Det er et meget svært spørgsmål, men jeg er helt enig i blogforfatteren i dette spørgsmål.
      Jeg har været sammen med en coveret narcisist i meget lang tid og jeg havde jo i årevis vidst at der var noget helt galt i den relation. Forsøgte at komme væk mange gange og til sidst lykkedes det . Fandt denne blog og fandt ud af, at 90 af alt jeg læste passede med det jeg havde oplevet.
      Efter min flugt fandt min ex hurtigt et nyt offer og nu ved jeg ( fra vores fælles datter ) at dette nye offer har tænkt på, at kontakte mig, da hun også har fundet ud af, at der er noget der er helt galt i relationen.
      Jeg tænkte meget over, hvad jeg ville sige, den dag hun måske ringede. Jeg er dog kommet frem til , at jeg ikke vil sige alt jeg ved..har mistanke om, at hun måske selv har en forstyrrelse ( min datter siger hendes humør er meget svingene m.m. )
      Jeg tror derfor ikke at jeg vil rodes ind i mere..er stadig ikke helet efter det lange samliv og jeg vil ikke blandes ind i deres liv..har nok at gøre med at få mit eget liv til at køre…
      Jeg tror det er så rigtigt det blogforfatteren skriver vedr. traumebåndet…mit er endnu ikke slidt helt over, derfor siger jeg ikke noget…kun her på denne blog, håber jeg at kunne advare andre om , hvordan en N/P operere…
      Min egen N/P og hans nye offer…må klare sig selv…

    3. Jeg har sluttet å skjule hvordan P oppfører seg mot meg hvis folk spør om det. Men jeg forteller det ikke uoppfordret. P er en profilert person her jeg bor, og jeg regner med at jeg ville blitt sett på som en tulling dersom jeg hadde begynt å snakke om det uten å bli spurt. Det kan godt hende at han har satt ut historier om meg til heiagjengen sin, om hvor gal og ond jeg er, f.eks. De gangene jeg har svart direkte på hvordan P er, har jeg ofte fått høre at vedkommende jeg snakker med også har reagert på f.eks hersketeknikker som brukes. Noen har sagt at de har reagert på blikket. Men stort sett så synes de fleste han er en fantastisk varm, omsorgsfull og interessert mann de antagelig ikke kunne drømme om at har trekkene til en P. Så, jeg sitter på gjerdet og har tenkt å fortsette med det – vel vitende om at de som trenger å vite, de vet.

    4. Jeg er veldig enig i at psykopater skal eksponeres. Jeg vet om kvinner som har blitt advart mot å gå inn i forhold til min eks som følge av ringvirkningene eksponeringen har gitt. Min eks hadde mange objekter i flere parallelle forhold. Vi var tre objekter som i etterkant valgte å samarbeide (vi utvekslet erfaringer fordi vi alle hadde mistanker om at mannen måtte være psykopat) og vi ble enige om å snakke mest mulig åpent til alle om handlingene hans. Kall det gjerne en slags felles hevnlyst. I praksis betydde det at tre omgangskretser fikk høre om min eks. Det var kollegaer, venner og familier. Selv om mange ikke brydde seg, kanskje de ikke trodde helt på infoen, eller at de rett og slett ble værende i fanklubben hans fordi han virket så spennende i forhold til deres eget kjedelige liv, så fikk alle med seg NOE alvor. Alle skjønte nemlig at han var en rundbrenner av rang! Uansett hvor populær min eks var, så vet jeg at ingen ville anbefale han som partner for sin søster, eller andre kvinner som sto de nær og som de respekterte. Min eks opererte på alle nettbaserte sjekkesider, og i Norge var ikke miljøet større enn at man kunne kjenne igjen de mest ivrige gjengangerne. Man kunne definitivt kjenne igjen noen dersom de plutselig dukket opp som et nytt bekjentskap på for eksempel facebooksiden til ei man kjente. Akkurat dette skjedde for min eks. Det var venner av objekter som advarte sine venner igjen, etter hvert som han dukket opp. Nå er dette mange år siden, og min eks har skiftet både omgangskrets (mange ganger) og sikkert også jaktområder. For et par år siden traff jeg han tilfeldig og noe av det han var veldig opptatt av, var hans nye, friske identitet. Han sa “om ett år skal jeg i hvert fall huskes for noe annet enn løgner og utroskap!” Jeg måtte jo le litt av den manglende selvinnsikten hans, men samtidig innså jeg også at det er umulig å stoppe en P/N fra å finne nye uvitende objekter, uansett hvor mye man prøver. Det vil alltid være noen som passer inn i hans falske bilde, og jeg skal bare være sjeleglad for at jeg kom meg unna. Det mest viktige i etterkant er å dele kunnskap, slik at flere blir opplyste i forkant.

    5. Jeg forstår ikke helt disse psykopatene.. min eks ( psykopat ) som gjorde livet mitt veldig vanskelig
      ( ondskapsfull ) gratulerer min tidligere beste venninne hjerteligst med dagen på sosiale medier. Meg ( tildigere samboer ) overser han glatt.
      Det er helt tydelig at min tidligere venninne har en stjerne hos den fyren, så hvorfor valgte han ikke henne? Hvorfor velge meg når han ignorerer meg totalt, men har alltid likt min tidligere venninne? Fordi han lettere kunne utnytte meg?
      Det finnes en side på nett som heter “dating pshycos” den er amerikansk og de legger ut bilder og informasjon.
      Ønsker dere alle fine sommermåneder nå, helt psykopatfri.

    6. Jeg synes heller ikke at vi skal eksponere Psykopaten helt. Jeg synes vi skal opplyse de vi møter på vår vei, i naturlige settinger, om kjennetegn, og hvordan P/N opererer og hvordan avsløre. Og heller stille spørsmål ved situasjoner hvor dette kommer opp som bloggforfatter skrev for litt tid tilbake. Uten å nevne våre personlige hendelser direkte i første omgang, men på mer generelt grunnlag, generelle eksempler, uten navn. Selv om vi kan mye om emnet nå, så kan man også ta feil, og det synes jeg ikke vi har rett til. I vårt private rom kan vi tenke og diskutere skjermet, men ikke utenfor døra vår, da bør vi trå varsomt med andre mennesker.

    7. For meg har det vært riktig å legge det vonde bak meg og leve et så bra liv som man kan. Uten å være bitter. Å avsløre noen hadde nok kostet meg jobb, betrodde verv og det hadde gått utover barna mine, mannen min og økonomien min. Og sikkert helsa over lang tid.
      Det har kostet mye å komme gjennom dette. Det har vært en reise over flere mnd og år. Og jeg er mer på vakt enn før og mindre trygg inni meg. Men alternativet for de som kom i P s vei før meg er ikke bra. Ingen har vanlige jobber og vanlig omgang med sitt gamle nettverk etterpå. Det sier litt om makten noen får.

    8. Det var lurt, Juni. For jeg har gitt opp å forsøke å få folk til å se P som P, jeg blir rett og slett ikke trodd eller folk klarer ikke å fatte alvoret, helheten. Det blir rett og slett for vanskelig for dem, tror jeg, fordi de er blendet av masken.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg