Veien tilbake til livet

Lesere av bloggen har etterlyst flere innlegg om offerets rehabilitering. Dette er også noe jeg har lovet å fokusere mer på. Fokus på både psykopaten og på offer er viktig, men jeg må innrømme at det faller enklere for meg å skrive om psykopaten enn om offeret. Kanskje fordi å skrive om rehabilitering krever et dypere fokus på meg selv, og dykk ned i ubehagelige følelser og en fase i livet jeg helst vil være ferdig med. Å skrive om psykopaten krever en mer observerende distanse – fra et mer behagelig og tryggere ståsted. Kanskje er jeg også mer fascinert av psykopaten enn av offeret.

Men jeg har selv vært et offer.

Ofre sliter, og det skal tas på alvor. Jeg slet selv, og kunnskap om psykopaten hjalp bare til en viss grad. Prosessene som pågikk inne i meg var vanskelige og fremmede. Fremmede fordi jeg aldri tidligere hadde sittet slik fast i en relasjon etter at kontakten var brutt. Jeg har tidligere måttet kutte kontakten med giftige venner og kjærester. Jeg kunne lett legge disse relasjonene bak meg, fordi jeg ikke hadde noen problemer med å akseptere og anerkjenne at relasjonene var skadelige. Med psykopaten derimot, så skjedde aldri en slik knirkefri overgang. Å få denne personen ut av hodet, skulle vise seg å være meget vanskelig. Der satt psykopaten, som en parasitt på hjernen, som det første jeg tenkte på da jeg slo øynene opp om morgenen og det siste jeg så for meg innen jeg sovnet om kvelden, i månedsvis etter jeg hadde sett og hørt vedkommende for siste gang.

Hva skjedde egentlig, og hva gjorde det med meg?

Psykopaten aktiverer de samme områdene i hjernen, som regulerer avhengighet. Det er nøyaktig de samme områdene som får heroinmisbrukere til å sette nye skudd vel vitende om at dosen stadig må økes og at neste dose kan bli en overdose. Det er det samme området som får sexavhengige til å søke nye villige partnere selv om de er klar over risikoen for seksuelt overførbare sykdommer, og det er det samme området som får alkoholikere til å gå på jobb i beruset tilstand selv om de vet at de kan miste jobben hvis det blir oppdaget. Det er også det samme området som får ofre til å bli værende i relasjon med psykopaten, selv om de vet at relasjonen er skadelig for dem. Heroinmisbrukeren ønsker rusen heroinen gir ham. Den sexavhengige ønsker den seksuelle nytelsen. Alkoholikeren ønsker den behagelige flukten fra edruelig hverdagskjedsomhet. Tror de. Tre personligheter med tre forskjellige behov? Nei. I virkeligheten er det nøyaktig det samme senteret i hjernen som skal tilfredsstilles hos alle tre, aktivert av kjemiske og psykiske avhengighetsprosesser og lindring av abstinens. Det handler altså ikke om individuelle behov eller viljestyrte ønsker. Avhengighet ligger utenfor den avhengiges kontroll.

Det er også dette som skjer i oss når vi lenge etter bruddet lengter etter psykopaten. Vi nekter å se den skadelige langtidseffekten av samværet, vi ønsker ikke å se så langt fram. Vi vil bare ha umiddelbar behovstilfredsstillelse, i form av kontakt med dette mennesket og en anerkjennelse fra ham/henne at “alt er ok”. Først da faller vi til ro og kan konsentrere oss om hverdagslige krav og fungere på jobb. Dette er nøyaktig slik blant andre alkoholikeren har det. Han/hun fungerer normalt, først når promillen har nådd et visst nivå. 

Ser du likheten her?

Ikke rart vi har det så dårlig etter bruddet og ikke klarer å glemme psykopaten, når vi er blitt avhengige.  Avhengigheten dukker opp i form av følelser vi tror er kjærlighet og savn. Selv om ekte kjærlighet også er en del av bildet så handler det meste av denne følelsescocktailen om kjemisk og psykisk lureri. Den sexavhengige er egentlig ikke opptatt av den seksuelle nytelsen – hjernen bare lurer ham/henne til å tro det. Ofre for psykopati savner heller ikke det gode i psykopaten, hjernen bare lurer ham/henne til å tro det. Jeg vet det, for psykopaten finnes ikke god. Jeg tror at en av mange tiltak vi må gjøre for å finne tilbake til livet, er å behandle oss selv som eksmisbrukere, med de muligheter og begrensninger som det innebærer. Den største muligheten er at vi nå er fri fra trådene som tidligere har bundet oss (og som psykopaten har styrt). Den største begrensningen er at vi må unngå det avhengighetsskapende stoffet. Vi må se psykopaten som vår kryptonitt – som en pest vi må unngå for enhver pris. Hvis vi får den minste nærkontakt med psykopaten, så vil vår avhengighet gjenoppstå og vi vil miste våre superevner, svekkes og dø – akkurat som supermann. Dette må nødvendigvis prege vår hang til å erindre psykopaten med nostalgi og savn. Vi må forandre vårt indre bilde av ham/henne, og ordene vi bruker til å beskrive ham/henne for oss selv. 

 

Om vår indre retorikk

En måte å komme seg gjennom hverdagen på “post-psykopat”, er å omprogrammere vårt emosjonelle minne av psykopaten. Tidligere har vi snakket om kognitiv dissonans, som hindrer oss i å se psykopaten slik han/hun egentlig er. Selv om det ikke ligger naturlig for oss å tenke slik om en person vi har elsket, så er det simpelthen nødvendig å endre vår indre beskrivelse av psykopaten. Det er sårt å lære oss selv til å tenke negativt om en person som har vært så viktig for oss. Vi har lært at “kjærligheten overvinner alt”, “er størst av alt” etc. Dessverre er hva vi har lært i dette tilfellet en regelrett løgn. Kjærlighet til en psykopat vil skade oss. Psykopaten er ikke et misforstått sosialt utskudd, styrt av sin sykdom (det er han/hun forsåvidt, men det hjelper oss ikke å tenke slik). Han/hun er et monster. En vampyr. En parasitt. Du vil ikke ha et monster i livet ditt. Vi snakker her ikke om det søte kakemonsteret. Vi snakker om et (u)menneske som livnærer seg på din undergang, for underholdningens skyld. La det synke inn. Lær deg å kalle en spade for en spade, og vend deg til å ikke omtale psykopaten i positive ordelag – overfor deg selv. Å forandre tankesett starter med retorikken.

Jeg vet hvor vanskelig denne omprogrammeringen er. Selv gråt jeg nærmest ukontrollert i fire måneder etter bruddet, fordi jeg visste jeg måtte bryte kontakten men fortsatte likevel med å unnskylde psykopatens oppførsel mot meg. Jeg tolket vedkommendes taushet som at han/hun hadde det like tungt som jeg hadde det. Jeg resonnerte at han/hun bare ikke visste hva de skulle si for å gjenopprette tilliten mellom oss, og at han/hun var for stolt til å ta initiativet til en slik forsoning. Jeg var så fast bestemt på å se psykopaten slik jeg ønsket å se vedkommende at jeg ignorerte sannheten. Sannheten? Mens jeg nesten mistet forstanden i mitt forsøk på å komme meg, så gled psykopaten uanfektet videre i livet med den nye partneren. Vedkommendes løftebrudd til meg, ting som var sagt og opplevelser vi hadde hatt sammen var fullstendig uvedkommende for ham/henne. Min lidelse var dog en verdifull bonus for psykopaten, som brukte den til å heve egen verdi i egne – og mest sannsynlig den nye partnerens – øyne. Og tausheten fra psykopatens side var ikke et tegn på skam eller sorg, men en straff for at jeg våget å trosse ham/henne. 

Så fjernt kan offeret befinne seg fra den virkelige situasjonen. Jo hurtigere man kan akseptere virkeligheten, dess hurtigere vil man heles. 

 

 

Om kjernesår

Men dette er ikke nok. Problemet er at psykopaten lokaliserte og lindret vårt kjernesår. Alle har vi ett eller flere kjernesår. Det handler ikke om at vi er mangelfulle eller handikappet. Selv ressurssterke mennesker har et kjernesår. Et kjernesår er et sjelelig behov som ikke er fullstendig dekket. Det kan være at vi føler oss ensomme eller mindreverdige. Eller kanskje vi hungrer etter sex og fysisk intimitet, eller trenger bekreftelse på at vi faktisk er veldig gode i håndarbeid! Uansett hva det er, så har psykopaten en utrolig evne til å finne det. I idealiseringsfasen vil han/hun lindre det, slik at hvis kjernesåret ditt er ensomhet, så vil du få masse oppmerksomhet fra psykopaten. Hvis kjernesåret er at du ikke føler deg elsket, så vil psykopaten tidlig fortelle deg hvor høyt han/hun elsker deg. Senere, når devalueringen starter, så vil psykopaten bruke ditt kjernesår mot deg. Psykopaten vil brutalt rive plasteret han/hun i idealiseringsfasen dekket ditt kjernesår med, av. Du blir stående igjen forvirret, blødende og med et desperat ønske om å få psykopaten tilbake, slik at ditt kjernesår igjen blir lindret. 

Og her kommer en av de positive erfaringene vi kan trekke av vårt møte med psykopaten; han/hun viste oss vårt kjernesår! Vi var kanskje ikke klar over det tidligere, men nå vet vi hvor vi trenger “påfyll”. Vi vet hvor vi er sårbare. Nå kan vi jobbe med å hele vårt kjernesår, og det er best at vi gjør det selv – uten hjelp fra andre. For overlater vi til andre å dekke alle våre behov, så har de makten til å ta dette fra oss – hvis de vil. Vi er da meget sårbare for andres bekreftelse av oss. Derfor, plei dine kjernesår selv! Bruk deg selv, familie og venner som gjør deg trygge, til å lindre kjernesåret. Du trenger ikke psykopaten til dette. Neste gang det da skulle dukke opp en manipulerende og giftig person i ditt liv, så står du mye bedre rustet. Vedkommende vil ikke klare å lokalisere ditt kjernesår, for det er ikke lenger synlig. Du vil da kunne bivåne en nesten komisk affære utspille seg, med en tiltakende desperat psykopat som ikke forstår hvordan han/hun skal hekte deg.

 

Om triggere

Etter bruddet med psykopaten ble jeg en mester i den noe spesielle øvelsen unngå-triggere-i-hverdagen. En trigger er en gjenstand, et bilde, en uttalelse, et sted, nær sagt hva som helst som ikke har en direkte kobling til psykopaten, men som minner oss om ham/henne og setter i gang en følelsesmessig reaksjon, som regel i form av savn og sorg, eller mer alvorlig – en posttraumatisk reaksjon. Det kan være alt fra steder man oppsøkte sammen, til å se psykopatens favorittbrus i butikken. Trigging etter et psykopatisk brudd er mye mer omfattende enn trigging etter normale brudd. Trigging kan hemme ofre i deres livsutfoldelse enormt. Jeg har hørt om psykopatiske ofre som har flyttet geografisk bosted, fordi hele byen de bodde i ble en eneste stor trigger. Ikke fordi psykopaten også bodde der, men fordi offeret på en eller annen måte ble minnet om psykopaten på hvert eneste gatehjørne.

Mekanismene bak trigging kjenner jeg ikke til. Jeg bare vet at i en periode var det fryktelig mange ting og steder jeg måtte unngå for å slippe å bli minnet om psykopaten. Mange triggere var uunngåelige og det ble derfor mange indre konfrontasjoner i løpet av en vanlig hverdag. Kunsten ble å ikke la de sette meg ut – ikke falle i gråt eller i staver midt på gaten eller hvis jeg var sammen med uvedkommende. Jeg vil at leserne skal forstå at trigging er et vanlig fenomen, og at det sågar har et navn.

Hva jeg selv forsøkte for å bekjempe makten triggerne hadde over meg, var å knytte nye opplevelser med nye mennesker til stedene som trigget meg. For eksempel ba jeg venner jeg var glad i om å ledsage meg på nøyaktig den samme vei/stiruten som psykopaten og jeg gikk sammen. Du kan gjøre det samme med kafèen, butikken eller filmen som trigger deg. Ta på den måten favorittsyslene og -stedene dine tilbake. Ikke unngå dem. Knytt istedet nye positive assosiasjoner til dem. I de tilfellene hvor triggerne er så sterke at de risikerer å utløse alvorlige reaksjoner, så konfronter dem i samarbeid med en terapeut.

 

Ok, dette er hva jeg har å tilby i dag. Vi skal dog snakke mer om rehabilitering. Blant annet kommer det en del to av “Veien tilbake til livet”. Der imellom kommer imidlertid et gjesteinnlegg som skal handle om offerets opplevelse av egen galskap etter bruddet, skrevet av forfatteren bak innlegget om sjalusifabrikkering tidligere denne måneden. Dette innlegget blir lagt ut midt i neste uke. 

 

 

 

13 kommentarer
    1. Hei. Alt som står i denne bloggen kunne jeg ha skrevet. Jeg leser den om og om igjen når jeg begynner å tvile…. Triggerne mine er barna. Det er en så stor og ubeskrivelig ondskap han behandler dem og meg med. Barna mine har så store problemer som jeg må hjelpe de å bearbeide, at helingsprosessen min aldri kan prioriteres. Hvordan skal jeg klare å komme meg videre?

    2. Takk for nok et flott innlegg.
      Teorien om fysisk avhengighet til psykopaten har hatt mye å si for min restitusjon.
      Det hjalp å være bevisst at kroppen min var blitt avhengig av vanedannende peptider produsert i hypothalamus. Dette var forklaringen på min desperasjon – ikke illusjonen om at jeg hadde mistet en uerstattelig sjelevenn.
      Hver gang savnet meldte seg, minnet jeg meg selv på alle de store svikene psykopaten utsatte meg for. Jeg såg for meg forakten i øynene hans. Og så lot jeg tankene dvele over dette med kjemi og fysisk avhengighet. Etterhvert matchet følelsene mer og mer med mine kognitive erkjennelser av psykopaten – det vil si at savn ble erstattet med avsky.
      Men drømmene om natten avslørte meg i en lengre periode. Jeg kunne ofte drømme at jeg og psykopaten var gjenforent, og at alt var ok. Sorgen slo over meg da jeg våknet om morgenen. Vet dere folkens: Forrige natt hadde jeg en helt ny type drøm: Jeg drømte vi stod ved siden av hverandre, og at jeg studerte ansiktet hans. Jeg ble fylt med avsky. Så bøyde hans seg ned mot min datter og gav henne et kyss. Jeg tenkte: “Håper han ikke kysser meg” – hvilket han gjorde. Igjen ble jeg fylt med avsky. Denne drømmen oppleves som en seier for meg – en bekreftelse på at jeg er på god vei til å komme over ham.
      Og det har tatt meg ett år – helt nøyaktig!
      Denne bloggen har vært svært viktig i prosessen – kan ikke få takket forfatteren nok.

    3. Anonym som blir trigget av barna: hvordan mener du at barna trigger deg? En trigger er noe man forsøker å unngå, noe som vekker ubehagelige assosiasjoner til psykopaten. Er det slik at barna dine trigger et ubehag i deg? Jeg må forstå dette riktig innen jeg kan svare 🙂

    4. På vei opp: takk for at du skriver om din rehabilitering, slik at alle kan se hvordan alt langsomt blir lettere. Og jeg er enig med deg; ta bort skylappene og se psykopaten slik han/hun er – en som IKKE HAR NOE SOM HELST GODT å bidra med i livet ditt. En annen tanke har også slått meg i det siste, og det er at psykopaten egentlig var veldig kjedelig. Hva i all verden var det som gjorde vedkommende så spesiell? Som du selv har innsett, savnet er ren avhengighet. Nå har til og med drømmene dine “fattet” det. Fantastisk 🙂

    5. Jeg drømte at psykopaten satt i en sofa og skjøt meg med en revolver i leggen, husker bare sint ansikt- og det var det.

    6. Jeg tror at det er vanlig å ha mareritt når man er i et skadelig forhold. Kanskje spesielt når man er i den ambivalente situasjonen der man vet at han/hun er skadelig for seg, men man klarer ikke ta avstand. Jeg drømte ofte og gjentagende at jeg hadde ansvar for altfor mange små barn, men ikke nok armer til å holde dem og beskytte de for ulike farer. I drømmene var jeg ofte usynlig for alle. Jeg kan ikke noe om drømmetydning, og kanskje er det tullete, men jeg har allikevel tolket det dit hen at barna i drømmen indikerte meg selv – at jeg sto i fare for å miste kontrollen over meg selv. Marerittene opphørte når jeg bestemte meg for NK. Kjempebra skrevet om dette med “vår indre retorikk”. Å tenke psykopaten skadelig (reell), ved å tillegge ærlige følelser på ubehagelige opplevelser man har hatt av han/hun, det er SÅ viktig! Jeg vet det fungerer! Jeg sammenligner stadig med å slutte og røyke; Du må bestemme deg daglig for reelle facts som at sigaretter lukter vondt, er dyrt, stjeler tid og gjør deg rynkete. Psykopater er langt mer skadelig, og vanskeligere å få ut av systemet fordi de lever og kan oppsøke deg. Ergo er din indre retorikk om psykopaten superviktig! 😀

    7. En skremmende tanke angående avhengighet:
      Leste i en artikkel om psykopati at fenomenet makt er vanedannende. Psykopaten søker å ha makt over andre mennesker – og blir simpelthen stadig mer avhengig av det. En relasjon med en psykopat vil derfor bære preg av eskalerende mishandling – der psykopaten stadig vil presse grenser overfor offeret.
      Samtidig – som artikkelforfatteren beskriver – gjennomgår offeret en prosess der han/hun blir avhengig av overgriperen – på samme måte som man blir avhengig av et rusmiddel.
      Utrolig skremmende å tenke på at disse to prosessene foregår samtidig i en relasjon – der både offer og overgriper blir drevet av sin avhengighet – med det resultat at offeret stadig brytes mer ned.
      Begrepet “giftig relasjon” er mildt sagt svært treffende…

    8. Anonym: det er et interessant og viktig poeng du kommer med at også psykopaten blir drevet av avhengighet. Og ikke nok med det, selv om psykopaten klarer å gjøre offeret avhengig, så er nok psykopaten mer avhengig anlagt, for han/hun repeterer det samme mønsteret igjen og igjen. Psykopaten opplever en rus av beundringen offeret gir ham/henne, i tillegg til den rusen psykopaten får av å lure og bedra offeret. Og fordi psykopaten kjeder seg så lett, så er han/hun dømt til å gjenta det samme med neste offer. Jeg er helt enig med deg – mishandlingen eskalerer som følge av denne gjensidige avhengigheten som offeret er dømt til å tape mest på. Det eneste offeret kan gjøre er å komme seg ut av relasjonen.

    9. Hei.
      Giftig forhold i aller høyeste grad… vårt forhold Va ca 10 mnd,gråt masse første halve året. Var forvirret og redd store deler av tiden. Livsglade meg ønsket mange ganger å bare få dø!
      det lille enkle spørsmål fikk uante konsekvenser. De mest infame meldinger,som ikke hadde noe med spørsmålet å gjøre! Løgn og bortforklaringer, var plutselig blitt men hverdag.
      Desverre gikk jeg på alle fallgruver og prøvde søke forståelse om hvordan han var gjennom venninnen hans. Skjønte fort på henne at han hadde vært å snakka med henne, så fikk ikke annet svar enn at han er altfor snill. Nå syns jeg synd i henne om hun finner ut at også hun er manipulert. Like gal hun som meg sa han.
      Det vondeste med hele relasjonen er at jeg selv ble et Monster. Sendte masse mld som jeg angra på både til venninna og den’rare’ kompisen som han sa.Forøvrig de eneste vennene hans som tar kontakt iallefall. Skremmende dette med speiling syns jeg,,,nå når jeg har erfart det.Vet ikke om e kommer til å stole på noen igjen.Etter jeg begynte å lese denne bloggen var det også skremmende å oppdage at jeg ikke kjenner min eldste søster heller,har nok aldri gjort det. Har gått opp for meg hvorfor jeg ikke har orket noe særlig kontakt. Maktsyke,følelse kalde vampyrer. Kjenner styrken kommer over meg sakte men sikkert og det er godt.
      Heretter er det kun de som er snille og gode med meg som skal få det av meg. Min snillisme til alle (fordi jeg alltid har trodd at alle er gode og snille) er over. naivt kanskje, men sånn er detEr ei dyrt kjøpt og betalt erfaring rikere. Men snur det på hodet og tenker lærdom.Nå føler jeg bare avsky,og er glad jeg var sterk nok til å komme meg bort. Slippe å se de svarte øynene og kjenne den grufulle auraen rundt han når han var sint. Mister jeg noen venner på vegen tenker jeg at da har de aldri vært mine venner,for de vet hva jeg står for.😊

    10. Anonym: takk for din kommentar. Selv korte forhold – ditt var 10 mnd – kan utrette stor skade. Å opprette et psykopatisk bånd tar under en måned, og man kan elske en person på bare noen få dager. Du ble ikke et monster av relasjonen, normale og empatiske mennesker kan ikke bli det, vi har det ikke i oss. Derimot ble du “gal” og desperat, og dette er ikke annet enn en bekreftelse på manipuleringen du ble utsatt for. Istedet for å være skamfull over din opptreden, så kan du i dag nikke gjenkjennende og VITE at det er fordi du hadde en antisosial person tett inn på livet, en person som bevisst trekker i tråder og spiller et spill, fordi han/hun kjeder seg og det morsomste i verden er å fremprovosere sterke følelser i andre. Vær glad for at du er ute av relasjonen og jeg ser at du selv har trukket en klok lærdom ut av opplevelsen; at du heretter bare vil gi til de som setter pris på og gjengjelder din innsats. Meget klokt valg, som vil berike resten av livet ditt 🙂 Lykke til!

    11. Jeg har blokkert. Jeg har kuttet relasjoner til flyvende aper. Jeg har sluttet å betro meg, for selv mine beste venner evner ikke å forstå. Jeg har byttet telefonnummer. Jeg har flyttet uten å oppgi adressen til folkeregisteret. Informasjonsflyten /fra/ meg /til/ P er stanset. Men jeg har ingen mulighet til å skjerme meg mot triggere, da P er kjendis. Jeg gleder meg til den dagen likegyldigheten slår inn. Men veien frem dit synes endeløs, og tapene strekker seg jo langt utover tapet av Drømmeprinsen. Jeg kveles.

    12. OgsåAnonym: “Jeg har sluttet å betro meg, for selv mine beste venner evner ikke å forstå.”

      Dette er dessverre riktig og man blir fremmedgjort, også fra gamle venner. Det er meget trist når dette skjer og oppleves som et ytterligere nederlag og en øket belastning, det er jo det gamle og trygge vi søker tilbake til etter psykopaten, men vi har forandret oss så mye at ofte er ikke det gamle hverken trygt, kjent eller ønskelig lenger.

      De gamle vennene vet ikke hvem “den nye deg” er eller hvordan de skal forholde seg. Noen blir skremt av våre historier om psykopaten, andre viser seg å være psykopater selv. Vi har bare ikke skjønt det før. Disse sistnevnte bidrar til ubehag og trigging og er gjerne de som forteller oss at det er VI som er forstyrret.

      Det beste er å ikke fortelle for mye og kun til noen ørfå.

      Takk for din kommentar 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg