Kan psykopaten lære oss noe?

Det er merkelig hvordan man kan forandre syn og holdninger med tiden. Spesielt tidligere objekter for p/n opplever en rivende forandring og vekst “post psykopat”. Når vi kommer ut i den andre enden så er vi knapt til å kjenne igjen i forhold til den vi var før.

Hadde du spurt meg for seks år siden, den gang jeg fortsatt var en fersk blogger og et nesten like ferskt objekt, om psykopaten kan lære oss noe, så hadde svaret vært nei, aldri!

Spør du meg i dag så er svaret mer nyansert, og jeg vil svare svært lite.

Men “svært lite” er ikke det samme som ingenting. Det er spesielt en ting psykopaten kan lære oss, og det er selvhevdelse.

Ordet “selvhevdelse” vil jeg definere som;

  • Evnen til å håndtere krenkelser på en sunn måte.
  • Evnen til å markere egen verdi og positive egenskaper, men også evnen til å markere mangel på egenskaper.

For å komme oss opp og frem i verden, så er vi nødt til å fortelle verden hva vi er gode på. Vi må vise oss frem, og vi må bruke vår stemme. Det nytter ikke å sitte stille i båten og la andre få prestisje for noe som vi selv kunne gjort bedre. Hvis vi lar det skje, så har vi bare oss selv å takke. Du har bare ett liv, og hvis du vil ha en ledende rolle i eget liv så må du si ifra.

Det samme gjelder å si ifra når vi ikke er gode til noe, slik at andre ikke gir oss oppgaver som vi ikke håndterer. Det vil kun slå tilbake på oss selv når det blir avslørt at vi ikke er egnet. Men da er skaden allerede gjort, og vi blir påført nederlag. Hvis andre forsøker å dytte på deg roller du verken ønsker eller passer til , så må du markere din misnøye, ellers blir du overkjørt.

Psykopaten har et grandiost selvbilde, og mener gjerne at de kan gjøre alt bedre enn alle. Dette kommer av manglende selvinnsikt, og er ikke noe vi bør tilstrebe å kopiere. Men evnen psykopaten har til selvhevdelse er noe vi kan ha gavn av å ta lærdom av. Psykopaten går selvsikkert inn i de fleste situasjoner, sikker på at han/hun vil mestre dem.

Tenk også på Pippi Langstrømpe; “dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert”.

Ditt problem? Du har gjort en ting mange ganger før, og tror likevel at andre klarer det bedre. Altså motsatt av Pippi.

Selvhevdelsens forskjellige faser

Fase 1: Vi merker knapt at vi blir krenket, eller at vi lar en gyllen mulighet passere. Et eksempel: en talentjeger er på din arbeidsplass for å rekruttere kandidater til å lede et prosjekt. Du er godt kvalifisert, men tenker ikke engang tanken at du bør by deg fram. Sjefen er kanskje klar over dine egenskaper, men er så vant til at du stiller deg i bakgrunnen at han/hun heller foreslår en annen. Du er fornøyd der du er, og lar andre krefter slippe til. Du føler ingen misunnelse eller sjalusi når mindre kvalifiserte kandidater slipper foran deg i køen. Tvert imot, du slår deg litt på brystet for din “sjenerøsitet”. Men egentlig er ikke dette sjenerøsitet, men passivitet, og du gir fra deg din rett til bedre inntjening, bedre anseelse og vekst.

Et annet eksempel: du blir anklaget av en venn for å ha gjort noe som en annen venn står bak. Men du forsvarer deg ikke. I stedet lar du vennen overhøvle deg med kjeft og karakteristika om deg som ikke stemmer, for du er ikke slik. Du møter kjeften med et skuldertrekk, og slår deg i stedet på brystet for din toleranse og for å ha vernet en annen venn mot disse anklagene. Men egentlig har du ikke vært tolerant. Du har i stedet vernet en venn som selv burde tatt ansvar for sine ugjerninger. Du har gravd deg selv dypere ned i ett hull hvor ditt rykte ufortjent har fått en skrape, i tillegg til at du nesten garantert vil bli overhøvlet igjen, for nå har du vist at du ikke forsvarer deg.

Det er i denne fasen at jeg selv og mange av mine lesere befant oss i mange år. Og vi hadde blitt værende der, hvis ikke psykopaten hadde vekket oss opp fra vår selvtilfredshet.

Fase 2: Du identifiserer krenkelser og ser med klare øyne hva som skjer, men gjør fortsatt ingenting med dem. Det stjeler fortsatt ikke nattesøvnen din at du ikke klarte å selge deg selv bra nok på jobbintervjuet, og at drømmejobben dermed gikk til en annen. Du tenker “det kommer nye muligheter”. Og ja, de kommer, men du mister alle fordi du ikke hevder deg selv.

Fase 3: Du gjenkjenner krenkelser og tapte muligheter, og det ergrer deg at du lot de skje uten å hevde deg. Du gjør et indre arbeid for å analysere hendelsene, som kjører på repeat; “jeg burde sagt ditt og datt”. Grunnen til at de kjører på repeat? Din underbevissthet er ikke fornøyd med utfallene. Derfor skaper du hele tiden nye utfall for ditt indre – utfall som du egentlig burde sørget for under den faktiske hendelsen. Dette er en irriterende og tappende, men nødvendig fase. Psyken forbereder deg på handling, ikke kun analysering.

Fase 4: Du gjenkjenner krenkelser og tapte muligheter, og begynner så smått å konfrontere dem. Du våger å konfrontere sjefen med forfremmelsen som ble gitt til din kollega med mindre ansiennitet enn deg. Du våger å konfrontere bilisten som parkerer så nær din bil at du ikke klarer å komme ut (der du tidligere hadde tiet og i stedet krøpet over til passasjersiden for å gå ut der). Men dine konfrontasjoner kommer ofte for sent, og er ofte for milde. I andre tilfeller konfronterer du for sterkt. Du er fortsatt i “prøving og feiling”. Likevel er dette en viktig øvingsfase. Du er på god vei ut av skallet som du i alle år har brukt til å skjerme deg selv. I denne fasen befinner jeg meg selv akkurat nå. I hvilken fase er du?

Fase 5: Du har opparbeidet en sunn selvhevdelse, hvor du konfronterer til riktig tid og i riktig mengde. Ikke alle kommer hit. Det er avhengig av personlighet og hvor hardt man jobber med seg selv. Det er heller ikke et nederlag å ikke være her. Alle faser høyere enn fase 1 (hvis det var ditt utgangspunkt) betyr vekst.

Men nå vil jeg gå inn på de litt mørkere sidene av selvhevdelse. Det er ikke alltid nok å “rope opp” om hvem du er. Sterkere krutt må til. Den arrogansen og forakten som sivet ut av hver pore på psykopaten, kan vi lære noe av den? “Nei uff, slik vil jeg ikke være” tenker du kanskje. Og det er riktig, vi vil ikke være slik. Men det betyr ikke at vi ikke kan ha gavn av å opptre slik. Det finnes mennesker der ute som fnyser av oss uansett hvor riktig vi hevder oss. De må holdes på avstand. Det handler om selvbeskyttelse.

Jeg har tidligere fortalt dere om min (den gang) nye og ubehagelige sjef. Han som umiddelbart bestemte seg for å gi meg en iskald skulder.

Jeg fortalte dere også hvordan jeg lynhurtig fanget opp disse signalene, og stod overfor et valg; enten ville denne dynamikken mellom oss sementere seg (på min bekostning), eller jeg kunne slå ned på hans oppførsel umiddelbart, innen han oppfattet meg som en svekling.

Hva reddet meg? Psykopaten. Jeg husket hans foraktfulle og avvisende blikk, og begynte selv å bruke det – på sjefen. Jeg sluttet å hilse på ham, og skulte stygt på ham som om han var byllepest jeg ikke ville ha i nærheten av meg.

Antakelig sparte dette meg for mange fremtidige kvaler, for det virket. Han holder i dag klar avstand til meg, og snur hvis han kommer inn på vaktrommet og ser jeg sitter der. Vi snakker ikke sammen. Jeg forholder meg utelukkende til andre sjefer. Men han lar meg i det minste i fred. Alternativet hadde antakelig vært at jeg igjen ble kuet, og til slutt ikke orket mer og sluttet i jobben.

Denne taktikken virker ikke alltid, men ofte gjør den det. Den krever øvelse og standhaftighet, og at du legger fra deg forestillingen om at det er din plikt å være arbeidsplassens engel.

Du tenker kanskje at det er å gå for langt. At denne verden trenger mer kjærlighet og ikke mer forakt. Yup, slik tenkte jeg også de første 40 årene av mitt liv, og det førte nesten til min sjeledød. For verden er ikke Kardemomme by, det er også en “spis eller bli spist” verden. Når du lærer deg å hevde deg selv, så kan du slappe mer av og dele ut litt kjærlighet.

Men sett oksygenmasken på deg selv først, før du setter den på andre.

 

Du kan kjøpe både min første bok “Psykopati og kjærlighet” og min nye bok “Men tankene mine får du aldri – om Gråsteinmetoden” direkte av meg til reduserte priser.

“Psykopati og kjærlighet” får du for 250 kroner inkl. frakt (24% rabatt på butikkpris).

“Men tankene mine får du aldri” får du for 200 kroner inkl. frakt (20% rabatt på butikkpris).

Kjøper du en av hver så får du ytterligere 10% rabatt, det betyr begge bøkene for 405 kroner inkl. frakt (i stedet for 450). 

Ta kontakt på [email protected] hvis du er interessert i dette tilbudet.   

5 kommentarer
    1. Selv har jeg aldri hatt problemer med å reagere på krenkelser, føle sterkt på hvor feil de er, og tross min konfliktskyhet sette foten ned og si fra. Likevel levde jeg de 35 første årene av mitt liv med en skambasert personlighet, dårlig selvbilde og lav selvtillit. Dette, samt en ekstrem naivitet der jeg trodde på det beste i folk, gjorde meg såbar for P/N-kjærester og giftige venner likevel. Jeg har også tidligere slitt med c-ptsd pga en barndom med trakasserende foreldre, og påfølgende emosjonelle flashbacks som har gjort det enormt ubehagelig å ta plass. Dette er bedre nå. Men ut fra din beskrivelse har jeg alltid befunnet meg i «fase 3» når det gjelder spesifikt å hevde meg mot krenkelser, som jeg aldri har hatt problemer med å identifisere, men jeg har egentlig reagert for hardt – ikke urimelig, men utaktisk og krampaktig påtatt og på en måte som ikke inngir respekt: «Dette skal du vite at jeg ikke finner meg i!!!» Nå har jeg kommet lenger og blåser av det samtidig som jeg setter grenser med en tydelig énstavelse i stedet. Da får jeg være i fred.
      Tidligere har jeg hatt korte relasjoner med p/n-kjærester og giftige venner; de trekkes mot meg, og skygger deretter unna raskt, gjerne i stor konflikt. De siste par årene har jeg lært å ikke tro det beste om folk og alltid ivareta meg selv i sosial interaksjon. Det blir bedre og bedre, selvbildet og selvtilliten er også bedre og jeg håper jeg har hatt min siste P/N tett innpå meg. Er nysgjerrig på hva du tenker om evne til å hevde seg mot krenkelser og samtidig ha lav selvfølelse og selvtillit og være et yndet P/N-objekt.

      1. Gratulerer med din vekst 🙂
        “Er nysgjerrig på hva du tenker om evne til å hevde seg mot krenkelser og samtidig ha lav selvfølelse og selvtillit og være et yndet P/N-objekt.”
        De to lar seg vanskelig kombinere, for de er motsetninger. Man kan godt være god til å regulere følelsene som en krenkelse skaper, selv om man har et dårlig selvbilde. Men det er noe annet enn å forsvare seg mot krenkelser, fordi sistnevnte går på grensesetting. En p/n finner som kjent neppe et offer med klare grenser.

    2. Hei. Jeg lurte på noe ang. dette – samtidig som man blir flinkere til å si ifra om krenkelser, får man også ubevisst en magefølelse av hvordan enkelte mennesker egentlig er? Jeg har et par venner som jeg alltid føler meg utmattet etter å ha vært sammen med. Selv om det ikke er noe de sier direkte, så føler jeg at de kanskje ikke ønsker meg godt og at det er noe jeg føler gjennom deres kroppsspråk og væremåte. Det er ikke noe de har sagt direkte, men de er generelt veldig snokete ang. mitt liv osv og får meg til å føle meg dårlig gjennom indirekte prat eller er veldig flinke til å skryte av seg selv og deretter få meg til å føle meg mindre på et vis. Det er vanskelig å ende vennskapet fordi jeg ikke har noe jeg kan eksemplifisere at de har gjort dårlig mot meg direkte, men generelt føler jeg meg dårlig etter å ha vært med dem, noen ganger i flere dager etterpå.. For noen år siden ville jeg nok ikke lagt merke til dette, men jeg merker hvordan jeg kan analysere andres væremåte og legge merke til slike detaljer som gjør at jeg får avsmak fra å være med dem.

      1. Ta din magefølelse på alvor. Du er i ferd med å utvikle en intuisjon for dette. Husk at giftige mennesker sjelden sier ting direkte, fordi de vet det vil støte deg fra dem. Du kan ikke vente at mennesker som vil deg vondt faktisk sier “jeg vil deg vondt”. De viser det i stedet med handlinger.
        Du trenger ikke “bevis” for å avslutte et vennskap. Du trenger bare å trekke deg bort. Det er ditt liv, du skal bestemme hvem som er i det. Ubehag under samvær med dem er alt bevis du trenger.

        1. Hundre prosent enig med Daniel her.
          Å ta magefølelsen og egenvurderingen, evt bare kroppens reaksjoner, på alvor, er nøkkelen til alt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg