Vokt deg for psykopaten i krisetid

Vi vet nå mange ting om psykopaten og narsissisten. Blant annet vet vi at:

  • De lever her og nå, uten å dra med seg fortiden (derfor bryr de seg ikke om hvordan du har det) eller bekymre seg for fremtiden. Det betyr at de er impulsive og (ofte, men ikke alltid) dårlige planleggere.
  • De er parasittiske, hvilket faktisk er ett av de psykopatiske kriteriene. Det betyr at de hekter seg på andre mennesker, og suger de ressursene de kan ut av dem, som livskraft, energi og materielle ressurser.
  • De mangler samvittighet, er berettigede, og bryr seg ikke hvis de ikke klarer å betjene regningene.

Mange psykopater har dårlig økonomi. Noen tjener dårlig fordi de mangler kvalifikasjoner og er latsabber. De mener de er for gode for tradisjonelt arbeid og lever heller av andre (parasittisme). Men mange psykopater tjener bra. De har manipulert seg opp og frem, til gode stillinger og høye lønninger. Men selv disse har ofte økonomiske problemer, fordi de lever over evne og bruker penger de ikke har, selv om de tjener over gjennomsnittet.

Vi befinner oss i krisetid. Jeg vil her ikke gå inn på hvorfor vi er i krise, men kun konstatere at vi er i krise. Levekostnadene har økt mye det siste året, og langt mer enn myndighetene og SSB forteller oss. Den offisielle prisøkningen ligger på oppunder 10%, men jeg vil påstå at de reelle kostnadene for både enslige og familier har økt et sted mellom 20 og 50%. Jeg vil her heller ikke spekulere i hvorfor myndighetene underslår prisøkningene, men det gjør de.

Inkassosakene øker. Bak mye av ubetalt kredittgjeld, står det en psykopat, nettopp fordi de lever over evne og fordi kostnadene har steget dem over hodet (her må ikke normale mennesker som sliter med økt gjeld, føle seg truffet).

Psykopatene vil nå bli tiltakende desperate. Mange hadde gjeld allerede før krisen. Krisen har gjort vondt verre for psykopaten. De sliter nå med å opprettholde den livsstilen de mener de har rett på, i kraft av deres berettigelse og grandiositet.

De vil nå begynne å se seg rundt etter potensielle ofre de kan parasittere økonomisk på. Enhver som de vil klare å lokke noen kroner ut av, er egnet. Alt fra naive gammelonkel som er minstepensjonist, til velhavende venner og søsken, vil være utsatt for psykopatisk svindel. Og pengene de klarer å svindle til seg, vil naturligvis aldri bli betalt tilbake. Her gjelder det å ha tunge beint i munnen og stå imot.

Det kan nemlig hende at psykopaten aldri har henvendt seg til deg om pengelån tidligere. Som sagt, nå ser de etter nye marker, i tillegg til å tyne siste dråpe av mennesker de har svindlet en eller flere ganger før. Fordi de aldri tidligere har spurt deg om pengelån, har de kanskje unngått din psykopatiske radar. Kanskje kjenner du dem ikke godt nok. En psykopat kan nemlig gå langt ut i bekjentskapskretsen for å svindle. En leser her på bloggen fortalte om en ekspartner som kontaktet folk han ikke hadde sett på tyve år, for å finansiere idèer han hadde fått og trengte penger til.

Her må du legge samvittigheten til side. Hvis du ikke kjenner noen godt, så bør du ikke låne dem penger eller andre materielle goder (som husvære eller bil), uansett hvor mye de frir til din samvittighet. De trenger ikke å være psykopater. Også innenfor hva vi kaller “normalt” så finnes det mye dårlig oppførsel. En bekjent av meg lånte bort sin campingvogn til en kjenning, for bruk til en ferietur. Vognen ble ikke levert tilbake til avtalt tid. Da min bekjente etterlyste den, så fikk han vite at kjenningen hadde gitt den bort til sin sønn, som manglet husly. Og denne kjenningen var neppe psykopat. Problemet var snarere at min bekjente ikke kjente kjenningen godt nok, og var i tillegg for snill.

Også psykopater som faktisk er velbemidlet og har penger på bok, vil søke å suge andre tomme for økonomiske midler. En psykopat vil nemlig bruke andres penger før de bruker sine egne. Dette gjelder ikke minst hvis du er gift med en psykopat eller narsissist, for i deres øyne tilhører dine midler ham/henne. Kravet om tilgang til dine midler vil i krisetid bli enda høyere enn vanlig. De kan for eksempel kreve at du ber om forskudd på arv, eller at du selger familiehytta (som du egentlig er kun deleier i, sammen med dine søsken).

Psykopaten er nå på jakt. Og det handler ikke kun om økonomisk parasittisme. De oppdager nå at mange tidligere objekter trekker seg bort, fordi de har nok med seg selv. Psykopaten vil derfor også være på hugget etter narsissistisk forsyning. Det kan bety et økt konfliktnivå (konflikt er meget potent NF) fra psykopater du allerede kjenner, eller at nye psykopater forsøker å innynde seg. Krisetid kan tvinge psykopaten frem i lyset for første gang. Det betyr at mennesker du tror du kjenner, viser frem sine hittil ukjente psykopatiske tilbøyeligheter.

Vær på vakt.

 

Du kan kjøpe både min første bok “Psykopati og kjærlighet” og min nye bok “Men tankene mine får du aldri – om Gråsteinmetoden” direkte av meg til reduserte priser.

“Psykopati og kjærlighet” får du for 250 kroner inkl. frakt (24% rabatt på butikkpris).

“Men tankene mine får du aldri” får du for 200 kroner inkl. frakt (20% rabatt på butikkpris).

Kjøper du en av hver så får du ytterligere 10% rabatt, det betyr begge bøkene for 405 kroner inkl. frakt (i stedet for 450). 

Ta kontakt på [email protected] hvis du er interessert i dette tilbudet.   

33 kommentarer
    1. NARCISISTENS FALD.
      Der er sket noget i mit liv som jeg har lyst til at dele med jer. Mange undre sig over, hvordan psykopater og narcisisten bliver, når alderdommen kommer snigende…her er min historie.
      Da jeg mødte min ex narcisist var han i sit es, dvs han var i fuld aktivitet, blev kærester med mig, fik et godt job…alt kørte på skinner. Vi købte et, almindeligt hus og havde det godt, dog med mærkelig adfærd fra hans side, hvilket jeg troede var pga hans krævende arbejde. Vi blev gift og fik en datter sammen. Min ex havde mange interesser og rejste meget, men han var for det meste glad og i godt humør. Han var dog aldrig tilfreds…ville have et større hus, bo et andet sted, ha en ny hobby osv.. vi fik et større hus, narcisisten ville flytte på landet. Her fik han sit ønskeseddel. Det var heller ikke godt nok. Det var her den mørke side kom frem ( devalueringen og isolation af mig, troede han ) men jeg fandt venner der og efter flere år i det hus , og ca 7 forsøg på at komme væk …lykkedes det til sidst for mig. Lige inden forkastningen.
      Nu har jeg boet syv år for mig selv . Narcisisten har haft tre andre efter mig, lige nu bor han alene. Mit barnebarn skulle ned til sin morfar , her i går og jeg havde lovet at køre ham. Det var ikke meningen at min ex ville være der. Da jeg kom derned var min ex der. Han inviterede på kaffe og sagde til vores barnebarn, kan du ikke vise mormor huset. Og nu til pointen. Min ex N er nu 60 år, han havde mistet sin charme og jeg følte ingenting. Havde nærmest ondt af ham. Han boede i et lille bitte hus, klemt inde mellem andre huse, der var koldt, mørkt og overhovedet ikke hyggeligt. Min ex fortalte om huset , som om det var et slot . Jeg drak en kop kaffe , inden jeg kørte( ja væltede den faktisk ) Da jeg kørte derfra var jeg nærmest lykkelig..skulle hjem til min dejlige lyse lejlighed, med hyggelige ting, varme og lys og ingen tavshedskur eller ondskab.
      Jeg er slet ikke i tvivl om , at psykopater og narcisisten, får en hård alderdom og de mister meget af deres charme . Min narcisist havde de samme ting fremme, som da han boede med mig. Han havde overhovedet ikke fornyet sig. Og der gik det endeligt op for mig..at det var mig der havde holdt sammen på alt i det forhold..venner, hygg, Ban og børnebørn. Han lever i sin egen syge, kedelige verden, på evig jagt efter narcisistisk forsyninger. Jeg havde næsten lidt ondt af ham , da jeg kørte derfra…også kun næsten…

      1. Takk for dine oppdateringer. De gir et realistisk bilde av tidsestimatet på rehabilitering etter p. I tillegg gir du gode beskrivelser av p på evig jakt etter NF.

    2. Til Daniel.
      Det er nok forskelligt , hvor lang tid en rehabillitering tager. For mit vedkommende har den været lang, men jeg har også været sammen med narcisisten i meget lang tid. Jeg tror det også har noget at sige. Min rehabillitering har gået op og ned. Hver gang jeg har været nede, har du Daniel , kommet med kloge og gode råd herinde. Tusind tak for det . Du hjælper rigtig mange og det er prisværdigt alt det du gør . Derudover har det været guld værd, at læse om det andre har været ude for og der igennem finde ud af, at der er håb og at vores oplevelser er meget ens. Jeg håber også på at kunne hjælpe andre, for hvis der er en mening med alt det mærkelige vi har oplevet..må det være , at vi kan hjælpe andre der har det svært , til at komme væk og få et nyt og dejligt liv. Uden drama og tavshedskure.

    3. Er det sånn av en P/N kan holde på sine offer lenge ved hjelp av futurefaking? At N/P vet hva offeret liker og lover offeret dette i fremtiden? Jeg har også alltid tenkt at en P/N må være ganske intelligent som leser sine offer så godt. Da tenker jeg på at akkurat når offeret holdt på å glippe av kroken, så er det nærmest som om P/N senser dette og hekter offeret godt fast på kroken igjen. Men så leste jeg at det er pga at P/N planlegger og studerer sine offer hver ledige stund de har og planlegger nye “stunt”. Så dette sammen med at de ikke har moral og empati gjør at de er i stand til dette. Hva tenker du Daniel?

      1. Future faking er ekstremt potent. Psykopater velger seg ofte objekter som har en “mangelsykdom”, for eksempel en person som aldri har hatt et langvarig kjæresteforhold, men ønsker seg det sterkt. Når psykopaten da begynner å snakke om ting som han/hun skal gjøre sammen med objektet “om noen år” så begynner objektet å drømme og blir værende i relasjonen for å oppleve disse tingene som p har lovet skal skje. Og ja – objektet blir hele tiden studert. Man må ha – ikke bare mangel på empati – men mye ondskap i seg, for å kunne love en person noe som man vet man aldri har tenkt å holde.

        1. Helt utrolig hva som går så lenge de pakker denne ondskapen inn i sjarmerende ord og handlinger. Det er som du skriver noen ganger at P/N finner dine kjernesår og smører salve på dem som gjør så godt. Og når de snakker om fremtiden, så drømmer offeret seg bort omhyllet av euforiske rosa slør over alt dette vidunderlige som skal skje i fremtiden. Offeret blir så giret at det nesten ikke sover om nettene. Ja, det er pur ondskap så lenge P/N vet hva de gjør og at de aldri har tenkt å innfri. Men det er nesten fascinerende når en har studert teknikkene deres en stund. Tror du noen har lest “The Game” av Nell Strauss? Sikkert mange “knep” å lære seg der. Men noen steder leser jeg at de ikke gjenkjenner følelser, men så virker det som de er helt ekstremt gode på å sense andre folk og “lese” dem. Hva er riktig her?

          1. “Helt utrolig hva som går så lenge de pakker denne ondskapen inn i sjarmerende ord og handlinger.”. Ja. Den er meget vanskelig å speide for det utrenede øye. Den største hindringen er fordi man tror at alle er gode på bunnen. Senere så er problemet å overbevise andre – som fortsatt tror alle er gode på bunnen. Kjempeproblem – både på individnivå og samfunnsnivå.
            “The game” kjenner jeg ikke. Litteraturtips mottas gjerne. Skriv gjerne en anmeldelse av boken, hvis du har lest den. De har en slags kald empati, hvor de klarer å regne ut hvordan objektet vil reagere. Men de aner ikke hvordan sterke følelser føles, ikke engang dypt raseri. Deres narsissistiske raseri er jo beryktet, men egentlig er det et eksplosivt blaff, som hurtig går over. Derimot synes hevngjerrighet å være en evigvarende følelse/opplevelse i dem.

    4. Kan jeg komme med en liten ønskeliste over temaer/innlegg? (dette er dersom du har tid og lyst til å skrive om noe av det etter hvert, ingen tvang og det haster ikke)
      Ønsker meg fortsatt ”p/n i hjelpeyrker” (tror jeg nevnte det for lenge siden)
      P/n og tiltrekning til religion, spiritualitet og new age. Kan tenke meg at både tradisjonell religion og en del alternative bevegelser fremstår som fristende for dem. Her finnes det både søkende, ensomme mennesker å påvirke og muligheten til å stråle og fremstå som utvalgt og ekstra god.
      Og kanskje litt om veldedighet også? Får følelsen at en del, spesielt n, liker veldige aktiviteter/organisasjoner som kan vises frem i (sosiale) medier, men ikke engasjerer seg dypere. Typ dukker opp og jobber på suppekjøkkenet den dagen journalister kommer for å intervjue, selv om de knapt har vært der resten av året. Og hvordan p/n virker til å være tiltrukket av begreper som ”nestekjærlighet” og ”positive vibes only!” selv om det står i sterk kontrast til adferd de viser.
      Når alle virker til å tro på p/n. Ikke at man nødvendigvis ønsker å oute personen foran alle, men det ender med at man ikke deler med noen hva som skjedde bak lukkede dører, og andre forstår ikke at man virkelig vil unngå personen av andre grunner enn bitterhet. Og hvordan dette går på selvfølelsen løs.

      1. Det kan selvfølgelig både du og alle andre gjøre. Du har mange gode ideer. Jeg må bare vurdere om jeg har nok stoff og tanker til å skrive hele tekster om dine ønsketema. Men det virker som du har personlig interesse av dette. Kanskje har du personlige historier som du kan dele, og som jeg kan bruke i en eventuell tekst?
        Pussig at du nevner dette med “nestekjærlighet”. Jeg fikk nemlig en advarsel en gang, om at en p/n var aktiv her på bloggen. Og denne personen som jeg ble advart mot, var veldig opptatt av nettopp nestekjærlighet.
        Dette med at alle tror på p/n, slik at man holder sin viten for seg selv, er skrevet om flere ganger i forskjellige varianter. Her må du nesten gå tilbake til de første årene i bloggen. Tror jeg skrev en tekst som jeg kalte “Ulv! Ulv” for flere år siden om nettopp dette, i tillegg til andre tekster.

        1. Bra det ikke ble tatt ille opp, jeg var redd for at det skulle virke som en “kravliste”, noe det selvsagt ikke er. Bare om det skulle falle deg inn senere.

          Et siste tema, usikker på hvordan jeg skal formulere det: Når man føler at forholdet har forvandlet en til det negative. For å ta et eksempel, jeg var typen som mente at SELVSAGT kunne man ha venner uansett kjønn, trengte ikke å ligge noe romantisk der i det hele tatt. Nå ønsker jeg meg helst en mann som ikke er opptatt av å ha venninner, så slipper jeg å bli triangulert med dem. Rasjonelle delen av meg sier at det trenger ikke å bli slik igjen, følelsesdelen sier at jeg ikke orker å ta risikoen. På slutten ble jeg også sutrete, klengete og mistenksom. Fortsatt flau over hvordan jeg oppførte meg da. Føler at mistenksomhet og passiv aggresjon har trukket inn i meg, jeg forsøker å jobbe med det, men det er så vanskelig når jeg har blitt rimelig isolert. Så konflikten mellom det som ikke kan gjøres ugjort, og ønsket om å finne tilbake til annen adferd.

          1. Jeg synes den forandringen du beskriver er naturlig.
            Mange objekter opplever forandringer som er langt skumlere enn det. Det handler om en slags forlengelse av “projektiv identifikasjon” som jeg snakker om i siste video, der objektet opptar egenskapene til p – og selv blir ondskapsfull og hevngjerrig.

          2. Juhuu!! Gratulerer så mye Mary (om man kan si det). Det må være en god følelse å se at du “vant” til slutt! Karma FTW!!

            Anonym så lenge: Jeg kjenner meg SÅ godt igjen i det du skriver! Mistenksom, masete, klengete og passiv aggressiv (og en haug andre negative karakteristikker). Før denne P/N så jeg på meg selv som selvstendig, sterk, positiv, morsom, balansert, mv. Hadde selvsagt mange andre feil haha, men dette var noen egenskaper jeg satte pris på ved meg selv. Etter P/N var jeg plutselig ikke denne personen lengre, men en som isolerte seg, som “gnagde” på feil han hadde gjort, som mistenkte han for alt mulig og som samtidig var desperat etter oppmerksomheten og kjærligheten hans. Flaut, ja! Men jeg synes ikke det er rettferdig. Det er mekanismer i sving som gjør våre reaksjoner naturlige og forståelige. Er det noen som burde være flau, så er det P/N! Dessuten – det blir bedre! Jeg trodde at det var sånn jeg hadde blitt – at jeg nå var permanent endret. Det er jeg sikkert, men det er heldigvis ikke så ille. Med avstand til P/N, egne interesser, (utvalgte) vennskap, nye opplevelser osv. opplever jeg at de positive egenskapene fortsatt er der. Jeg trengte/trenger bare litt tid. Og som Daniel skriver i bloggen – vi blir kanskje aldri den samme personen igjen. Men er ikke det like greit? Den nye versjonen av oss er sterkere, bedre rustet for livet og i stand til å ta gode valg for oss selv.

            Når det gjelder dette med en fremtidig partners eventuelle venninner.. Jeg har tenkt på det samme, selv om jeg i utgangspunktet mener at man bør kunne ha venner av det motsatte kjønn i et sunt og sterkt parforhold. Akkurat her tror jeg at jeg vil “go with the flow” og se hvordan partneren omtaler venninnene sine overfor meg. Prøver han å gjøre meg sjalu, forsøker han å skjule noe for meg? Setter han dem høyere enn meg? Da kan det egentlig være det samme med hele fyren uavhengig av venninner. Men om han forholder han seg til de som han gjør med kompiser, er åpen og inkluderende? Da tenker jeg at det er opp til meg å ikke la tidligere negative erfaringer legge føringer for noe som ellers kan bli bra.

    5. Er helt ny her. Begynte min søken på nett etter svar for under en uke siden. Da ble jeg helt oppslukt når jeg fant det som beskriver psykopaten. Er gift og har vært det i 30 år. Det har vært noe hele veien. Ingenting har vært bra nok har jeg følt. En som du er glad i men som samtidig prøver å ta deg på verst mulig måte når sjansen byr seg. Og det er som regel når du minst venter det. Jeg er mann og det er min kone jeg snakker om. Som sagt har det vært mye rare greier. Jeg har prøvd å snakke til henne om hennes rare oppførsel. Da skjønner hun ikke hva jeg snakker om. Jeg vil ta det siste eksemplet her. Det gjorde at jeg skjønte at her er noe alvorlig galt. Jeg vil kalle det. Et slag under beltestedet og de har det vært mange av.

      Vi skulle ut å kjøpe ny sofa. Kom til butikken som et par. Da selgeren dukket opp, transformerte hun seg om til en helt annen person. Hele hennes vesen var helt fokusert på selgeren og stoffet på sofaen. Intim sone og vanlig sosial atferd var overhode ikke tilstede. Han berørte stoffet og hun etter med hånda. Kopierte bevegelsene hans. Virket som hun prøvde å ta på han. Det hele opplevdes helt sykt. Når han flyttet på seg i butikken hang hun på. Jeg var helt ute av hennes verden, virket det som. Når jeg prøvde å si noe, reagerte hun ikke i det hele tatt. Hun roset han og sa du har solgt mange sofaer du. Det virket så sykt som at det var han hun skulle kjøpe sofa med og ikke meg. Tilslutt gikk jeg ut, ropte jeg går ut. Da fikk jeg et merkelig blikk tilbake som virket som. ‘hvem er du’

      Jeg vet jo ikke om hun er psykopat, men mange masker har hun. Gulerota får jeg heller ikke tak i. Og følelsen av ondskapen som ligger der, slipper aldrig taket.

      1. Velkommen til bloggen OG som kommentator. Hvis du mistenker at din kone er p/n så har jeg ett meget klart “nygebynnerråd” til deg; slutt å forklare hva du føler og hvordan hennes oppførsel påvirker deg.
        1) Det hjelper absolutt ingenting.
        2) Du forteller henne hvordan hun kan såre deg, med andre ord gir du henne oppskriften på hvordan hun kan såre deg MER, ikke mindre.
        Hvis man mistenker at ens ektefelle er ondskapsfull, så er det et gigantisk rødt flagg.

    6. Har begynt og ikke svare på alle mulige rare påstander, finurligheter og vridninger hun kommer med for å skape storm. Det endte med dette: En uhyggelig stemning som at jevelen lurer på deg bak sløret, men man blir som et såpestykke det ikke går an å gripe i. Tilslutt smurte jeg 2 skiver, mens hun åpnet en makrellboks ved siden av meg. Jeg snudde ryggen til for å legge fra meg brødet. Da jeg snudde meg tilbake var det saus fra makrell boksen tømt over benken og tvers over fatet med skivene. Jeg vet at jeg aldrig rørte den makrellboksen. Hun sier opprørt se her hva du har gjort, griset over hele benken, begynner du å skjelve på hånda eller? Vanligvis ville dette endt med en krangel der jeg hårdnakket skulle forklare henne at jeg ikke har gjort det og sagt at hun gjorde det. Der hun hadde kommet med motsvar og beskyldninger som er langt fra makrellboksen og endt i en krangel der makrellboksen var glemt og poenget hadde blitt hvor hissig og unormal jeg var. Jeg har sett ett sinne på henne der enhver skrekkfilm blekner. Forstå det den som vet! Merk jeg har ikke hvert uhøflig i kveld, bare ikke gått inn i lureprat, svart kort på det generelle og styrt unna når hun begynte å dra meg inn i et tema. Kvelden besto i å se en serie på viaplay, så det var ikke nødvendig å prate så mye heller.

      1. “Har begynt og ikke svare på alle mulige rare påstander, finurligheter og vridninger hun kommer med for å skape storm.”. Det er smart. Det er gråsteinmetoden i praksis. Hvis ikke du har hørt om metoden så google “gråsteinmetoden”, så kommer alle mine tekster, og alle andre artikler skrevet på norsk, opp. Hvis du leser engelsk så kan du også google “grey rock method”. Eventuelt kan du lese min siste bok om nettopp dette. Det vil bekrefte hva du allerede er i gang med, og gi deg moralsk og teoretisk støtte og oppmuntring.

      2. Til Utkjørt . Jeg kjenner jeg får masse varme for deg og ønsker å uttrykke stor støtte. Så god du er som har tatt steget hit. Jeg leser av måten du skriver på at du trygt kan stole på deg selv i dette vs. henne.
        Men mening.
        Stå på.

    7. Jeg leser mye og lærer mye på denne bloggen din. Jeg har lest alt som står og funnet ut av at jeg har hatt P/N i livet mitt flere ganger, men det var sistnevnte relasjon jeg hadde som var verst. Men det jeg lurer på er om det er mange P/N som leser denne bloggen? Tror du det er juleaften og 17. mai på en gang når de leser og mesker seg med alt som står om dem her og de ser hvordan offerene deres sliter lenge etter at en P/N har herjet med dem. Og at de lærer seg masse nye triks som de kan bruke. Har de i det hele tatt selvinnsikt til å forstå at det er de selv de kan lese om? Jeg har spurt om forskjellig som jeg har opplevd med min N/P her, men jeg er alltid litt redd for at han jeg lurer på om er P/N leser denne bloggen og kan kjenne seg igjen? Hva tenker du?

      1. Denne bloggen tiltrekker seg flust med p/n. Og det gjelder både p/n som ikke liker at deres manipulasjoner blir avslørt, og p/n som faktisk tror de er objekter. Av førstnevnte så opplever bloggen en begrenset mengde diskreditering.
        Derfor er det ikke lov å kommentere med fullt navn, fordi det kan googles, og trekker p/n som leter etter info om objektet til bloggen. Bloggen skal være et trygt sted for objekter for å åpne seg.
        En annen grunn er objekter som i en fase må beskyttes mot seg selv. Det er veldig fristende å fortelle p/n at man har funnet ut hva han/hun er. Også derfor er det ikke lov å bruke navn, verken eget eller navn på p/n.
        Men når du ikke gjør det så er det ganske ufarlig å fortelle detaljert. Ikke minst fordi historiene er så like, at med litt omskriving så er det meget vanskelig å skille dem fra hverandre.
        Man kan lett omskrive uten å miste poenget. I stedet for “det skjedde i romjula hos mine svigerforeldre” så kan man skrive “det skjedde i påska hos et vennepar”. I stedet for “han løy om å ha stjålet gressklipperen” så kan man skrive “han løy om å ha stjålet mopeden” etc etc.

    8. Takk for svar. Da våger jeg meg litt på et spørsmål som mange ganger har kvernet rundt i hodet mitt om den ene P/N jeg var involvert med. Relasjonen pågikk i 1,5 år og foregikk på meldinger, han hektet meg via disse. Jeg likte ham ikke noe spesielt i begynnelsen. Etter hvert fant jeg også ut at han var gift og hadde barn. Det var alltid seksuelle meldinger, vi måtte treffes for å ha sex. Sågar så kom den første seksuelt ladete meldingen etter 1,5 døgn. Jeg har ikke truffet ham så mange ganger, føler meg alltid helt tom etterpå. Men ser han er utrolig kreativ når det gjelder hvor vi skal treffes. Et av forslagene er at han har en venn på landet som har seng vi kan låne. Da ble jeg satt ut. Jeg mistenker at jeg ikke er den eneste han holder på med. Jeg stalker ham litt på sosiale medier (vet jeg ikke skal gjøre det), og får litt “vibes” over andre som virker veldig ivrige og liker alt han legger ut. Noen av disse ser jeg plutselig blir skilt. Ei av de som ivrig likte alt han la ut, var plutselig ikke venn med ham lenger. Kanskje hun var flink og hadde inngått NK. Ser noen sånne tilfeller. Jeg tror han holder på med sånne ting i stor skala. Han bedyrer at jeg er den eneste han har et “forhold” til, men syns det med denne vennen var litt “spooky”. Jeg gikk til en coach en gang pga at jeg slet så og hadde det så vondt pga av denne mannen. Jeg forsto ingenting av dette forholdet. Og fortalte om en spesifikk hendelse om et treff. Da sa coachen at det var så rart, for 2-3 andre som gikk til henne hadde fortalt den samme historien om hvordan en gift mann de var involvert med hadde truffet ham på samme måte. Jeg er ikke venn med ham lenger på sosiale medier, men dette er noe jeg lenge har gått og lurt på.

      1. Det kan være samme mann men behøver ikke å være det. Husk at de opererer så likt.
        Minna, jeg vet hvor sterkt hektet er, det vet de fleste som leser her. Men jeg ser ikke noe i deres relasjon som er verdt å samle på. Det er en uverdig relasjon. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å starte prosessen med NK. Sender han deg fortsatt meldinger? Svarer du på dem? Bare vær ærlig. Du blir ikke dømt. Vi har alle vært der.

        1. Ja, han sender meg meldinger fremdeles. Og jeg svarer. Jeg har prøvd å la være å svare, men er så redd for svertingen jeg har hørt kan komme. Jeg er 44 år, og orker ikke å miste 2 dyrebare år der jeg går rundt og ikke tør å se folk i øynene elle merke at folk ser på meg med litt forakt i øynene pga at denne mannen sverter meg. Jeg skriver dagbok, og ser jo manipulasjonen. Og jeg skammer meg dypt og inderlig over hva jeg har funnet meg i. Og at jeg fremdeles får lyst til å treffe ham. Dette er en så ensom kamp. Denne bloggen er min eneste “venn” oppi dette. Det er akkurat som om at når det går en stund, så er oppførselen hans OK. Jeg er som sagt ikke venn med ham på sosiale medier, men han har åpen profil så det går an å stalke ham der. Jeg setter pris på at du kaller en spade for en spade, så jeg ikke luller meg inn i rosa drømmer. Fikk jo sjokk når jeg fikk den meldingen om at han hadde en venn som hadde en seng vi kunne låne. Men senere ble det nesten normalisert i hodet mitt. Men jeg gikk aldri med på å møte ham der. Gudene må vite hva som hadde møtt meg der? Kanskje han her er den verste av de verste?

          1. Ok. Hvordan kan han sverte deg, når han knapt vedkjenner seg deg?
            Har han kontakt med din arbeidsgiver, eller med mennesker som betyr noe for deg? I hvilken grad vil en sverting ramme deg?

            1. Han kjenner arbeidsgiveren min, og vi har mange felles kjente arbeidskollegaer. Jeg kjenner ikke denne mannen veldig godt, får bare se denne siden av ham som sikkert ingen andre ser. Jeg hører hvordan han snakker nedsettende om andre og om hvordan han fremhever seg selv på en uskyldig måte. Han kan gjøre stor skade hvis han vil og hvis han blir sint på meg. Han vil så klart ikke fortelle hva han selv gjør og hva han har gjort mot meg. Tenker han kan fremstille meg nærmest som en som plager ham hele tiden og maser seg til romantiske treff. Er det ikke sånn de gjør det disse her, at de manipulerer omgivelsene rundt seg? Det har vært vondt nok å innse at han ikke liker meg i det hele tatt og at han har nedverdiget meg sånn om han ikke skal manipulere de felles kjente vi har til også å mislike meg. Jeg har rett og slett malt meg inn i et hjørne. Jeg syns dette er så vanskelig, fordi han har hektet meg også så enormt. Og skammen er stor.

            2. Ok, jeg forstår ditt dilemma.

              Men du kan ikke la noen ha slik makt over deg.

              Jeg har tidligere skrevet om hvordan folk har en tilbøyelighet til å tro på den første historien de får servert. Det er alltid ti ganger så vanskelig å komme i etterkant og overbevise folk om en annen versjon.
              Så mitt råd er, kom ham i forkjøpet! Begynn å snakke om hvordan han er. Men gjør det på en slik måte at det er vanskelig for ham å “ta deg”. Gjør det først til mennesker du stoler på.

    9. Til Utkjørt.
      Se at komme ud af det forhold hurtigst muligt, det bliver kun værre og hun kører dig helt i sænk ( ved ikke hvad det hedder på norsk ) Det er så syg en væremåde det der og jeg kender det igen fra min tid sammen med min ex , der var coveret narcisist. Løgne, mærkelig adfærd, drama og you name it. Hvis du vil ødelægge dig selv, skal du blive..for hun er godt på vej til det, kan jeg læse. Se at komme væk , alt andet er bedre end det liv du har nu…

    10. hei, jeg ville bare si veldig flott blogg dette her er ! jeg har nå følgt deg fra du begynte og var havnet på topp 100 listen. nå er du på 22 plass, vil bare si gratulerer.

      det fortjener du, det er så viktig p legge lys på narsesistens og psykopatens mønster og fare tegn. at vi kan forhindre at flere havner rett i den fella her. so. jeg selv også har gjort.
      det som er er jo at jeg anser meg selv som veldig flink menne kjenner.
      men når jeg falt for en narsesist , var han værdens beste skuespiller. og jeg studerte psykologi for å prøve å forstå han.
      det jeg fant ut av han var at han mimer følelser og lykke og glede og reaksjoner og empati fra tv serier i filmer. en vet liksom hvordan en reaksjon og følelse skal se ut og blir da veldig flink å mine det her.
      og jeg falt fem på. men også ble jeg veldig fasinert av han, og hans hode. noe som er veldig farlig. det pågikk i 14 år. så jeg har nok av erfaring og burde dratt lenge før. men vanskelig når man virkelig elsker noen. for tre år siden dro jeg , og sa at vist jeg ikke drar nå så dreper vi hverandre. og at jeg tar enkelt og greit fordi jeg er glad i oss. og unner oss bedre. man blir dratt inn i det mørket og påvirket til å handle likt og gjøre ting man aldri ellers ville gjort mot noen. helt forferdelig.
      også her var det rus i bildet også , så det gjorde alt enda verre.
      synes det virkelig er flott at du skriver om dette , slik at folk kan lære seg hva de må unngå.
      jeg har barn sammen med han, og jeg har vært rusfri og blitt frisk psykisk i ett år.
      jeg ble alvorlig psykisk syke. skrudde av og fikk noe som heter dissosiasjon lidelse. kon til meg selv helr tilfeldig i fjord , november faktisk. 1 år siden. og da ble det veldig lett p bli rusfri når jeg hadde 100% av meg selv personlig.
      gikk bare md 10% av meg selv og hele tiden lette etter resterende prosentene. hvem jeg er , hva jeg liker osv. og redskapene til p klare å bli rusfri ligger i hvem du er. så straks jeg fikk resterende 90% av meg selv tilbake , var det gjort med en gang , la mg alvorlig syk med abstinenser helt alene i leiligheten og sto i kampen. hadde heldigvis min mor. men slutta da på opiater , og amfetamin og tabeletter. brukte 100 til dagen. skummelt hvordan ting kan bli av p bare prøve p skrue av alle smertene. og realiteten. jeg sier bare en ting : aldri gi opp, og en annen ting. de tre setningene er farlig : jeg gir opp;” det vet slik alt ble skrudd av hos meg. jeg håper at ingen må gå igjennom det.

      god bless u for sharing ❤️

      1. Hallo Lucky. Takk for hyggelig kommentar, det er imponerende å ha fulgt bloggen min fra begynnelsen, det er blitt noen år nå. Det du skriver om at p/n imiterte følelser han hadde sett på film er en viktig observasjon som jeg håper andre lesere biter seg merke i. Flott at du er rusfri! Det er en bragd, når du samtidig har gjort deg fri fra ham. Helt enig – gi aldri opp 🙂

        1. hehe tusen takk for finmelding. Ja jeg ble jo helt besatt av fasinasjon når detg kom til han. det å prøve å forstå han og kunne forutse han litt, også det å forstå hvorfor og hvordan han kunne behandle meg slik somd et eller hvorfan han ikke viser anger eller handling av anger og kan gå fra vold, til å være den mest elskebare som virkelig elsker meg. Merket at han hadde flere personligheter alt etter situasjonen han var i, og hvem han var rundt. Og dypt inne kan du se at alt som betyr nioe er hva andre mennesker rundt oss tror. Den typisk overtaling i praksis om at han er en god og snill kar som er sjepelig og voksen og moden og veldig hjerte god. mens alene med meg var han en helt annen. Og jeg merket dette med imitere følelser, fordi alt jeg ser når jeg ser på romantiske filmer er hans tryne i dag. Og det er slik at han har imitert skuespillet slik at han får det samme ujttrykket som skuespillerne mannfolkene i romantiske filme. Du kan ser hver en vinkel og utrykk han gir , akuratt med den romantiske setningen , i nesten hver en film faktisk. og det var bare jeg da som traff midt i blinken for jeg var ung og naive og lengtet etter en typisk romanse som man ser på filmer også. Er ikke det typisk xD ? hehe. Nei men det er kansje noe å bite seg merke i at om noe virker for typisk slik du ser uttrykk og setningern i denne sammenhengen på filmer, så vokt dere. Det er en grunn til at det ser ut som på film, det er skuespillet 🙂 Men man kan jo være heldig også 🙂 hehe
          Jeg møtte faktisk hans mor i går, som også er i rus. Har ikke sett de på flere år så det var litt merkelog, men det var ett kjapt hei og hade bare så det gikk fint. Men merkelig at selv om man har opplevd alt dette med en partner , hvordan vi kan fremdeles savne lukten så mye at kan kjenne lukten hans i jakken min plutselig helt uten videre. som aldri har vært i nærheten av han. det er bare innbilning. Men det er veldig merkelig hvordan man kan savne noe som er så ikke bra for oss også. håper det går fint med alle sammen her inne <3 Ønsker dere alle alt godt. feel free to read my blog , vist det er tid 🙂 mangen hilsner LuckyL

      2. Fantastisk bra jobbet Luckyluka! Kan ikke forestille meg den innsatsen som ligger bak, men håper du er skikkelig stolt av deg selv!! Og at du gleder deg til fremtiden med lettere skuldre og et lysere sinn:) Heier på deg!

        1. Åå tusen hjertelig takk, det var skikkelig fint av deg å skrive <3 Ja jeg er jo litt stol 🙂 Hehe , men er veldig vanskelig når det kommer til å rose meg selv, desverre xD Nå er jeg på Tv da faktisk for akuratt dette her. Og avisen komme ri morgen etter skolen for de har overtalt meg til at de skulle få fortelle historien min. også var jeg i avisen her for to dager siden også. Fordi vi driver veldedighet , og da sponser jeg denne. De har netopp åpnet lokalet , og da ble det den offisielle åpningen der ordføreren kom og holdt tale, og klippet opp silkebåndet, det røde og åpnet huse offisielt .Det ble veldig fantastisk. Søk på Facbook: EN HJELPENDE HÅND HAUGALAND , så finner dere gruppa vår.

          ungdomshuset skal brukes som forebyggende arbeid, og utdeling av gratis lunsj til skole elevene. Der har vi pusset opp og laget gaming rom, og ett stor chill rom med kjempe flott malte vegger med glad farger og gull, og prinsesse stol med sminke speil og klesdukke med nydelig fin kjole på, og gull dør, gullstol, og gulvtepper i glad farger på gulvene . sånne små 1 m tepper og puter i fargene gul,rødt,lilla ,grøn osv. Det er blitt kjempe bra ! Og jeg har samlet inn flasker for å gi pengene i gave til de. Så har jeg da handlet mat for 2000, og kjøttdeig for 800 kr. Og frukt. og i tilegg solgt julemenn, hvite for å få inn enda mer. så det gav jeg netopp nylig i gave 🙂 Det er skikkelig gøy å få gi noe tilbake til samfunnet jeg en gang tok så mye av når jeg var helt ute 🙂 <3. Og jeg leste ett skikkelig fint bibelvers , som fikk meg til å gråte faktisk. hehe .

          Bare måtte dele det med dere, ellers tusen takk for svar fra dere begge to. Det var veldig snilt og fint skrevet av dere. ! Jeg håper det går fint meg dere, og at dere er friske. Vil ønske dere en kjempe fin uke <3 Besøk gjerne bloggen min om dere har lyst:)

    11. Taletrengt bloggen er gjenkjennbar. Må innse at kampen er tapt. Har skrevet mye gjennom årene men klarer likevel ikke å komme dit du lister som faktorer for å komme i havn. Savner å sparre med noen, vært for krevende uten innspill. Det har stoppet helt opp uten det, skrivingen er lagt på hylla inntil videre.

      Har nok hengt meg opp i at jeg aldri vil få noe sannhet fortalt. Ikke en gang en ørliten bit av det uansett hva det gjelder. Det er bare hint og tåkelegging i tillegg til det vanlige, jeg sa ikke det… lurer på om de kan skifte person, jeg ønsket ikke å si det… men kan ikke innrømme at det ble sagt.
      Hvordan kan man komme seg videre når alt tåkelegges og man aldri får noe sannhet?
      Hvor skadelig er det å ønske sannheten så sterkt som jeg gjør? Er så utmattet etter 4-5 år med dette at jeg ikke lengre er i stand til å lese bøkene dine. Kunne kjøpt dem men ikke fått lest. Derfor kommentaren her. Fant ikke annet sted å skrive enn her.

      1. Ok, kan du fortelle litt mer om bakgrunnen? Har du fortsatt denne personen i livet ditt?

        Har du prøvd terapi?
        Husk at jeg også tilbyr konsultasjoner (betalingstjeneste). Ta kontakt på [email protected] hvis det er av interesse.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg