Psykopaten og høytider

Jula er over, vi har romjul og nyttår står for tur. Denne “seriefesten” på en drøy uke er problematisk og ikke minst emosjonell for mange objekter. Ikke minst forventningen om at det skal være så gøy, koselig og sosialt og at men selv skal være i topphumør, kan føre skam på objekter som ikke føler seg helt på topp. Dette oppleves som et nederlag, at man ikke “mestrer julen”, ikke er normal eller vellykket.

Jeg vil i dag skrive om noen av fallgruvene i forbindelse med høytider både med og uten psykopater. Lesere har selv bidratt til å fortelle om noen av dem.

Psykopaten søker å ødelegge begivenheter som gir objektet glede (eller som psykopaten tror gir objektet glede, merk at psykopaten her av og til tar feil). Det handler ikke spesifikt om julen. Jeg får av og til henvendelser fra objekter a la “ok, nå forstår jeg hvorfor psykopaten ødela høytidene våre sammen, men hvorfor gikk han/hun inn for å sabotere ferien?”. Det er viktig at leseren forstår at psykopaten er mindre komplisert enn vi tror. Det er de samme mekanismene som står bak, og de går på repeat. Det spiller ingen rolle om det er jul, bursdag eller ferie. Alle slike begivenheter representerer en gyllen mulighet til å sabotere og manipulere, som psykopaten benytter seg av til fulle. Det handler om å bryte forventninger og rive objektet ned fra en pidestall. Skuffelsen og fortvilelsen som oppstår i objektet, gir første klasses NF (narsissistisk forsyning).

Noe psykopaten vil oppvise, er forvirrende oppførsel. Det trenger ikke være ren faenskap i form av evige krangler. Oftest er det vekslende varm/kald, fravær/nærvær. Forvirrende oppførsel gjør at objektet i stedet for å nyte høytiden, må bruke tid på å analysere psykopatens uforklarlige krumspring.

Gaveutvekslingen i julen gir en ypperlig mulighet for dette. Her kan en psykopatisk forelder eller besteforelder forskjellsbehandle barn og barnebarn. Gullbarna får en gave som er mye dyrere og flottere enn syndebukkbarna. I tillegg til å skuffe syndebukkbarna, så vil slik forskjellsbehandling triangulere dem med gullbarna i form av misunnelse og splid. Jula er reddet! For psykopaten. For syndebukkbarna er den derimot ødelagt. Derfor er det så viktig å aldri ta en psykopat på alvor, aldri forvente noe av ham/henne annet enn krumspring. Faktisk betrakte dem som umyndige klovner. Men for å innta en slik holdning så må man identifisere dem, og det er nærmest umulig for et lite barn eller en ungdom. Voksne slektninger vil alltid representere en autoritet for de yngre, spesielt de i rett linje (foreldre og besteforeldre). Tenk bare på hvor gamle vi selv var før vi klarte å plassere fingeren på hva som var galt.

Psykopaten kan gi en gave som indirekte fornærmer objektet, for eksempel en tredemølle, som antyder at objektet trenger å slanke seg. Eller de kan gi en dårlig og billig versjon av noe objektet ønsket seg. Kanskje objektet ønsket seg en ipod fra Apple, men får i stedet en billig kopi fra Korea. Psykopatens trang til å manipulere fusjonerer med deres manglende sjenerøsitet og gjerrighet. Psykopaten kan for eksempel gi meget dyre og kvalitetsterke gaver de første årene for å gi et inntrykk av sjenerøsitet. Deretter følger ti år med dårlige gaver, men hvor objektet har forventninger om de fine gavene fra de første årene. Objektet vil bli skuffet hvert eneste år. Eller psykopaten gir den strake motsetningen til hva objektet har ønsket seg eller trenger, dette til tross for at psykopaten gjentatte ganger har spurt objektet i forkant hva han/hun trenger (for å bygge opp forventning om at objektet får nettopp det). Kanskje objektet faktisk ønsker seg en tredemølle for å kunne mosjonere i eget hus, men får i stedet ett års forbruk av Cola. Psykopaten kan dog gi en dyr gave hvis utsikten til NF er stor eller hvis det betyr at objektet vil stå i gjeld til psykopaten.

Det samme gjelder selve julefeiringen, hvor psykopaten kan vise seg fra sin beste side de første årene, og bidra sterkt til å gjøre julen magisk for voksne og barn. Deretter går det fort nedover og julen blir preget av for eksempel krangling, alkoholisme eller at psykopaten er fraværende. Objektet sitter likevel med en tro på at slik psykopaten var de første årene er slik han/hun egentlig er, og gir derfor psykopaten innpass år etter år, til tross for at det er lenge siden psykopaten har vist seg fra en god side.

Psykopaten bygger gjerne opp en forventning i objektet; det skal bli “tidenes nyttårsfeiring” med en flott meny og kanskje feiring på hotell eller i utland. Objektet våger å glede seg, bare for i ettertid konstatere at feiringen ble alt annet enn “tidenes”. Likevel er objektet redd for å påpeke dette, de forteller seg selv at de hadde for høye forventninger og gir dermed psykopaten mulighet til å gjøre nøyaktig det samme neste år. Kanskje psykopaten faktisk påpeker det selv; “du beklager at det ikke ble helt slik jeg hadde lovet, men jeg skal gjøre det bedre neste gang, lover”. Og objektet går fem på. Plutselig har psykopaten rukket å ødelegge nyttårsfeiringen seks år i strekk fordi objektet hele tiden lyver for seg selv og unnskylder dem.

Etter bruddet så kan psykopaten fortsette med å ødelegge høytidene hvis man ikke har innført en strengt forseglet NK. For eksempel kan de ut av det blå sende en tekstmelding; “Gratulerer med dagen! Sender deg varme tanker”. Dette kan være nok til å stille objektet i en transe resten av dagen. Det sier seg selv at den store dagen da er ødelagt.

Det er som sagt viktig å innta den riktige holdningen til psykopater. Man må slutte å inkludere dem i sine planer. Enten det er en psykopatisk partner, venn eller slektning så vend deg til å leve ditt liv separat fra deres. Ikke inviter dem i jule- eller nyttårsselskapet. Fortell din psykopatiske partner “du, det er lenge siden jeg har feiret nyttår med mine venner, jeg foreslår at vi splitter oss opp i år”. For at det skal lyde troverdig så må den rette holdningen være på plass først, du må ganske enkelt gå lei av ham/henne. Før det skjer så vil du fortsatt være emosjonelt involvert og da er du også fortsatt lett å manipulere. Jobb derfor med å bli irritert på, lei av og likegyldig overfor vedkommende.

I de tilfellene hvor du er nødt til å ha samvær med psykopaten så er det viktig å ikke forvente noe fra ham/henne. Tenk at “julestemningen må jeg stå får selv” og sørg for å lage høytid for deg selv og de av dine nærmeste som du har ansvar for. Vær forberedt på at psykopaten snapper opp din nye holdning og antakelig møter den med enten 1) aggresjon, eller 2) en forbigående forbedring. Det siste er muligens det vanskeligste, fordi du som empatisk person er svak for dem som utviser noe som ligner på menneskelighet, dårlig samvittighet eller anger. Men med en psykopat så er det viktig å huske at det bare er et spill, de får alltid panikk hvis de oppfatter at de er i ferd med å miste taket på deg og vil gjøre det som de tror trengs for å lokke deg tilbake under deres innflytelse.

Ved direkte aggresjon så er det faktisk så enkelt som å si “nå er du ubehagelig, slik vil jeg ikke ha det i julen (eller fyll inn det som passer), jeg forlater deg nå, så kan vi være sammen når du er klar til å vise meg en bedre side”. Husk å understreke at du mener det du sier, og faktisk forlater vedkommende. Dette gjelder også selv om dere er på ferie sammen og deler hotellrom. Sørg alltid for at du er økonomisk bemidlet til å pakke kofferten og sjekke inn på et annet hotell, selv om det er dyrt. Psykopatens klandringer, som utvilsomt vil komme, må du møte på samme måte som nevnt over – som krampetrekninger fra en umyndig klovn.

Jeg husker med skrekkblandet fascinasjon en nyttårsfeiring for fire år siden. Jeg skulle feire med tre venner; to venninner og en mannlig venn. Den ene venninnen hadde fått seg en kjæreste som skulle være med på feiringen for første gang. Jeg hadde møtt ham kun en gang før og hadde et akseptabelt inntrykk av ham fra den gang. Jeg var glad på vegne av min venninne som endelig hadde fått sin første kjæreste, jeg ønsket derfor å oppmuntre til forholdet.

Sammenlagt var vi altså fem festdeltakere. Vi skulle feire litt avsides, et sted det ikke fantes hoteller i nærheten, taxi eller kollektiv transport. Vi skulle alle overnatte på stedet. Vi var derfor nødt til å holde ut med hverandre, uansett hva som måtte komme. Men det anså jeg først ikke som et problem. Jeg kom godt overens med mine venner og min venninnes nye kjæreste virket som en usjenert men morsom fyr. Jeg gledet meg derfor til samværet.

Det ble imidlertid alt annet enn slik jeg forestilte meg. Min venninnes kjæreste viste seg fra en helt annen side enn første gang vi møttes, og jeg var hovedhoggestabben. Han kritiserte meg ved enhver anledning og det ble en uhyggelig stemning som mest sannsynlig alle merket og følte de gikk på eggeskall, men alle angrepene ble altså rettet mot meg. Jeg ble forvirret og noe lamslått, jeg tenkte at jeg måtte bære over av hensyn til mine venner. Av gammel vane glattet jeg over og kontainet hans angrep (jeg er ikke vant til å konfrontere noen, selv om jeg i dag langsomt er mer bekvem med det). Feiringen gled avsted på et vis, med meg i moderat sjokk, men også tilstrekkelig bevisst til stede til at jeg studerte både kjæresten og mine venner. Jeg så etter tegn på at de så det samme som jeg gjorde, men min venninne syntes å være altfor forelsket til å reagere på kjærestens oppførsel; en mann hun faktisk hadde trukket inn i mitt liv ene og alene på min godvilje og tillatelse. Nå lot hun ham ødelegge min nyttårsaften uten så mye som å heve et øyebryn.

Og her kommer dagens leksjon i grensesetting. Jeg bet det i meg den kvelden, men så snart vi skilte lag neste dag så slettet jeg denne mannen som venn på facebook. Å slette noen som venn på sosiale medier er faktisk et ganske tydelig signal om at man ikke aksepterer deres oppførsel. Det er således ikke feigt eller passivt aggressivt, men en effektiv måte å fortelle noen at du ønsker dem ut av ditt liv.

Deretter forventet jeg en slags forklaring eller unnskyldning fra min venninne som påførte meg denne mannen og hans manglende respekt for meg. Det fikk jeg aldri. Jeg ventet i to år innen jeg også slettet henne som venn. Mine andre venner som også var tilstede hørte jeg heller aldri noe mer fra.

Husk at det ikke er din jobb å konfrontere noen med deres manglende respekt for deg. Hvis de ikke selv forstår det, så vil det uansett ikke hjelpe dem hva du sier. Hvis ansvaret for å påpeke dårlig oppførsel faller på offeret, så påføres offeret en dobbel belastning; ikke bare skal det tåle den manglende respekten, men får også den ubehagelige jobben med å konfrontere forbryteren. Dette er ikke rimelig. Det er derfor lov å gi den uforskammede en anledning til selv å bringe emnet på bane på eget initiativ (du kan selv gjøre det hvis du er komfortabel med det, men det er ikke din jobb). Hvis det aldri skjer, så er du i din fulle rett til stille å trekke deg ut av relasjonen. Det er ikke feighet eller konfliktskyhet, det er selvbeskyttelse og grensesetting.

Så til denne kjærestens psykopatiske trekk. Hva skjedde egentlig den kvelden? Hvorfor ble han fiendtlig mot meg? Jeg har en teori. Jeg vet ikke hva han er. Hva jeg vet er at når en psykopat og et primærobjekt er i idealiseringsfasen, så trenger psykopaten noen å devaluere. Han/hun kan ennå ikke devaluere primærobjektet, for objektet skal først hektes. Noen psykopater har så stort behov for å devaluere noen, at de ikke engang kan gå ett døgn uten å gjøre det. Denne mannen klarte mest sannsynlig ikke å holde masken på den tid det tok å feire nyttårsaften. Kanskje var han en megapsykopat, eller kanskje hadde han blitt utsatt for en narsissistisk skade rett før ankomst og trengte umiddelbart utløp for sin gift. Valget falt på meg. Jeg var den han hadde minst å tape på å hate, for de andre hadde regelmessig samvær.

Jeg vet også at min venninne var et godt egnet psykopatobjekt; meget snill, noe naiv, mindre fysisk attraktiv og hadde i en alder av 27 aldri tidligere hatt en ordentlig kjæreste. Jeg vet dessuten at deres relasjon endte brått mindre enn to år senere og alle bilder av ham ble fjernet fra hennes facebook. Antakelig ble hun tilslutt forkastet på psykopatisk vis. Enda verre; hun utviklet kreft, muligens som følge av hennes relasjon med denne mannen.

Men da hadde allerede min og hennes vei skilt lag.

 

Husk å like og dele tekster, det er slik ordet spres. 

11 kommentarer
    1. En veldig bra tekst! Vil bare takke deg for alt du har betydd for meg og alle andre som leser denne bloggen. Julaften i fjor fikk jeg en hyggelig melding fra psykopaten. Pga deg svarte jeg ikke på meldingen, og har hatt NK siden. Jeg hadde lest litt på forhånd og lært om NK, og det gjorde godt å ikke svare. Hadde det ikke vært for deg ville jeg nok svart på meldingen, og ikke innsett hva jeg ble utsatt for. Så tusen takk og godt nyttår til deg og alle som sliter etter psykopatene.
      Med meg gikk det bra og jeg kommer aldri til å glemme hva denne bloggen betydde for meg i en vanskelig periode.

    2. Veldig bra innlegg, igjen. Nå 3 år siden jeg ” kom meg løs”. Det går bedre. Kjenner igjen så godt beskrivelsene . Og takker hver dag for nytt liv. I skrivende stund befinner jeg på en liten reise . Skal på fjellet og feire nyttår. For 3 år siden var jeg på samme reise . Da akkurat fri fra PN. Jeg var så sliten og traumatisert. Reisen frem til nå, har ikke vært bra, dvs svetter i hendene , trykk i brystet og litt klaustrofobi. GUDSKJELOV HAR DET SLUPPET TAKET. Vet ikke, men tror denne reaksjon fordi jeg blir minnet på det som var.

    3. Endnu et fantastisk indlæg fra dig Daniel . Tak for alt det du gør for os allesammen. Det er nu fire år siden jeg forlod min psykopat og takket være dig og denne blogg er jeg nu , næsten ovenpå igen. Alligevel er jul og nytår jo en tid, hvor man mindes og ser tilbage. Jeg var sammen med min psykopat i 29 år og sikke mange ferier, jul , nytår og almindelige dage han har ødelagt for mig. Jeg mindes især den sidste nytårsaften. Det blev fejret med to par gode venner. Jeg havde lavet en sjov leg ( det passede ikke psykopaten ) og alt tegnede hyggeligt. Pludselig blev min P sur, ja meget vred på mig over noget jeg havde sagt. Han fremlagde det anderledes end jeg havde sagt det og da jeg spurgte min veninde, hvordan hun havde opfattet det, sagde hun..der var ikke noget forkert overhovedet i det du sagde, det er ham der har opfattet det forkert. Hele aftenen var han sur og gal og næste dag da jeg konfronterede ham , sagde han bare ligepludselig…Kirsten på arbejde har forresten fået konstanteret kræft. Det var så malplaceret og mærkeligt og jeg studsede en ekstra gang…
      En anden gang skulle vi på ferie , til et sted der betyder meget for mig. Mine forventninger var høje og jeg gik hjemme og ventede på , at min psykopat skulle få ferie. Da dagen endelig kom , var P meget sur og gal. Jeg kunne ikke få at vide hvorfor. På vej i bilen sagde han ikke spor og da vi kom til hytten, sagde han at han ville sove tå terassen. Det gjorde han så i syv dage. Den ferie var et mareridt. Jeg besluttede mig for at forlade ham, når vi kom hjem…nu ville jeg ikke længere…
      Da vi så kom hjem, blev psykopaten pludselig glad, opstemt og sig selv ige. Jeg spurgte ham..hvad var der da galt med dig på ferien ? Jeg magtede dig ikke …sagde han så bare. Jeg magter sgu heller ikke dig altid, svarede jeg , men jeg opfører mig alligevel ordentligt ..herefter gik jeg.
      Jeg genkender alt det du skriver Daniel ..de er helt sikkert lavet på samlebånd de psykopater.

    4. Jeg opplevde tre bursdager sammen med min psykopat, og en fjerde bursdag der han påvirket meg. Jeg grøsser av hvor gjenkjennelig dette med merkedager er.

      Psykopaten visste at jeg hadde et anstrengt forhold til jul pga. dysfunksjonell familie, så han gjorde aldri et stort nummer ut av julen. Bursdagene mine, derimot, har jeg de siste ti årene gjort et nummer ut av å feire selv om jeg ikke er så glad i oppmerksomhet. Det har vært et ledd i en prosess for økt selvverd der jeg feirer de gode relasjonene mine, altså voksenlivservervede venner. Dette visste psykopaten.

      Den første bursdagen var en måned inn i vårt bekjentskap, og en måned i idealiseringsfasen. Han vartet meg opp med forseggjorde overraskelser, omtanke og kjærlighet. Jeg hadde en lang arbeidsdag den dagen og skulle feire først dagen etter, og kom hjem til en kald flaske cava, flere pakker, blomster, god mat og godord. Jeg kunne ikke forstå annet enn at jeg hadde funnet den perfekte kjæreste. Hva hadde jeg gjort for å fortjene alt dette?

      Bursdag 2: Vi hadde planer, blant annet hadde jeg invitert en gjeng venner til å feire på bar samme kveld, ham inkludert. I forkant hausset han opp dagen og lot meg forstå at han hadde flere overraskelser på gang til morgenen og formiddagen. Dagen kom, ingen overraskelser ble avdekket, og det kom til alt overmål raskt fram at han hadde “glemt” avtalen om å feire kvelden på bar. Det ble en krangel ut av det der han beskyldte meg for å være nådeløs og lite raus fordi jeg ble skuffet over at han hadde glemt dette. Jeg husker at jeg følte meg så dum, og tenkte at jeg oppførte meg som en bortskjemt drittunge. Bli skuffa over at “bursdagen ikke var bra nok”, liksom? Det burde jo være forbeholdt unger, tenkte jeg, og dermed skammet jeg meg så mye over dagens turbulens at jeg ikke fortalte om det til noen.

      Bursdag 3: På dette tidspunktet var jeg dypt nedbrutt, og jeg husker ikke så mye fra denne perioden. Men jeg husker at jeg våknet på bursdagen min i hans seng – vi bodde heldigvis aldri sammen, men jeg var veldig ofte hos ham – med forgått og hovent ansikt etter en helt jævlig krangel natta før. Hele morgenen og formiddagen gikk han “frustrert og sint” i sirkler på stuegulvet, og han nevnte aldri at jeg hadde bursdag med et eneste ord. Han hadde relativt nylig startet en sjalusifabrikeringstortur som gikk rett i fletta på meg, og i denne perioden vet jeg at han må ha badet i en NF-elv, for jeg var så utrolig lei meg over denne damen han hadde betrodd meg at han hadde “prøvd seg på” flere ganger.

      Jeg hadde også denne gangen avtalt med en håndfull av de nærmeste vennene mine å feire kvelden på bar, det er min foretrukne lavterkselmåte å feire bursdag på. En del av krangelen med P gikk ut på at jeg ikke hadde invitert sjalusifabrikeringsobjektet hans, som jeg overhodet ikke var nær, men han fikk den manglende invitasjonen av akkurat henne til å handle om min monomani, bitterhet, nådeløshet og mitt intense kontrollbehov. Det var naturligvis ikke tilfelle, jeg hadde gjort mitt beste for å tilgi ham “forsøkene på sidesprang” og glemme det, men det lot han meg jo ikke gjøre. Jeg hadde ikke noe begrep om hva sjalusfabrikering og ekte vond vilje i parfohold var den gang, men jeg husker at jeg likevel tenkte: Mine sterke reaksjoner på alt dette handler ikke om sjalusi, det handler om at jeg føler at noe er riv, ruskende galt. Men jeg hadde ingen begreper å hekte det på, og måtte henfalle inn i “argumentasjon” på Ps premisser.

      Jeg husker at jeg med nød og neppe klarte å klistre på meg et slags ansikt og møtte vennene mine den kvelden. Han uteble, naturligvis, og jeg måtte glatte over at han ikke var der. Samme kveld, mens jeg var på baren og han satt hjemme marinert i deilig NF, la han ut et “flott parbilde” av oss på Facebook der han hyllet meg og bursdagen min, og skrev godord om hvor flott jeg var. Han fikk så vanvittig mange likes, husker jeg. Da jeg senere samme natt kom hjem til ham, var det duket for nok en forvirrende krangel, og jeg bet meg merke i at han ikke på et eneste tidspunkt hadde gratulert meg med dagen eller overhodet anerkjent at jeg hadde bursdag (unntatt på Facebook, naturligvis). Selvsagt var det ingen gaver heller – uten bortforklaring engang, det var liksom en selvfølge at jeg ikke var verdig noen oppmerksomhet.

      Det var bare et par måneder etter dette jeg forlot ham og innførte NK (uten på det tidspunktet å vite hva NK var eller hva psykopati var).
      Derfra gikk det ti måneder til jeg atter en gang hadde bursdag, og gjett hva som skjedde. I løpet av de ti månedene hadde vi ikke hatt noe som helst kontakt, og jeg hadde begynt å lære meg hva psykopati var og så smått startet å forstå hva jeg hadde vært gjennom. Og den dagen kom den første tekstmeldingen siden bruddet, der han gratulerte meg med dagen. Helt ut av det blå. Jeg hadde ikke blokkert ham på sms-funksjonen, siden jeg som sagt ikke hadde noe aktivt forhold til NK og kun hadde blokkert ham “på instinkt” i sosiale medier. Den neste meldingen kom 1. mai: Gratulerer med dagen. (Jeg har sterke arbeiderklasserøtter og mine besteforeldre var fagforeningsgrunnleggere og aktive i så måte, noe jeg alltid har vært stolt av, og ønsket å videreføre. P visste godt at 1. mai er en viktig dag for meg.)

      Disse bursdagene danner en ganske stilig tidslinje som forteller mye om psykopati, synes jeg.

      Forferdelig å høre om din tidligere venninne. Jeg klarer ikke la være å tenke at økt kunnskap om dette fenomenet ville hjulpet henne. Altså, hun ville kanskje uansett blitt overkjørt av bussen, men økt kunnskap og mulighet til å spotte faren tidligere, og muligheten til å dele sine erfaringer med andre i stedet for å bære på dem, ville kanskje gjort dette til en mindre traumatisk erfaring for henne, uten at jeg vet noe som helst om hennes muligheter til å dele dette. Men generelt har jeg etter mange år i terapi lært hvor helsebringende det er å kunne dele ting og få anerkjennelse for det, og hvor skadelig det er å bære på alt alene og internalisere skammen. Folkeopplysningsprosjektet ditt er så viktig, og jeg har begynt å tenke på hvordan jeg kan bidra siden jeg nå vet alt det jeg vet, og er velsignet med en svært god hukommelse som gjør at jeg husker utrolig mye. Psykopater vil alltid være der, men vi har mulighet til å minimere skadevirkningene.

    5. Hei. Jeg har skrevet her før under et annet navn, kunne like gjerne kalt meg anonym da.
      Det ble slutt mellom meg og min eks i September/Oktober skiftet. Han lovet gull og grønne skoger, samtidig som jeg maste om at vi måtte prøve igjen. Vi ble sammen, det varte i 4 uker, før det ble slutt. Dette er nå straks 6 uker siden. Det har ikke vært 100% NK, det har vært dager hvor jeg ikke har tatt kontakt og han ikke har tatt kontakt med meg, og da har jeg følt meg ganske bra faktisk. Så har det tikket inn noen meldinger ifra han, gjerne med dagers mellomrom. Jeg har svart innimellom. Meldinger er av typen; glad i deg, savner deg, da er vi over for godt?, jeg vil veldig gjerne ha tilbake det gamle vi hadde, men bedre uten all den dritten.
      Jeg har avslått tilbudet hans, da fikk jeg ‘hadet’ som svar og dagen etterpå, ‘da er vi over?’..
      Over tlf har han slengt så mye dritt til meg, altså, gudene vet hva jeg ikke er, eller hva jeg ikke gjør feil. Han er så slem, og samtidig så klarer jeg ikke og ha 100% NK, og jeg blir like irritert på meg selv når jeg svarer, for det ender alltid opp med det samme.

      Men poenget med kommentaren min, handler om teksten din. Jeg fikk relativt dyre graver til jul og bursdag, kunne komme hjem fra jobb og han hadde laget kake, middag, stelt i sand med lys. Vi ferier jul sammen, det var koselig. Helt frem til han et år bestemte seg for at, ‘nei, nå skal jeg aldri ferie jul sammen noen, jeg skal sitte alene, skal ikke feire bursdag heler’. Jeg merker jo at dette stemte, og var vel igjennom en 3-4 juletider med han, hvor alt var negativt fra hans side, mens jeg er veldig glad i julen, jeg begynte til og gi faen i han, han får sitte for seg selv da, hvis det er det han vil. Gavene jeg fikk til slutt var en billig sløv kniv, kopp, og ingenting. Jeg gjorde det samme tilbake, men det var ikke lett, for jeg liker og gi. Ikke nok med st han skulle begynne og ødlegge min jul og bursdag, han begynte til slutt og beskylde meg for og ødelegge hans jul hvis han ikke fikk sitte alene, aller helst jeg kommet hjem 1 juledag(etter hans ønske), bursdagene hans var det også jeg som ødela.

      For og komme meg videre og langt bort ifra dette menneske, skjønner jeg at NK er tingen, men fy faen så vanskelig det er. Spesielt når han en dag innimellom skal smiske meg tilbake, komme med søte ord, lovnader. Og jeg vet så inderlig godt at det er løgn alt sammen, men har falt i fellen et par ganger disse ukene. Svarer jeg han ikke så spør han om det er noe i veien. Jeg har bedt han ikke kontakte meg, la meg være, vi er over, for så og få en oppfølgende melding 1,2 eller 3 dager etterpå, er det over da?

      Hva er ditt aller beste råd? Jeg føler meg 10x bedre når vi ikke har kommunikasjon, jeg blir glad når han skriver søte ord selv om jeg vet det er løgn(vil jeg anta), jeg føler meg råtten som ikke svarer. Han vrir seg inn i hjernebarken min altså. Jeg skal aldri tilbake til den mannen igjen, noen gang!

      1. Rådet er at du må skaffe deg skjult nummer – skjult på gule sider etc.
        Så må du slutte å la samvittigheten styre deg; “jeg føler meg råtten som ikke svarer” . Det er lettere sagt enn gjort, men det er hva vi andre har klart, og det klarer du også. Det er ikke synd på dem, ikke ha dårlig samvittighet for at du blokkerer ham fra å nå deg.

    6. Rigtig godt nytår til dig Daniel og alle på bloggen her. I har betydet så meget for mig, de sidste fire år.
      Mht psykopaten og gaver. Jeg startede ud med at få flotte gaver, blomster på mærkedage og meget mere. De sidste år sammen med psykopaten, fik jeg mindre og mindre gaver. Den sidste fødselsdag skulle jeg på arbejde, men glædede mig til at komme hjem, da psykopaten da ville være hjemme og sikkert havde overrasket mig med et eller andet. Inden jeg havde fri , tikkede der en MMS ind med billede af en flot kage med et lys i …det var så en kage som psykopaten sad og spiste i mens jeg var på arbejde. Da jeg kom hjem , var min P kaldt på arbejde …så ham så jeg ikke. Han havde ikke købt en gave, for vi havde jo ikke så mange penge sagde han…ha ha ha …ja nu kan jeg grine af det.
      Til alle jer der stadig er sammen med en P og måske tror, at I ikke kan klare jer økonomisk uden P, kan jeg fortælle ..at jeg har overskud på min konto hver mdr …det havde jeg aldrig sammen med psykopaten.
      Sidste jul glædede min datter sig til gaven fra sin far, psykopaten. Hun fejrede jul sammen med mig og den gave var hun mest spændt på. Den var stor og tung og hun slæbte den med møje og besvær op i min lejlighed. Da hun så åbnede den, var det et gammelt kaffestel, beskidt og brugt. Hun skiftevis græd og grinede. Så begyndte hun at lede alle delene igennem, for måske der var gemt penge der ( jeg vidste at det var der ikke ) Psykopaten kan ikke nå mig mere nu, men han ødelægger gerne julen for sit eget barn… Så, skynd jeg væk, mens i stadig kan..

    7. «Enda verre; hun utviklet kreft, muligens som følge av hennes relasjon med denne mannen.»

      …nå ble jeg litt redd for hva jeg kan utvikle etter 12år sammen med en gal psykopat

      1. Det du garantert utvikler er frihetstrang, til å være deg selv og ha det godt.

        Påstander om at man får kreft av traumer er ganske sær og mangler all logikk og vitenskapelig dekning. Jeg kjenner at den påstanden gjør at jeg begynner å trekke i tvil andre påstander som publiseres her, også. Det er ingen god følelse, for jeg trenger tryggheten denne bloggen ellers gir meg.

        1. “Stress og kreft
          Eksperimentelle studier på dyr har vist at stress bidrar til oppståelse, vekst og spredning av visse svulsttyper. Det finnes også studier som viser sammenheng mellom stress og kreftsykdommer blant mennesker, men den vitenskapelige dokumentasjonen for en slik sammenheng er ikke overveldende13-15. Forskerne tror det er en sammenheng, men det er vanskeligere å avsløre denne ved kreftsykdom enn f.eks. ved hjertekarsykdom.
          Det antas at stress i høyere grad påvirker vekst og tilbakefall av eksisterende kreftsykdom, enn å være den utløsende årsaken fra starten av sykdommen.”
          Legger ved både litt “for” og “mot” lenker, så kan folk vurdere selv.

          https://nhi.no/psykisk-helse/psykiske-lidelser/stress-og-sykdom/

          https://www.lommelegen.no/annet/helse-og-arbeid/artikkel/stress-oker-risiko-for-disse-12-sykdommene/69023084

          https://kreftforeningen.no/om-kreft/myter-om-kreft/

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg