Hvordan kan man hjelpe barn av psykopatiske foreldre?

En leser skrev til meg.

I løpet av julen har jeg vært i kontakt med en gammel venninne. Hun er en av fire søsken. 

Den yngste i denne søskenflokken, K har det som blir beskrevet av to andre søsken som psykopatisk oppførsel mot sitt barn B. 

B er 13 år. 

Jeg kjenner til K fra den tiden jeg gikk på skole som pre tenåring. Jeg holdt meg borte fra K pga hennes oppførsel mot dyr og andre ungdommer.  

Nå er to søsken bekymret for sin niese B. De mener B blir brukt som slave i huset, og må lage mat og vaske hele tiden. Foreldrene tar fra B mobil og PC i perioder om B ikke “oppfører seg”.

Søsknene ser ikke at det er barnevernssak. De har ingen tillitt til barnevernet heller. De lurer nå på hvordan de skal vise 13 åringen at de er der for henne. Uten at 13 åringen blir skremt. Uten at de ber om noe som en 13 åring ikke kan forstå.

Jeg har vist til bloggen din, og vist til bøker, og sagt til disse søsknene at det beste de kan gjøre er å skaffe seg kunnskap og bruke den kunnskapen på sin egen søster, men uten å avsløre seg selv.  Begge disse vet at om de konfronterer søsteren, så blir de frosset ut av henne. Og det er forsåvidt greit, men da mister de også kontakt med B. Og det er pga dette de gjør miner til slett spill. 
Begge disse damene er klar på at B kan få flytte til dem når hun blir litt større og nærmer seg “flytte ut” alder. Men B er jo i dag bare 13 år.
Mvh “Jo”

Opp gjennom generasjonene så har vi alle hørt historier om barn som ble mishandlet av deres foreldre. Naboer og slektninger beskrev forferdelige oppvekstvilkår i mange familier, men uten å kunne gripe inn. Det eneste de kunne gjøre var å tilby barna sympati og forståelse.

Det er ikke slik at alle foreldre som mishandler deres barn er psykopatiske. Ofte ligger sinnssykdom og rusmisbruk bak. Ikke at det er bedre for barnet. Men det er viktig å skille klinten fra hveten, eller psykopatien fra andre årsaker.

Hvis man går langt nok tilbake, så fantes ikke noe offentlig sikkerhetsnett, og i de tilfellene hvor barna ble tvangsfjernet fra familien så var alternativene fattighus og barnehjem hvor mishandlingen ofte var enda verre.

Selv i våre tider så har mange mistillit til det offentlige alternativet, og kanskje med god grunn? Det norske barnevernet er flere ganger felt i internasjonale menneskerettighetsdomstoler. Og som vi tidligere har snakket om, så sitter det mange psykopater i slike etater, hvor de kan utøve maktmisbruk over både ansatte og sårbare klienter.

Det kan derfor stilles spørsmål ved om det alltid er en god ide å skille barn fra deres psykopatiske foreldre. For mange barn er det trygge og kjente bedre enn det fremmede, og mange har gode slektninger som til en grad kan normalisere oppveksten, selv om de aller nærmeste – foreldrene – altså er p/n. Det er ikke nødvendigvis bedre å komme under barnevernets vinger og bli plassert i fosterhjem, fjernt fra gode besteforeldre, tanter og onkler.

Så hva kan velmente slektninger gjøre for å hjelpe, slik “Jo” spør om i henvendelsen til meg?

Som “Jo” selv har konkludert, så er det viktig å ikke avsløre at man “vet”. Her er det Gråsteinmetoden som gjelder. Man må ganske enkelt “fake” en god relasjon med den psykopatiske forelderen for å holde kontakten med barnet åpen, inntil barnet er modent til å klare seg selv. Husk at psykopatens instinkt er å isolere objektene, også egne barn. Det kan kun motarbeides ved å forsyne dem med narsissistisk forsyning. Med den kunnskapen vi nå har om psykopati og narsissisme, så kan den brukes til å manipulere den psykopatiske forelderen, uten at han/hun forstår det.

Når kontakten med forelderen er god, så har man mulighet til å invitere barnet over til seg så ofte som mulig, uten at forelderen protesterer. Det kan for eksempel være snakk om hyppige overnattingsbesøk, slik at barnet får minst mulig impulser hjemmefra, og mest mulig impulser fra andre enn den psykopatiske forelderen. Slik kan barnet bygge opp en god virkelighetsforankring til tross for å leve under innflytelse av sin psykopatiske mor eller far (eller begge). Hvordan kan man overtale en psykopatisk forelder til stadig å levere barnet for overnatting? Man kan for eksempel si “du er så flink med barnet og arbeider så hardt, la meg avlaste deg!”. Selv om man har løyet gjennom nesen, så ser ikke psykopaten det. God narsissistisk forsyning fjerner all skepsis og forakt hos en n/p.

Husk at de færreste barn av p/n er i reell livsfare. Den største faren går på emosjonell helse og selvbilde. Kun i sjeldne tilfeller er det nødvendig med drastisk inngripen, og i de fleste tilfeller vil det virke mot sin hensikt. Husk at en eneste feilutløsning av alarmen, hvor myndigheter kobles inn og uten at de finner grunnlag til tiltak, vil medføre at psykopaten kutter båndet fullstendig mellom barnet og vedkommende som utløste alarmen. Da har man spolert sin mulighet til å hjelpe barnet for alltid.

Hva bør man fortelle barnet?

Her er jeg ganske enig med meg selv, man må fortelle barnet noe. Barnet blir antakelig kraftig tåkelagt av den psykopatiske forelderen, og det er meget viktig at psykopatens virkelighet ikke får lov til å hjernevaske barnet. Men hva som fortelles må tilrettelegges barnets alder. Husk at yngre barn lett kan plapre hjemme; “onkel sier at jeg har rett!”. Og vips, så får ikke barnet lenger treffe onkel. Først når barnet når en viss alder, så kan man stole på at barnet forstår viktigheten av fortrolighet.

Det beste er nok å være vag, slik at utsagn ikke kan spores til bestemte personer eller hendelser. Man kan for eksempel fortelle barnet at det finnes ingen absolutte sannheter, og at man ikke bør lytte til skråsikkerhet. Det finnes kun meninger, og selv voksne mennesker tar feil. Og skråsikre voksne tar ihvertfall feil. For å unngå at barnet fatter mistanke om at man snakker om barnets egen forelder, så kan man bruke seg selv som eksempel.

Når barnet blir eldre så kan man forsiktig lodde stemningen. Hvor lojal er barnet til forelderen? Ha som utgangspunkt at barn av natur automatisk er lojale mot foreldrene. Er barnet blitt en flygende ape? Er barnet kanskje i ferd med selv å bli en narsissist? Eller er barnet plaget og søkende etter svar og støtte, “du bestemor, jeg opplever at pappa er annerledes enn andre”. Det er viktig å ikke skusle bort en slik nysgjerrighet og i stedet lytte til hva barnet har å si. Hvis omstendighetene ligger tilrette, så bør man bekrefte barnets mistanker, “ja, du har rett, pappa er annerledes”. Slik styrker man barnets tro på egen oppfattelse.

Men unngå å bruke ordet “psykopat”. Unngå også sterkt nedsettende karakteristika om forelderen. Husk at barnet er i limbo, og det er lett å dytte barnet over i en posisjon hvor det føler behov for å forsvare forelderen.

Hva bør man fortelle andre slektninger?

“Jo” henvendte seg til meg igjen. Jo skrev “I egen familie begynner det å komme frem, og min tante var sjokkert over hva jeg fortalte. Og hennes reaksjon var “om jeg bare hadde visst”.” 

Mange går med skylapper. Hvis du er en voksen slektning til barnet, så begynn å snakk! Eksponer psykopaten, selv om det er snakk om ditt eget søsken, eller eget barn hvis du er besteforelder. Alle som er involvert bør vite hva som foregår. Jeg tenker her på “andre ledd”, altså besteforeldre, tanter og onkler til barnet. Kanskje også medlemmer i tredje ledd bør informeres, i tillegg til venner av familien. Støtten til barnet må være unison og koordinert.

Men vær også her oppmerksom på flygende aper og andre narsissister i slekten. Kanskje står man i en situasjon hvor brorparten av slekten må skjule sannheten for en eller to andre slektninger, fordi de er tilbøyelige til å sabotere forsøket på å støtte barnet. Et slik koordineringsarbeid krever stort fokus, stor integritet og god kommunikasjon slekten imellom.

Jeg kan bare ønske “Jo” og andre i samme situasjon lykke til. Men barnas mentale helse er verdt innsatsen.

 

 

Jeg tilbyr konsultasjoner over Skype eller telefon. Aktuelle emner kan være støtte i NK (null kontakt), løse opp i tankekaos forårsaket av kognitiv dissonans eller oppklaring omkring giftige relasjoner. 50 minutter koster 525 kroner, 90 minutter koster 840 kroner (henholdsvis 600 og 960 kroner for konsultasjoner med oppstart fra klokken 16 til 20 samt i helger). Bestill tid på [email protected]. Vær oppmerksom på at slik konsultasjon ikke kan erstatte akutt behov for helsehjelp eller profesjonell terapi. Er du deprimert eller sliter med posttraumatisk stress så kontakt din fastlege. Er du suicidal så kontakt fastlege eller legevakt.

 

4 kommentarer
    1. Jeg er helt enig med alt hvad der står her. Det er så vigtigt at lytte til børnene, stille spørgsmålstegn til hvad der foregår i den psykopatiske familie og støtte det enkelte barn så meget som muligt. Også hvis det betyder, at man skal “ spille med “ som Daniel så fint beskriver her.
      Og så lige til noget andet..
      Jeg vil her gerne takke Daniel for al den oplysning , han har givet mig gennem de sidste år. I dag har jeg virkelig mærket , hvad det har gjort for mig. I dag havde vi barnedåb med psykopatens barnebarn nummer to. Jeg skulle derfor være sammen med psykopaten i kirken og efterfølgende på en café til mad. Og nu til det vigtigste. Jeg følte ingenting, ikke had, ikke sorg…intet.Det var meget mærkeligt.men mand man har været sammen med i 29 år ..intet. En mand der har udøvet, tavshedskur, overset en, humørsvingninger..you name it….ingenting. Jeg følte ingen savn, ingen fortrydelse, ikke et stik af forelskelse…ingenting. Psykopaten er ellers lige blevet skilt fra sit sidste offer og jeg fornemmede at han ville prøve en ny idealisering. Jeg var Gråsten og følte ingenting. Jeg studerede hans desperate forsøg på at være sjov, være i centrum og jeg følte intet. Hvordan har denne mand kunnet fylde så meget i mit liv ? Børnebørnene kunne lide ham, selvfølgelig, men ellers syntes jeg faktisk , at han var en sølle stakkel. Han kørte videre i det gamle spor, jeg er kommet videre. Da jeg kom hjem, sendte jeg kærlige tanker til dig, Daniel og denne hjemmeside. Det er virkelig derfor, at jeg er kommet igennem det helvede, jeg engang befandt mig i. Jeg håber virkelig, at alle der læser dette her, skynder sig væk fra deres psykopater og ja, …der er virkelig lys for enden af tunellen….

      1. Takk for gode ord og flott å høre at du kunne gjennomføre dåpen med integritet og ro. Alle som har vært på bloggen en stund har fulgt Marys opp- og nedturer gjennom flere år, fordi Mary har gitt oss dype og sårbare innblikk i sine seire og også nederlag. Der Mary er nå er et sted vi alle ønsker å være. Den harde jobbingen tar oss dit 🙂

    2. Jeg vokste opp med en mor som er psykopat. Jeg var ikke hjernevasket, ikke en flyvende ape. Jeg visste definitivt at hun var “annerledes” enn alle andre. Men jeg visste ikke hva hun var. Som barn tenker man bare at hun er “teit”. Men teitheten går lengre enn andre som er teit.
      Som voksen ser jeg tilbake, og jeg skulle betalt høy belønning mye dersom noen faktisk hadde kontaktet barnevernet, eksempel skole, slektninger, andre foreldre, etc.
      Jeg lurer også på om ikke vår mors kolleger tenkte på at hun hadde unger hjemme, fordi hun var definitivt også en jobbpsykopat. Jeg vet fra sikre kilder at en kollega av henne sluttet i jobben kun pga henne.
      I voksen alder trodde både jeg og min søster at nå kunne hun ikke belaste oss mer, siden vi ikke bodde hjemme. Hun hadde ikke lengre kontroll over våre daglige behov, og kunne ikke påvirke og belaste vår hverdag negativt og passiv aggressivt lengre. Men vi tok feil! Oi, så feil vi tok.
      For hun hadde seff ennå behov for oss som objekter, så hun fant nye måter å få nf på. Da jeg var 21 så smalt det.
      Hun oppsøkte folk som kjenner meg og min søster, og kom med falske beskyldninger mot meg.
      Hun igangsatte faktisk en psykopatens svertekampanje mot meg, selv om jeg er datteren hennes. Tenk min egen mor satte ut ondsinnede rykter om meg! Det var helt uforutsigbart, og trakk teppet vekk fra under bena mine.
      MIhsnadlingen sluttet seff ikke, slik man skulle tro, da vi flyttet hjemmefra. Men hun fant en ny måte å få nf på.
      Beksyldningene jhun kom med var GROVE ærekrenkelser, intimkrenkeler, og oppdiktninger.
      Ja, det er et vanskelig dilemme mtp barnevernet. Eksempevis dersom moren fryser ut den som har meldt. Men man KAN melde anonymt til barnevernet, så jeg ville oppfordret om dette.
      Om ikke barnet kan ordlegge at “min mor er en psykopat”, så kan det fortelle dersom det vil; om ulike situasjoner slik at barenvernet kan forstå at moren ikke har normale foreldrefunksjoner.
      Barnevernet skal ha kunnskap om psykologiske foreldrefunksjoner, og særlig forvrengninger, overføringer, projiseringer og projeksjoner.
      Om hvis min mor hadde frosset ut slektninger, så ville det ikke gjort min hverdag særlig mye værre. Det aller, aller, aller verste var alle belastingene hun påførte meg og min søster, dag inn og dag ut. Målt opp mot dette, så er kontakt med slekta lite verdt.
      Men jeg skjønner frykten for å kontakte barnevernet. i den nye barnevernloven som kommer 1. januar 2023, så skal det være krav med 5 års utdannelse for å arbeide som konsulent i barneverntjenesten, så det stilles stadig høyere kompetansekrav. Men det vil seff alltid være ugress i maktstillinger.
      Vel, bare en innspill fra meg, og det er seff lov å være uenig.
      Mvh Eva w 🙂

      1. Leit at du og din søster måtte gjennom dette. Jeg tror deg, og det gjør nok også alle faste lesere.
        Når det gjelder barnevernet så er det et litt betent tema. Mange har negative erfaringer med barnevernet. Personlig tror jeg også det jobber mange p/n i den etaten. Det er ikke alltid barnet får det bedre etter å ha blitt hentet ut av hjemmet, selv om forelder er p/n.
        Men dessverre er det også slik at foreldre blir beskyttet, spesielt mødre, og det skal mye til for å fjerne barna fra mødrene. Spesielt den psykopatiske devalueringen er “umålbar” og derfor vanskelig å bruke som argument for å hente ut barna.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg