Fra tvillingsjel til fremmed

Det er igjen søndag og i dag har jeg tenkt å lage kjøttsuppe. Denne retten forbinder kanskje folk mest med høsten. Man har ikke så lyst på tunge og meget varme retter om sommeren. Men her jeg befinner meg så regner det nesten daglig og kjøttsuppe føles rett. “Det føles rett”. Vi tenker sjelden over det, men akkurat som med psykopaten, så kan mat ha røde flagg og føles enten riktig eller galt. For mange blir det helt feil å spise ribbe til andre tider enn på julaften. De fleste vil heller ikke spise kokt torsk om morgenen, da er det andre retter som føles riktigere, så som müsli eller egg. Vi tenker sjelden over hvorfor vi spiser hva til hvilken tid. Vi bare gjør det. På samme måte beveger vi oss i det sosiale liv; det oppstår en rar følelse i oss når noe ikke føles riktig. Stol på den følelsen.

Min kjøttsuppe blir ingrediensfattig, for ikke liker jeg purre og ikke liker jeg selleri. Foruten kjøtt, så blir det derfor kun gulrot, potet og løk i min suppe. Slik sett så liker jeg den bedre med færre ingredienser. Blander jeg selleri og purre i min suppe, så blir hele suppen lite attraktiv – inkludert de ingrediensene jeg normalt liker fordi helheten blir forpurret (bokstavelig talt). Slik er det også med våre nettverk. Et stort nettverk er ikke nødvendigvis best. Kanskje føler du deg mer vel med færre personer i nettverket, men at du har en dypere tilknytning til noen få. Tilknytning skal det også handle om i dagens tekst.

I går hadde jeg en samtale i hjelpetelefonen. Jeg er ikke fast telefonvakt i hjelpetelefonen men tar enkelte samtaler for å avlaste min kollega som tar imot de fleste telefonene. Denne gang snakket jeg med en kvinne som sliter med NK. Hun klarer å opprettholde NK men sliter med forståelsen av hvordan psykopaten kan oppføre seg som om hun ikke lenger eksisterer. Selv om kvinnen var den som tok initiativet til NK, så er det vanskelig for henne å akseptere at psykopaten aldri løftet en finger for å redde relasjonen. Hvordan kan psykopaten gå fra å være så altoppslukende opptatt av oss, til å legge oss fullstendig bak seg? La oss snakke om det i dag. 

Det er unektelig mange flere enn denne kvinnen som tenker det samme. Jeg gjorde det også selv. Jeg innførte NK innen jeg forstod at min nære venn/eks er en psykopat. Hans oppførsel både før og etter NK var derfor komplett uforståelig for meg. Fra å kontakte meg meget hyppig så hørte jeg plutselig ingenting. Han gjorde intet forsøk på å reparere skaden som han hadde påført vår relasjon. Han mistet interessen fullstendig og fokuserte utelukkende på sitt nye offer. Jeg eksisterte ikke lenger. Min fatteevne strakk ikke til. Jeg hadde støtt på mye merkelig oppførsel i mitt liv, men dette tok kaka. Jeg brukte enormt med mental energi på å forsøke å forstå, men fordi jeg ennå ikke var klar på hans forstyrrelse så projiserte jeg normal tankegang over på ham. Rasjonaliseringene mine ble derfor “ble han virkelig SÅ fornærmet?”, “han må vite at han selv er skyld i dette” og “han har sikkert dårlig samvittighet men vet ikke hva han skal si, derfor hører jeg ikke noe”. Jeg vekslet hele tiden mellom disse og andre rasjonaliseringer, uten å forstå at jeg var fullstendig på avveie i mine antakelser.

Psykopaten tenker nemlig ikke som oss. De følger en helt annen logikk, eller rettere de følger mangel på logikk. Det har derfor ingen hensikt å forsøke å forstå dem. Vi blir fortvilet og jobber mot noe som ikke skjer; at psykopaten fortsatt er bundet til oss og venter på en gjenforening. 

Psykopaten lokket oss inn med smiger, oppmerksomhet og future faking. De invaderte oss, okkuperte oss og oppførte seg som tyskerne mot Norge i 1940. Psykopaten tok seg til rette i våre liv, som tyskerne gjorde Norge til sitt. Vi derimot var ikke en del av motstandsbevegelsen. Tvert i mot oppførte vi oss som nazisympatisører som tok okkupantene imot med åpne armer. Vi ga dem vårt beste losji og vår beste kost. Vi trodde fullt og fast på deres løgner om at de var kommet for å redde oss fra de “bedragerske britene”.  I 1945 hadde vi blitt dømt for landsforræderi. Det var imidlertid ikke Norge vi svek da vi fraterniserte med psykopaten, men oss selv. Vi lot en fremmed makt ta over våre liv. Vi godtok overtramp fordi psykopaten oppførte seg som vår forlovede og redningsmann/-kvinne. Det er normalt å akseptere mer fra en som utgir seg for å være vår utvalgte og som synes å ville være der resten av våre liv, enn fra en vi nettopp har møtt. Ord som “tvillingsjel” eller “sjelevenn” ble kanskje ikke ytret direkte, men vi fikk likevel opplevelsen av at en unik tilknytning hadde oppstått. Men her ligger selve bedraget; psykopaten var faktisk en fremmed vi nettopp hadde møtt. Vi godtar ikke at fremmede kritiserer oss eller devaluerer oss. Så hvorfor godtok vi det med psykopaten?

Men psykopaten hadde ingen planer om å være der resten av våre liv. Og plutselig en dag så forsvant han/hun ganske enkelt. Om vi ble forkastet eller selv gikk spiller i denne sammenheng ingen rolle, for det er ikke grunnen til at psykopaten ikke lot høre fra seg. Noen opplevde en begrenset periode med gradvis nedtrapping i kontakt. Likevel ble den brått brutt. Dette forsvinningsnummeret kalles på engelsk “ghosting”. Ghosting er en dekkende betegnelse på flere måter enn èn. Akkurat som et gjenferd så oppløses psykopaten når du prøver å gripe ham/henne, i tillegg til at verken gjenferdet eller den personen du trodde psykopaten var er virkelig. Du sitter også igjen med den samme følelsen etter relasjonen med psykopaten som om du hadde støtt på et gjenferd; “skjedde dette virkelig”?

Ghosting kan bokstavelig talt skje over natten. Det ene øyeblikket er psykopaten der, fortsatt en stor del av ditt liv, det neste er han/hun borte for alltid. Ofre har fortalt historier om hvordan psykopaten plutselig forlot sin egen familie, inkludert små barn, for aldri å bli sett igjen. Allerede neste dag hadde han/hun etablert seg med en ny familie. Det synes ikke å spille noen rolle om psykopaten har kjent deg i to måneder eller 20 år, psykopaten kan forlate deg på sekundet, uten forklaring og uten anger.

Opplevelsen av at vi ikke eksisterer for psykopaten etter bruddet oppstår……. vel, fordi vi faktisk ikke eksisterer for dem. Psykopaten tenker ikke på oss. Og grunnen til det er enkel; vi eksisterte aldri, heller ikke mens relasjonen pågikk. For tenk etter, handlet ikke alt om psykopaten, hans/hennes ønsker og behov? Var det noengang plass til deg i relasjonen? Psykopaten ser kun seg selv. Du eksisterte ikke som menneske. Du var bare et tilfeldig objekt han/hun kunne speile seg i. Du skulle utfylle den todelte rollen som beundrer/søppelkontainer. Du skulle beundre psykopaten og bygge han/henne opp, samtidig som du skulle ta imot all skam han/hun ikke kunne bære selv. Psykopaten forstår ikke at normale mennesker ikke kan fungere slik. Vi kan ikke beundre en som devaluerer oss. Psykopaten forstår ikke at en partner også må bygges opp og motta emosjonell støtte.

Forestill deg at psykopaten er en narsissist som hele tiden må se seg selv i speilet. De må gjøre det så ofte at de bærer et lommespeil til enhver tid. Stadig må de plukke speilet opp av vesken eller lommen og beundre seg selv. I speilet kan psykopaten dyrke seg selv og minne seg selv på sin egen plettfrihet. Du var det speilet, og den hyppige speilingen var intensiteten i relasjonen deres. Forestill deg da at psykopaten i raseri kaster speilet i gulvet og det knuses (fordi det ikke reflekterer det speilbildet som han/hun ønsker, les; du har gjort noe mot deres vilje). Speilet fungerer ikke lenger og psykopaten blir forbannet fordi de ikke lenger kan beundre seg selv i nettopp det speilet og at de må i butikken for å kjøpe et nytt. Psykopaten bryr seg ikke om at det gamle speilet nå er knust og ubrukelig og kanskje lider, han/hun bryr seg bare om at det ikke kan brukes lenger. Han/hun kan også anse det som en belastning at de nå må bruke tid og penger på å kjøpe et nytt speil. De overveier derfor om restene av det gamle speilet fortsatt kan lappes sammen og brukes (les; om det finnes en siste rest av funksjon i deg), eller om de må investere i et nytt. Hvis de bestemmer seg for sistnevnte så nøler de ikke et sekund med å kaste det gamle speilet i søppelet. 

Det er alt du er for psykopaten. Psykopaten kan vende tilbake til deg etter bruddet i håp om at det finnes et skår av det knuste speilet som er stort nok å speile seg i, hvis han/hun ennå ikke har kjøpt et nytt speil (les: funnet et nytt offer).

Jo raskere du slutter å projisere normale egenskaper over på psykopaten og erkjenner forstyrrelsen for hva den er, dess raskere har du mulighet til å heles og komme videre.

Du eksisterer ikke for psykopaten.

Grunnen til at vi kverner på dette spørsmålet er fordi det overhodet ikke er normalt å være så intenst opptatt av oss for så å glemme oss. Men det er jo saken; psykopaten er ikke normal. Han/hun er forstyrret. Det er på tide å la dette synke inn og erkjenne det. Omfanget av forstyrrelsen bør gå opp for deg i all sin gru. Det er ikke oppegående mennesker som behandler venner og kjærester slik. De har ikke engang et snev av normalitet i seg. At de klarer å narre noen mennesker til å tro at de er normale er en bragd, tatt i betraktning at de virkelig er basalt skadet inn til selve fundamentet av hva som kan kalles logikk, fornuft og sosiale egenskaper. 

Alt du kan gjøre er å riste på hodet av hva disse menneskene får seg til å gjøre og flytte fokus tilbake til deg selv – der det hører hjemme. For så lenge vi spekulerer i hva psykopaten tenker og gjør så befinner vi oss i hans/hennes hode og ikke vårt eget. Vi hører ikke hjemme i psykopatens hode og selv om vi hadde muligheten til å slippe inn så ville vil aldri forstått høyre fra venstre eller opp fra ned, for der råder kaos, anarki og ulogikk. 

Spør istedet deg selv hvorfor er det så viktig å eksistere for dette forstyrrede mennesket? Og ta det derfra.

 

Jeg vil benytte anledningen til en liten kunngjøring. Jeg får mange henvendelser i facebook innboksen fra folk som ønsker svar og hjelp. Dette forstår jeg. Men henvendelsene er ofte meget lange og krever tilsvarende lange og utdypende svar. Til dette må jeg henvise til funksjonen “skriftlig konsultasjon” som er en betalingstjeneste. Det kan virke grådig å ta betalt fra mennesker i nød men det er faktisk slik hjelpeapparatet fungerer. Henvender du deg til en legevakt, terapeut eller ekspert så koster det penger, og ofte mye penger. Jeg tar p.t. 250/350 kroner for en konsultasjon og det er rimelig. Husk at det lett kan ta to timer for meg å lese en lang henvendelse og svare på den på mest mulig gjennomtenkt vis. Tenk også på at pengene blir brukt til å promotere og drive bloggen videre. Du hjelper derfor kanskje andre mennesker med ditt bidrag. Jeg håper derfor på forståelse hos leserne for hvorfor det må være slik. Bruk gjerne fortsatt innboksen til korte henvendelser og spørsmål. Disse svarer jeg på fortløpende og uten kostnad. 

 

 

23 kommentarer
    1. Veldig presist. De bare bruker andre for egne formål. Ofte kan de være veldig verbale og appellerende av seg ,men alt er manipulasjon. Det er bare dem selv og deres egne behov som teller. Om du er kjæreste eller venn eller annet: Det er bare din bruksverdi som teller. Du i deg selv er intet. Speil og søppelcontainer – det er det (pluss noen andre goder du kan gi dem). Tårer og mas, det er sånn det er. Helt mot normalt, og derfor så vanskelig å forstå. Prøv å konfrontere dem, og de vil insistere på sine gode hensikter og gjerne gråte en skvett. De er jo uskyldige som lam. Du burde derimot ta en kikk på deg selv. Og sånn fortsetter det… Til du en dag får nok. NOK. Livet er for kort til å henge fast i sånne folk. Les og lær.

    2. Bloggen og hjelpetelefonen har hjiulpet meg utrolig mye. Tusen Takk❤️
      Det er som å lese om sin egen P her inne. Nesten alt stemmer. Litt “nifst” egentlig… Likevel så skal det være så vanskelig med NK og at P ikke tar kontakt… Vondt å vite at en kanskje er glemt etter så mange år sammen. Å at han da lever livets glade dager å endelig er kvitt meg…
      12 uker NK👍

    3. Tusen takk igjen, for gjenkjennende ord… Som deg over, jeg syns det er nifst å lese om ting som skjedde meg… som om jeg skulle ha skrevet det selv….
      Men jeg må innrømme, at jeg blir litt forvirret over noe….
      Du skriver at vi ikke eksisterer for en P, men hva med boomerang-effekten? Gjelder den om P plutselig en dag kommer over noe som har med oss å gjøre, og da våkner trangen til kontroll/nyskjerrighet over oss igjen? De glemmer oss ikke helt sånn likevel?? Jeg fikk plutselig en mail fra min X, etter NK i lang tid… Der han skriver at han ville ha meg i sitt hjerte for evig og alltid, og alltid huske hvor snill og god jeg var mot han….. Så da er det slik som du skriver, at de glemmer hva de gjorde mot oss regner jeg med………….

    4. ANONYM; Jeg tror vi har betydd veldig lite for P/N uten nytteverdi for dem selv. Når de plutselig tar kontakt etter bruddet, er det fordi de føler seg tomme og mangler noe. Det er ikke oss spesielt de mangler, men noe. Det er som om du ganske blakk før lønning finner på å kjøpe et Flax lodd. Kanskje du vinner! Man kan jo prøve. Og så hvis man får gevinst så er problemet løst. Slik tror jeg de tenker, Har desverre ikke mye med savnet av oss å gjøre.

    5. ANONYM: Pludselig en dag efter meget lang tids NK og hvor jeg i et svagt øjeblik forsøgte at åbne blokeringen af ham på min mail, da kom der en besked fra ham. Han skrev at han savnede mig helt, het forfærdelig. Men så skrev han så videre…sådan har jeg det LIGE NU – bare en dag med de tanker, afslutted han! Han kom lige i tanker om tilfældige mig og så blæste han vel videre i livet. Måske havde han også skrevet det til 3-7 andre kvinder den dag. Hvis nogen bed på hans besked, så havde han bingo et sted. Bare et sted til forsyning og opmærksomhed, så han kunne mærke sig selv. Lige nu og her tanker og bare i dag – ikke særlig dyb, velovevejet og varm besked vel!

    6. Kiki: Som jeg kjenner meg igjen i din første kommentar her. Jeg gikk. Min P/N har mistet sitt speil, sin søppelkasse – meg. Men han gir seg jo ikke og insisterer fortsatt, nærmere ni mndr etter, at han elsker meg. Han trakasserer meg med meldinger. Han projiserer over på meg at jeg oppfører meg dårlig, kaldt og hjerteløst når jeg ikke svarer, at jeg “tråkker på hjertet hans”. Han har jo ikke gjort noe galt..? Om vi bare prøver begge to, så vil vi finne tilbake til “oss”. At jeg ikke vil det, besvares med at jeg er kald og hjerteløs. Krokodilletårer som forsvinner på nesten magisk vis når jeg forsøker meg med gråsteinsmetoden de gangene det er nødvendig å treffe ham.
      Jeg føler også, som en annen skrev over her, at bloggen her nesten har reddet livet mitt. Det er så fantastisk lærerikt å lese! Det jeg skulle øneske meg, er et innlegg om en P/N som ikke gir seg – slik som min eks.

    7. Tinna: Jeg bør kanskje bare være glad til for at min P ikke kontakter meg.. I stedet for å gå å tenke på hvorfor.. Å nesten “vente”på han. For som jeg skjønner av fler her inne så er ikke det noe godt når de kontakter/oppsøker en..
      Kommer ikke no særlig videre om han kontakter en jevnt…. Så jeg er kanskje heldig.

    8. TINNA: Det er nesten grotesk hvor grusomt de kan oppføre seg og likevel insistere ” liksom voksent” på at det går dersom vi begge legger godviljen til og det vanskelige bak oss osv. Lot meg lokke tilbake av sånt noen ganger før endelig slutt. Eneste lærdom var at jeg nok kunne manipuleres på plass. Da det endelig var slutt brøt helvete løs. Tenk noe så grenseløst frekt du, å ikke lystre lenger. Det ble et sant helvete. Den lille husmann satt seg opp mot majesteten. Uhørt!

    9. ANONM45: Jeg kan fortælle dig, at det første år jeg havde indført NK, da gik jeg og ventede på at der en dag lå en buket blomster fra ham, ude foran min dør med et kort hvor der stod undskyld. Jeg synes også hele tiden, at jeg så hans bil foran mit hus og jeg tænkte; nu kommer han og forklarer, siger undskyld eller vil snakke lidt. Men der kom ALDRIG noget fra ham i den henseende. Og det var ikke han bil jeg så, det var ønsketænking!! Jeg fik hjælp ved en terapeut og hun sagde, at det var helt, helt NORMALT at jeg tænkte sådan. Det ville være en normal opførsel at gøre sådan. Men som blog forfatter også skriver, vi skal ikke tænke på dem som normale, for en P gør ikke som man normalt kan forvente! Og det er det der kan være så forbandet svært at forstå. Derfor er NK bare noget der SKAL gøres, uden at forståelsen og følelserne er med. Man kan forsøge at forstå til man besvimer. Det dræner en for energi og en fuld forståelse for den forstyrrelse får man nok aldrig.

    10. Anonym45: Ja, jeg synes du er heldig… Men det er lett for meg å si, selvfølgelig. Det er jeg veldig klar over! Grunnen til at P kan kontakte meg, er at vi har barn sammen så noe kontakt er av og til nødvendig. Han er blokkert ellers, unntatt på melding. Men barna begynner å bli så store at NK nærmer seg…
      Kiki: Ja, alt ansvaret er jo mitt… Unnskyldninger og innrømmelser han kommer med, er nærmest bare rituelle for ham tror jeg. Og han manipulerer jo alt han kan nå og. Forskjellen er jo at jeg ikke lenger lar meg manipulere. Og det tåler han ikke. Jeg ser jo et mønster der han smigrer, kjefter, håner og elsker i samme rekkefølge hele tiden.

    11. Endnu en rigtig spændende og relevant indslag. Ikke mindst det med spejlet…hvor er det forfærdentligt at man bare var et spejl og da vi gik i stykker ( blev syge ) og ikke kunne bruges mere, blev vi blot erstattet med et nyt spejl ( nyt offer )
      Jeg var den der gik…var syg og brugte de sidste kræfter til at komme væk. Da jeg var kommet ovenpå igen, stod han der , som om ingenting var sket. Det var nok nemmere for P med det gamle ( reparerede ) spejl , end at skulle ud og købe et nyt. Jeg havde fundet mig i så meget, nærmest udslettet mig selv, forsøgt alt for at få forholdet til at gå. Jeg hjalp P på alle mulige måder og P vidste sikkert at det ville blive rigtigt svært at finde sådan et unikt ( antikt ) spejl igen. Det gamle antikke spejl, blev dog på hylden i butikken ( og venter stadig på en god køber ) P måtte ud og købe et nyt spejl…spændende hvor længe det holder..jeg ved at P må arbejde meget med at få det nye spejl til at passe ind….jeg tror det måske allerede er lidt ridset i kanten…

    12. Veldig nyttig å lese kommentarene her! Min far sender sms-er og jeg fikk blomster på døra på bursdagen min, de kasta jeg i søpla.
      Nå har jeg klart å la være å sjekke om han har sendt noe mer. Det har vært smiger, kjeft og hån i en salig blanding. Han beskriver seg selv med de fleste superlativer som eksisterer, og ser ikke selv hvor pinlig og tragikomisk det er. Selv om jeg har gjennomskuet ham og visste hva jeg kunne forvente, nådde dessverre ordene hans inn til meg på ett eller annet vis. Så jeg skal ikke lese mer fra ham og de familiemedlemmene som sykelig nok er på hans side! Jeg har aldri svart, men det å lese det han har skrevet har ført til mye tenking og kverning. Han sier dessuten at han skal tilgi alt og ta meg imot med åpne armer… Som om det er jeg som skal be om tilgivelse! Han er fullstendig ute av stand til å innrømme og beklage. Jeg drømmer ikke om noen gjenforening eller aksept hos ham. Heldigvis brøt jeg kontakten før han fikk mulighet til å bli kjent med barna mine.

    13. Jeg vil høre om der er nogen der kan hjælpe mig. Jeg er simpelthen faldet i et mørkt hul af savn og nostalgi. Jeg skulle finde nogle papirer i en skuffe og her væltede det frem med billede af mig og P , dengang det var godt. Min voksne datter var her og hun kommenterede også billederne..Det der var hans gode periode…det der var hans dårlige, se på ansigtet mor, han kæmper for at se glad ud…uff..
      Oveni det er det ferie tid, jeg bor i en by med mange turister og overalt vrimler det med glade , kærlige mennesker. Det minder mig om min ensomhed og om at P skøjter videre, nyforelsket og glad.
      Han ringede også mens min datter var her og halløjsa, den nye var ved at bage hans ynglingskage, så han var lykkelig : ( Derudover har jeg, for første gang, forsøgt mig med netdating og det er også en nedtur syntes jeg . Mange står på spring, men jeg syntes ingen kan måle sig med P , hans charme og drengede facon . ( som han viser til andre og viste mig i starten ) Selvom min hjerne siger at det er en illusion og at det var en maske og at virkeligheden var en helt andet. Alle andre er kedelige syntes jeg, men jeg savner helt vildt en at dele hverdagen med . Jeg har jo været alene i relationen , men vi gjorde mange ting sammen og rejste meget ( at vi så ikke havde det godt mens vi gjorde det, prøver min hjerne at fortrænge.)
      Jeg håber meget på lidt opbakning lige nu.
      Jeg er så glad for denneher blog ,med alle de gode kommentarer og svar. Den holder mig oppe !

    14. Til Mary: Det er som du sier, kun en illusjon. Han kan ikke føle lykke og den nye baker kake for å gjøre ham fornøyd, men heller ikke hun kommer til å få det forholdet hun håper på… Minn deg selv på det igjen og igjen, at det du savner finnes egentlig ikke.
      Jeg har sett på hvordan min far har dokumentert sitt nye forhold i detalj på Facebook. Der kan det se ut som at de har det så bra sammen, men alt er jo iscenesatt. Den nye er fotografert og publisert fra alle mulige vinkler og på steder som har vært en stor del av min oppvekst.
      Se innlegget om “Welcome to the Facebook show” her på bloggen: http://psykopati.blogg.no/1444299247_welcome_to_the_facebo.html
      Der står det blant annet følgende som jeg håper kan være til hjelp for deg:
      “Vi kan med en gang slå fast at den nye partneren vil gjennomgå akkurat det samme som deg. Kanskje vil det ta lenger tid. Kanskje vil mishandlingen anta andre former. Men det vil skje.Den nye partneren er ikke annet enn ny narsissistisk forsyning. Hvis han/hun får bli i relasjonen lenger enn du fikk, så er det fordi du avslørte psykopaten raskere (ellers hadde du ikke vært her på denne bloggen), og han/hun føyer seg bedre. Ingenting handler om kjærlighet i en psykopats univers, bare utnyttelse”.
      Det er selvsagt bare trist at den nye også skal få en gedigen skuffelse etter hvert. Heldigvis er du ikke sammen med ham. Det gjør vondt å bryte med mennesker vi trodde vi var nær, men med tiden vil du kanskje stå rakrygget og stolt over å ha kommet deg ut av det, selv om det var smertefullt og tok mye tid og krefter å se klart hva som foregikk.
      Det er naturlig å være trist etter et brudd, og andre forelskede gjør det jo ikke lettere. At din eks er lykkelig og forelsket er bare et skuespill. Husk det.
      Var det datteren din han ringte? I så fall nådde han inn til deg via henne… Helt typisk.
      Lykke til med nettdatingen. Kanskje en dag møter du en som kan gi deg det du fortjener. Pass på deg selv.

    15. Mary: jeg vil tilslutte meg alt Datter av p skriver. I tillegg vil jeg fraråde deg nettdating p.t.

      Det jeg egentlig ville si er at det kanskje er riktig tidspunkt for deg å ringe hjelpetelefonen akkurat nå. Akutte kriser tas bedre muntlig enn skriftlig.

      Lykke til 🙂

    16. Tusind tak til Datter af P og blogforfatter. I har hjulpet mig rigtigt meget..jeg havde tænkt på hjælpetelefonen, men jeg tror det kan være lidt svært pga den sproglige udfordring. Jeg læser norsk næsten perfekt, men det talte sprog er sværere syntes jeg.
      Ja , det var min datter P ringede til og fortalte om kagen..
      Jeg er kommet lidt ovenpå igen..takket være jer og bloggen her. Jeg er ved at læse alle indlæggene igen og især det med vellcome to the Facebook show er godt.

    17. Mary: du kan ringe sekundærnummeret som står listet i bloggen neste gang du får behov. Da kommer du til en person som har bodd i Danmark og som snakker lettforståelig norsk.

    18. Til Mary: Godt å høre at du fikk det litt bedre i kveld. Jeg håper du får den hjelpen du trenger. Jeg har selv fått god psykologhjelp, i tillegg til veldig god støtte fra nære familiemedlemmer som har opplevd det samme som meg. Denne bloggen og fagbøker om personlighetsforstyrrelser har vært veldig viktig for å sette kaoset inn i et slags forståelig system. Vi trenger ikke å forstå alt om p, men noen ting er det godt å ha kunnskap om. Jeg har NK med de som stadig vekk ville presse, forvirre og bryte meg ned. Det var tøft i starten, men det gir meg ro nå. Jeg har gitt beskjed til enkelte om å la være å fortelle noe til meg om min far, for jeg må gå ut ifra at han ønsker å nå inn til meg via andre (feks at de skal fortelle meg hva han har publisert på Facebook).
      Jeg er forøvrig enig med bloggforfatteren i det med hjelpetelefonen, og at nettdatingen nok kan vente litt nå som du er så sårbar.

    19. Tusind tak til jer, det er så rigtigt det I skriver og hjælpetelefonen vil jeg bruge , hvis jeg får en nedtur igen. Det er fuldstændigt rigtigt det du skriver, datter af P, at de forsøger at nå os gennem Facebook , det er lige et sted for dem , hvor de har det som fisk i vand. Jeg er ikke på FB af samme årsag, men det kommer alligevel noget information af og til gennem andre.

    20. Anonym: har du sett to hunder sammen, der den ene besøker den andre i den andres hjem?

      Hva skjer hvis hunden som er på besøk, forøker å hente en leke i den lekekassen til hunden som bor der? Ofte vil hushunden plutselig få interesse for den gamle og glemte leken som hunden på besøk hentet opp. Enten kan hushunden bli eiesyk og bjeffe eller knurre til besøkshunden slipper leken. Den eiesyke hunden vil da kaste leken tilbake i kassen og glemme den igjen. Den er ikke interessert i å leke med leken selv, den vil bare ikke at besøkshunden skal få leke med den. Eller den kan plutselig bli veldig interessert i den gamle leken og leke med den så lenge besøkshunden ser på, kanskje for å få en reaksjon fra besøkshunden. Men så snart besøkshunden har dratt, så mister hushunden interessen for leken igjen.

      Poenget er at inntil noe eller noen minnet hunden på leken, så var den glemt.

      “Så da er det slik som du skriver, at de glemmer hva de gjorde mot oss regner jeg med”

      Ånei, det glemmer de aldri. Derimot vil de av og til teste om DU har glemt det.

    21. Datter av p: “Selv om jeg har gjennomskuet ham og visste hva jeg kunne forvente, nådde dessverre ordene hans inn til meg på ett eller annet vis”

      Ja, de gjør det. Ord og handlinger fra folk vi bryr oss om påvirker oss, selv om avsenderen kanskje ikke fortjener at vi bryr oss om dem.

      Derfor inkluderer NK alle mulige blokkeringer, slik at ordene ikke når fram.

      Lykke til. Å ha en eller to psykopatiske foreldre er meget vanskelig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg