Den nye Hjelpetelefonen

Hjelpetelefonen ble startet i februar 2017 som et gratis lavterskeltilbud. Gratis i så måte at telefonvaktene ikke får lønn, og at innringer kun betaler vanlig takst for tjenesten.

Siden oppstart har tjenesten hjulpet hundrevis av innringere. Mange har hatt behov for kun en samtale, andre har ringt flere ganger. Dette ønsker vi skal fortsette.

En liten men skadelig andel av innringere er av den sjikanerende sorten. De frivillige telefonvaktene har måttet tåle aggressive og truende innringere. I den grad det er mulig så vil de gjeldende bli utestengt fra blogg og selvfølgelig også fra ytterligere hjelp i telefonen.

Det kan dessverre tvinge seg fram en betalingsløsning på telefonen. En lav men fast avgift vil ha diverse effekter, blant annet:

-Luke bort flest mulig useriøse innringere.

-Betale for abonnementer og markedsføring av telefon og blogg.

Foreløpig fortsetter vi som før, men innringere kan bli flinkere til å gi frivillige donasjoner til blogg/telefon. Telefonvaktene får ingen lønn, men de fortjener en blomst i ny og ne for deres innsats, og kanskje en faglig samling en helg i året, for å møte hverandre og oppdatere tjenesten. Et valgfritt beløp kan settes inn på konto 1503.15.63892 (bruk KID 003231000013).

Per i dag så er det to nummer dere kan bruke;

97307979 og 48386589

Det er viktig å sende en sms i forkant for å avtale tid. Dere vil få svar som bekreftelse på avtalen. Samtale innvilges som regel innenfor ett døgn. Det er altså ikke lenger mulig å ringe inn direkte, og åpningstider faller bort. Hvis du ikke får napp på det ene nummeret, så prøv det andre.

Til slutt et par kjøreregler for tjenesten.

-Forsøk å begrense lengden på samtalen. Telefonvakten har som regel flere samtaler om dagen og trenger pause. Ved behov så er det mulighet for å ringe flere ganger. 

-Innringerne har ofte mye på hjertet. Det er forløsende å snakke med en som forstår. Det er derfor forståelig at mye skal settes ord på. Men det er ikke mulig å gape over hele din historie i løpet av en samtale. Gjør deg derfor noen tanker innen du ringer om hva du vil fokusere på. Skriv gjerne dine spørsmål ned på papir i forkant.

-Respekter telefonvaktens anonymitet. Ikke fisk etter opplysninger som vedkommende ikke er villig til å gi. Samtalene skal handle om deg som ringer, ikke omvendt.

-Telefonvakten påberoper seg retten til å avbryte samtaler som ikke er respektfulle, samt blokkere fremtidige oppkall fra gjeldende innringer. Trusler vil bli politianmeldt.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg