Lek: finn ordtak og uttrykk som du vet ikke stemmer

Vi er omgitt av “kloke ord”, ordtak, begreper, uttrykk og visdom som liksom skal være så universelle og hjelpe oss til å foreta riktige valg i livet. Etter relasjonen med psykopaten så gir mange av disse visdomsordene meg kvalmefornemmelser, alternativt får jeg trang til latter, for jeg ser hvor feil de er og hvor skadelig det kan være å leve etter dem. Jeg må innrømme at jeg må ta meg i akt for ikke å skrive nokså spydige eller sarkastiske kommentarer når slike “memes” blir lagt ut på facebook av venner eller grupper, eller når jeg hører dem ytret ellers ute i verden som “vedtatte sannheter” eller gitt som råd til meg selv eller tredjeparter.

I dag på denne deilige søndagen så kan vi leke oss litt med å komme på slike uttrykk som vi vet ikke stemmer. Bruk kommentarfeltet til å fortelle om ordtakene du kommer på som har mistet sin mening for deg, og hvorfor du mener de er feil eller misvisende. 

Jeg vil begynne med noen som jeg kommer på her og nå.

“Kjærligheten overvinner alt”. Kanskje det mest skadelige av dem alle? Vi vet at overfor en psykopat eller narsissist så overvinner kjærligheten ingenting, og objektet vil omkomme av utmattelse innen det skjer. Mange av oss hadde faktisk dette ordtaket langt fremme i bevisstheten da vi fortsatt under relasjonen trengte motivasjon for all innsatsen vi la inn for å hente frem bittelitt anerkjennelse fra psykopaten. Personlig så kommer jeg aldri igjen til å ta disse ordene i min munn, hverken overfor meg selv eller til en venn som trenger råd. Ordtaket er direkte farlig. 

“Tro kan flytte fjell”. En noe mildere versjon av ordtaket over, fordi det også kan handle om ambisjoner innenfor karriere eller politikk, og det er positivt. Men likevel et farlig ordtak som får oss til å tro at vi kan hente frem det gode i psykopaten, bare vi prøver hardt nok. 

“Det er aldri så galt at ikke det er godt for noe”. Et ordtak som får objektet til å bli stående i devaluering og misbruk alt for lenge, fordi devalueringen kanskje har en skjult positiv betydning, en viktig lærdom eller et budskap som objektet ikke ser umiddelbart, men som kanskje blir åpenbart med tid og tålmodighet. 

“Se bjelken i eget øye før du ser flisen i andres”. Et ordtak som i dag ikke får meg til å se bjelken, men rødt. Dette ordtaket legger til rette for å unnskylde ondskapsfulle menneskers ugjerninger, noe vi gjorde i rikt monn sammen med psykopaten. Det ligger også implisitt at det er objektet som er den gale, det er objektet som tar feil.

Deres tur 🙂 

47 kommentarer
    1. Min psykolog ( som ikke havde forstand på personlighedsforstyrrelser ) og mange af mine bekendte sagde…der skal to til en konflikt eller ufred…nej, det er helt forkert . Hvis den ene person er en P , er EN person nok ! Der er ingen der kan få en relation til en psykopat til at fungere og det burde enhver psykolog sige, så offeret kan komme væk hurtigst muligt ! Man kan ikke samarbejde med en psykopat.

    2. Mary: dette slekter på det engelske “it takes two to tango”, eller alternativt “den som er med på leken må tåle steken” på norsk.

      Men jeg er helt enig med deg, sammen med en psykopat så stemmer det overhodet ikke.

    3. «Det ordner seg for snille jenter» hvis du bare er føyelig så går dette bra- grusomt uttrykk som jeg retter på hver gang noen bruker det.

    4. “Som man reder ligger man”. Dette ordtaket ble brukt til å plassere skylden på meg hver gang det var dårlig stemning, jeg prøvde å protestere eller argumentdre for mitt syn på en sak.

    5. “Blod er tykkere enn vann”.. Den er det nok mange barn av P/N-foreldre som har fått høre.. “Det er bedre med en fugl i hånda enn ti på taket”: .. Beholde en giftig partner bare fordi man ikke vil være alene? Ikke noen god ide.. “Du feiler ikke før du slutter å prøve”;.. Den blir jeg helt uvel av..

    6. “På seg selv kjenner man andre”
      Alle år med grubling rundt hva som kunne være årsaken til alt han gjorde og ikke gjorde. Selvsagt med utgangspunkt i mine egne tanker, kunnskap og følelser. Fullstendig bortkastet.
      Men følelsen når det virkelig gikk opp for meg var merkelig. Jeg sluttet analysering av hva jeg kunne gjøre, gjøre anderledes, hadde gjort galt osv nærmest på sekundet. Det er ikke lenge siden jeg gikk, og jeg bare håper det varer.

    7. Vigdis: “På seg selv kjenner man andre”

      Ja. Ironisk nok så hjelper denne oss med å avsløre psykopaten. Det er nemlig slik også psykopaten tenker. Han/hun tror at andre er ute etter å skade ham/henne, fordi det er slik de tenker selv.

      Det er når vi oppdager denne paranoiaen hos psykopaten, at vi begynner å forstå hva de er.

    8. “Den man elsker tukter man” Ordtaket ble brukt som forklaring på mishandlingen. Dernest som en påstand på at tuktingen skjedde fordi vedkommende elsket meg. Dessuten ble det forklart at tukting var en måte å bringe oss nærmere hverandre på. Gufs!

    9. Morsom øvelse. Litt pussig for det er ikke så lenge siden jeg tenkte på forskjellige talemåter og ordtak som bare kan bli så feil i situasjonen. Tenker at alle de nevnte ordtakene i og for seg er gode, men slett ikke så universelle at de kan lires av i hytt og pine. Det kan faktisk bli rimelig støtende og ufint, alt etter situasjonen.
      P/N gjør skam på enhver normal forventning og disse ordtakene faller platt til jorden. Selv om de kan passe i andre situasjoner.
      Selv hater jeg “det som ikke dreper deg gjør deg sterkere”. Joa i litt mindre alvorlige situasjoner så. Men jeg halter skadeskutt rundt og vet ikke om jeg orker å overleve en dag til. Kanskje blir jeg sterkere og klokere på sikt, men… Dessuten HVOR sterk må jeg bli? Har ikke tenkt meg å bli en Ninja Warrior heller.
      Liker heller ikke den ofte følt nedlatende: “Man måste jamføra”. Fra folk som ikke skjønner katten av hva du gjennomgår.
      Enig i at etter P/N faller de fleste ordtak som takras og gjør en mest ironisk stemt.
      Jeg liker de litt beske eller ironiske:
      Ikke så galt at det ikke kan bli verre.
      Hovmod står for fall.
      Mye vil ha mer.
      Det kommer intet inn i en lukket hånd.
      Lykken er av glass, den går fort i tusen knas.
      Dagen er ikke over før psykopaten sover.
      Ta for all del mannen, ikke ballen.

    10. Her er et dikt jeg hang over sengen da jeg var sammen med det værste psykopaten…dette er mange mange år siden, var mye yngre og uerfaren.
      Litt forenklet lyder det slik:
      Å risikere
      Å le er å risikere å bli tatt for å være dum.
      Å gråte er å risikere å bli oppfattet sentimental
      Å komme en annen i møte er å risikere å bli involvert
      Åvise følelser er å risikere å blottlegge sitt egentlige jeg
      Å gi uttrykk for sine ideer, sine drømmer, er å risikere å tape ansikt
      Å gi kjærlighet er å risikere å ikke få noe igjen
      Å leve er å risikere å dø
      Å håpe er å risikere fortvilelse
      Men du må risikere noe,for den største faren er å ikke risikere
      Den personen som ikke risikerer, gjør ingenting, har ingenting, er ingenting
      Man kan kanskje unngå lidelser og sorg, men man kan slett ikke forandre seg, føle, vokse, elske-leve
      Lenket til sine holdninger er man en slave, man har forspilt friheten.
      Bare en person som risikerer er fri.
      Personlig så misliker jeg disse “sannhetene” sterkt, jeg som lett påvirkelig og ung trodde jo på dette, så jeg risikerte ALT i kjærlighetens ånd for psykopaten.
      Det ga meg frihet i en brutal forkastning & stygg psykisk mishandling over 2 år.
      Nå risikerer jeg bare med kunnskap,fornuft og livserfaring. 😉

    11. Bak skyene er himmelen alltid blå.
      Ikke om man har med en psykopat å gjøre. Da har man særdeles mye uvær i vente. Typ orkan kategori 5.
      Gresset er alltid grønnere på den andre siden.
      Kan oppmuntre folk til å bli i et dårlig forhold. Men er man i et forhold med en psykopat så er faktisk gresset grønnere de aller fleste steder og man må vekk fra gjørmehullet man sitter fast i.
      Vi må omfavne disse ordtakene;
      Det er ingen skam å snu.
      Det er ikke gull alt som glitrer.
      Alt kommer for en dag.

    12. Min psykopat var “flink” med ordtak, særlig for å projisere all skyld over på meg. “It takes two to tango”, “på seg selv kjenner man andre” eller helst i den engelske utgaven “it takes one to know one”..etc. Så ordtak generelt er BARE kvalmende i mine ører. Jeg fikk stadig høre av andre at det er bedre å ha elsket og tapt, enn aldri å ha elsket i det hele tatt. Akkurat det ordtaket er nokså tyngende når man endelig har slitt seg fri fra en psykopat. Men jeg har bevis for at det er enklere med ti psykopater på taket, enn èn i hånden.. 🙂

    13. MIA: Det er litt klump i halsen alle disse vakre tankene vi hadde og trodde på da vi var unge. Ikke visste vi at vi skulle møte onde mutanter som skjøv til side alle begreper om fredelig sameksistens med andre og seg selv.
      Over min seg hang den såkalte sinnsrobønnen da jeg var sammen med den første og største P:
      Herre, gi meg styrke til å leve med det jeg ikke kan forandre,
      mot til å endre det som lar seg påvirke,
      og visdom til å se forskjellen.
      Det er en klok og vakker bønn, men det skulle ta si tid å se forskjellen…
      Hvorfor? Jeg skylder ikke på verken bønnen eller vår Herre. Men jeg hadde så stor tro på kjærligheten, men jeg kunne ikke elske den syke frisk.. . Jeg er ikke Jesus.
      På slutten av vårt ekteskap danset vi rundt i stuen til Coens “Dance me to the end of love”. Det var magisk og gripende. (Kom på det nå).

    14. P/N sa alltid: Når katten er borte, danser musene på bordet . Forsod ikke den gang at han snakket om seg selv. Det handler om allt de representerer. Det er mye i ordtak, men ikke alltid vi leser eller fortår de riktig. Tenker de og er en advarsel.

    15. Til anonym som svarte.
      Nei, det har du helt rett i, har vakre tanker ennå dog, bare på en mer realistisk måte.
      Har de fleste som er utsatt for psykopater, likhetstrekk?, som gode, empatiske, glade og som regel ressursterke mennesker? begynner å lure.
      (skal lese mer i bloggen for svar )

    16. Her var det mange gode innlegg,. Deilig å kunne trekke litt på smilebåndet av og til også 🙂 Jeg så dette engelske sitatet for noen år siden, og synes det ga et fint bilde av betydningen av ordet “Unnskyld” når det ikke samtidig ligger handling i bak:
      Grab a plate and throw it on the ground
      -Ok, done
      Did it break?
      – Yes.
      Now say sorry to it.
      – Sorry.
      Did it go back the it was before?
      – No.
      Do you understand?
      Hadde glemt dette, men skal jammen printe det ut å henge det på kjøleskapet, for å minne meg selv på hva som betyr noe i alle relasjoner jeg har: HANDLING. Jeg tror for min egen del at dersom jeg hadde vært istand til å skille verdiløse ord fra faktisk utførte handlinger tidligere så hadde jeg spart meg selv for mye.
      Dessuten har jeg ikke vondt av å minnes på det selv heller.

    17. Mange dikt og ordtak får en ny mening. Dette av Hans Børli lagret jeg på iPhonen rett etter at jeg flyktet fra P:
      «ETT ER NØDVENDIG
      Ett er nødvendig ? her
      i denne vår vanskelige verden
      av husville og heimløse:
      Å ta bolig i seg selv
      Gå inn i mørket
      og pusse sotet av lampen.
      Slik at mennesker på veiene
      kan skimte lys
      i dine bebodde øyne.»
      For da følte jeg meg virkelig husvill og hjemløs, omgitt av et mørke som kom innenfra. Nå kan folk se lyset i øynene mine igjen. Jeg er både fri (så langt det går an å være fri når man har barn med en P), og jeg er attpåtil nyforelsket som en fjortis!!

    18. Å velge mellom pest eller kolera. Jadda, det er et valg, men sammen med disse folka er utfallet uansett ille.
      Det engelske uttrykket: Closer to danger further from harm», gir meg kuldegysninger. Jeg var nok der i en periode. Da har redselen fått overtaket og man er heilt i P?s vold.

    19. MIA: Enig med deg. Vi beholder mye, men ser alt mer realistisk og i et kritisk lys etter P/N. Likevel lever det vel en slags drøm om P/N uten de vonde sidene. Fordi det positive og fantastiske som bare P/N kan (tror jeg) lever så sterkt i oss. Det var vel mye som ikke akkurat tydet på virkelig kjærlighet fra deres side, men vi opplevde det sånn den gangen, og vår kjærlighet var ekte. Jeg har vært sammen med flere. Har slitt med at jeg synes at normale blir kjedelige og ikke får meg forelsket på samme måte. Kanskje har jeg hatt uflaks.
      Jeg synes det er vanskelig fremdeles av og til.. Hører liksom “Nothing compares to you” i mitt indre øre fremdeles. Vet ikke om bloggforfatter har noe å si til dette?
      Ellers har jeg lest mange steder at P/N vil ha varme, empatiske mennesker som har mye å gi. Gjerne litt godtroende og blide som ikke stiller seg særlig kritiske til dem.

    20. Monia: ja, ikke sant? har jo sett en del youtube videoer og lest en god del, veldig empatiske de som blir valgt ut, og har også merket meg at det er mye pene mennesker … ( jeg vet at det finnes andre verdier og ikke noe som skal ha hovedfukus. )
      Men, legger merke til det, synes det er påfallende like trekk hos oss ofre.
      – empatiske
      -høysensetive
      -godhjertede
      -gjene pene/ utstråling
      – ressursterke
      -litt naive ( første gangen ) stor tro på kjærligheten
      -romantiske
      Bare mine refleksjoner..

    21. Jeg foreslår at i denne tråden så holder vi oss til tema. Folk leser kanskje kommentarfeltet fordi de synes det er interessant med flere “feilslåtte” ordtak, da er det ikke så spennende at samtalen sporer helt av.

      Så kan vi heller vingle litt under andre tekster 🙂

    22. Ble inspirert av de som vridde på ordtakene 🙂
      Bedre å ha elsket og tapt enn å tilbringe livet med en psykopat.
      Psykopaten er så vond at det ikke er godt for noe(n).
      Any path is better than a psychopath.

    23. Jeg har vokst opp med
      “vend/snu det andre kinnet til” og
      “det er noe godt i alle mennesker”
      Disse ordtakene er ikke så gode å ha som forbilder synes jeg nå… og det tok veldig mange år før jeg forsto det.

    24. Jeg kom lige i tanke om en mere….ha ha ha…den er sjov … Tavshed er guld ! Dvs man vælter sig i guld, med alle de tavshedskure vi har været ude for ( den var ironisk ment )

    25. Å, Mia, nå fikk jeg skikkelig flashback; Det diktet brukte han i idealiseringsfasen og etter at jeg ville skilles!! Hadde jeg helt glemt, kjente jeg fikk hjertebank, ikke av den gode sorten, grøss…
      PS, jeg var et lykketroll når jeg traff han…

    26. Ria: “grøss” ..det er det værste diktet i hele verden!
      Håper alt står bra til ,selv om jeg nevnte det diktet. Varm hilsen

    27. Jeg blir sint hver gang jeg leser dette sitatet:
      Weak people revenge
      Strong people forgive
      Intelligent people ignore
      Det er siste setning som setter meg ut. Etter mange taushetskurer og den siste nå på 9. uka, ser jeg ingenting intelligent med ignorering/taushet, bare ondskap!

    28. Kjære dere alle sammen – og Daniel som tok initiativ til denne utvekslingen. Det er bare helt utrolig å lese hva dere skriver. Det er SÅ bra. Og samtidig er det godt å kunne faktisk få en litt humoristisk tilnærming til alt det grusomme vi har gjennomgått. Jeg har dessverre ingen ordtak å komme med – men ønsker bare å gi tilbakemelding på at det dere trekker fram er SÅ utrolig viktig for oss som har levd sammen med mennesker med de personlighetsforstyrrelsene som har vært omtalt i denne bloggen. Det bare illustrer at vi kanskje ikke har opplevd det som man kan regne med å oppleve i “normale” forhold… veldig tankevekkende. Jeg håper i det lengste at jeg har noe til gode her til tross for at jeg er blitt voksen så det hoder (i forhold til år..).

    29. Jeg trodde lenge på «gresset er grønnest der man vanner» derfor prøvde jeg å gi og gi og atter gi, for at alt skulle ordne seg og bli bra. Det gjorde det ikke! Bedraget og sviket fra min N ble bare verre og vondere, derfor har jeg nå blitt mer reservert mot å gi før jeg ser at også mine behov blir møtt med respekt.

    30. “Det er alltid to sider i en sak.”
      Det er selvfølgelig riktig, men når det sitter en P/N i ene enden er det fatalt å automatisk legge skylden i midten. Psykiatrien og andre hjelpeinstanser arbeider dessverre som oftest etter slik 50/50 teori, så ender man bare med å få mer juling i stedet for hjelp og støtte.

    31. “ingen røyk uten ild”, brukes av p etter at p har DIKTET opp en svertekampanje. P er raskt ute med å påpeke denne “sannheten”, og slik overbevise også de mer kritiske blant oss.
      Derimot er selvfølgelig OPPDIKTING nettopp røyk UTEN ild.
      “Man vet aldri hva som foregår innenfor husets fire vegger”, brukes på samme måte. Andre kjenner ikke igjen ps sverting av offerets egenskaper, så p er raskt ute med å likevel overbevise. Fordi man, må vite, “ikke vet hva som foregår innen husets fire vegger.
      Disse to visomsordene ble intenst brukt av min p, da hun bedrev en intens og alvorlig svertekampanje mot meg. P gikk inn for å ødelegge mine jobb-, bo- og relasjonelle muligheter i min hjemby. Altså gikk innfor å ødelegge mitt livsgrunnlag.
      Beklager at jeg kommenterer gamle innlegg, men jeg har oppdaget denne svært terapeutiske bloggen for ikke så lenge siden, og leser tilbake i tid. Det er svært gjenkjennelig og SPOT ON mange av dine tema.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg