DEBATT: Hvordan drømmer du om psykopaten?

Drømmer om psykopaten er sterkt emosjonelle. Når vi drømmer emosjonelt så er det vanskelig å riste drømmen av oss om morgenen. Sterkt emosjonelle drømmer bærer vi med oss ut i det virkelige liv, og følelsen som drømmen ga oss kan sitte igjen til langt på dag. Det kan bli vanskelig å utføre våre normale oppgaver den dagen, fordi drømmen rystet oss. Det behøver ikke engang å ha vært en vond drøm, psykopatens nærvær i drømmen er tilstrekkelig til å sette oss ut av balanse i flere timer.

Noen drømmer hyppig om psykopaten, andre ikke fullt så hyppig. Men drømmene kan vedvare i opptil flere år etter at psykopaten er ute av våre virkelige liv. Han/hun er likevel tilstede i våre drømmeliv. Det er ikke noe unaturlig eller urovekkende i dette. Psykopatens vedvarende tilstedeværelse i dine drømmer trenger ikke å bety at du ikke er gått videre. Det er normalt at mennesker som vi på et tidspunkt var sterkt knyttet til, fortsetter å dukke opp i våre drømmer med (u)jevne mellomrom. Det som kan være belastende, er at vi blir minnet om dem og at de en stund igjen er sterkt tilstede i vår bevissthet.

Noen drømmer hvor psykopaten har en rolle kan være av marerittaktig art, for eksempel hvor psykopaten bærer en maske, antar en monsteraktig karakter (ikke ligner seg selv, men du vet instinktivt at det er ham/henne), truer oss, jager oss eller skader oss. Men det er ikke alltid slik. Personlig har jeg bare en gang drømt en drøm hvor psykopaten opptrer slik. I de fleste drømmene er han/hun ganske enkelt tilstede, som om relasjonen ikke er over.

Her vil jeg gi deg muligheten til å beskrive dine drømmer om din psykopat. Hvilke former antar han/hun i drømmen? Hvor ofte drømmer du? Hvordan opptrer du selv i drømmen? Hvordan har du det i våken tilstand etter en slik drøm? Hvordan tolker du drømmene; tror du at de bidrar til å holde deg knyttet til ham/henne eller er drømmene et resultat av kontinuerlig bearbeidelse?  

Jeg kan begynne med mine egne drømmer. I dag drømmer jeg om psykopaten omtrent en gang i måneden. Noen ganger har han hovedrollen i drømmen, andre ganger er han kun en bifigur. Jeg anser en gang i måneden som ikke spesielt hyppig og andre mennesker som har hatt normale roller i mitt liv men som ikke lenger er der, opptrer omtrent like hyppig. I de fleste drømmene om min psykopat så leter jeg etter ham. Han manifesterer seg med andre ord ikke selv i drømmen, men jeg leter etter ham uten å finne ham og dette er en metafor for hvordan jeg hadde det umiddelbart etter bruddet innen jeg forstod hva han er. I drømmene så kan det virke som om jeg blir tilbakestilt og fortsatt befinner meg på forvirringsstadiet. Forvirring og fortvilelse er som regel også følelsene jeg våkner opp med. Av og til kan jeg våkne opp med sinne eller kanskje lettelse. Selv om jeg hurtig klarer å riste forvirringen av meg, fordi jeg i det virkelige liv ikke lenger er forvirret, så bærer jeg drømmen med meg inn i dagen.

Jeg tror nettopp denne handlingen hvor jeg leter etter ham står så sterkt fordi det var selve bruddet som traumatiserte meg mest. Underbevisstheten forsøker fortsatt – etter flere år – å løse dette mysteriet. Det er forskjellig fra objekt til objekt hva som vi opplevde som vanskeligst. Nå er det din tur til å fortelle om dine drømmer. 

40 kommentarer
    1. Hun står alltid i bakgrunnen,
      er en “statist” i de mest merkelige drømmer.
      Sier som regel ikke noe, bare er der..
      hun kan komme inn i sekvenser der negative ting skjer i drømmen
      og da forteller meg hvorfor negative ting skjer mot meg.
      Iblandt er også vår felles datter med i drømmene, da ser jenta ofte på meg med stive øyne
      mens moren holder henne i hånda-så går de mens jenta ser meg dypt i øynene..
      De drømmene der hun snakker til meg, der det er negative drømmer ødelegger flere timer av dagen.
      Kan ha et adrenalin-lignende “anfall” med kort-pusthet og der jeg er virkelig rystet.
      Føles ut som om jeg ikke har sovet overhode..

    2. Jeg drømte ofte om han i tiden etter bruddet, så og si hver eneste natt. Nå har det gått nesten to måneder siden bruddet med min psykopat og jeg sliter enda med det, men ikke like ofte og vondt som de første ukene.
      I drømmene mine er det akkurat som om tiden er skrudd tilbake og at vi er sammen igjen. Alt er som “normalt”. De fleste drømmene er gode. Likevel føler jeg det er et slags fellestrekk som går igjen og dette er dyp øyekontakt. At han ser på meg, dypt og lenge. Jeg blir fanget i dette blikket.
      Jeg husker spesielt godt en drøm. Det var kun gått en uke siden han gjorde det slutt med meg og jeg var i en slags fase hvor jeg var i dyp sorg, forvirret, sint, såret, skuffet og gikk omtrent gjennom hele følelsesregisteret hver eneste dag. Det var en svært tung periode. Jeg fikk ikke sove om nettene fordi da drømte jeg om han. Jeg hadde dermed ingen energi og var sliten, så jeg skulle legge meg ned å ta en hvil på dagen. Jeg husker drømmen enda helt klart og tydelig. Vi lå i sengen sammen, ved siden av hverandre og pratet. Det var fint. Vi snudde oss mot hverandre og han så på meg. Stirret meg inn i øynene. Etter å ha sett på meg en stund smilte han til meg, snudde seg bort og lo høyt. Han lo så høyt at jeg kunne se alle tennene. Jeg kan enda se det klart å tydelig. Jeg våknet etter dette. Og hele kroppen min fyltes med en bunnløs sorg. Det gjorde så vondt. Jeg husker det føltes ut som ribbena mine knakk, en voldsom smerte i brystet. Og i et sekund føltes det nesten ikke ut som jeg fikk puste. Jeg merket at jeg kaldsvettet og ble helt fysisk dårlig. Han hadde føltes så nær og det nærværet fulgte meg resten av dagen, det var ubehagelig og satte meg helt ut av spill. Drømmen spilte seg av i hodet mitt om og om igjen, noe den fortsatt kan gjøre i dag. Jeg ser hele ansiktet for meg, hvordan han så på meg for å så snu seg bort og le.
      Jeg vet ikke om drømmen betyr noe spesielt, men jeg merker det du har skrevet her på bloggen din tidligere. Det med at i tiden etter bruddet (og ofte lenge etter) så kan fortsatt psykopaten føles så nær. Akkurat som en parasitt, som har infiltrert seg i hjernen. Han dukker opp i tanker, drømmer og fanger meg. Ser inn i sjelen min.
      Likevel ser jeg at drømmene blir sjeldnere og mindre vonde nå som tiden går. Det setter meg ikke like ut av spill og det er enklere å riste dem av seg. Noe som er godt! Tidligere kunne jeg ligge i sengen i flere timer etter en vond drøm og prøve å samle motivasjon til å stå opp…
      Veldig takknemlig for denne bloggen og all hjelp den har gitt meg!

    3. De hyppige og marerittlignende drømmene om min eks har heldigvis bedret seg. Men jeg kan skrive under på at det har tatt mange år. Jeg pleide ofte å drømme om en mørkkledd, ansiktsløs person som verken hørte eller så meg, samme hvor mye jeg forsøkte å få kontakt. At den mørkkledde i drømmene indikerte min eks, var jeg aldri i tvil om. Han hadde håret, høyden, ganglaget, ja selv lukten av min eks følte jeg i drømmene. Han var en slags mørk silhuett av seg selv. Jeg husker spesielt en gang der jeg i et mareritt hadde ansvar for en stor gruppe barn inne i et gigantisk kjøpesenter. Barna løp rett mot noen lange, bratte trapper, og jeg ba den mørkkledde innstendig om hjelp. Men han så kun tvers igjennom meg og gikk videre uten et ord. Som om han verken så faren barna var i eller min hjelpeløse tilstand. Jeg var usynlig og lydløs! Jeg våknet med et skrik idet barna nådde trappen. På den tiden hadde jeg kontakt med en gestaltterapeut som jeg blant annet beskrev denne drømmen for, og hun undret seg litt over barna i drømmen…om barna egentlig representerte mitt eget selv i drømmen min. At jeg i underbevisstheten var i ferd med å innse at jeg var i en eller annen stor fare som jeg febrilsk forsøkte få kontroll på. Jeg vet ikke, men utsagnet til terapeuten skremte meg. Dette var nemlig før jeg hadde fortalt terapeuten om min eks. Jeg hadde ofte betennelser i kjevene som følge av skjæring/gnissing av tennene om natten, og jeg våknet alltid med høy puls i ørene som om jeg var i en forsvars- eller angrepssituasjon. Flere år med slike netter var superslitsomt! I dag, mange år etter, dukker fremdeles den mørke silhuetten av min eks opp i enkelte drømmer, spesielt i drømmer som inneholder snev av min egen utilstrekkelighet. For eksempel hvis jeg gruer meg til noe. Det er sjelden drømmene blir til mareritt, men når så skjer så er han der. Forskjellen er kanskje at jeg ikke lenger henvender meg til han i drømmene. Han er bare en urørlig statist.

    4. Jeg har haft mange drømme om min ex N og selvom det nu er over to år siden jeg forlod ham, kommer drømmen stadig. Den kommer ikke så ofte mere, nok også kun en gang om måneden. Drømmen er næsten den samme hver gang… Jeg er stadig sammen med min ex N i drømmen, vi hygger os og har det godt ( det havde vi ind imellem ) og pludselig siger min ex N, at nu skal han hen til hende..altså hans nye offer og så går det op for mig , at det ikke er mig der er i hans liv mere, men hende. Jeg vågner tit på dette tidspunkt og er ked af det, forvirret og fortvivlet og føler en enorm tomhed og følelse af, at være helt alene. I stort set alle drømmene kører min ex N hen til hende, glad og smilende , mens jeg bare står der tom og forladt. Jeg drømmer den heldigvis ikke så tit mere og det er nemmere , at ryste den onde drøm væk og komme i gang med dagen nu. Alligevel kan jeg se, at det er denne tomhed jeg ind imellem slider med stadig ..at han gik videre i højt humør, mens jeg lå skadesskudt tilbage. Jeg ved godt at det ikke er ham der er den heldige , set i forhold til sin forstyrrelse, men det plager mig at han fortsætter som om han er totalt lykkelig nu og det er ikke lykkedes mig , at finde en kæreste at leve livet med. Ingen ved hvordan han i virkeligheden er og alle tror det er en skilsmisse, hvor vi er vokset fra hinanden. Kun de nærmeste har set toppen af isbjerget . Jeg ville ønske at sandheden sejre tilsidst og at han får den straf han fortjener på den ene eller den anden måde.
      Jeg er lidt flov over at have disse tanker, sådan plejer jeg ikke at være…men som tiden går , kan jeg se, hvormeget mishandling jeg har stået model til , og det er ikke rart.

    5. Jeg drømmer om han hele tiden. Det er helt grusomt. Er helt fra meg når jeg våkner. Han er bare der lissom. Ene natta for litt som Plutselig befant jeg meg i bryllup til han og hans nye kjæreste som er 18år yngre. Vi har et felles barn, hvor han bare får treffe henne 3ggr i året.

    6. Jeg har hatt forhold til et par P/N. Det jeg husker best av drømmer etter bruddet er rene mareritt. Det har handlet om å være lurt inn i en vemmelig situasjon og å være livredd.
      En gang drømte jeg at jeg av en eller annen grunn måtte dele lugar med P/N på en båt. Jeg sto der og sa at jeg er ikke sammen med deg, jeg kan ikke være her. Det ble en masse styr med folk som sa at jo det måtte jeg bare. Alt annet var umulig. En annen gang drømte jeg at jeg skulle på en fest i et stort selskapslokale/restaurant. Jeg ble vist bort til en plass ved et bord langs veggen. Når jeg setter meg ser jeg at han som sitter der som min kavaler er exen. Jeg blir presentert som hans kjæreste ved bordet, og med et stivt blikk og stigende panikk hilser jeg rund, og tenker: Men jeg er ikke hans kjæreste, jeg kan ikke være her. Jeg ser etter en dør for å komme meg ut, men jeg ser ingen.
      Det aller verste marerittet hadde jeg faktisk nylig. Etter så lang tid. Jeg drømte at jeg var gravid med P/Ns barn. Jeg var fortvilet og rasende. I drømmen går vi på gaten og jeg er sint og sier noe sånn som: Hvordan kunne du få meg opp i dette? Jeg ville ikke ha verken mannen eller barnet. Det var noe med at jeg var lurt opp i stry. Senere ligger vi i en hotellseng, og jeg er rasende og hater ham. Han ser bare fårete på meg. Jeg var helt desperat. Jeg våkner mitt på natten av den drømmen med hjertebank og hyperventilerer. Jeg var så satt ut at jeg måtte stå opp og kaste meg over nettaviser i forsøk på å unnslippe ubehaget. Det skjedde lenge etter at jeg hadde sett ham. Og for ordens skyld:Fullstendig uaktuelt at jeg skulle være gravid.
      Jeg tror at de har gjort så mye med oss at det tar evigheter å bearbeidet det. Noe bærer vi kanskje med oss resten av livet. Vi kan bli trigget av ting vi hører om, ting vi leser eller ser på TV. Da begynner underbevisstheten å jobbe, og vi kan få mareritt lenge etter relasjonen. Tror jeg da.

    7. Da bruddet var ferskt, drømte jeg at en test-person ville have at min eks. N og jeg skulle gøre nogle ting, jeg synes var grænseoverskridende og jeg sagde fra. Min eks N gjorde bare hvad test personen ville have os til. Her nogle år senere har jeg få gange drømt, at jeg er hjemme hos min eks N og hans nye kæreste. Jeg snakker med hans kæreste og P har jeg ikke noget kontakt med. Efter de drømme var jeg trist. Jeg tror den første drøm er et billede på, hvor forskellige grænser min eks P og jeg havde. Den anden drøm tror jeg er et symbol på, at jeg må acceptere, at jeg er blevet afløst af en ny kvinde. Jeg er rent faktisk hjemme hos dem og taler kun med hende!

    8. G.S: “hun kan komme inn i sekvenser der negative ting skjer i drømmen

      og da forteller meg hvorfor negative ting skjer mot meg.”

      Jeg bet meg merke i dette. Det jeg tenker, er at vi forbinder dem med negative hendelser, enten fordi de forårsaker dem eller fordi de elsker å være der for å kritisere oss (ikke støtte oss) når negative ting skjer.

    9. N: “Jeg ser hele ansiktet for meg, hvordan han så på meg for å så snu seg bort og le.”

      Interessant at du har avslørt masken hans, også i drømmen.

    10. KARI: Spennende. Dette med barna klarer ikke jeg å tolke. Enig med deg, mest sannsynlig at barna er et symbol for deg selv. Det er du som står i fare for å ramle ned trappen, men han vil ikke hjelpe deg. Eller oppklare noe.

    11. Mary: din måte å drømme om din eks minner om den drømmen jeg husker best om min P.

      Den drømmen hadde jeg faktisk en måned før bruddet. Min underbevissthet var begynt å romstere før min bevissthet gjorde det.

      Jeg var på tivoli med min P. Det var stappfullt av mennesker, vi kjørte karuseller, han var glad, jeg var glad og stemningen var god. Men så, etter en tur med en ekstra voldsom berg-og-dalbane så ble han borte. Jeg lette i folkemengden stadig mer desperat, men han forsvant ganske enkelt. Og det var slik jeg våknet, av at jeg fortsatt lette etter P i en enorm folkemengde på et tivoli.

      Alt er fint og normalt det ene øyeblikket, så BOM plutselig er de vekk. Uten forklaring.

      Det skjedde jo en måned senere.

      Jeg tror dette sjokket er så stort og traumatiserende at det kjører på en slags repeat i oss. Kan det være det som skjer i dine drømmer også?

    12. Anonym: dette minner om det psykopatiske bånd som sliter i oss.

      Du føler deg bundet, selv om dere ikke lenger er kjærester og selv om dere ikke lenger har kontakt.

    13. Anonym21: dette er jo en litt annerledes drøm enn de andre som er beskrevet her. Det kan virke som du sier, at du har merket psykopatens grenseløshet og manglende impulskontroll, og at det har gjort stort inntrykk på deg.

    14. Nå, snart halvannet år etter bruddet, kan jeg ikke si at jeg har drømt om P i det hele tatt. Ihvertfall ingen drømmer som jeg husker. Kanskje det kommer etterhvert nå – jeg har omsider tatt det skrittet å blokkere P på den siste kanalen jeg hadde åpen pga felles barn. Det er med merkelige følelser jeg har gjort det, den siste ekstremt stygge meldingen han sendte meg gjorde utslaget. Allikevel sitter jeg her med blandede følelser; på den ene siden glad for det jeg har gjort, på den andre siden har jeg en følelse av dårlig samvittighet og rett og slett veldig mye angst. Og jeg gruer for det øyeblikket han oppdager det – hva gjør han da? Hvilke meldinger sender han barna da? Så; vi får se hvilke drømmer som kan dukke opp nå…

    15. Tinna: “Og jeg gruer for det øyeblikket han oppdager det – hva gjør han da?”

      Vi frykter for konsekvenser og det får oss til å beholde mennesker som ikke er bra for oss. Her er det rett og slett nødvendig å bli litt sint; det er MITT liv og JEG bestemmer hvem som skal ta del i det! Etterpå kan du jobbe med denne frykten som gjør oss så ydmyke og underdanige. Men handling først.

    16. Jeg har efterfølgene prøvet at analysere den drøm jeg så ofte har haft , med at min ex N , forlader mig og tager hen til det nye offer. Det passer jo ikke helt , da det jo var mig der gik ( mange gange ) og han prøvede jo til det sidste at få mig tilbage igen, til en ny runde. Først da det ikke lykkedes længere, fandt han det nye offer. Den forladthedsfølelse jeg har ( både i drømme og vågen tilstand ) tror jeg stammer fra, at han aldrig var der for mig , når det virkelig gjalt. Tværtimod udnyttede han i stedet min sårbarhed, til at træde yderligere på mig. Også det med, at hvis der skete noget mere spændende et andet sted…tog han derhen , uden hensyn til mig. Jeg var aldrig god nok, aldrig spændende nok , kort sagt ..jeg kunne aldrig fylde hans tomme hul, der blev større og større.
      Det sidder dybt i mig, at jeg kun var sammen med ham i mangel på bedre ( narcissistisk forsyning )
      Jeg var sammen med min ex N i mange år og jeg har en teori om, at devalueringen varede i næsten ti år, hvor efter det lykkedes mig at komme væk , inden forkastningen.
      Til blogforfatteren : Kan det passe at idealiseringsfasen varede i næsten tyve år ( med små devalueringer ind imellem ) og at den store devaluering varede i i ti år ? Kan en coveret narcisist optræde på den måde, bare han har en tryg og fin fasade udadtil ?

    17. Mary: “Jeg har efterfølgene prøvet at analysere den drøm jeg så ofte har haft , med at min ex N , forlader mig og tager hen til det nye offer. Det passer jo ikke helt , da det jo var mig der gik”

      Det var også jeg som gikk men dette utgjør ingen stor forskjell. Traumet er der likevel. Vi gikk jo ikke ut av det blå, vi gikk fordi det var siste utvei.

      ” Kan det passe at idealiseringsfasen varede i næsten tyve år ( med små devalueringer ind imellem ) og at den store devaluering varede i i ti år ? Kan en coveret narcisist optræde på den måde, bare han har en tryg og fin fasade udadtil ?”

      Jeg vil forsøke å svare på dette i neste “spørsmål og svar” youtube video.

    18. Bloggforfatter: Jeg synes det er vanskelig å bli sint – eller rettere sagt, tillate meg selv å bli sint. Jeg kan bli lei meg og for eksempel gråte, men sinne er og blir veldig vanskelig… Noen som har råd til meg, kanskje?

    19. Jeg husker spesielt godt en der jeg drømte at han løp etter meg med en øks i gaten hvor jeg bor. Ansiktet var ikke tydelig men jeg visste at det var han. Og det rare var at jeg kunne bare hoppe lange hopp for å komme unna, og hver gang jeg landet fra et hopp var han rett bak meg igjen. Og så hoppet jeg igjen og igjen men når jeg landet var han bak meg igjen. Og så endte vi opp i hagen min tilslutt og der var han pludselig min alliert og den som hadde jaget meg var en “annen” men det var jo ikke lenger noen som jaget meg, det var jo han som endret “taktikk”. Jeg var veldig forvirret i den drømmen når han pludselig var den som hjalp meg mot det som jaget meg. Jeg tolker det egentlig som at han var to personer, en med maske og en uten.
      En annen gang drømte jeg i svart/hvitt, en ganske spesiell opplevelse. Jeg var i sentrum av hjembyen min men det så ikke likt ut, det var høye grå/svarte byggninger rundt meg som jeg gjemte meg bak. Det var flere som jaget meg i den drømmen. Men følelsen og tilstedeværelsen hans var veldig sterk og frykten kunne jeg kjenne på hele dagen etterpå.
      Jeg tror at jeg drømmer om kjente gater og plasser fordi han har gjort en trygg by utrygg for meg, og det drømmer jeg om i underbevistheten min. Jeg opptrer som en flyktning, men vet ikke helt hva jeg flykter fra eller hva som er farligst.
      Jeg drømmer ikke lenger i det hele tatt, etter jeg innførte NK. Men jeg kan ha perioder der sanger eller lukt kan påvirke meg, og minne meg om han. Det er også drømmene om han jeg husker aller best, og som var mest virkelige.

    20. Jeg skriver ikke så mye om drømmer men hva denne bloggen har betydd for meg. Takk for en svært informativ og viktig blogg som jeg kom over for ca 14 dager siden, og som jeg har brukt mange timer på å lese med stor interesse. Jeg har også sett på videoer på YouTube denne helgen.
      Jeg vil si det så sterkt at det har reddet meg fra å bli helt ødelagt etter bruddet med min eksmann. Jeg vil derfor skrive til deg for å fortelle at den jobben du gjør med denne bloggen og YouTube er svært viktig for å gi oss som har vært utsatt for en psykopat kunnskap om hva dette handler om. Hvis jeg hadde visst det jeg vet nå tidligere, så hadde jeg kanskje kommet meg ut av et helt forferdelig forhold for lenge siden, det paradoksale er at det er først nå jeg endelig greier å se at det har vært et forferdelig forhold?
      Jeg har hatt et 24-årig forhold med en psykopat (vi var gift i 22 år), og slik det beskrives i bloggen så har jeg ikke skjønt at det er dette det har handlet om før etter bruddet. Jeg har satset alt på dette forholdet, som har vært svært turbulent og enormt mange opp- og nedturer. Jeg har vært så manipulert og hjernevasket at det er ikke til å tro.
      Han dumpet meg for 1 ½ år siden for en annen, som han har hatt et forhold til bak ryggen min i et år (dette oppdaget jeg ca fem uker etter at han dro). Selve bruddet gjorde han på en svært brutal måte, bare tok med seg en koffert en kveld etter en krangel og sa han ville flytte. Deretter nektet han all kontakt med meg og jeg satt tilbake uten noen forklaring, helt fortvilet og skjønte ingen ting. Dette har jeg nå lest i bloggen er svært vanlig, og forsonet meg med at jeg aldri vil få noe oppklarende møte med han. Jeg har innført NK og har ikke hatt kontakt med han på 8 mnd. Han sendte meg julegave, noe jeg synes var utrolig frekt. Selve skilsmissen har jeg vært nødt til å ta ansvar for selv. Han har ikke bidratt med noe. Så jeg er helt utslitt etter å ha måttet selge hus, hytte kjøpe ny leilighet og så videre.
      Det som er problemet mitt nå, er følelsen av at jeg burde ha gått for lenge siden. Det har vært massevis av røde flagg som jeg bare har fortrengt/ikke villet se. Forholdet vårt var veldig turbulent, med lange faser der vi hadde det svært fint, etterfulgt med forferdelige krangler som oftest handlet om bagateller som jeg ikke skjønte noe av i etterkant. Ofte begynte de med at han beskylte meg for å ha sagt noe jeg overhode verken mente eller hadde sagt, men nå skjønner jeg at han iscenesatte disse bare for å ha en anledning til å knuse meg igjen. Kranglene endte ofte med at han mishandlet meg fysisk, og alt han sa går ikke an å gjengi ? det er for grovt.
      Jeg har hele tiden hatt en indre uro om at det var noe som ikke var riktig i forholdet vårt, og noen ganger har jeg tenkt tanken at han kanskje har noen personlighetsforstyrrelser, men jeg slo det fort fra meg og tenkte at ?nei ? SÅ galt er det vel ikke. Dette tror jeg skjedde fordi jeg ønsket så veldig at det skulle være slik han sa i idylliseringsperioden, og at bare jeg sluttet å provosere han så ville alt bli bra. Nå først skjønner jeg at jeg hadde god grunn til å være urolig. Jeg blir 60 år snart, han 66, og jeg opplever veldig at jeg har kastet bort livet mitt på et monster. Det er ganske tungt å tenke på alt jeg har investert og satset aldri var noen vits i.
      Samtidig er det godt å kjenne at jeg kan se på han som et monster – endelig, for mitt store problem i 1 ½ år er at jeg har vært så utrolig lei meg. Jeg har ikke greid å bli sint, kanskje blir jeg det snart?Guttene mine sier at jeg må bli litt sint nå, for det han har holdt på med er ille.
      Akkurat nå hører jeg på videoen på YouTube der du snakker om ?intens men ikke intim?, og det er så viktig for meg å høre om det du sier om det magiske, intense og intime, jeg kjenner igjen alt du sier.
      For meg har det vært en velsignelse å lese denne bloggen, samtidig som at det har vært skremmende. Det har fått meg til å våkne og virkelig forstå at det er sant at jeg faktisk har levd med en psykopat i så mange år. Det jeg synes er vanskelig nå er at jeg ikke kan snakke med noen om dette. Jeg tør ikke si det til en levende skjel ? selv ikke guttene mine. Jeg har fått profesjonell hjelp denne perioden, og får det fortsatt, men at dette handler om psykopati er først nå jeg virkelig forstår og tar inn over meg, og endelig så vidt har begynt å snakke med psykologen min om. Jeg opplever at det er noe hjelpeapparatet vegrer seg for å si så mye om, så enda en gang ? derfor en denne bloggen kjempeviktig?

    21. Den typiske drømmen jeg har om P/N går ut på at jeg prøver å snakke til og forklare noe til P/N. Det kjennes i drømmen enormt frustrerende og fortvilende fordi det ikke kommer en lyd ut av munnen min mens jeg “snakker”. Jeg anstrenger meg veldig for å lage lyd men hører jo selv at det forblir stumt og at jeg fremstår som en pantomimedukke, en som ikke har stemme.
      Den andre typiske drømmen består i at jeg prøver å trekke opp en lang remse fra magen og kaste den opp. Jeg ønsker veldig å bli kvitt ” remsen” men det er umulig uansett hvor mye jeg brekker meg da “remsen” sitter fast inni magesekken.
      Begge disse drømmene gjør at jeg våkner svett og med en slags fortvilet følelse. Tror begge handler om P/N – en som jeg har hatt NK med i 2 år og en som jeg må ha LK med en stund til

    22. Det er nå 4 måneder siden jeg flyttet fra min P. Den første tiden drømte jeg om ham stort sett hver natt, men sjeldnere nå. Det har vært drømmer hvor vi har hatt det uendelig fint sammen og det har vært drømmer hvor han har vært kald mot meg, og uansett hva jeg har sagt/gjort, så har jeg ikke nådd inn til ham, han var bare like kald. Den drømmen jeg husker tydeligst er at han og jeg er borte et sted, på en reise eller lignende. Han er plutselig i drømmen min og jeg blir så veldig glad. Jeg føler at jeg kan stole på ham og at vi kan ha det bra igjen. Vi blir intime og jeg fylles av en god følelse, men samtidig blir jeg usikker på om han er til å stole på. Vi holder rundt hverandre, slik at jeg ikke ser ansiktet hans. Da vil jeg prøve å se ansiktet hans, men han vrir seg unna slik at jeg ikke skal klare å se ansiktet. Til slutt ser jeg ansiktet likevel og ser at han har min hunds ansikt. I drømmen min tenkte jeg at han var en varulv. Jeg fikk en opplevelse av at han var two faced, noe jeg også opplever at han er i det virkelige liv.
      Etter å ha drømt om ham, har det vært litt som å rykke frem til start! Sorgen og lengselen kommer tilbake for full styrke 🙁

    23. Nå er det 8mnd siden det ble slutt med min x P og jeg innførte NK. Har vært mye plaget av drømmer om denne P. I én av dem var h*n kjempesint og giftig,og lette over hele byen etter min nåværende kjæreste,skulle “ta” h*n og var svært truende. Da våknet jeg livredd med hamrende hjerte ,og oppdaget at jeg fremdeles ser meg to ganger over skulderen når jeg er ute. Så har jeg gjentagende drømmer om at min x P kommer og henter meg tilbake. Uten ord,h*n snakker ikke i drømmen,vi er bare sammen igjen,og jeg må lyve for og bedra mine nærmeste for at det ikke skal skje noe. Jeg går på eggeskall igjen,men det seksuelle er tilbake på plass,helt fantastisk!! Midt i akten i drømmen våkner jeg,er kvalm og uvel,føler meg utro mot min nåværende,og hele dagen blir ødelagt..bortimot én gang i uken…skjer det midt på natten får jeg ikke sovet mer den natten…skulle ønske dette snart tok slutt…skulle ønske denne P var helt ute av hodet mitt,slik h*n er ellers i livet mitt….

    24. WP: jeg ser det er en gjenganger at når vi drømmer om psykopaten, så er vi fortsatt i relasjonen og alt er “normalt”. Vi har glemt bruddet og kanskje også at eks er en psykopat.

      Noen som har noen tanker om hvorfor det er slik?

    25. Sker det er kommet med mange spørsmålstegn i innlegget jeg laget i går kveld. De er ikke skrevet av meg, men det ble slik da jeg sendte kommentaren. Jeg brukte tankestrek en del, og det kan se ut som om det er disse som kommer ut som spørsmålstegn når det publiseres.

    26. Til AB .
      Fat mod og lad være med at bebrejde dig selv at du var sammen med en P i 24 år. Jeg var selv sammen med en coveret narcisist i 29 år ..ca.19 år med idealisering ( med små devalueringer ind imellem ) og 10 år med devaluering og lige inden forkastningen lykkedes det mig endeligt at flygte. Selv efter flugten og skilsmissen, prøvede han igen og igen at få mig tilbage. En uge efter han prøvede, sidste gang at få mig tilbage, fandt han et nyt offer.
      Hvorfor vi blev så længe og fandt os i den dårlige behandling, ved jeg ikke . Jeg prøvede at komme væk , omkring syv gange , men vi er op i mod en personlighedsforstyrret person, der bruger beskidte tricks som gaslightning, hjernevask og manipulering i alle forklædninger. Jeg troede jeg var oppe i mod en almindelig person, måske deprimeret person, der selv havde en masse problemer og jeg ville selvfølgelig hjælpe ham. Vi havde også barn og børnebørn sammen og en masse ting fælles efter så langt et samliv. Selvfølgelig giver man ikke bare op. Mishandlingen mod mig kom langsomt og i bølger og denne omskiftelighed forvirrede mig..så var han den gode..så var han den onde…jeg vidste aldrig hvor jeg havde ham.
      Det vi var oppe i mod, var ondskab og vi troede at vi var sammen med an normal person og derfor fandt vi os i mer og mer…vær glad for, at du er fri nu og brug al din tid på at være god ved dig selv…sandheden vil sejre tilsidst…det er jeg sikker på.

    27. Det kan kanskje være at forholdet har opplevdes som traumatisk for mange av oss, så man er stucked i forholdet så lenge det ikke er bearbeidet ferdig? Man har ikke klart å forstå hva som egentlig skjedde og hvorfor, samt at man så ofte har prøvd å rasjonalisere alle uforståelige og vonde “handlinger” fra sin P at hjernen fortsatt gjør dette i drømmene? Jeg vet ikke, men jeg tror i alle fall det er en del av bearbeidelse av forholdet som i sin helhet har vært et traume.

    28. Tak til bloggforfatteren , fordi du vil svare mig på you tube kanalen. Jeg har dog lidt svært ved at finde rundt i de forskellige indslag ..hvilke er nye og hvad de helt konkret indeholder.. Kan du sige mig under hvilket indslag svaret er på ?

    29. Jeg får periodevis mareritt med ham veldig sentral. Så og si hver gang jeg drømmer om ham skal han ta livet av meg eller barna. Helt grusomt.

    30. Til MARY OG VIBECHE. Takk for gode ord. Det er på en måte godt å lese det andre har opplevd av lignende ting som seg selv. Jeg har hatt store problemer med å erkjenne hva jeg har opplevd i de 24 årene jeg har levd sammen med min P – eller kanskje er han en coveret narcisist slik du skriver Mary. Jeg kjenner igjen dette med en svært lang idealiseringsperiode med små devalueringer innimellom som utviklet seg langsomt og i bølger til etterhvert et forferdelig forhold, men med svært gode perioder innimellom. Han også brukte en strategi der mishandlingen kom langsomt, litt etter litt, og jeg godtok mer og mer av grenseoverskridende oppførsel etterhvert som tiden gikk. Det er skremmende at det er først nå, etter bruddet at jeg skjønner dette, og som sagt så er det dette jeg har lest på denne bloggen som har fått meg til å våkne. Så Vibeche, som du sier er bearbeidelse viktig, og jeg har litt å gjøre med det. Denne debatten skulle jo handle om drømmer, og i den første tiden etter bruddet drømte jeg masse om at vi ble forsonet og at alt ble bra. Nå drømmer jeg ikke så ofte om han lenger, og heldigvis så er det ikke noe forsoning dersom jeg gjør det. Tvert imot har jeg begynt å se på han som et monster, og jeg har endelig begynt å tenke at jeg er heldig som endelig er fri, men det er fortsatt tøft å tenke på alle de årene jeg satset alt på en person som jeg nå bare synes er ekkel. Det tok altså 1 1/2 år….

    31. Jeg trodde jeg var istand til å avsløre en psykopat, men nei. Jeg har nok for mye grunnleggende tro på menneskers iboende evne til endring. Sosionomen i meg …vel jeg har hatt to drømmer som har satt meg helt ut i lang tid etterpå. den ene drømmer dukker opp med jevne mellomrom; jeg møter min P ute på festival og han insisterer på å bli med meg hjem. Jeg er veldig redd ham og vet ikke hvordan jeg skal bli kvitt ham. Jeg lykkes ikke i å riste ham av meg, så han var med hjem. I drømmen så lå vi ved siden av hverandre i min seng og han ville ha sex. I drømmen så lå jeg å tenkte at kun en av oss ville kunne komme ut av min bolig levende, og jeg var klar for å skyte og drepe ham for å redde meg selv og mitt barn. Denne drømmen hjelper meg til å holde meg på vakt. Han har oppsøkt meg, vært i kjelleren min, ringt – ja gjort nær sagt alt. Drømmen har gjort meg veldig klar over NK og at han er livsfarlig å være i nærheten av. Den andre drømmen er mer trist; han har tidligere hatt ett forhold til en funksjonshemmet kvinne i rullestol. Hun forgudet ham over alt her på jord. I min drøm var de sammen igjen, og så oppsøkte han meg og hun fikk se det og gråt så sårt over at han kunne gjøre dette mot henne som bare elsket ham. I drømmen var jeg så lei meg på hennes vegne, lei meg for at jeg var den som knuste hennes drøm og at hun ikke kunne se at han var psykopat.

    32. Til AB og andre. Efter samliv med en P, er det så vigtigt at vi er gode ved os selv og kan tilgive os selv. Vi gjorde det bedste vi kunne i de omstændigheder vi havde. Omstændighederne var bare så unormale at være i , så selvfølgelig begik vi fejl. Vi havde jo ingen erfaring med psykopater og deres syge væremåder, så vi prøvede det bedste vi havde lært, at navigere i dette mærkelige univers, som bare blev mere og mere underligt og sygt. Desværre prøvede mange af os så længe og desperat , at vi selv blev syge. Mange af os var dog stærke, handlekraftige personer, der bare var blevet mishandlet langsomt og bevidst. Dette er så langt fra vores ( og andres ) virkelighed, at vi havde svært ved at forstå det . Jeg har aldrig ., i mit mangeårige samling med en coveret narcisist, troet at det var mig der var noget galt med. Alligevel blev jeg meget syg og næsten tilintetgjort og blev alt for længe i det skræmmende forhold. Nu er jeg ude af det , har indført NK og i dag er jeg stolt af mig selv, jeg gav ham modstand til det sidste, jeg bevarede min sociale intelligens ( noget han aldrig får ) og barn og børnebørn fik han heller ikke taget fra mig . Det vigtigste i mit liv har jeg stadig . Han har kun sit forstyrrede liv, der kører på repete med et nyt offer. Jeg har valgt ikke at fortælle hende noget, da jeg kan høre fra min datter, at hun muligvis også har en forstyrrelse….jeg er fri og kan træffe de valg jeg finder rigtigt , uden silent treatment, gaslighting og andre skumle manipuleringsteknikker.
      Jeg er sikker på, at en dag sidder P s nye offer og læser på disse sider, med mindre hun selv er en N …men det er jeg heldigvis fuldstændig ligeglad med !

    33. Takk igjen Mary. Jeg begynner endelig å komme meg litt ovenpå etter så mange år med min P. Jeg har endelig kun negative følelser for han, men han greide nesten å knekke meg fullstendig. Jeg har vært så langt nede som jeg aldri har vært i hele mitt liv, den første tiden etter bruddet. Jeg hadde lenge sterke opplevelser om at jeg ikke hadde noe mer å leve for, og det var en skummel opplevelse. Men jeg fikk heldigvis profesjonell hjelp så jeg greide å komme meg videre. Det verste av alt er at jeg ikke skjønte hva det handlet om, selv da en av terapeutene jeg var hos begynte å antyde at det kanskje kunne handle om dette. Etterhvert begynte jeg å ta det inn over meg, og først da jeg kom over denne bloggen skjønte jeg for alvor hvor ille det har vært. Ved å lese denne bloggen har jeg har vært igjennom en periode med realitetsorientering og gjenopplevd veldig mye av det forferdelige jeg har opplevd, og som jeg har greid å fortrenge så utrolig godt. Og det har vært tøft. Jeg har innført fullstendig NK og det har vært viktig for meg. Så endelig ser jeg lyst på livet igjen. Han er i full gang med sitt nye offer, og jeg tenker at heldigvis slipper jeg dette nå. Jeg har også vært inne på tanken om å advare henne, men har slått det fra meg. Jeg er faktisk redd for hva han kommer til å finne på om han får nyss i at jeg faktisk oppfatter han som en psykopat. Jeg og synes det er godt å kjenne at jeg er fullstendig likegyldig med hva som skjer med han i framtiden, men jeg synes det er problematisk at jeg ikke kan snakke med noen om dette. Det er kanskje derfor jeg hadde så behov for å skrive disse kommentarene, selv om de ikke handlet om drømmer som er overskriften på denne diskusjonen. Jeg visste bare ikke hvor jeg kunne skrive…

    34. Drømmene mine var i mange år helt grusomme. Vanskelig å sove, og våknet opp til mareritt og skrik og at jeg sparket fra meg fordi P/N overgrep seg på meg. Det gjorde han både i drømmene og på ekte. Drømmene er vanskelig å gå inn i og jeg husker ikke stort av de i skrivende stund, men jeg skal kjenne etter å se hva som kommer. Drømmene handlet alltid om å rømme, flykte og noen skulle ta meg. Det var ikke alltid tydelige ansikt, men jeg var i fare. Drømte mye at jeg klarte å komme unna faren og armene til P/N som grafset etter meg, etter å først ha løpt lenge på bakken, og utslitt så gikk det over i å “ta av” fra bakken og Opp, Opp, Opp, ved å lære å fly som en fugl i svømmetak opp i luften. Det var utrolig befriende å kjenne at Taket til den slemme brøt taket når jeg svømte meg opp i luften, men samtid utrolig slitsomt og krevende. Jeg er alltid veldig preget når jeg drømmer dette. Tøft.

    35. Jeg har også en anden drøm jeg drømmer tit. Det er faktisk et mareridt. Jeg bliver forfulgt og det er med livet som indsats jeg flygter væk alt hvad jeg kan. Jeg ved ikke hvad det er der er efter mig, men jeg farer ud af sengen som en gal…halvt i søvne. En nat drømte jeg at en betonmur var ved at vælte ned over mig og jeg måtte løbe for livet. Da jeg vågnedejeg op, var jeg helt forvirret og havde slået mit ansigt . Ved ikke om jeg var faldet ud af sengen , eller løbet ind i en mur, men min næse var øm og jeg havde skrabemærker på hagen. Det var virkelig skummelt.
      Tænker det har noget med mit tidligere samliv med min ex N , men jeg drømte den også sammen med ham ( kun i devalueringsfasen ) er der andre der drømmer noget lignende ?

    36. Jeg har opplevd to slike individer både av mann og kvinne.
      Om han som da var min ex drømte jeg at han kom og hadde planer om å drepe meg og han hadde egen liksamling oppe på loftet. Drømte også at han gjorde hereverk på bilen min. Jeg levde meg så inn i drømmen at jeg hørte lyden av jekken og som skrudde på bilen min for å tukle med bremsene mine. Dette var fordi vedkommende hadde truet med det.
      Henne:
      Hun bodde i etasje under meg. Jeg drømte at hun satt ute i gangen min med kjøttkniv å sa til de andre som var der: ” nå venter jeg bare på at (navnet mitt) skal sovne”. En annen gang drømte jeg at hun stod nede under meg å ropte høyt: ” nå skal jeg opp å ta (navnet mitt) “. For så å våkne til at jeg faktisk hørte hennes stemme under. Jeg har også drømt at jeg løp ned å sparket inn døra og skjelte henne ut fordi jeg hadde sendt sms å spurte om hun og gjestene kunne flytte bilene sine som sperret min inne og jeg skulle på jobb. “Nei det gidder vi ikke” fikk jeg til svar. Jeg har også drømt ofte at jeg har vært ute å gått tur og hørt hennes bil bak meg. Hun har en bil man hører på god avstand. Og i det jeg snudde meg og bilen hennes kom nærmere våknet jeg. Det samme hvis jeg var ute å kjørte og hun kom bak. Jeg klarte aldri å kjøre fra henne i drømmen uansett hvor hard jeg var på gassen. Jeg har også drømt at hun drepte katten min ved å stenge kvele han i en plastpose. Men nå i det siste er det blitt mer og mer drømmer hvor jeg har banket henne opp til hu ligger på bakken og at jeg da fortsetter å sparke henne mens hun ligger nede. Sist jeg drømte var da jeg våknet i dag. Da stod jeg i bilen på andre siden av veien der hun bor og da kom hun bort å åpnet døra bak på bilen. Jeg sa “nå bryter du besøksforbudet vårt og jeg filmer deg nå så jeg har bevis”. Da stumpet henne sigaretten sin i setet så jeg fikk svimerke i baksetet. Jeg full fart ut av bilen og tok tak i håret hennes, spytta henne i ansiktet og kasta henne langt ut i en kornåker. Det Værste jeg har drømt må være da jeg sa opp leiligheten over henne og skulle flytte. I drømmen hadde jeg funnet ny leilighet som også var i ett hus med to leiligheter. Da jeg kom til huset var plutselig bilen hennes der. Og hu holdt på å flytte inn i den andre leiligheten i det samme huset.

    37. Jeg drømte at vi stod på en stor grønn plen, med blå himmel bak. jeg var barbeint, og han hadde bar overkropp. Jeg gikk bort, og smilte, men istedet for å gi en klem- så la jeg hodet mot brystet. Med øret. Som om jeg lyttet. Og jeg hørte tikkingen av en klokke. Han stod og gliste. Men såg liksom vekk, som om han prøvde å komme unna med noe,han hadde et sånt lurt smil. Jeg drømte dette like etter jeg innførte null kontakt og hadde innsett at han er en psykopat.

    38. Leolita: jeg er veldig fascinert av drømmer generelt, og de man har om psykopaten spesielt. Perioden like etter NK så er man ofte klar over at relasjonen er absurd, men før man har forstått den fulle og hele sannhet. Det er en periode i “the twilight zone” og drømmene i denne perioden reflekterer ofte det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg